Katalog Jolanta Popek, 2010-07-28 Kraków Zajęcia przedszkolne, Scenariusze ''Dzień Ziemi nie tylko od święta!'' Warsztaty ekologiczne z udziałem rodziców.WARSZTATY EKOLOGICZNE Z RODZICAMI Grupa dzieci 4-letnich Prowadząca Popek Jolanta . Temat: Dzień Ziemi nie tylko od święta! Formy organizacji pracy: indywidualna, w parach, grupowa. Metody : słowna, oglądowa, czynna /forma zabawowa/. Cele operacyjne Dziecko: - Integruje się z grupą. - Zna cechy i właściwości materiałów. - Rozumie, że musi dostosować się do wymagań nauczyciela i wykonać zadania wspólnie z innymi. - Wie, jakie zagrożenia dla środowiska naturalnego stanowi nieodpowiedzialne zachowanie człowieka. - Wie, ze człowiek powinien dbać o przyrodę. - Orientuje się, na czym polega segregowanie śmieci. - Wykonuje prace plastyczne nt. omawianych treści. Przebieg spotkania: 1. Zabawa integracyjna „Iskierka przyjaźni” 2. Wspólna zabawa ruchowa w kole „Woogi - boogi” /płyta CD ”W co się bawić z dziećmi”/. 3. Losowanie przez rodziców masek /zwierzęta występujące w opowieści/. 4. Inscenizacja w wykonaniu rodziców „Ekologia ważna sprawa, to wie i leśna i przedszkolna gromada”/ZAŁĄCZNIK nr 1/ 5. Wiersz w wykonaniu dzieci „Ekologia”. 6. Poszukiwania surowców wtórnych – takich, które wkładamy do kolorowych pojemników (każda para ma odnaleźć po jednym odpadzie do każdego pojemnika i włożyć do swojej ekotorby) * NIEBIESKICH /gazety, ulotki, zeszyty, torby papierowe, kartony po żywności/ * ŻÓŁTYCH /plastikowe butelki, nakrętki, torebki foliowe/ * BIAŁYCH /szkło białe/ * CZERWONYCH /metal, puszki aluminiowe, puszki po konserwach/ 7. Wykładanie zawartości toreb do pojemników wg tablic informacyjnych z którymi zapoznaje nauczycielka. 8. Taniec na gazetach z w parach, dziecko – rodzic /podkład muzyczny, płyta CD „Tańce na różne okazje”/ 9. Zabawy integracyjne z chustą animacyjną: A) Dzieci zgniatają kule – rodzice w kole ustawiają się z chustą – dzieci kolejno celują na chustę – rodzice wyłapują B) „Tańczące” kule gazetowe na chuście animacyjnej – wspólne podrzucanie i wychwytywanie kul /podkład muzyczny, płyta CD „Tańce na różne okazje”/ C) Rzuty kulami przez rodziców do kosza z papierem. 10. Ekoznakowe zagadki– czytanie przez nauczycielkę opisów do znaków – w trakcie rodzice z dziećmi odgadują o jakim znaku mowa. 11. „Krakowiak z butelką” - zadaniem pary Dz/R jest wykonanie „Krakowiaka” z plastikową butelką w środku, bez trzymania jej rękami; której parze wypadnie butelka lub podtrzyma ręką – odpada! /podkład muzyczny, płyta CD „Tańce na różne okazje”/. 12. Projektowanie ekologicznych strojów /opasek, naszyjników, peleryn/ w których dzieci będą mogły wystąpić na wystawie ekologicznej. UWAGA! Dany strój ma być wykonany z jednego rodzaju materiału, tak by wracając z wystawy /dzieci wspólnie z rodzicami mogły wyrzucić do pojemnika we właściwym kolorze/. ZAŁĄCZNIK NR 1 „Ekologia ważna sprawa, to wie i leśna i przedszkolna gromada” Wszystkie Skrzaty: Kłaniamy się pięknie, serdecznie witamy, na spotkanie z ekologią wszystkich zapraszamy. My jesteśmy skrzaty, skrzacie mieszkania mamy, do których wszystkich chętnie zapraszamy. Zielone ubranka nosimy, bo kolor zielony bardzo lubimy. Leśne ścieżki przemierzamy i przyrodę podziwiamy. Skrzat I: Co się stało skrzacie, mój leśny bracie? Dlaczego tak głośno płaczesz? Skrzat II: Popatrz! W naszym lesie na polanie, wielkie dzisiaj zamieszanie. Był tu wróg przyrody i narobił wielkiej szkody. Krzaczek płacze, ptak nie śpiewa, połamane młode drzewa, puszki, papiery i butelki leżą cztery. Wiewiórka: W dziupli sobie spałam, kiedy te wrzaski usłyszałam. Łebek z dziupli wychyliłam i wielce się zdziwiłam. Rodzinka do lasu przyjechała i do ucztowania się zabrała. Mama koszyk rozpakowała i do jedzenia wszystkich zachęcała. Jaś pił oranżadę. Małgosia cukierki zajadała i papierki dookoła rozrzucała. Mama radio nastawiła i głośną muzyką się cieszyła. Cały dzień odpoczywali - jedli, hałasowali - przyrody wcale nie zauważali. Pozostawili po sobie tyle butelek i śmieci, jakby to był skład rupieci. Papierki - w prawo, w lewo - szust pod drzewo! Wiatr szeleści w tych papierkach, ptaszek dziwi się i ćwierka. Sowa: Co wtedy zrobiłaś wiewiórko - ruda kito, czy do porządku przywołałaś ich szybko? Wiewiórka: Wielce się starałam, bardzo się denerwowałam, aż do małego urwisa orzeszek posłałam, do dziewczynki łupinki, a do mamy radyjka kropelek rosy kilka. Sowa: Cóż moja sąsiadko, trudne czasy sie zbliżają, bo ludzie przyrody wcale nie dostrzegają. Biedronka: Kiedy na listku sobie odpoczywałam, Małgosia do ręki mnie zabrała. Skrzydełka mi odchylała i ciekawie oglądała. Ból miałam przy tym wielki, a z oczu płynęły mi kropelki. Dzięcioł: Jestem dzięcioł, dzięcioł pstry. Kuję dziobem, raz - dwa – trzy! Kiedy ujrzałem tę rodzinkę, miałem niewesołą minkę. Dziobem w drzewo pukałem i tak sobie myślałem, że przez to pukanie, może ktoś zmieni swoje zachowanie. Wszystkie wróble: Widzimy przyjaciele, że pomocy potrzebujecie, bo przyrodę szanujecie. Wróbel I: My działamy dziś i teraz, pozbieramy co potrzeba. Lasy, plaże, miasto, wieś - oczyścimy wzdłuż i wszerz. Wróbel II: Mam również na to radę, poprosimy o pomoc przedszkolną gromadę! Wszystkie wróble: Wszyscy razem, z odpadków, wyczarujemy cuda i nie będzie to żadna nuda. ZAŁĄCZNIK NR 2 D. Klimkiewicz „Ekologia” Ekologia – mądre słowo Co to znaczy? – powiedz sowo! Sowa chwilę pomyślała i odpowiedź taką dała. To nauka o zwierzakach, lasach, ludziach i o ptakach. Mówiąc krótko w paru zdaniach o wzajemnych powiązaniach między nimi. Bo to wszystko to jest nasze środowisko. Masz je chronić i szanować! -Powiedziała mądra sowa. Wyświetleń: 1882
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |