Katalog

Anna Pająk, 2010-07-20
Starachowice

Język niemiecki, Scenariusze

Powtórzenie tematyki "wyglad zewnetrzny i charakter" za pomocą metody aktywizującej. Podręcznik "Alles klar 2a; poziom podstawowy".

- n +


Koleżanko, Kolego !

Z pewnością zastanawiasz się często jak uatrakcyjnić zajęcia powtórzeniowe z danej tematyki, jak przeprowadzić lekcję utrwalającą, aby nie była ona dla uczniów tylko zwykłą jednostką lekcyjną systematyzującą ich wiedzę i umiejętności jednakże poprzedzoną często strachem przed pytaniem ? Ja już taką lekcję przeprowadziłam w dwóch równoległych klasach licealnych stosując tu metodę aktywizującą zwaną Rozetą. Metoda ta umożliwiła moim uczniom w sposób aktywny i twórczy jeszcze raz powtórzyć i utrwalić poznane słownictwo z zakresu „wygląd zewnętrzny i charakter”, a przy okazji przećwiczyć struktury gramatyczne ( tu: odmiana przymiotnika po rodzajnikach np.: das runde Gesicht, rosa Bluse, ein guter Charakter itp. ). Mam nadzieję, że metoda ta stanie się atrakcyjnym urozmaiceniem nauczania dla Ciebie i Twoich uczniów.

Anna Pająk


Temat lekcji:
Aussehen und Charakterzüge

Poziom nauczania, podręcznik i dział, klasa, liczba jednostek lekcyjnych:
Liceum Ogólnokształcące , „alles klar 2a poziom podstawowy” klasa II, 1. jednostka lekcyjna (45 min.)

Kompetencje:
Główne:
- utrwalenie tematyki w sposób aktywny i twórczy.
Poboczne:
- umiejętność pracy w grupie
- prezentacja pracy zespołowej na forum klasy.

Cele:
Po zakończeniu działu tematycznego „ Wygląd i cechy charakteru” uczeń powinien:
a) Próbowac zastosować prawidłowe końcówki przymiotnika po rodzajnikach,
b) radzić sobie używając poznanej leksyki, w opisywaniu wyglądu zewnętrznego i charakteru u siebie, kolegi oraz postaci fikcyjnych przedstawionych na obrazkach,
c) zdawać sobie sprawę jak ważna jest umiejętność pracy zespołowej,
d) umieć dokonac autoprezentacji pracy na forum klasy.

Środki dydaktyczne:
- Słowniki dwujęzyczne,
- podręcznik „alles klar 2a poziom podstawowy”, własne notatki z lekcji,
- duże arkusze papieru, kredki, kolorowe pisaki.





Metoda aktywizująca : - Rozeta.

Czas wykonania:
przygotowanie 20 min, prezentacja 15-17 min.

Opis metody:

1) Na początku należy podzielić klasę na grupy 4 – 5 osobowe. W obrębie każdej grupy wybiera się dwie osoby – Lidera grupy i Strażnika Czasu. Zadaniem tej ostatniej osoby jest jak wynika z nazwy pilnowanie czasu pracy, poza tym osoba ta również uczestniczy czynnie w zabawie.
2) Każdy z zespołów powinien posiadać wcześniej przygotowane duże arkusze papieru, kredki, pisaki.
3 Każda z grup rysuje motyw kwiatu ( np.: słonecznik mający tyle płatków z ilu osób składa się zespół , każdy płatek to jedna osoba z grupy, natomiast środek słonecznika jest wspólny dla całego zespołu ).
a) Środek słonecznika zawiera cechy wspólne całej grupy np.: posiadanie rodzeństwa, ta sama szkoła, klasa, wiek zainteresowania itd.
b) Cechy, które wyróżniają każdego z uczestników zapisywane są przez nich samych w płatkach – np. der größte Schüler in der Klasse, lokiges langes Haar, drei Ohrringe itp.
Ważne jest, aby cechy te dotyczyły CHARAKTERU i WYGLĄDU ZEWNĘTRZNEGO

UWAGA! Te cechy, które są wpisane w środek słonecznika nie mogą się powtarzać w płatkach.

4) Po upływie ok. 20 min. każda z grup po kolei prezentuje swoje „ dzieło”, czyli każda z osób będących w grupie przedstawia swój „ płatek „ , natomiast cechy wspólne członków zespołu prezentuje Lider grupy. Jest to ostatnia faza pracy uczniów na którą składają się:
- samoocena własnego działania
- refleksja dotycząca pracy w zespole i związanych z tym doświadczeń czyli uczniowie zastanawiają się nad tym czy w pełni wykorzystali swoją wiedzę, co mogli jeszcze osiągnąć, zrobić lepiej i jakie wrażenie wywołała na nich praca tą metodą aktywizującą – można to zrobic w postaci krótkiej dyskusji.






Anna Pająk
Nauczyciel języka niemieckiego,
I. LO w Starachowicach.


Wyświetleń: 2526


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.