Katalog Małgorzata Hałys, 2010-09-22 Orły Historia, Konspekty Konspekt . Co to jest historia?Małgorzata Hałys Konspekt do lekcji historii przeprowadzonej w klasie I w Gimnazjum Publicznym w Orłach w dniu 8.09.2010r. na temat: Co to jest historia? Cele lekcji: Wiedza: po zakończonej lekcji uczeń wie, że: - historia jest nauką o wydarzeniach z dziejów ludzkości od wynalezienia pisma, - źródło historyczne to ślad ludzkiej działalności z przeszłości, - źródła dzielimy na pisane i niepisane, - pisane to kroniki, roczniki, teksty na papirusie, listy, pamiętniki itd.; - niepisane to narzędzia, broń, ozdoby, ruiny budowli itd.; - badaniem źródeł niepisanych zajmują się archeolodzy, którzy pracują na wykopaliskach, - w badaniach historycznych ważną rolę odgrywa tradycja jak i przekaz ustny, - jednym z najważniejszych zadań historyków jest datowanie, czyli ustalanie daty danego wydarzenia, - historycy podzielili dzieje ludzkości na epoki: prahistoria, starożytność, średniowiecze, nowożytność oraz czasy współczesne, - prahistoria to okres od pojawienia się człowieka do powstania pisma, - w jaki sposób można mierzyć czas w historii ( zegar, kalendarz, wstąpienie na tron nowego króla, kalendarz żydowski, muzułmański). Uczeń rozumie: - pojęcia: historia, archeologia, epoka, era, źródło historyczne, datowanie, - w jaki sposób podzielono dzieje ludzkości, - jak wielką rolę odgrywają historycy i archeolodzy we współczesnym świecie. Umiejętności: uczeń potrafi: - opisać, w jaki sposób podzielono dzieje ludzkości i dlaczego właśnie tak, - wymienić przykłady źródeł pisanych i niepisanych, - samodzielnie określić, jaki jest wiek i jaka połowa na przykładzie jakiejś daty, - powiedzieć, dlaczego rola historyków i archeologów jest tak ważna we współczesnym świecie; Postawy i przekonania: - uczeń jest przekonany jak wielką w naszym życiu rolę odgrywa historia, - jest przekonany, że warto poznawać przeszłość, po to by zrozumieć teraźniejszość i kształtować przyszłość. Metody dydaktyczne: - rozmowa nauczająca, - praca z osią czasu, - praca z podręcznikiem pod kierunkiem nauczyciela. Środki dydaktyczne: - Podręcznik do historii dla klasy I gimnazjum „Śladami przeszłości” pod red. Stanisława Roszaka, wyd. Nowa Era, s. 5-7. - plansza z osią czasu. Wyświetleń: 3146
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |