AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Harłacz, 2010-10-10
Nienadowa

Język polski, Konspekty

Młodopolskie nastroje w literaturze i malarstwie - synteza wiedzy o epoce

- n +

Magdalena Harłacz
Sylwia Wadiak



Jesteśmy nauczycielkami języka polskiego i wiedzy o kulturze w szkole średniej. W celu zwiększenia zainteresowania uczniów lekcjami często łączymy treści z zakresu różnych dziedzin sztuki. Dzięki temu staramy się kształcić świadomych uczestników życia kulturalnego, mających wiedzę z zakresu różnych dziedzin sztuki, umiejących przyjąć refleksyjną postawę wobec zjawisk kultury.
W tym celu wykorzystujemy metodę przekładu intersemiotycznego, która stwarza sytuację dydaktyczną wymagającą od uczniów wykazania się umiejętnością czytania i porównywania różnych tekstów kultury.
Rozpoznanie podobieństw między poszczególnymi dziedzinami sztuki typowymi dla danej epoki sprzyja wyrabianiu umiejętności znajdowania wspólnych cech literatury i innych tekstów kultury.
Proponowana przez nas lekcja może być wykorzystana jako podsumowanie pracy z zakresu literatury i sztuki Młodej Polski. Epoka ta charakteryzuje się bogactwem zjawisk kulturowych i bez problemu można prześledzić wzajemne oddziaływanie na siebie literatury i sztuki. Dlatego warto pokazać młodzieży istniejące zależności i powiązania między nimi. Może się to okazać pomocne w przygotowaniu do ustnej części egzaminu maturalnego (np.w tematach wykorzystujących korespondencję sztuk) oraz części pisemnej (umiejętność wykorzystania kontekstów, np. malarskich).

Propozycja lekcji z języka polskiego z wykorzystaniem elementów projektu (2 godz. lekcyjne)


1) TEMAT LEKCJI: Młodopolskie nastroje w literaturze i malarstwie- synteza wiedzy
o epoce.
2) Cele lekcji:
a)doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji różnych tekstów kultury,
b)dostrzeganie powiązań pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki,
c)kształcenie umiejętności wskazywania wyznaczników teoretycznych głównych prądów artystycznych Młodej Polski i rozpoznawania ich w przykładowych dziełach literatury i sztuki,
d)pobudzanie twórczego myślenia,
e)kształtowanie umiejętności świadomego i aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym,
f)rozwijanie samodzielności w poszerzaniu wiedzy z różnych dziedzin sztuki,
g)usystematyzowanie wiedzy z zakresu literatury i sztuki Młodej Polski,
h)doskonalenie umiejętności planowania pracy, współpracy w grupie, prezentacji, korzystania z różnych źródeł informacji,
i)kształcenie umiejętności dyskusji i obrony własnego stanowiska,
j)doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.

Nasz pomysł jest przykładem uatrakcyjnienia lekcji, który jednocześnie aktywizuje uczniów. Taka forma pracy stymuluje intelektualny i emocjonalny rozwój uczniów. Można go zmodyfikować w zależności od potrzeb i możliwości danej klasy. Podobne zajęcia można zorganizować w odniesieniu do innych epok.
3) Metody pracy:
a)metoda problemowa,
b)metoda oglądowa,
c)dyskusja,
d)karta pracy
Przed wprowadzeniem uczniów w problematykę Młodej Polski należy podzielić ich na cztery grupy. Każdej z nich przydzielić dany kierunek w sztuce oraz karty pracy, które ułatwią im przygotowanie prezentacji i plansz.
Gr. I- ekspresjonizm.
Gr. II- impresjonizm.
Gr. III- naturalizm.
Gr. IV- symbolizm.
Trzeba uprzedzić grupy , by w trakcie pracy na lekcjach na bieżąco zbierały informacje, które uzupełnią samodzielnie w domu, wykorzystując różne źródła wiedzy. Będą one zawierać następujące treści:
KARTA PRACY NR I (charakterystyka kierunku)
a)nazwa prądu,
b)czas trwania,
c)przedstawiciele,
d)cechy kierunku

Należy te informacje wpisać w kartę pracy, a później przygotować w formie prezentacji multimedialnej.

KARTA PRACY NR II(dialog tekstów kultury)
Ma zawierać przykłady dzieł literackich i malarskich, w których obecne są cechy danego kierunku. Te treści należy przedstawić w formie plansz dydaktycznych.

Podczas lekcji podsumowującej wiadomości o epoce Młodej Polski grupy prezentują przygotowane prezentacje i plansze. Jest to okazja do powtórzenia najważniejszych informacji. Jednocześnie zrodzi to zapewne dyskusje na temat podstawy zestawienia wybranych przez uczniów tekstów kultury. Spróbują oni także wyjaśnić : Jak „rozmawiają” ze sobą różne teksty kultury?
Karty pracy poszczególnych grup można wykorzystać jako notatkę.

W przygotowaniu lekcji wykorzystujących korespondencję sztuk mogą być pomocne następujące pozycje:
1)Biała A. ” Literatura i malarstwo. Korespondencja sztuk”, PWN, 2009r.
2)Guzy J. „Na tropach sztuki”, 1972r.
3)Chmielewska M., Margański A.” Tablice kultury” ,Wołomin 2004r.
4)Polakowski J.” Metoda przekładu intersemiotycznego w kształceniu sprawności językowej w: „Oświata i wychowanie. Wkładka NURT”,1980r.
5) Regiewicz A. ”Dialog filmu i literatury. Scenariusze lekcji dla liceum i technikum”, Gdańskie Wydawnictwo Naukowe,
6)Rynek P., ”Jak czytać malarstwo?”
7)”Sztuka i literatura. Encyklopedia multimedialna PWN”, 2004r.
8)”Pamiętnik sztuk pięknych”(8), 2005r.






Karta pracy numer I – Charakterystyka kierunku
Nazwa prądu Czas trwania Przedstawiciele Cechy
Ekspresjonizm


Nazwa prądu Czas trwania Przedstawiciele Cechy
Impresjonizm


Nazwa prądu Czas trwania Przedstawiciele Cechy
Naturalizm


Nazwa prądu Czas trwania Przedstawiciele Cechy
Symbolizm

Karta pracy numer II – Dialog tekstów kultury
Ekspresjonizm
Malarstwo (przykłady) Literatura (przykłady)



Impresjonizm
Malarstwo (przykłady) Literatura (przykłady)



Naturalizm
Malarstwo (przykłady) Literatura (przykłady)



Symbolizm
Malarstwo (przykłady) Literatura (przykłady)



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2390


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.