Katalog

Marzena Samulska, 2010-10-24
Łódź

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Bezpieczeństwo w sieci

- n +

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie IVb - 90 minut (2 x 45 min.)
prowadzący: Marzena Samulska
24.05.2010 r.

Zajęcia zostały opracowane w oparciu o program na temat bezpieczeństwa dzieci w Internecie dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej „3…2…1…Internet!”, którego autorką jest Julia Barlińska.

Temat: Bezpieczeństwo w sieci! „3…2…1…Internet!”.


Cel główny:
bezpieczne korzystanie z Sieci Internet

Cele operacyjne:
Wskazanie zachowań ryzykownych :
- cyberprzemoc,
- spotkania w świecie rzeczywistym z osobami znanymi wyłącznie z Internetu,
- upublicznianie danych osobowych,
- piractwo w Sieci,
- nadmierne korzystanie z Internetu.
Uświadomienie uczniom, że w sytuacjach trudnych warto szukać pomocy.
Wskazanie potencjalnych źródeł pomocy w sytuacji cyberprzemocy.
Wypracowanie listy danych, których nie należy upubliczniać w Internecie.
Prezentacja perspektyw osób będących ofiarą piractwa w Sieci.
Diagnoza tendencji w grupie – wybór zachowań dominujących : bezpiecznych czy ryzykownych.



Forma zajęć
pokaz multimedialny- kreskówki,
ćwiczenia indywidualne,
ćwiczenia grupowe.

Pomoce dydaktyczne (materiały potrzebne do realizacji zajęć)
odtwarzacz DVD podłączony do telewizora lub projektora multimedialnego
Prezentacja 3…2…1…Internet!
ołówki/długopisy, kartki



I. Faza wstępna

1. Nauczyciel krótko wprowadza uczniów w tematykę zajęć.

2. Prowadzący prezentuje uczniom część wstępną – „Na początek”

II. Faza właściwa

1. Nauczyciel zapraszam uczniów do obejrzenia pierwszego odcinka kreskówki poświęconej cyberprzemocy pt. „Dobry żart?” Prosi, by oglądali uważnie, gdyż potem czeka ich wykonanie ćwiczenia.

2. Prowadzący odczytuje pierwsze ćwiczenie indywidualne i instrukcję wyświetloną w prezentacji:
„Wyobraźcie sobie, że jesteście na miejscu Piotrka. Co byście zrobili w takiej sytuacji? Zapiszcie na kartce, co Waszym zdaniem powinien zrobić Piotrek: szukać pomocy czy nie?”

3. Uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach, a nauczyciel przeprowadza głosowanie.
Pyta, kto jest za, a kto jest przeciwko tej decyzji?
Następnie liczy głosy. Od tego wyniku zależy bowiem kolejność prezentowanych wersji zakończenia historii.
Najpierw pokazywana jest opcja wybrana przez większość dzieci, następnie wariant alternatywny oraz podsumowanie odcinka.

4. Nauczyciel zachęca uczniów do wykonania pierwszego ćwiczenia grupowego i odczytuje instrukcję:
„Zastanówcie się, do kogo moglibyście się zwrócić w każdej z podanych poniżej sytuacji. Kto najlepiej i najszybciej pomoże Wam rozwiązać problem? Zapiszcie na kartkach literki przy kolejnych cyferkach. Przy każdej sytuacji może być więcej niż jedna odpowiedź”.

Prowadzący przypomina, że w ćwiczeniu można wskazać po kilka odpowiedzi do każdej sytuacji. Nie ma odpowiedzi prawidłowych i błędnych. Dobór właściwej osoby zależy od interpretacji sytuacji zastosowanej przez grupę.

5. Nauczyciel prosi przedstawiciela każdej grupy, żeby przedstawił propozycje swoich kolegów i dokonuje podsumowania.

6. Prowadzący wyświetla drugi odcinek kreskówki pt. „Znajomi - nieznajomi”.
Po czym odczytuje kolejne ćwiczenie indywidualne i instrukcję wyświetloną w prezentacji: „Wyobraźcie sobie, że jesteście na miejscu Kuby. Co byście zrobili w takiej sytuacji? Zapiszcie na kartce, co Waszym zdaniem powinien zrobić Kuba: spotkać się czy nie?”

Nauczyciel prosi, by uczniowie na kartkach zapisali swoje odpowiedzi. Następnie zlicza, ile osób jest za, a ile przeciw. W zależności od wyniku głosowania nauczyciel prezentuje wersję zakończenia.

7. Nauczyciel zachęca uczniów do wykonania drugiego ćwiczenia grupowego, którego celem jest wypracowanie zasad bezpiecznego spotkania z osobą nieznajomą. Odczytuje ćwiczenie i instrukcję.
„Niech każdy z Was wyobrazi sobie, że poznał kogoś na portalu społecz­nościowym. Pomimo zagrożeń związanych z tą sytuacją, zależy Ci na spo­tkaniu się z tą osobą. Jak należy się przygotować i co zrobić, żeby takie spotkanie było bezpieczne i żeby nic złego Ciebie nie spotkało? Zapiszcie swoje pomysły w punktach”.

8. Przedstawiciel grupy przedstawia propozycje swoich kolegów, a nauczyciel dokonuje podsumowania.

PRZERWA

9. Nauczyciel informuje uczniów, że obejrzą trzecią kreskówkę, o przygodach jednego z przyjaciół Sandry, Kuby, Piotrka, Szymona oraz Ani pt. „Małe zdjęcie – duży problem”.

10. Prowadzący zachęca uczniów do wykonania kolejnego ćwiczenie indywidualnego. Prezentuje ćwiczenie i odczytuje instrukcję.
„Wyobraźcie sobie, że jesteście na miejscu Sandry. Co byście zrobili w takiej sytuacji? Zapiszcie na kartce, co Waszym zdaniem powinna zrobić Sandra: usunąć zdjęcie czy nie?”

Nauczyciel prosi, by uczniowie na kartkach zapisali swoje odpowiedzi. Następnie zlicza, ile osób jest za, a ile przeciw. W zależności od wyniku głosowania nauczyciel prezentuje wersję zakończenia.

11. Po odczytaniu instrukcji uczniowie wykonują trzecie ćwiczenie grupowe:
„Waszym zadaniem jest wybrać spośród różnych informacji te, których nie należy upubliczniać w Internecie. Wypiszcie numerki swoich wyborów do listy „Ściśle tajne”.

12. Po zakończeniu przez uczniów ćwiczenia nauczyciel komentuje je.

13. Prowadzący dokonuje prezentacji czwartego odcinka kreskówki. pt. „Moja praca domowa”. Po projekcji odczytuje pierwsze ćwiczenie indywidualne i instrukcję wyświetloną w prezentacji:
„Wyobraźcie sobie, że jesteście na miejscu Ani. Co byście zrobili? Zapiszcie na kartce, co Waszym zdaniem powinna zrobić Ania: samodzielnie napisać wyprawowanie czy nie?”

14. Uczniowie zapisują odpowiedź na kartkach, a nauczyciel przeprowadza głosowanie.
Pyta, kto jest za, a kto jest przeciwko tej decyzji?
Następnie liczy głosy za obydwoma opcjami zachowania. Od wyniku głosowania zależy bowiem kolejność prezentowanych wersji zakończenia historii.
Jako pierwsza przedstawiana jest wersja wybrana przez większość dzieci, następnie wariant alternatywny oraz podsumowanie odcinka.




15. Po instrukcji nauczyciela uczniowie przystępują do wykonania ćwiczenia grupowego.
„Wyobraźcie sobie, że jesteście autorami nowej super gry komputerowej. Pracowaliście nad tą grą przez rok i jesteście dumni ze swojego dzieła, które ma się ukazać już za tydzień. Niestety, ktoś nielegalnie pobrał Waszą grę i opublikował w Internecie jako swoją! Postanawiacie napisać apel do internautów na temat tego, czym jest piractwo dla osób, których dzieła zostały skradzione w Sieci. Zastanówcie się wspólnie, jak się czujecie i jakie argumenty za szanowaniem praw autorskich w Sieci możecie przedstawić. Zapiszcie swoje pomysły w punktach. Niech każda grupa stworzy 4 punkty”.

16. Przedstawiciel każdej grupy przedstawia wyniki pracy uczniów. Nauczyciel dokonuje podsumowania.

17. Prowadzący zachęca do obejrzenia ostatniej kreskówki pt. „Komputeromania”. Prosi uczniów o wykonanie kolejnego ćwiczenie indywidualnego i odczytuje instrukcję.
„Wyobraźcie sobie, że jesteście na miejscu Szymona. Co byście zrobili w takiej sytuacji? Zapiszcie na kartce, co Waszym zdaniem powinien zrobić Szymon: jechać z kolegami na wycieczkę czy nie?”

Nauczyciel prosi, by uczniowie na kartkach zapisali swoje odpowiedzi. Następnie zlicza, ile osób jest za tym, żeby Szymon wybrał wycieczkę z kolegami. Kto jest przeciwko tej decyzji?
W zależności od wyniku głosowania wyświetla właściwe wersji zakończenia historii.

III. Faza końcowa

1.Nauczyciel prezentuje część podsumowującą „Na koniec”, następnie w kilku słowach dziękuje uczniom.


Wyświetleń: 3965


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.