AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Kałuża, 2010-10-04
Sosnowiec

Język polski, Konspekty

„Cuda, cuda ogłaszają” – czym tak naprawdę może być cud? - konspekt lekcji w klasie VI szkoły podstawowej

- n +

Temat lekcji: „Cuda, cuda ogłaszają” – czym tak naprawdę może być cud?

Czas realizacji tematu lekcji: 45 min. (jednostka lekcyjna)

Zagadnienia do realizacji: znaczenie słowa cud, rodzina wyrazów, wyrazy bliskoznaczne (synonimy), stałe połączenia wyrazów (zwroty i wyrażenia).

Cele lekcji:
a) Wiadomości
Uczeń:
• zna pojęcia: słowo, wyrażenie, zwrot, powiedzenie;
• zna pojęcie synonimu;
b) Umiejętności
Uczeń:
• potrafi zdefiniować słowo cud;
• znajduje wyrazy bliskoznaczne związane ze słowem cud;
c) Postawy
Uczeń:
• aktywnie uczestniczy w lekcji;
• podejmuje się jak najlepszego wykonania przydzielonych mu zadań;
• wykorzystuje wiadomości i umiejętności nabyte podczas lekcji w życiu codziennym.

Metody i formy pracy na lekcji:
• diagram-słoneczko;
• podająca;
• praca z podręcznikiem do kształcenia kulturowo-językowego oraz słownikami;
• ćwiczenia praktyczne;
• indywidualna z kartą pracy.

Środki dydaktyczne:
• podręcznik do kształcenia kulturowo-językowego;
• karta pracy;
• przybory do pisania.

Przebieg lekcji:
ogniwo wstępne:
• zapoznanie uczniów z celami lekcji;
• zapisanie tematu lekcji na tablicy;

ogniwo centralne:
• pytanie do uczniów o znaczenie słowa cud, zapisywanie skojarzeń na tablicy w formie diagramu-słoneczka;
• zapisanie definicji słowa cud ze Słownika Języka Polskiego;
• uczniowie grupują na rozdanych im uprzednio kartach pracy materiał z planszy zamieszczonej na stronie 7. w podręczniku do kształcenia kulturowo-językowego według własnych pomysłów, po czym, wraz z praktykantką, dzielą go na: rodzinę wyrazów, związki frazeologiczne oraz stałe połączenia wyrazów (zwroty i wyrażenia);
• w razie jakichkolwiek problemów uczniów ze zrozumieniem zapisanych na planszy związków frazeologicznych oraz słownictwa, nauczyciel zachęca uczniów do skorzystania
z dostępnych na lekcji słowników (Słownik języka polskiego, Słownik etymologiczny, Słownik frazeologiczny) i próby wyjaśnienia oraz zdefiniowania ich znaczenia;

ogniwo końcowe:
• podsumowanie lekcji – wybrany uczeń głośno odczytuje zapisaną wcześniej definicję słowa cud;
• praca domowa – odmienię przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej wyraz CUD.

Załączniki:
• karta pracy „Czym jest cud?”;

Bibliografia:
• Kłakówna Z. A., Wiatr K.: Podręcznik do języka polskiego. „Nowe To lubię!”. Kształcenie kulturowo-językowe. Klasa 6. Kraków 2008.

KARTA PRACY:
Oto wyrazy zgrupowane na planszy zamieszczonej w Waszych podręcznikach do kształcenia kulturowo-językowego:

cudowny, cudowność, cudaczny, cudny, cudak, cud, cuda ewangeliczne, słyszeć cuda, wyczyniać cuda, ósmy cud świata, cud-miód (ultramaryna), cud doskonałości, wiara czyni cuda, oglądać cuda, dokonać cudów, cudem ocaleć, cud piękności, siedem cudów świata, cuda-niewidy, cudów nie ma, coś graniczy z cudem, trzymać się jakimś cudem, cudem ujść śmierci, opowiadać cuda, słynąc cudami .

Zadanie dla Was:
Pogrupuj w tabeli, według własnego pomysłu, wyrazy zamieszczone powyżej, uzasadniając, dlaczego dokonałeś/dokonałaś właśnie takiego wyboru.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2547


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.