Katalog Anna Wulw, 2011-01-02 Haczów Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO mgr Anna Wulw nauczyciel nauczania zintegrowanego Szkoła Podstawowa im. doc. dra inż. Jana Wyżykowskiego w Haczowie Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Termin rozpoczęcia stażu: 1 września 2007 r. Planowany termin zakończenia stażu: 31 maja 2010 r. Główne zamierzenia wynikające z powinności nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego (Rozporządzenie MENiS z dn. 1.12.2004 r. w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego przez nauczycieli): 1. Udział w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze Statutu Szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. 2. Pogłębienie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie oraz przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. 3. Poszerzenie wiedzy z zakresu prawa oświatowego, zwłaszcza dotyczącego szkoły podstawowej. Zadania związane z realizacją stażu: Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji; uwagi 1. Zapoznanie się z procedurami awansu zawodowego nauczyciela. Analiza prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczyciela (Karta Nauczyciela – ust. z dn. 26.01.1982 r. z późniejszymi zmianami, rozdz. 3a, art. 9a – 9i; Rozporz. MENiS z dn. 1.12.2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli). Opracowanie planu rozwoju zawodowego uwzględniającego specyfikę i potrzeby szkoły. Wrzesień 2007 r. Plan rozwoju zawodowego 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Zawarcie kontraktu; ustalenie zasad współpracy z opiekunem stażu; opracowanie harmonogramu spotkań. Wrzesień 2007 r. Kontrakt; harmonogram spotkań 3. Dokumentowanie realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie zaświadczeń, podziękowań, scenariuszy zajęć, zdjęć itp. Okres stażu Teczka z dokumentacją 4. Opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela. Autorefleksja; opisanie realizacji zadań zawartych w planie rozwoju zawodowego. Maj/czerwiec 2010 r. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego (Rozporządzenie MENiS z dn. 1.12.2004 r. w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego przez nauczycieli) i wynikające z nich zadania: • § 7 ust. 2, pkt 1. – umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach (...); Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji; uwagi 1. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. Obserwowanie i analizowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. Okres stażu (wg ustalonego harmonogramu) Wpis opiekuna stażu w karcie obserwacji. Notatki z obserwowanych zajęć z uwagami i wnioskami Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania. Okres stażu (wg ustalonego harmonogramu) Wpis opiekuna stażu w dzienniku lekcyjnym Budowanie bazy scenariuszy zajęć (z uwzględnieniem aktywnych metod nauczania), sprawdzianów, materiałów i pomocy dydaktycznych. Okres stażu Przykładowe scenariusze zajęć, sprawdziany, materia-ły dydaktyczne. Sprawowanie opieki nad salą lekcyjną – dbanie o wystrój i miłą atmosferę w klasie (gazetki, kącik przyrodniczy, kącik czytelniczy, hodowla roślin doniczkowych itp.) Okres stażu Dokumentacja fotograficzna 2. Doskonalenie umiejętności ewaluacji własnych działań, oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. Dokonywanie analizy prowadzonych zajęć z opiekunem stażu. Określanie mocnych i słabych stron własnej działalności. Formułowanie wniosków do dalszej pracy pedagogicznej; wprowadzanie korekt. Okres stażu Karty spostrzeżeń z uwaga-mi po przeprowadzonych zajęciach 3. Poszerzanie wiedzy i umiejętności zawodowych w procesie aktywnego udziału w szkoleniach wewnątrz- i zewnątrzszkolnych. Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego – kursy, rady szkoleniowe, warsztaty, konferencje. Okres stażu (wg kalendarza szkoleń PCEN) Zaświadczenia, dyplomy Samodzielne studiowanie literatury pedago-gicznej. Okres stażu Wykaz przeczytanej litera-tury; notatki własne • § 7 ust. 2, pkt 2. – umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji; uwagi 1. Etapowe diagnozowanie potrzeb i możliwości uczniów oraz wyników nauczania. Prowadzenie codziennych obserwacji; sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów przy pomocy odpowiednich narzędzi. Okres stażu Przykładowe narzędzia sprawdzania; karty osiągnięć edukacyjny; oceny opisowe 2. Podejmowanie działań naprawczych i kory-gujących. Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównaw-czych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczniów. Okres stażu Dziennik zajęć dydaktyczno-wyrównawczych 3. Podejmowanie aktywnej współpracy z pedagogiem i logopedą szkolnym oraz z poradnią psychologiczno – pedagogiczną. Prowadzenie konsultacji z pedagogiem i logopedą szkolnym w celu udzielania pomocy i wspomagania uczniów w pokonywaniu trudności edukacyjnych. Wystawianie skierowań i opinii dla poradni psychologiczno – pedagogicznej. Okres stażu Potwierdzenie pedagoga i logopedy szkolnego; przy-kładowe opinie i skierowania do poradni psychologiczno - pedagogicznej 4. Podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych, uwzględniających współ-czesne problemy społeczne i cywilizacyjne. Realizacja zadań ujętych w planie pracy wychowawczej na dany rok szkolny. Okres stażu Przykładowy plan pracy wychowawczej; wpis w dzienniku lekcyjnym Prowadzenie nadobowiązkowych, poza-lekcyjnych zajęć profilaktyczno – wychowawczych. Rok szkolny 2007/2008 (klasa II) Program zajęć profilaktyczno – wychowawczych; dziennik zajęć 5. Rozwijanie zainteresowań uczniów oraz kultury spędzania wolnego czasu. Przygotowanie i przeprowadzenie konkursów: ortograficznego, czytelniczego, matema-tycznego, plastycznego, ekologicznego. Rok szkolny 2007/2008 (klasa II); rok szkolny 2008/2009 (klasa III) Dyplomy, dokumentacja foto-graficzna, zadania konkur-sowe Prowadzenie nadobowiązkowych zajęć poza-lekcyjnych – kółko teatralne. Rok szkolny 2008/2009 (klasa III) Dziennik zajęć dodatkowych; dokumentacja fotograficzna 6. Poznawanie środowiska rodzinnego uczniów i nawiązywanie z nim współpracy. Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami uczniów – wywiadówki, konsultacje, rozmowy indywidualne. Okres stażu Wpis w dzienniku lekcyjnym Pedagogizacja rodziców - organizowanie prelekcji i pogadanek dla rodziców. Okres stażu Wpis w dzienniku lekcyjnym Angażowanie rodziców w życie klasowe (pomoc w dekorowaniu sali, w organizowaniu imprez klasowych, dodatkowa opieka podczas wycieczek itp.) Okres stażu Potwierdzenie rodziców 7. Uwzględnianie w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Organizowanie spotkań z ludźmi różnych zawodów oraz wycieczek po okolicy i do wybranych instytucji. Okres stażu Wpis w dzienniku lekcyjnym; dokumentacja fotograficzna Klasowe uczestnictwo w różnych formach kultury i imprezach środowiskowych np. wyjścia na wystawy, do kina, teatru; udział w konkursach i akcjach np. charytatywnych. Okres stażu Wpis w dzienniku lekcyjnym Organizowanie imprez szkolnych wynikających z harmonogramu szkolnego np. pasowanie na ucznia, Dzień Patrona, przedstawienia teatralne dla uczniów szkoły, rodziców. Okres stażu Scenariusze imprez, wpis w dzienniku lekcyjnym, do-kumentacja fotograficzna, potwierdzenie dyrektora lub opiekuna stażu • § 7 ust. 2, pkt 3. – umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji; uwagi 1. Przygotowywanie warsztatu pracy z wyko-rzystaniem komputera. Opracowywanie i wykonywanie materiałów dydaktycznych przy pomocy komputera (scenariusze zajęć, sprawdziany, plansze itp.) Okres stażu Przykładowe materiały dy-daktyczne Wykorzystywanie komputera w dokumen-towaniu przebiegu stażu. Okres stażu Teczka z dokumentacją 2. Poszerzanie umiejętności z zakresu obsługi komputera oraz wiedzy na temat możliwości wykorzystywania technologii informacyjnej w nauczaniu zintegrowanym. Udział w odpowiednich kursach i warsztatach (w zależności od oferty edukacyjnej PCEN). Okres stażu Zaświadczenia, dyplomy 3. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem pedagogicznym w Internecie. Umieszczanie swoich publikacji w Internecie (scenariusze zajęć, konkursy, referaty itp.) Okres stażu Adresy stron internetowych; poświadczenie opiekuna stażu 4. Wykorzystywanie technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej. Prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z wykorzystaniem technologii informacyjnej (programy edukacyjne „Klik uczy ortografii”, „Klik uczy czytać”; „Ortografia dla dzieci”). Okres stażu Dziennik zajęć dydaktyczno-wyrównawczych • § 7 ust. 2, pkt 4. – umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w spawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań; Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji; uwagi 1. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych w oparciu o wiedzę psychologiczną, pedagogiczną i dydaktyczną. Identyfikowanie problemów edukacyjnych i wychowawczych; podejmowanie prób ich rozwiązania z pomocą rodziców, pedagoga szkolnego, poradni psychologiczno – pedagogicznej. Okres stażu Opis problemu i sposobu jego rozwiązania; efekty oddzia-ływań 2. Diagnozowanie struktury klasy jako grupy nieformalnej; próby oddziaływania na wzajemne relacje między uczniami. Przeprowadzenie testu socjometrycznego; ustalenie wzajemnych postaw i relacji między uczniami; wykorzystanie wyników badań w pracy dydaktyczno – wychowawczej. Rok szkolny 2007/2008; 2008/2009 Kwestionariusz testu socjo-metrycznego, wyniki badań i ich analiza • § 7 ust. 2, pkt 5. – umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż; Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji; uwagi 1. Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, a zwłaszcza szkoły podstawowej. Analiza przepisów dotyczących oświaty m.in. Konstytucja RP, ustawa o systemie oświaty, Karta Nauczyciela, rozporządzenia MEN; Karta Praw Dziecka; Karta Praw Człowieka itp. Obserwacja zmian zachodzących w prawie oświatowym. Okres stażu Potwierdzenie opiekuna stażu lub dyrektora; notatki własne Analiza dokumentacji wewnątrzszkolnej: Statut Szkoły, Program Rozwoju Szkoły, Program Wychowawczy Szkoły, Wewnętrzny System Oceniania. Rok szkolny 2007/2008 Potwierdzenie opiekuna stażu lub dyrektora; notatki własne 2. Stosowanie prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły i wypełniania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opie-kuńczych. Prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Okres stażu Prawidłowo prowadzona dokumentacja szkolna: dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć dodatkowych, arkusze ocen, świadectwa szkolne Udział w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wycho-wawczych i opiekuńczych wynikających ze Statutu Szkoły oraz jej potrzeb (uczestnictwo w pracach Rady Pedagogicznej, współpraca z Radą Rodziców i Samorządem Szkolnym). Okres stażu Potwierdzenie opiekuna sta-żu, dyrektora Wyświetleń: 1812
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |