Katalog Anna Piróg, 2010-11-03 Kąkolewnica Przyroda, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego Anna Piróg nauczyciel kontraktowy – przedmiot przyroda Opiekun stażu: Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2010r Planowany termin zakończenia stażu: 31.05.2013r Cel główny: zdobycie stopnia zawodowego nauczyciela mianowanego Data zatwierdzenia: ………………………………… Plan rozwoju napisany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Potwierdzenie realizacji 1. Poznanie procedur awansu zawodowego. - analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. Zapoznanie z: • rozporządzeniem MENiS z 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 860, poz. 2593 z późniejszymi zmianami), • Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami). - przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu - opracowanie planu rozwoju zawodowego wrzesień 2010 - notatki - wniosek w dokumentacji szkolnej - plan rozwoju zawodowego 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. - rozmowy z opiekunem stażu, - zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy, - ustalenie terminów spotkań z opiekunem stażu, wrzesień 2010 - kontrakt, - zapis w dokumentacji przebiegu stażu, - arkusze autoewaluacji. 3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. - opracowanie przedmiotowego systemu oceniania z przyrody, - opracowanie planów dydaktycznych z przyrody, - stosowanie aktywnych metod nauczania i doskonalenie pracy np. • metaplan • drzewo decyzyjne • mapa mentalna, - opracowanie pomocy dydaktycznych: karty pracy, testy, sprawdziany, gazetki, prezentacje w Power Poincie itp. - opracowywanie własnych narzędzi pomiaru dydaktycznego – testy , - ewaluacja własnych działań, bieżący obraz własnej pracy, równomierne rozłożenie planowanych prac, monitorowanie własnych osiągnięć, uzupełnianie braków, - gromadzenie własnej biblioteki warsztatu pracy, - prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, - udział w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu, - uczestnictwo w WDN, - udział w zewnętrznych formach doskonalenia • studia podyplomowe • warsztaty, konferencje, spotkania metodyczne i inne krótkie formy doskonalenia wrzesień 2010 wrzesień 2010 praca ciągła okres stażu okres stażu raz na dwa miesiące raz na dwa miesiące okres stażu okres stażu - kryteria oceniania, - plany dydaktyczne, - testy, - sprawdziany, - analiza wyników, - pomoce dydaktyczne, - scenariusze zajęć, przedstawień - arkusze ewaluacyjne. - konspekty zajęć - arkusz pohospitacyjny - zaświadczenia - świadectwa, zaświadczenia 4. Publikowanie własnych prac. - opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie WWW, - opublikowanie kilku konspektów na wybranej stronie internetowej o tematyce szkolnej. październik 2010 okres stażu - potwierdzenia. 5. Prowadzenie dokumentacji szkolnej - poprawne prowadzenie dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć pozalekcyjnych, na bieżąco - dzienniki lekcyjne, § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Zadania do wykonania Formy pracy Termin realizacji Potwierdzenie realizacji 1. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów. - diagnozowanie środowiska uczniów, (rozmowy, ankiety) - przeprowadzenie ankiet na temat sytuacji rodzinnej wychowanków, - organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem, - obserwacja i analiza możliwości uczniów okres stażu wg potrzeb - ankiety, - wpis w dzienniku 2. Poszerzenie oferty szkoły o dodatkowe zajęcia w zakresie potrzeb uczniów - opracowanie planu pracy zajęć zgodnych z art. 42 ust.2 Karty Nauczyciela, - przygotowanie uroczystości szkolnych zgodnie z harmonogramem prac, okres stażu - dzienniki zajęć - scenariusze uroczystości, zdjęcia 3. Współpraca z lokalną prasą. - promocja szkoły poprzez zamieszczanie artykułów w lokalnym tygodniku Wspólnota okres stażu - ksero artykułów. 4. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów. - wyrównywanie szans edukacyjnych, - zaplanowanie działań dydaktycznych służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów w dalszej pracy (np. program), - opieka i pomoc uczniom z trudnościami w nauce, - prowadzenie zajęć pozalekcyjnych dla klas szóstych w celu lepszego przygotowania ich do testu kompetencji, wg potrzeb wg potrzeb - dostosowane wymagania programowe do potrzeb indywidualnych ucznia mającego trudności w nauce i ucznia zdolnego. 5. Praca z uczniem zdolnym - przygotowanie uczniów do udziału w przedmiotowych konkursach przyrodniczych, - udział uczniów w szkolnych konkursach związanych z przedmiotem przyroda, na bieżąco - potwierdzenia, - ksero dyplomów uczniów, 6. Poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów. - przygotowanie uroczystości związanych z Dniem Ziemi oraz o tematyce przyrodniczo-ekologicznej, - organizowanie lub współorganizowanie wycieczek dydaktycznych, - udział uczniów w lokalnych imprezach środowiskowych, konkursach, - przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych, pozaszkolnych, - współtworzenie gazetek szkolnych (gromadzenie materiałów w zależności od tematu realizowanej gazetki oraz wykonanie gazetki) - organizacja pogadanek, spotkań z ciekawymi ludźmi (np. leśnikiem) okres stażu praca ciągła okres stażu - scenariusze, - zdjęcia, - potwierdzenia - sprawozdania, - adnotacje w dzienniku lekcyjnym lub pozalekcyjnym - notatki, § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Zadania do wykonania Formy pracy Termin realizacji Potwierdzenie realizacji 1. Doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu na lekcjach przyrody - udział w szkoleniach z zakresu obsługi komputera, - korzystanie z programów komputerowych oraz internetu na lekcjach: - przygotowanie narzędzi potrzebnych na lekcjach przyrody na komputerze (sprawdziany, testy, notatki dla uczniów), - wykorzystanie sprzętu multimedialnego oraz Internetu do przeprowadzenia lekcji przyrody, - wykorzystanie zasobów Internetu do bogacenia własnej wiedzy dotyczącej nauczania przedmiotu, awansu zawodowego, - wykorzystanie bazy szkolnej oraz Internetu do przygotowania pomocy dydaktycznych dla uczniów i przez uczniów, - uaktualnianie strony internetowej szkoły. okres stażu praca ciągła wg potrzeb praca ciągła na bieżąco - materiały dydaktyczne, - dokumentacja przebiegu stażu wykonana przy użyciu komputera. 2. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w praktyce i na zajęciach lekcyjnych - korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, - korzystanie z Internetu (wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej), - wykonywanie pomocy dydaktycznych, - dokumentowanie przebiegu stażu, - aktualizacja strony internetowej szkoły, wg potrzeb praca ciągła okres stażu na bieżąco - konspekty lekcji, - pomoce. - scenariusze, dyplomy - plany pracy - testy, sprawdziany pisane przy pomocy komputera - zapisy w dzienniku 3. Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych. - śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczyciela, - korzystanie ze stron MENiS, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl, www.szkola.net/awans/ i innych okres stażu praca ciągła wydruki § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. Zadania do wykonania Formy pracy Termin realizacji Potwierdzenie realizacji 1. Pogłębianie wiedzy z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki. - aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki na kursach, szkoleniach, warsztatach, - udział w szkoleniach rady pedagogicznej oraz konferencjach, - korzystanie ze zbiorów biblioteki pedagogicznej (nowości książkowe, czasopisma). okres stażu - zaświadczenia, - potwierdzenia, - wpisy w dzienniku. - notatki (ksero) z literatury - potwierdzenie opiekuna stażu 2. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych. - aktywna praca nad samokształceniem, - imprezy szkolne (Andrzejki, spotkanie ze Św. Mikołajem, spotkanie opłatkowe, zabawa karnawałowa, Dzień Dziecka), - uwzględnianie treści ścieżek edukacyjnych w nauczaniu przyrody, - opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych, przerw międzylekcyjnych, - utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów, zebrania z rodzicami, spotkania indywidualne, rozmowy telefoniczne. na bieżąco wg harmonogramu uroczystości i imprez szkolnych na bieżąco okres stażu wg potrzeb - karty wycieczek - wpisy w dzienniku - potwierdzenia § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Zadania do wykonania Formy pracy Termin realizacji Potwierdzenie realizacji 1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczyciela. - analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego: Karta Nauczyciela (rozdział 3a dot. Awansu zawodowego nauczycieli), - sporządzenie planu rozwoju zawodowego, - przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, - złożenie wniosku o postępowanie egzaminacyjne okres stażu wrzesień 2010 maj-czerwiec 2013 czerwiec 2013 - teczka, - plan rozwoju - sprawozdanie - wniosek 2. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły. - analiza dokumentacji: Statutu, WSO, regulaminów, Programu Profilaktycznego, Programu Wychowawczego, - stworzenie podręcznej biblioteki podstawowych aktów prawnych obowiązujących w szkole, - opracowanie planów wynikowych z przyrody w oparciu o program nauczania - opracowanie kryteriów oceniania z przyrody pierwszy rok stażu okres stażu okres stażu - notatki - plan wynikowy - kryteria oceniania Data i podpis nauczyciela kontraktowego : ……………………………………………… Wyświetleń: 2109
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |