Katalog Paulina Typańska, 2010-10-07 Śrem Zajęcia przedszkolne, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażystyPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Paulina Typańska Nazwa i adres placówki: Przedszkole „Słoneczna Szóstka” z oddziałami zamiejscowymi ul. Konstytucji 3 Maja 2, 63-100 Śrem Imię i nazwisko opiekuna stażu: mgr Alina Kozłowska Czas trwania stażu: 01.09.2010 – 31.05.2011 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity DZ.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ze zmianami), 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. (Dz. U. Nr 260, poz. 2593) (Zmiany: Dz. U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1580) CEL GŁÓWNY: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. CELE SZCZEGÓŁOWE: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola. 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu i sposobów jej prowadzenia. 3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy, nauki i wypoczynku. 4. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym. 5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich. 6. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego: a. wewnątrz placówki b. poza placówką c. samokształcenie. 7. Wspieranie aktywności twórczej dzieci. 8. Pogłębianie współpracy z rodzicami. § 6 ust. 2 pkt 1 Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki. Zadania: 1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego. Forma realizacji: - analiza przepisów prawnych dotyczących awansu zawodowego tj. Karta Nauczyciela, Ustawa o systemie oświaty, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej - gromadzenie informacji z Internetu i prasy poświęconej oświacie Spodziewane efekty: - poznanie przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego - poprawnie sformułowany plan rozwoju zawodowego Sposób dokumentacji: - krótkie notatki z analizy przepisów - napisanie planu rozwoju zawodowego Termin realizacji: Wrzesień 2010 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Formy realizacji: - bezpośrednia rozmowa na temat systemu awansu zawodowego - określenie formy współpracy, -ustalenie z opiekunem terminów i tematyki zajęć na okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych Spodziewane efekty: - współpraca z opiekunem stażu - poznanie zasad wzajemnej współpracy - potwierdzony przez dyrektora planu rozwoju zawodowego Sposób dokumentacji: - zatwierdzony plan rozwoju zawodowego - scenariusze, konspekty zajęć i potwierdzenie opiekuna stażu. Osoby współpracujące: opiekun stażu Termin realizacji: Wrzesień 2010 i cały okres stażu 3. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola Formy realizacji: - analiza dokumentacji przedszkola: *Statut Przedszkola * Roczny plan pracy dydaktyczno- wychowawczej - prowadzenie dzienników - udział w zebraniach Rad Pedagogicznych Spodziewane efekty: - sporządzenie dokumentacji przedszkola - czynny udział w zebraniach Rady Pedagogicznej - prowadzenie zapisów w dzienniku zajęć Sposób dokumentacji: - zapis w dokumentacji przebiegu stażu - protokół z Rady Pedagogicznej - zapisy w dzienniku Termin realizacji: Od września do maja 4. Poznanie Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego Formy realizacji: - zapoznanie się z programami realizowanymi w placówce Spodziewane efekty: - poznanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i innych programów nauczania:„ Nasze przedszkole” M. Kwaśniewska, W. Żaba-Żabińska, Sposób dokumentacji: - zapis w dokumentacji przebiegu stażu Osoby współpracujące: opiekun stażu Termin realizacji: Wrzesień 2010 5. Poznanie przepisów prawa dotyczących zasad bezpiecznego i higienicznego przebywania i pracy na terenie przedszkola Formy realizacji: - analiza regulaminu BHP i p.poż Spodziewane efekty: - poznanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie przedszkola Sposób dokumentacji: - zapis w dokumentacji przebiegu stażu Termin realizacji: Wrzesień 2010 6. Zapoznanie się ze sposobami prowadzenia obowiązującej w przedszkolu dokumentacji Formy realizacji: - zapoznanie się z rocznym planem pracy dydaktyczno- wychowawczej - opracowywanie planów miesięcznych - wpisy do dziennika zajęć - protokołowanie posiedzeń rady pedagogicznej, zebrań z rodzicami Spodziewane efekty: - prawidłowe prowadzenie dokumentacji obowiązującej w placówce Sposób dokumentacji: - sumienne prowadzenie dokumentacji przebiegu wychowania i nauczania, planów miesięcznych, protokołów Termin realizacji: Cały okres stażu 7. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego Formy realizacji: - gromadzenie dokumentów dotyczących realizowanego planu rozwoju zawodowego Spodziewane efekty: - zgromadzenie potrzebnej dokumentacji Sposób dokumentacji: - zaświadczenia, sprawozdania, scenariusze, notatki, itp. Termin realizacji: cały okres stażu 8. Przygotowanie projektu sprawozdania Formy realizacji: - opis realizacji sporządzonego planu rozwoju Spodziewane efekty: - poprawne sprawozdanie z realizacji planu Sposób dokumentacji: - sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego Osoby współpracujące: opiekun stażu Termin realizacji: Czerwiec 2011 § 6 ust. 2 pkt 2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki. Zadania: 1. Poznanie zasad konstruowania planów pracy Formy realizacji: - opracowywanie planów miesięcznych z uwzględnieniem treści i efektów pracy dydaktyczno- wychowawczej ustalonej w Programie Wychowania przedszkolnego i w planie rocznym Spodziewane efekty: - tworzenie miesięcznych planów dydaktyczno- wychowawczych Sposób dokumentacji: - plan pracy zatwierdzony do realizacji Termin realizacji: okres stażu 2. Poznanie prawidłowego konstruowania scenariuszy zajęć Formy realizacji: - przygotowanie i analiza scenariuszy prowadzonych zajęć z opiekunem stażu Spodziewane efekty: - prawidłowe pisanie scenariuszy Sposób dokumentacji: - zgromadzone scenariusze Osoby współpracujące: opiekun stażu Termin realizacji: systematycznie przez cały rok 3. Wzbogacanie własnego warsztatu pedagogicznego Formy realizacji: - uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego m.in.: w kursach, warsztatach, szkoleniach Spodziewane efekty: - zdobycie nowych doświadczeń i pomysłów - poszerzenie własnego warsztatu pracy Sposób dokumentacji: - zaświadczenia o ukończonych kursach Termin realizacji: okres stażu 4.Współpraca z logopedą Formy realizacji: - rozmowa z logopedą w przedszkolu Spodziewane efekty: - pomoc dzieciom w korygowaniu wad wymowy Sposób dokumentacji: - potwierdzenie logopedy Termin realizacji: na bieżąco cały rok 5. Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Formy realizacji: - tworzenie i opracowywanie wszelkiego rodzaju dokumentacji, korzystanie z nowoczesnych programów komputerowych: plany pracy, scenariusze zajęć, uroczystości, imprezy okolicznościowe, konkursy, sprawozdania -konstruowanie tekstów, kart pracy dla dzieci - przygotowywanie materiałów na spotkania z rodzicami, scenariusze zająć otwartych i imprez okolicznościowych - wykonywanie dyplomów dla dzieci - śledzenie informacji dotyczących aktualizacji prawa oświatowego - opracowywanie dokumentacji związanych z własnym stażem - korzystanie z poczty elektronicznej, posiadanie własnego adres e-mail, który pomaga w szybkim przekazywaniu informacji i korespondencji z innymi nauczycielami i rodzicami wychowanków Spodziewane efekty: - poszerzanie i wzbogacanie własnych pomysłów - ułatwienie pracy, - zwiększenie możliwości dobrego przygotowania do zajęć poprzez przygotowanie odpowiednich pomocy dydaktycznych Sposób dokumentacji: - scenariusze zajęć - pomoce dydaktyczne Termin realizacji: cały rok 6. Poszerzanie wiedzy w zakresie nowoczesnych metod wychowania Formy realizacji: - czytanie różnych pozycji książkowych, artykułów, pedagogicznych stron internetowych Spodziewane efekty: - pogłębianie wiedzy - zdobycie umiejętności weryfikacji odpowiednich stron i artykułów internetowych Sposób dokumentacji: - recenzje przeczytanych książek, artykułów Termin realizacji: cały rok 7. Dzielenie się posiadaną wiedzą z innymi nauczycielami Formy realizacji: - publikacja plany rozwoju zawodowego w Internecie Spodziewane efekty: - umiejętność dzielenia się z innymi Sposób dokumentacji: - portale internetowe - plan dostępny w dokumentacji przedszkola Termin realizacji: na bieżąco przez okres stażu § 6 ust. 2 pkt 3 Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem. Zadania: 1. Współpraca z rodzicami Formy realizacji: - rozmowy z rodzicami - poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków - informowanie na bieżąco o postępach i zachowaniu dziecka - spotkania z rodzicami i zajęcia otwarte - spotkania okolicznościowe Spodziewane efekty: - poznanie sytuacji rodzinnej dziecka - ofiarowanie pomocy ze strony rodziców - korzyści materialne dla grupy Sposób dokumentacji: - zeszyt wychowawcy grupy Termin realizacji: od września do maja 2. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspakajania potrzeb wychowawczych dzieci Formy realizacji: - stała obserwacja dziecka - rozmowy indywidualne z dzieckiem - współpraca z rodziną Spodziewane efekty: - prowadzony arkusz obserwacji dziecka Sposób dokumentacji: - notatki - arkusze obserwacji Termin realizacji: okres stażu 3. Organizacja i udział w uroczystościach wycieczkach oraz imprezach przedszkolnych zamkniętych i otwartych Formy realizacji: - włączenie się do organizacji imprez okolicznościowych w przedszkolu -udział w wycieczkach przedszkolnych - przygotowanie dzieci do różnych konkursów Spodziewane efekty: - zdobycie nowych doświadczeń - współpraca z innymi nauczycielami Sposób dokumentacji: - potwierdzenie nauczyciela współpracującego - zdjęcia Termin realizacji: okres stażu § 6 ust. 2 pkt 4 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć Zadania: 1. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu Formy realizacji: - przygotowanie scenariuszy zajęć - prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - omówienie zajęcia Spodziewane efekty: - zrealizowanie zamierzonych celów - opracowanie scenariuszy pod względem właściwego doboru metod i form - pokorne przyjmowanie uwag Sposób dokumentacji: - scenariusze zajęć Osoby współpracujące: opiekun stażu Termin realizacji: przez cały rok 2. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna Formy realizacji: - obecność i obserwacja na zajęciu - omówienie zajęcia Spodziewane efekty: - zdobycie większego doświadczenia w prawidłowym prowadzeniu zajęć Sposób dokumentacji: - notatki własne - scenariusz zajęcia - wnioski z obserwacji Termin realizacji: okres stażu Inne Zadania: 1. Organizacja wewnątrz przedszkolnego konkursu muzycznego (tematyka zimowa) Formy realizacji: - przygotowanie scenariusza zajęć - przygotowanie dzieci do konkursu - organizacja imprezy okolicznościowej Spodziewane efekty: - zdobywanie nowych doświadczeń - współpraca z innymi nauczycielami Sposób dokumentacji: - notatki własne - scenariusz zajęć - zdjęcia lub film Osoby współpracujące: inni nauczyciele Termin realizacji: luty 2011 2. Współredaktor gazetki „Słoneczna kraina” Formy realizacji: - przygotowanie gazetki „Słoneczna kraina Spodziewane efekty: - zainteresowanie rodziców naszą gazetką - korzyści materialne dla grup Sposób dokumentacji: - gazetka „ Słoneczna kraina” (sprawozdania, porady, zadania, zdjęcia) Osoby współpracujące: nauczyciel stażysta Termin realizacji: przez cały rok 3. Redaktor programu telewizyjnego Formy realizacji: - przygotowanie krótkich filmów z ważnych imprez okolicznościowych Spodziewane efekty: - emitowanie wiadomości dotyczących Przedszkola „Słoneczna szóstka” w telewizji lokalnej Sposób dokumentacji: - własne sprawozdania - płyty z nagraniami Termin realizacji: przez cały rok ………………………………. ( podpis stażysty) Śrem dn.17.09.2010r. Wyświetleń: 2333
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |