Katalog Katarzyna Markuc, 2010-10-01 SANOK Język polski, Konspekty Co warto wiedzieć o telewizji? Konspekt lekcji z języka polskiegoCzas realizacji tematu lekcji: 90 min Lekcja stanowi kolejne ogniwo cyklu poświęconego komunikacji masowej i środkom maso-wego przekazu. Uczniowie na lekcji wcześniejszej byli na lekcji w telewizji regionalnej. TEMAT LEKCJI: Co warto wiedzieć o telewizji? Cele lekcji: Poziom wiadomości: -uczeń zna terminy: informacja, komunikat, komunikacja masowa, mass media - uczeń rozróżnia media według kryterium kodu: słowo, obraz,dźwięk - uczeń zna formy wypowiedzi stosowane m.in. w telewizji Poziom umiejętności: - uczeń wymienia komunikat y medialne i media - potrafi wymienić narzędzia mediów - wykorzystuje wiadomości zdobyte w czasie wycieczki do te-lewizji pracując w grupach Poziom postaw: - uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji - dba o estetykę wypowiedzi ustnych i pisemnych - bogaci swój język poprzez poznanie specyficznego słownictwa związanego z telewizją Metody pracy: metoda zajęć praktycznych, pogadanka heurystyczna Formy pracy: praca w grupach, praca zbiorowa Środki dydaktyczne: ,,Księga wynalazków” plansze, na których uczniowie będą zapisywać słowniczek wyrazów związany z telewizją Słowniki : J. Poznański, S. Tarkowski, Szkolny słownik wiedzy o literaturze, War szawa 1996. Przebieg lekcji: Etapy lekcji I. Zaangażowanie N wita U, informuje o celu lekji. Pyta U o ogólne wrażenia z wycieczki. Następnie prosi o przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji: 1. Co to jest komunikacja masowa? 2. Dzięki czemu możliwe jest masowe komuniko-wanie? 3. Jak najogólniej można określić rolę mass me-diów? 4. Co stanowi główne źró-dło inspiracji twórczej dla autorów programów przekazywanych dzięki masowej komunikacji? U opowiadają o swoich wrażeniach, odpowiadają na pytania nauczyciela: Ad. 1. komunikowanie masowe – skierowane bardzo licznej, zróżnico-wanej i szeroko rozproszonej publicz-ności, stanowi istotną cechę współcze-snych procesów komunikacyjnych. Ad. 2. Środki masowego przekazu (mass media) – środki, za pomocą których odbywa się przekazywanie informacji we współczesnym świecie. Jest to głównie: radio, telewizja, pra-sa, film, masowe wydawnictwa pły-towe itp. Ad. 3. Mass media: - przekazują informacje z kraju i ze świata - zapewniają szybkość informacji - poszerzają i uzupełniają wiedzę - umożliwiają porozumiewanie się z szerokim środowiskiem - tworzą i kształtują kulturę masową - zapewniają poczucie wspólnoty Ad. 4 Mass media czerpią tematy z rzeczywistości, która nas otacza. II. Badanie i Przekształcanie N dzieli U na cztery grupy. Zadania dla grup: 1. Na podstawie wiadomości z poprzednich lekcji oraz korzy-stając z Księgi wynalazków przedstawcie krótką historię telewizji na świecie, na podstawie wiadomości zapamiętanych z wycieczki – historię telewizji regionalnej. 2. Przedstawcie etapy powstawania programu telewizyjnego, jego twórców, urządzenia techniczne, wykorzystywane w pra-cy. 3. Korzystając ze słownika i na podstawie wiedzy zdobytej na wycieczce, wyjaśnijcie: a) terminologię telewizyjną: kadr, scena, ujęcie, sekwencja b) jak można w programie telewizyjnym wyznaczyć granice między scenami i sekwencjami c) jakie kamera wykonuje ruchy 4.Na podstawie wiadomości z ostatniej lekcji, "Szkolnego słownika wiedzy o literaturze" i obserwacji wyniesionych z wycieczki wynotujcie: a) jakie formy wypowiedzi są używane w telewizji b) podajcie ich przykłady U pracują w grupach. III. Prezentacja N prosi o zaprezentowanie wy-ników pracy. 1 grupa Kalendarium historii telewizji: Pierwsze sygnały przesyłania obrazu powstały w 2 poł. XIX w 1920 r. – rozpoczęcie prac nad upo-wszechnieniem telewizji 1926 r. – emisja pierwszego obrazu telewizyjnego dokonana przez Anglika J.L. Bairda 1928 r. – pierwszy przekaz obrazu telewizyjnego do USA 1929 r. – eksperymentalne programy telewizyjne nadawane przez BBC 1930 r. – próbne programy telewizyjne w USA 1935 w Berlinie zaczęła nadawać pierwsza całkowicie elektroniczna stacja telewizyjna lata 30.- prowadzono pierwsze próby laboratoryjne telewizji kolorowej programy telewizji kolorowej wprowadzono 1956 w USA, 1962 w Japonii, 1967 we Francji, RFN, W. Brytanii, ZSRR; 1962 r. - wprowadzono do transmisji telewizyjnej sztuczne satelity (Tel-star). W 1965 r. – powstanie satelitarnego systemu INTELSAT 1975 r. – wprowadzenie do po-wszechnego użytku magnetowidów kasetowych w Polsce 1954 r. – powstanie w Warszawie Doświadczalnego Ośrodka Telewizyj-nego 1956 r. – emisja pierwszych regular-nych programów telewizyjnych w Rzeszowie 1962 r. – ukończenie budowy stacji telewizyjnej na terenie Rzeszowa 1. 04. 1981 r. pierwszy program na żywo -2001 r. – nowy budynek TV przy ulicy Kopisto 2 grupa Etapy powstawania programu: - pomysł - scenariusz - przygotowanie techniczne - realizacja: montaż, udźwiękowienie - ewentualne efekty specjalne - produkcja i emisja Twórcy: - reżyser - dziennikarze - prezenterzy - ekipa techniczna (montażyści, operatorzy kamer, graficy komputerowi) - kierownik produkcji - redaktor wydania Urządzenia techniczne: - kamery - mixer - teleprompter - prestor - taim kod 3 grupa a) kadr –najmniejsza jednostka sta-tyczna filmu, pojedyncza klatka filmowa. Widz ogląda ją w 1/24 sekun-dy, czyli 24 kadry w ciągu sekundy. Przesuwający się z tą prędkością film daje na ekranie ciągłość, płynność ruchu, wrażenie naturalności. Ujęcie – najmniejsza jednostka dynamiczna filmu, odcinek taśmy nakręcony między uruchomieniem a zatrzy-maniem kamery. Scena – odcinek złożony z kilku, kilkunastu ujęć w jednym miejscu i czasie z określoną liczbą postaci. Jednak jeśli postać się przemieszcza (np. pościg w filmach akcji), a kamera jej towarzyszy cały czas, to jest to jedna scena. Sekwencja – łączy kilka scen w całość, ma wyraźny początek, punkt kulminacyjny. b) granicę między sekwencjami stanowi ściemnianie – rozjaśnianie, między scenami – przenikanie obrazów c) odjazd – (od szczegółu do ogółu), najazd, jazda 4 grupa a) relacja dziennikarska – sprawozdanie o niedawnym wydarzeniu - reportaż telewizyjny – żywy zapis prawdziwych wydarzeń oparty na obserwacji autora - wypowiedź informacyjna - felieton – utwór dziennikarsko – literacki w formie lekkiej, utrzymany w osobistym tonie - wywiad – gatunek wypowiedzi dziennikarskiej, mający formę pytań i odpowiedzi, informujący lub prezentujący opinie b) przykłady relacja – np. w rzeszowskich "Aktualnościach reportaż- np. ,,Ekspres reporterów" felieton – w ,,Pegazie” wywiad – np. ,,Gość Jedynki” IV. Przekształcanie N wiesza na tablicy planszę. Zadaniem U jest stworzenie słowniczka pojęć związanych z telewizją. U wykonują polecenia N: A awit – komputerowy system montażu obrazu i dźwięku B blueboks – tło podkładowe np. do pogody D Dziennikarz - osoba pisująca zawodowo artykuły do pism, pracująca w redakcji prasowej, radiowej lub telewizyjne E efekty specjalne ekipa techniczna emisja - nadawanie programu radiowego lub telewizyjnego F felieton G Grafik komputerowy H horyzont – tło postaci przed kamerą I informacyjna wypowiedź J Jazda K kadr kierownik produkcji M mixer – urządzenie do efektów spe-cjalnych montaż - łączenie oddzielnych części w jedną artystyczną, kompozycyjną całość; N najazd news newsroom O odjazd (kamery) off – prezentowanie wypowiedzi oso-by bez jej pokazania P prestor – generator na ekranie program z puszki – z kasety, z taśmy prezenter przenikanie R ramówka – powtarzana w ciągu dnia audycja redaktor relacja reportaż reżyser rozjaśnianie S sekwencja setka – wypowiedź postaci wraz z postacią surówka- materiały zebrane przez dziennikarzy przed zmontowaniem T taim kod – czasowy zapis materiału z dokładnością do 1/25 sek teleprompter – urządzenie do poda-wania tekstu na kamerze U udźwiękowienie ujęcie W wywiad V. Podsumowanie N ocenia pracę grup. U zapisują zad. dom: W jakim stopniu dzisiejsza lekcja i wycieczka do telewizji pogłębiła Twoją wiedzę o środkach masowego przekazu? Czy takie lekcje są potrzebne? Uzasadnij swoje stanowisko. Katarzyna Markuc Wyświetleń: 3900
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |