Katalog Andrzej Gniatczyk, 2010-08-17 Gdynia WOS, Scenariusze Sekty jako współczesne zagrożenie - scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum (szkoła przyszpitalna)SCENARIUSZ LEKCJI WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE W GIMNAZJUM (SZKOŁA PRZYSZPITALNA) PRZEDMIOT : Wiedza o społeczeństwie PROWADZĄCY : Andrzej Gniatczyk ODDZIAŁ SZPITALNY: Interna dziecięca GRUPA : dzieci z kl. II gimnazjum TEMAT : Sekty jako współczesne zagrożenie. CZAS : 45 min. CELE LEKCJI: terapeutyczne : - odwrócenie uwagi uczniów od choroby i przeżyć związanych z pobytem w szpitalu - obniżenie napięcia spowodowanego stresem pobytu w szpitalu - podniesienie samooceny poprzez stworzenie sytuacji, w której uczeń może odnieść sukces operacyjne : Po lekcji uczeń : - rozumie znaczenie słowa sekta - rozumie jakie są skutki działania sekt - wie jakie metody stosują sekty celem werbunku nowych członków - wie w jakich warunkach żyją członkowie sekt - potrafi czytać artykuł ze zrozumieniem - potrafi słuchać i oglądać materiał filmowy ze zrozumieniem METODY PRACY: - pogadanka - „burza mózgów” - praca z materiałem audiowizualnym - praca z tekstem - prezentacja ilustracji FORMY PRACY : - praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE : - karty pracy ucznia - filmy DVD - tekst artykułu - plansza do „burzy mózgów” - ilustracje PRZEBIEG LEKCJI : I. Część wstępna : 1. Powitanie uczniów. 2. Rozpoznanie stanu ich zdrowia i samopoczucia. 3. Rozdanie uczniom kart pracy i dodatkowych materiałów (ilustracje, kserografie artykułu). II. Część właściwa : 1. Nauczyciel przeprowadza wśród uczniów „burzę mózgów” na temat czym jest sekta i prosi o podawanie skojarzeń związanych z tym wyrazem; zapisuje wszystkie podane przez uczniów propozycje na planszy, następnie nauczyciel wspólnie z uczniami ustalają definicję sekty. 2. Uczniowie czytają fragmenty artykułu „Co trzeba wiedzieć o sektach”, odnotowują na kartach pracy metody stosowane przez sekty w celu zwerbowania nowych członków, po czym wypowiadają się. 3. Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje ulotek czeskiej sekty „Anioły Nieba”, uczniowie oglądają je i określają w jaki sposób sekta chce przyciągnąć do siebie ludzi. 4. Uczniowie oglądają fragmenty filmów na płytach DVD: „W sidłach” oraz „Imperium strachu”, notują na kartach pracy jakie metody są stosowane wobec członków sekt i wypowiadają się na ten temat. 5. Pogadanka na temat jakie skutki dla człowieka (fizyczne, psychiczne jak również społeczne ) może powodować życie w sekcie. III. Zakończenie 1. Podsumowanie lekcji - uczniowie odpowiadają na pytanie: jak należy oceniać sekty i jaką postawę powinniśmy przyjąć wobec nich ? 2. Ocena pracy uczniów. opracował: Andrzej Gniatczyk Wyświetleń: 2091
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |