AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Żuromska-Górczak, 2010-10-01
Barniewice

Plastyka, Scenariusze

Magia koła - scenariusz lekcji plastyki kl.V-VI

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI Kl. V-VI Temat: MAGIA KOŁA 2x45 minut
Cel lekcji : Uczeń poznaje historię i znaczenie symbolu koła w poszczególnych epokach, stylach, dziedzinach kultury, religii, sztuki, wykorzystując wcześniej zdobytą wiedzę na lekcjach z rożnych przedmiotów (historia, muzyka, matematyka, przyroda) i połączyć je w całość w kompozycji plastycznej.
Metody: Pogadanka, prezentacja, praca z podręcznikiem.
Środki dydaktyczne: Podręcznik, świeca, zdjęcia z gazet, wydruki z komputera, przybory plastyczne (klej, mazaki, pastele, nożyczki, arkusz papieru A1)
Forma pracy: Zbiorowa i w zespołach.
Przebieg pierwszej lekcji

1.Uczniowie odsuwają ławki i ustawiają krąg krzeseł, zajmują miejsca. Nauczyciel pośrodku zapala świeczkę (w bezpiecznym świeczniku) wprowadzając nastrój wspólnego przesiadywania przy ognisku. Zaczyna opowieść o prehistorycznym zwyczaju gromadzenia się wspólnoty przy ogniu. Zadaje pytania:
• Dlaczego siadali w kręgu, a nie jeden za drugim? (Dzieciaki zazwyczaj bardzo trafnie same podają kilka powodów- bezpieczeństwo nie mają nikogo za plecami, jednakowy dostęp do światła, wszyscy się widzą, itp.)
• Czy znacie jakieś przykłady szczególnych kręgów z czasów prehistorii? (Kamienne kręgi w Węsiorach-ci, którzy je zwiedzali opowiadają o swoich wrażeniach, Stonehenge- oglądamy zdjęcia, ewentualnie podręcznik, mówimy o ciekawostkach.) Czy przypadkiem nie postawili ich kosmici…?
• Jak wygląda pojazd kosmitów? Latający spodek, jaki ma kształt?(Kosmos, wszechświat)
• Jakiego boga wyznawano w starożytnym Egipcie? Bóg Re –słońce, jaki to kształt?
• Jeden z najstarszych zabytków średniowiecznej a architektury sakralnej w Polsce to … jego rysunek jest na dwudziestozłotówce.
• Jak nazywa się budynek zbudowany na planie koła? Podajcie przykłady słynnych rotund.(Od starożytności po czasy współczesne)
• Słynny mebel w kształcie koła. (Król Artur, Solidarność)
• Okrągłe okna, gdzie występują? (Rozeta, bulaj)
• Wynalazek, który przyspieszył rozwój cywilizacji i techniki to…? (KOŁO, koło garncarskie, koło zębate, zegar….)

2.Dzielimy się na grupy (2-4 osoby) na kartce wypisujemy jak największą ilość rzeczowników określających przedmioty o kształcie koła, kuli, kręgu. Zwycięża grupa, która znalazła ich najwięcej.

3. Dzielimy wyrazy na poszczególne kategorie: kosmos, kultura sztuka, technika, matematyka, religia, sport… Każda grupa wybiera sobie( losuje) jedną kategorię. Będzie ją opracowywać na następnej lekcji.

4.Uczniowie ustawiają ławki i krzesła

Przebieg drugiej lekcji

1.Każda grupa ma stworzyć kompozycję plastyczną, Magia koła” wykorzystując zbiór swojej kategorii.

2.Zespoły robią szkic kompozycji, po konsultacji z nauczycielem przystępują do realizacji.

3.Na koniec lekcji, omawiamy wspólnie rezultat pracy. Plakaty mogą posłużyć do dekoracji sal klasowych
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3928


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.67



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.