Katalog

Aleksandra Kanios-Kita, 2010-09-24
Włodowice

Język polski, Scenariusze

Wygodne siedziby duchów. Rzecz o zamkach w naszym regionie.

- n +

Scenariusz lekcji otwartej z języka polskiego
przeprowadzonej w klasie V b
18 stycznia 2010 roku


Prowadzący: Aleksandra Kanios – Kita

Projekt: Wygodne siedziby duchów. Rzecz o zamkach w naszym regionie.

Czas trwania prezentacji projektu: 45 min.

Cel projektu:
Celem projektu jest zapoznanie się z najciekawszymi zabytkami historycznymi w okolicy naszego miejsca zamieszkania oraz zaprezentowanie tych atrakcji zaproszonym gościom.

Cele szczegółowe:
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami,
- doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
- doskonalenie sprawności w zakresie aktywnego słuchania,
- kształcenie umiejętności pracy zespołowej,
- doskonalenie umiejętności tworzenia folderu reklamującego,
- doskonalenie umiejętności tworzenia mapy,
- doskonalenie umiejętności odgrywania krótkiej scenki,
- doskonalenie umiejętności ułożenia i prezentacji wiersza lub piosenki,
- integracja uczniów

Podstawa programowa:
Wspomaganie umiejętności porozumiewania się uczniów i wprowadzanie ich w świat kultury zwłaszcza przez:
● kształcenie sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych.
● rozbudzanie motywacji do czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich
i innych tekstów kultury.
● uczenie istnienia w kulturze, przede wszystkim w jej wymiarze symbolicznym
i aksjologicznym, tak by stawała się wewnętrzną i osobistą własnością dziecka.

Ścieżki edukacyjne:
● edukacja czytelnicza i medialna,
● edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie

Cele operacyjne:
Wiadomości
Uczeń:
- zna najciekawsze zabytki historyczne w okolicy swojego miejsca zamieszkania,
- posiada wiedzę na temat zamków w swojej okolicy i legend z nimi związanych
Umiejętności
Uczeń:
- dzieli się wrażeniami z przebiegu prac, opowiada o doświadczeniach zdobytych podczas prac nad projektem,
- wykazuje się samodzielnością, pomysłowością, twórczą wyobraźnią, przedsiębiorczością i kreatywnością,
- planuje swoją pracę,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- tworzy folder reklamujący, mapę, wiersz, piosenkę lub scenkę teatralną

Postawy
Uczeń:
- aktywnie uczestniczy w pracy nad projektem,
- z zaangażowaniem pracuje w zespole,
- dostrzega konieczność promowania zabytków kultury,
- dba o kulturę i poprawność języka podczas budowania wypowiedzi pisemnych
i ustnych.

Metoda
- projektu

Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa

Źródła informacji:
- internet,
- fotografie lub rysunki,
- artykuły z prasy lokalnej,
- prospekty biur turystycznych ,
- mapy,
- albumy,
- przewodniki turystyczne,
- encyklopedia
Przygotowując projekt należy wykorzystać co najmniej trzy spośród podanych źródeł informacji.

Czas realizacji projektu:
Projekt będzie realizowany przez czternaście dni w czterech grupach. Każda grupa ma przydzieloną jedną z podanych ról:
- plastycy,
- przewodnicy,
- redaktorzy,
- aktorzy
W pierwszym dniu po wyznaczonym czasie na realizację nastąpi prezentacja projektu.

Zadania dla grup:
Plastycy przygotowują na dużym brystolu mapę okolicy naszego miejsca zamieszkania, na której zamieszczą zamki szlaki turystyczne.
Redaktorzy opracowują folder poświęcony atrakcjom turystycznym regionu jakimi są zamki. Folder musi mieć od 2-4 stron maszynopisu formatu A4 i zawierać tytuł, tekst, zdjęcia, rysunki. Pomocnicze pytania: Jaką funkcje pełniły dawniej zamki? Ile tego typu zamków jest w naszym regionie, w jakich miejscowościach? Kiedy dany zamek został zbudowany, jaką funkcję pełnił? W czyim był posiadaniu, jaki jest jego stan obecny?
Przewodnicy zaprezentują ciekawą wypowiedź dotyczącą ciekawostek i legend związanych
z zamkami wraz z wzmiankę o duchach. Należy potraktować duchy jako największą atrakcję turystyczną.
Aktorzy przygotowują krótką scenkę (np. w formie wywiadu), w której zaprezentują atrakcje historyczne naszego regionu lub układają piosenkę albo wiersz na temat zamków.

Terminy i miejsce konsultacji z nauczycielem prowadzącym projekt:
4-15 .01.2010 r.; sala nr 13

Konsultacje:
Nauczyciel plastyki, historii, pracownicy informacji turystycznej, przedstawiciele urzędu gminy, mieszkańcy regionu.

Czas trwania prezentacji projektu i miejsca prezentacji:
● 40 minut (każdej grupie przysługuje 10 minut),
● sala numer 13

Sposób prezentacji:
W ustalonym dniu ( 18. 01. 2010 r. ) odbędzie się prezentacja zdań projektu opracowanych przez poszczególne zespoły. Wezmą w niej udział zaproszenia goście (nauczyciele). Zadaniem każdej grupy będzie zaprezentowanie walorów turystycznych (zamki) naszej okolicy, by zachęcić gości do odwiedzania najciekawszych miejsc. Na zakończenie prezentacji można zwrócić uwagę na coś poszczególnego, opowiedzieć o przygodzie związanej ze zbieraniem materiałów.

Kryteria oceny projektu:
● spełnienie wszystkich wymogów instrukcji,
● jakość przekazanych informacji,
● oryginalność (liczba własnych pomysłów),
● estetyka wykonania prac,
● systematyczność pracy grupy,
● ciekawy sposób prezentacji

Sposób realizacji:
1. Nauczyciel przedstawia temat projektu.
2. Uczniowie zapoznają się z instrukcją zawierającą szczegółowe informacje
o poszczególnych zadaniach wchodzących w skład projektu.
3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które będą przygotowywały poszczególne części projektu.
4. Zespoły gromadzą potrzebne materiały i przygotowują swoje wystąpienia.
5. Uczniowie kolejno przedstawiają gotowe prezentacje. Następnie wypowiadają się na temat przebiegu prac, opowiadają o doświadczeniach zdobytych podczas prac nad projektem.
6. Samoocena uczniów – załącznik 1
7. Nauczyciel ocenia projekt na podstawie wcześniej przyjętych kryteriów.
8. Praca domowa: Na podstawie opowieści o duchach stwórz własne wyobrażenie wybranego ducha (praca plastyczna – technika dowolna)




...tuż po zmroku...
ruiny zamku ogrodzienieckiego nawiedzają
wszelkie związane z nim duchy i straszydła...

Zapraszamy do magicznej wyprawy po zamku bielejącym w blasku
księżyca i lampionów rozstawionych w lochach zamkowych.
Spotkacie ducha pięknej Olimpii i zaklętą w Czarnego Psa nieszczęsną duszę hrabiego
Warszyckiego zwanego Słowiańskim Drakulą.
W towarzystwie Anzelma błąkającego się po Zamku przeżyjecie chwile grozy wędrując po ciemnych zakamarkach ogrodzienieckiej warowni....
Nocne zwiedzania zamku dostępne dla turystów spędzających wakacje w okolicach Podzamcza. Wieczory z Duchami organizowane są w każdy piątek od początku lipca do końca sierpnia po zmroku. Podczas zwiedzania przewodnik zabierze Was w podróż po zamkowych murach opowiadając owiane legendą historie, a z ciemnych zakamarków wyłonią się niespodziewanie zjawy...

Wyświetleń: 1383


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.