AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Hałys, 2010-09-24
Zadąbrowie

Historia, Konspekty

Konspekt Babilonia i Asyria

- n +

Małgorzata Hałys


Konspekt do lekcji historii przeprowadzonej w klasie I Gimnazjum Publicznego
w Orłach w dniu 24.09.2010r. na temat: Babilonia i Asyria.


Cele lekcji:
Wiedza: po zakończonej lekcji uczeń wie, że:
- około 2 tys. lat p.n.e. na północ od Sumeru powstało miasto Babilon,
- na początku XVIII w. p.n.e. władca Babilonu został Hammurabi, który zawładnął częścią Mezopotamii,
- w Babilonii Hammurabi sprawował najwyższe i niepodzielne rządy,
- Hammurabi nakazał spisać obowiązujące prawa – w ten sposób powstał tzw. Kodeks Hammurabiego,
- władca Babilonu uważał, że kara powinna odzwierciedlać winę oskarżonego,
- Kodeks Hammurabiego wyryto na kamiennej płycie- steli, odnaleziono go w 1901 roku w Suzie,
- za czasów Nabuchodonozora II w VI wieku p.n.e. Babilon był jednym z najwspanialszych miast starożytności,
- za panowania Nabuchodonozora II została wzniesiona brama Isztar- królowej niebios, pani miłości, zemsty oraz wojny,
- wiszące ogrody Semiramidy są uznawane za jeden z siedmiu cudów świata,
- mieszkańcy Babilonu byli politeistami – modlili się do wielu bogów,
- najważniejszym bóstwem był Marduk – prawdziwy władca bogów,
- Babilończycy zasłynęli jako badacze gwiazd, podzielili rok na miesiące i stworzyli kalendarz,
- na północy Mezopotamii rozwinęła się Asyria – najważniejsze miasta to Aszur i Niniwa,
- czasy świetności Asyrii to VII w. p.n.e.- czasy panowania króla Sargona II Wielkiego,
- Asyria posiadała świetnie zorganizowaną i wyposażoną armię złożoną z : piechoty asyryjskiej, procarzy, łuczników, kawalerii i rydwanów,
- rydwany to starożytne wozy bojowe z zaprzęgiem konnym,
- jednym z ostatnich władców Asyrii był Asurbanipal, który założył w stolicy Niniwie wspaniałą bibliotekę,
- w 612 roku p.n.e. sprzymierzone wojska Babilonu oraz nowej potęgi – Persji – zdobyły i zniszczyły Niniwę.
Uczeń rozumie:
- pojęcia: rydwan, politeizm, monoteizm, wiszące ogrody.
- jakie znaczenia miał Kodeks Hammurabiego na życie mieszkańców Babilonu,
- prawa zawarte w Kodeksie Hammurabiego,
- jak doszło do rozkwitu Babilonu i Asyrii,
- jak była zorganizowana i wyposażona armia asyryjska,
- dlaczego doszło do upadku państwa asyryjskiego,
- wpływ ludów Mezopotamii do cywilizacji światowej.
Umiejętności: uczeń potrafi:
- wskazać na mapie położenie Babilonii i Asyrii,
- wskazać najważniejsze miasta w Babilonii i Asyrii,
- wyjaśnić czego dotyczył i kiedy został sporządzony Kodeks Hammurabiego,
- wyjaśnić, dlaczego Asyria była tak potężnym państwem i dlaczego doszło do jej upadku,
- wyjaśnić jak była zorganizowana armia asyryjska,
- wymienić główne osiągnięcia ludów Babilonii i Asyrii.
Postawy i przekonania:
- jest przekonany jak wielki wkład mają ludy Mezopotamii do cywilizacji światowej,
- jest przekonany jak ludy starożytne potrafiły wspaniale zorganizować swe państwa.


Metody dydaktyczne:
- praca z podręcznikiem pod kierunkiem,
- praca z zeszytem ćwiczeń,
- rozmowa nauczająca,
- praca z mapą,
- praca z tekstem źródłowym,
- kula śniegowa,
- drama (uczniowie w roli sędziego i oskarżonych).


Środki dydaktyczne:
- podręcznik do historii dla klasy I gimnazjum „Śladami przeszłości część 1”, wyd. Nowa Era, s. 25-28.
- zeszyt ćwiczeń „Śladami przeszłości”, wyd. Nowa Era, s. 14-15.
- fragment Kodeksu Hammurabiego,
- mapa ścienna „Bliski Wschód w starożytności”.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4216


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.