Katalog

Agnieszka Skowronek, 2010-10-13
Koziegłowy

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji J. Cygan Kołysanka dla mamy

- n +

Temat: Ile można wyczytać z wiersza! – Jacek Cygan „Kołysanka dla mamy”

I. Przeczytaj fragment wiersza Jacka Cygana pt. „Kołysanka dla mamy”. Posłuż się swoją wyobraźnią i odpowiedz na pytania, posługując się tylko rzeczownikami.
Co widzę w wierszu?
np.
sypialnia,...............................................................................................
Co słyszę?
np.
śpiew,.....................................................................................................
Co czuję?
np.
radość,.....................................................................................................

II. Przyjrzyj się wierszowi – zbadaj jego budowę:
a) z ilu zwrotek (strof) się składa? …………………………………
b) ile wersów znajduje się w każdej zwrotce?...................................
c) Jakie typy zdań pojawiają się wierszu?
Zdania ………………………. i ……………………………………

III. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: kto jest w utworze podmiotem lirycznym? Wskaż wyrazy, które o tym świadczą.

Bohaterem utworu jest …………………………. .
Świadczą o tym następujące fragmenty:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

IV. Spróbuj odnaleźć w utworze dotychczas poznane środki poetyckie – epitety i uosobienie.

epitety uosobienie








V. Zastanów się nad znaczeniem fragmentów:

a) „ (…)kołysankę dla mamy
Z naszych snów układamy…”
b) „(…)my już w sny zakopani(…)”

Oba fragmenty to przykłady ………………………….. . Ten środek poetycki polega na zestawieniu wyrazów, które pozornie nie mają ze sobą związku, ale zestawione razem tworzą nowe, przenośne znaczenie.

VI. . Zbierz jak najwięcej informacji na temat głównej bohaterki wiersza.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

GRUPA I
Przeczytajcie fragment wiersza Jacka Cygana pt. „Kołysanka dla mamy”. Posłużcie się swoją wyobraźnią i odpowiedzcie na pytania, posługując się tylko rzeczownikami.
Co widzę w wierszu?
np.
sypialnia,...............................................................................................
Co słyszę?
np.
śpiew,.....................................................................................................
Co czuję?
np.
radość,.....................................................................................................

GRUPA II
Przyjrzyjcie się wierszowi – zbadajcie jego budowę:
a) z ilu zwrotek (strof) się składa?
b) ile wersów znajduje się w każdej zwrotce?
c) Jakie typy zdań pojawiają się wierszu?

GRUPA III
Przeczytajcie uważnie wiersz. Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: kto jest w utworze podmiotem lirycznym? Wskażcie wyrazy, które o tym świadczą.

GRUPA IV
Przeczytajcie uważnie wiersz. Spróbujcie odnaleźć w nim dotychczas poznane środki poetyckie – epitety i uosobienie.

GRUPA V
Przeczytajcie uważnie wiersz. Zastanówcie się nad znaczeniem fragmentów:

a) „ (…)kołysankę dla mamy
Z naszych snów układamy…”
b) „(…)my już w sny zakopani(…)”

Oba fragmenty to przykłady ………………………….. . Ten środek poetycki polega na zestawieniu wyrazów, które pozornie nie mają ze sobą związku, ale zestawione razem tworzą nowe, przenośne znaczenie.

GRUPA VI
Przeczytajcie uważnie wiersz. Zbierzcie jak najwięcej informacji na temat jego głównej bohaterki.


Wyświetleń: 1483


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.