Katalog

Joanna Ozga, 2010-07-11
Frysztak

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Jak rozwiązywać konflikty - konspekt lekcji wychowawczej.

- n +

JOANNA OZGA
Nauczyciel kontraktowy

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ DLA KLASY V

TEMAT : JAK ROZWIĄZYWAĆ KONFLIKTY W NASZEJ KLASIE?

CELE: uczeń potrafi w sposób twórczy rozwiązywać sytuacje
konfliktowe
Uczeń potrafi rozpoznać rodzaje konfliktu
Uczeń wie, jak zachować się w konfliktowej sytuacji
Uczeń traktuje swoich kolegów z szacunkiem
METODY: dyskusja, mapa skojarzeń, śnieżna kula, scenki sytuacyjne
FORMY: praca w grupie, w parach, zbiorowa, jednostkowa
OPIS PRZEBIEGU ZAJĘĆ:
WSTĘP:
1.Sprawdzenie listy obecności
2.Wyznaczenie dyżurnych.
3.Usprawiedliwienie godzin opuszczonych.
4.Podanie uczniom tematu zajęć.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
1.Nauczyciel zapisuje na środku tablicy wyraz KONFLIKT
2.Nauczyciel rozdaje uczniom kartki , na których każdy uczeń dużymi literami zapisuje wyraz, z którym kojarzy mu się konflikt.
3.Uczniowie dobierają się w pary . Uczniowie w parach dzielą się swoimi spostrzeżeniami, mówią, co napisali na swoich kartkach, następnie razem wymyślają wspólny wyraz, który kojarzy im się z wyrazem konflikt i zapisują go na osobnej kartce.
4.Uczniowie tworzą jedną grupę, omawiają problem, rozmawiają, które wyrazy powtarzają się najczęściej. Jeśli mają inne propozycje niż te zapisane, dopisują na osobnej kartce.
5.Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy.
KONFLIKT: kłótnia, bójka, nieporozumienie, agresja, dokuczanie sobie, przezywanie się
6.Uczniowie wracają na swoje miejsca.
7.Nauczyciel znów rozdaje uczniom kartki i prosi, żeby wypisali na nich jakie konflikty pojawiają się w ich klasie.
8.Nauczyciel zbiera kartki, rysuje tabelę, w której wypisuje konflikty

Rodzaj konfliktu: Bójka
Zagrożenia: Można zrobić komuś krzywdę, np. złamać mu rękę
Jak uniknąć konfliktu lub jak go rozwiązać? Nie można nikogo bić, trzeba zgłosić komuś starszemu, że ktoś nas chce uderzyć, jeśli jesteśmy świadkami bójki, trzeba powiadomić nauczyciela, rodzica, policję

Rodzaj konfliktu: Przezywanie się
Zagrożenia: Nikt nie będzie nas lubił, możemy kogoś bardzo skrzywdzić, może mu być przykro z naszego powodu
Jak uniknąć konfliktu lub jak go rozwiązać? Każdemu należy się szacunek, unikać mówienia o kimś w negatywny sposób, nikt z nas nie jest doskonały, ale powinniśmy pracować nad sobą

Rodzaj konfliktu: Konflikt dotyczący siedzenia w jednej ławce
Zagrożenia: Brak przyjaciół, jeśli będziemy konfliktowi, nikt nie będzie się chciał z nami kolegować, ludzie będą nas unikać
Jak uniknąć konfliktu lub jak go rozwiązać? nie możemy nikogo zmusić do siedzenia z nami w jednej ławce, bo może on nie czuje się z nami dobrze, każdy ma prawo do powiedzenia nie , ale powinien podać powód i powiedzieć to w kulturalny sposób, grzecznie, w miarę możliwości siadajmy osobno lub umawiajmy się z kolegami w klasie i zamieniajmy się miejscami

9.Dyskusja na temat zagrożeń ze strony konfliktów, uczniowie uzupełniają 2 pozostałe rubryki własnymi konfliktami.
PODSUMOWANIE:
1.Klasa dobiera się parami pierwsza przedstawia wybrany przez siebie konflikt np.: przezywanie się, druga przedstawia jak należy się prawidłowo zachować, by uniknąć konfliktu Przygotowują się chwilę, a potem przedstawiają.
2.Druga grupa przedstawia konflikt dotyczący siedzenia w jednej ławce. Jena osoba chce siedzieć z drugą, ale ta już ma kolegę w ławce. Pierwsza osoba korzystając z nieobecności dwóch pozostałych „przesadza” kolegę i zajmuje jego miejsce. Siada w ławce z osobą, z którą chciała siedzieć, ale tej to nie odpowiada a i przesiedlony jest niezadowolony.
3.Kolejna grupa pokazuje jak prawidłowo rozwiązać tek konflikt
Wyświetleń: 11672


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.