AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Hałys, 2010-09-22
Orły

Historia, Konspekty

Konspekt . Co to jest historia?

- n +

Małgorzata Hałys


Konspekt do lekcji historii przeprowadzonej w klasie I w Gimnazjum Publicznym
w Orłach w dniu 8.09.2010r. na temat: Co to jest historia?


Cele lekcji:

Wiedza: po zakończonej lekcji uczeń wie, że:
- historia jest nauką o wydarzeniach z dziejów ludzkości od wynalezienia pisma,
- źródło historyczne to ślad ludzkiej działalności z przeszłości,
- źródła dzielimy na pisane i niepisane,
- pisane to kroniki, roczniki, teksty na papirusie, listy, pamiętniki itd.;
- niepisane to narzędzia, broń, ozdoby, ruiny budowli itd.;
- badaniem źródeł niepisanych zajmują się archeolodzy, którzy pracują na wykopaliskach,
- w badaniach historycznych ważną rolę odgrywa tradycja jak i przekaz ustny,
- jednym z najważniejszych zadań historyków jest datowanie, czyli ustalanie daty danego wydarzenia,
- historycy podzielili dzieje ludzkości na epoki: prahistoria, starożytność, średniowiecze, nowożytność oraz czasy współczesne,
- prahistoria to okres od pojawienia się człowieka do powstania pisma,
- w jaki sposób można mierzyć czas w historii ( zegar, kalendarz, wstąpienie na tron nowego króla, kalendarz żydowski, muzułmański).

Uczeń rozumie:
- pojęcia: historia, archeologia, epoka, era, źródło historyczne, datowanie,
- w jaki sposób podzielono dzieje ludzkości,
- jak wielką rolę odgrywają historycy i archeolodzy we współczesnym świecie.

Umiejętności: uczeń potrafi:
- opisać, w jaki sposób podzielono dzieje ludzkości i dlaczego właśnie tak,
- wymienić przykłady źródeł pisanych i niepisanych,
- samodzielnie określić, jaki jest wiek i jaka połowa na przykładzie jakiejś daty,
- powiedzieć, dlaczego rola historyków i archeologów jest tak ważna we współczesnym świecie;

Postawy i przekonania:
- uczeń jest przekonany jak wielką w naszym życiu rolę odgrywa historia,
- jest przekonany, że warto poznawać przeszłość, po to by zrozumieć teraźniejszość i kształtować przyszłość.

Metody dydaktyczne:
- rozmowa nauczająca,
- praca z osią czasu,
- praca z podręcznikiem pod kierunkiem nauczyciela.


Środki dydaktyczne:
- Podręcznik do historii dla klasy I gimnazjum „Śladami przeszłości” pod red.
Stanisława Roszaka, wyd. Nowa Era, s. 5-7.
- plansza z osią czasu.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3146


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.