AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Padoł, 2010-07-11
Bytom

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Agresja w nas i wokól nas. Scenariusz godziny wychowawczej.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat: Agresja w nas i wokół nas.
Cele operacyjne (uczeń):
• zapamięta, czym jest agresja
• potrafi dostrzec charakterystyczne cechy agresywne w zachowaniu człowieka
• rozumie, jaki wpływ na zdrowie ma agresja
• uświadamia sobie własną agresję.
Metody:
• dialog, pogadanka, burza mózgów, praktyczne działanie.
Formy pracy:
• zbiorowa
• grupowa
• indywidualna.
Środki dydaktyczne:
• kartki, długopisy, szary papier, mazaki, kaseta magnetofonowa z muzyką instrumentalną, karty ewaluacyjne.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie.
2. Część wstępna - wyrażenie swojego nastroju poprzez narysowanie smutnego lub uśmiechniętego słoneczka.
3. Wprowadzenie do tematu poprzez burzę mózgów — „z czym kojarzy mi się agresja?"
4. Mini wykład na temat agresji. Co to jest agresja?
Agresja to zachowanie, którego celem jest wyrządzenie krzywdy fizycznej lub psychicznej innej osobie, bądź samemu sobie.

Formy agresji:
- fizyczna (bezpośrednia napaść fizyczna na innego człowieka, którą może być, np. bójka, uderzenie pięścią lub jakimś przedmiotem w celu wyrządze¬nia komuś krzywdy),
- słowna (obejmuje wszelkie formy ataku, takie jak: obrzucanie innej osoby obelgami, odmowa posłuszeństwa, krytyka, grożenie, straszenie),
- bezpośrednia (obejmuje zachowanie słowne, skierowane przeciwko innej osobie w bezpośredniej konfrontacji, bądź fizycznej),
- pośrednia (charakteryzuje się otwartym manifestowaniem agresji słownej poprzez zniesławienie innych osób, odmowę wyrządzenia przysługi albo podburzanie otoczenia do agresji).
5. Uzupełnianie przez uczniów niedokończonych zdań:
- Jestem agresywny, kiedy...
- Gdy jestem agresywny zachowuje się ...
- Moją agresję najczęściej powoduje...
6. Sposoby wyrażania agresji - ćwiczenia.
(Na dużym arkuszu papieru uczniowie rysują kontur sylwetki człowieka, na którym czarnym punktem zaznaczają miejsca ciała, reakcje ze strony organizmu, które towarzyszą im, kiedy są agresywni) np.
- Kiedy jestem agresywny, ściskam ręce w pięść - (czarny punkt na dłoniach)
- Bije mi mocno serce - (czarny punkt w miejscu, w którym znajduje się serce)
- Grymas niezadowolenia na twarzy - (czarny punkt na twarzy).
7. Praca w grupach.
(Podział klasy na 2 grupy. Każda grupa opracowuje i przedstawia odpowiedź na jedno z poniższych pytań):
1 Grupa
- Co powoduje, że zachowujemy się agresywnie?
- Po czym można poznać, że zachowujemy się agresywnie?
2 Grupa
- Jakie są negatywne skutki zachowań agresywnych?
- W jaki inny sposób niż przez agresję, możemy wyrazić swoją złość?
8. Część końcowa.
Indywidualne dokonanie analizy zajęć poprzez próbę odpowiedzi na pytanie:
Czego dowiedziałem się na temat agresji? (pisemne – np. na karcie pracy)
Opracowała: Aleksandra Padoł

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2935


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.