Katalog

Bożena Okupniczak, 2010-08-20
Czacz

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego: "Bezpieczeństwo w ruchu drogowym"

- n +

Scenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego

Blok tematyczny: „Moje bezpieczeństwo w ruchu drogowym.”

PROWADZĄCY: Bożena Okupniczak

KLASA I

CELE OGÓLNE ZAJĘĆ:
- uczeń zna podstawowe zasady ruchu drogowego,
- uczeń wie, jak poruszać się będąc uczestnikiem ruchu drogowego,
- uczeń wie, jak udzielić pierwszej pomocy.


Uczeń po przeprowadzonych zajęciach:
- zna zagrożenia wynikające z uczestnictwa w ruchu drogowym i wie, jak można im zapobiegać,
- zna i stosuje zasady przechodzenia przez jezdnię, zna wybrane znaki drogowe, sygnały świetlne i dźwiękowe,
- stosuje zasady przechodzenia przez jezdnię w drodze do szkoły,
- umie poprawnie poruszać się po drodze,
- rozpoznaje kształty poznanych figur geometrycznych w otoczeniu, na modelach i rysunkach oraz próbuje je właściwie nazwać,
- dostrzega cechy wspólne i różniące przedmioty,
- wie, w jaki sposób wezwać pomocy i udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu w wypadku.

METODY
Pogadanka, praca z tekstem, obserwacja, zadaniowa.

FORMY PRACY Z UCZNIAMI
Jednolita zbiorowa, jednolita indywidualna, zespołowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Podręcznik z ćwiczeniami „Ja i moja szkoła”, plansze „Świat wokół nas”, płyta CD, magnetofon, tekturowe figury geometryczne, miniatury znaków drogowych, niezbędne materiały plastyczne.

LITERATURA NAUCZYCIELA
J. Faliszewska, E. Misiorowska „Ja i moja szkoła- przewodnik metodyczny”,
E. Perrot „Efektywne nauczanie”,
Ch. Liebertz „Zabawy do nauczania zintegrowanego”
J. Stadnicka „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”.

Dzień pierwszy: TEMAT: Moja droga do szkoły.

1. Taniec na dzień dobry.

Uczniowie śpiewają tekst piosenki i wykonują przy tym gesty:
Dzień dobry, witam was! (machamy prawą ręką)
Zaczynamy, bo już czas. (wysuwamy do przodu raz prawą, raz lewą nogę)
Jestem ja, jesteś ty. (podajemy partnerowi najpierw prawą, potem lewą rękę)
Razem to jesteśmy my! (trzymając się za ręce, przechodzimy 4 krokami na miejsce partnera.)

2. Zabawy orientacyjne utrwalające rozumienie pojęć używanych przy określaniu położenia w przestrzeni np.: lewo, prawo.

2.1 Dzieci siedzą w kole. Jedno dziecko staje pośrodku. Nauczyciel układa na podłodze wokół niego różne przedmioty. Uczeń określa położenie tych przedmiotów względem swojej osoby, np.: co leży po mojej prawej stronie? Co znajduje się z lewej strony? itp.
2.2 Dwoje dzieci stoi naprzeciwko siebie, mają między sobą stolik. Układają przedmioty zgodnie z poleceniem nauczyciela np.: ułóżcie przed sobą ołówek, a po jego prawej stronie długopis. Następnie dzieci opisują położenie przedmiotów. Czy ułożyłeś tak samo jak kolega? Który z was ułożył dobrze i dlaczego? Zamieńcie się miejscami i zobaczcie, kto ma rację.
Itp.

3. Spotkanie z policjantem na temat „ Bezpieczna droga do szkoły”.

3.1 Wyjaśnienie terminów: droga, pobocze, chodnik, jezdnia, przejście dla pieszych.
3.2 Rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po drogach i chodniku w czasie drogi do szkoły.
3.3 Zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi.
3.4 Wspólna wycieczka na skrzyżowanie i rozpoznawanie znaków drogowych, zwrócenia uwagi na znak „przejście dla pieszych”.

4. Nauka na pamięć wiersza Wincentego Fabera „Światła na skrzyżowaniu”.

Niech każdy stanie przed skrzyżowaniem.
Palą się światła- popatrzmy na nie!

Światło zielone- jak młode listki,
Na drugą stronę zaprasza wszystkich!

Światło czerwone- jak mak, jak ogień!
Wszystkim przechodniom zamyka drogę!


5. Praca plastyczna „Moja droga do szkoły”.

Dzień drugi: TEMAT: Bezpiecznie przechodzę przez jezdnię.


1. Przypomnienie wiersza „Światła na skrzyżowaniu”.

2. Zabawa „Światła”.

Nauczyciel ma przygotowane krążki w kolorach świateł sygnalizatora ulicznego. Pokazuje je dzieciom w różnej kolejności. Zielony krążek- dzieci maszerują, czerwony- zatrzymują się. ( Zabawę można przeprowadzić zmieniając czynności dzieci na inne.)

3. Przypomnienie informacji na temat przejścia dla pieszych.

3.1 Oglądanie plansz z rysunkami (np.: plansze „Świat wokół nas” wydane przez MAC EDUKACJA) i określanie zasad przechodzenia przez jezdnię.
3.2 Nauka rymowanki:

Jeśli chcesz przejść przez ulicę,
musisz znać tę tajemnicę.
Najpierw w lewo spójrz kolego,
potem w prawo,
znowu w lewo.
Jezdnia wolna, więc spokojnie,
mogą przez nią przejść przechodnie.

3.3 Wycieczka na przejście dla pieszych i ćwiczenia w przechodzeniu przez jezdnię.

4. Oglądanie różnych znaków drogowych i opisywanie, co one oznaczają. Zwrócenie uwagi na kolor i kształt znaków.
5. Wprowadzenie wybranego pojęcia z figur geometrycznych (np.: trójkąt).

5.1 Wyjaśnienie cech wybranej figury i jej opis.
5.2 Ćwiczenia w rozpoznawaniu określonego kształtu w zbiorze znaków drogowych i wśród innych przedmiotów codziennego użytku.
5.3 Wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem elementów trójkątnych.


Dzień trzeci: TEMAT: Co robić, aby uniknąć wypadku?

1. Rozmowa na temat przyczyn wypadków drogowych.

1.1 Wykorzystanie jednej z odmian „burzy mózgów”- metody „słoneczka”.

Uczniowie zapisują dwa najważniejsze ich zdaniem powody wypadków na karteczkach. Nauczyciel na tablicy przykleja koło, na którym zapisuje pytanie-„Dlaczego ludzie ulegają wypadkom?”. Uczniowie podchodzą do tablicy i przyklejają karteczki. Powtarzające się karteczki tworzą promyki słoneczka i są uważane za najważniejsze. Następnie nauczyciel z uczniami wspólnie analizują odpowiedzi i zastanawiają się nad sposobami uniknięcia wypadków.
1.2 Wspólne zapisanie wniosków na tablicy, a potem w zeszytach uczniów.

2. Rozmowa na temat znaczków odblaskowych jako jednego ze sposobów uniknięcia wypadku.
2.1 Wyjaśnienie pojęcia znaczek odblaskowy.
2.2 Pokaz przykładowych znaczków odblaskowych.
2.3 Nauka piosenki „Znaczki odblaskowe”.

Droga koleżanko i kolego miły,
Jeśli idziesz drogą, to widoczny bądź!
Przypnij do plecaka znaczek odblaskowy,
Niech cię widzą wszyscy, co w pojazdach mkną!

REF: Znaczki odblaskowe, małe i błyszczące,
Świecą ciepłym blaskiem, chronią nas, gdy mrok.
„Uwaga, uwaga, bo pieszy na drodze!”
Mówią do pojazdów, co po szosie mkną!

2.4 Zaprojektowanie i wykonanie własnego znaczka.

3. Jak zachowujemy się, gdy widzimy wypadek?

3.1 Rozmowa na temat tego, co dziecko może zrobić, gdy widzi wypadek.
3.2 Zwrócenie uwagi na ważną rzecz, jaką jest wezwanie pomocy.
3.3 Odgrywanie scenek utrwalających sposób wezwania pomocy.

Uwagi: Zajęcia można kontynuować zapraszając ratownika. Ja kontynuuję tematykę wykorzystując umiejętności uzyskane w ramach szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w ramach programu „Ratujemy i uczymy ratować!” Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Podczas tych zajęć uczniowie uczą się rozpoznawać, czy poszkodowany oddycha, jak ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej oraz mają możliwość przećwiczenia, jak wykonywać wdechy i uciski ratownicze.

Wyświetleń: 7526


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.