Katalog Aleksandra Padoł, 2010-07-11 Bytom Lekcja wychowawcza, Scenariusze Jak powstaje agresja? Scenariusz lekcji wychowawczej.SCENARIUSZ ZAJĘĆ Temat: Jak powstaje agresja? Cele operacyjne • zna mechanizm powstawania agresji • potrafi wyodrębnić cztery etapy powstawania agresji Metody: • pogadanka, dialog, praktyczne działanie Formy: • zbiorowa • grupowa • indywidualna Środki dydaktyczne: • arkusz papieru z treścią opowiadania, karteczki, mazaki Przebieg zajęć: 1. Powitanie 2. Część wstępna - każdy przedstawia swoje imię w takiej formie, w jakiej chciałby, żeby inni do niego się zwracali, np. Aleksandra-Ola 3. Podział klasy na grupy 4. Praca w grupach (Uczniowie czytają opowiadanie napisane na arkuszu papieru - częściami) I. Marcin został zaproszony przez kolegę na urodziny. Ogromną przyjemność sprawia mu przebywanie w towarzystwie przyjaciół. II. Marcin wie, że na przyjęciu urodzinowym będzie dziewczyna, która mu się podoba. Marzy o tym, żeby się z nią spotkać i porozmawiać. III. Wreszcie nadszedł dzień przyjęcia urodzinowego. Gdy Marcin zamierzał się udać do kolegi na urodziny, mama poprosiła go o pomoc w porządkowaniu ogródka. Chłopiec wiedział, że dopóki nie skończy pracy w ogrodzie, nie będzie mógł udać się na przyjęcie. Zaskoczony, nie wiedział, co mógłby zrobić, by pójść na urodziny. IV. Marcin zdenerwowany wybiega z domu do ogrodu i z furią wyrywa róże z ziemi. Krzycząc, wypowiada pod adresem mamy obraźliwe słowa. * Uczniowie w grupach odpowiadają na pytania po każdej przeczytanej głośno części i przedstawiają wszystkim swoje odpowiedzi. • Co przeżywa Marcin? • Jak się zmieniały jego odczucia i dlaczego? * Grupy porównują między sobą swoje odpowiedzi. 5. Pogadanka Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat agresywnego zachowania Marcina oraz przyczyn, które spowodowały, że chłopak zareagował w tak negatywny sposób na prośbę mamy. 6. Zapoznanie z etapami powstawania agresji: (Nauczyciel wspólnie z uczniami wyodrębnia cztery etapy powstawania agresji) I etap - Pojawia się cel, który ktoś chce osiągnąć. Na tym etapie nie istnieje ryzyko agresji, bo poziom pobudzenia jest niski. II etap - Pojawia się stan pobudzenia emocjonalnego, który jest uwarunkowany chęcią osiągnięcia celu. III etap - Pojawia się przeszkoda, która uniemożliwia osiągnięcie celu. Człowiek doświadcza frustracji. IV etap - Uczucie frustracji przeradza się w złość. Istnieje ryzyko, że człowiek będzie zachowywał się agresywnie. 7. Pogadanka - panowanie nad agresją. Uczniowie odpowiadają na pytania: • Jak mogłyby się potoczyć wydarzenia, gdyby Marcin nie zachowywał się agresywnie? • Co i w którym momencie mógł zrobić Marcin, by nie doszło do przykrej dla jego mamy sytuacji? 8. Część końcowa Każdy uczeń kończy następujące zdanie: Agresja to ... Opracowała: Aleksandra Padoł Wyświetleń: 1586
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |