Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Teresa Zielonka, 2010-07-03
Rybnik

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz lekcji przyrody w szkole podstawowej: Znaczenie lasów.

- n +

Opracowała: mgr Teresa Zielonka
nauczyciel dyplomowany

Scenariusz lekcji przyrody w szkole podstawowej.

Temat: Znaczenie lasów.
Cele dydaktyczno – wychowawcze:
- utrwalenie pojęć dotyczących tematyki leśnej
- wdrażanie do porównywania, analizowania i uogólniania
- kształtowanie aktywnych postaw związanych z ochroną środowiska
- wdrażanie do umiejętnego zachowania się w lesie
- wdrażanie do wnikliwej obserwacji
- uświadomienie uczniom znaczenia lasu dla środowiska naturalnego człowieka i gospodarki kraju
Metody: pogadanka, elementy dyskusji, pokaz.
Formy pracy: zbiorowa jednolita, indywidualna zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: karta pracy, krzyżówka, plansza z diagramem udziału lasu do obszaru Polski, wystawka eksponatów z drewna, Atlas geografii Polski, ilustracje ze zwierzętami i roślinami, taśma magnetofonowa z melodią piosenki „Pani kukułka” i głosami ptaków.

Lekcja poprzedzona wycieczką do lasu.


Przebieg lekcji.
1. Uczniowie słuchają nagrania magnetofonowego (głosów zwierząt), następnie nauczyciel zadaje pytanie, z czym kojarzy się to nagranie.
2. Rozwiązywanie krzyżówki.
Znaczenie wyrazów:
1. zwierzę wszystkożerne, żyjące w lesie, a spokrewnione ze świnią domową (dzik)
2. ulubiony przysmak dzięcioła (kornik)
3. odcisk tej rośliny można spotkać na węglu kamiennym (paproć)
4. grzyb trujący z czerwonym kapeluszem (muchomor)
5. rośnie nie tylko w lesie (drzewo)
6. pracownik lasu (leśnik)
7. najniższa warstwa lasu (runo)
8. ssak mięsożerny żyjący w lesie (wilk)
9. ma go każde drzewo (pień)
10. pożyteczny owad leśny z „rogami” (jelonek)
11. liściasty lub mieszany (las)
12. druga warstwa lasu (podszyt)
13. wśród ściółki uwija się pracowita (mrówka)
14. krzew iglasty z igłami i maleńkimi fioletowymi owocami (jałowiec)

Hasło: Znaczenie lasów.

3. Jakie jest znaczenie lasu w przyrodzie? (uzupełnianie planszy)
Las:
stwarza warunki dla życia roślin i zwierząt
łagodzi klimat
osłabia wiatry
zatrzymuje duże ilości opadów
zabezpiecza przed powodziami i lawinami
zatrzymuje pyły i gazy przemysłowe
produkuje tlen
unieruchamia piaski na wydmach
powstrzymuje proces erozji (niszczenia gleby)
4. Uczniowie śpiewają piosenkę „Pani kukułka”
5. Jakie jest znaczenie lasu w gospodarce człowieka?
Las:
Dostarcza runa leśnego
Jako siedlisko zwierząt łownych
Uzysk drewna i jego przeznaczenie
Źródło inspiracji twórczych
Obronna funkcja lasu
Dlaczego chętnie odwiedzamy lasy?
Ze względu na piękno lasu
Czyste powietrze
Zaspokojenie potrzeb wrażeń dźwiękowych
Walory turystyczno-wypoczynkowe
7. Jak powinniśmy się zachować w lesie?
Nie hałasować
Nie zaśmiecać lasu
Nie palić ognisk
Chodzić wyznaczonymi szlakami
Nie płoszyć zwierząt
Nie zrywać roślin będących pod ochroną.
8. Ochrona lasów: człowiek sadzi nowe lasy, opryskuje przed szkodnikami, stosuje urządzenia filtracyjne, zakłada szkółki leśne, tworzy parki narodowe i rezerwaty, sadzi pasy zieleni wokół fabryk, przestrzega przepisów BHP, sadzi lasy mieszane.
9. Uzupełnianie kart pracy ucznia.
KARTY PRACY UCZNIA
Gr.I.
Zagadka 1
Pług po borze ryje, orze.
Lubi żołędzie, ziemniaki
Powiedz – kto to taki?
Ma racice u nóg, co to za pług? Dzik
.Dzik............to ....zwierzę............leśne. Podaj kilka przykładów zwierząt. Co dają te zwierzęta człowiekowi?

Gr.II.
Zagadka 2
Ma on nóżkę – nie ma buta,
Ma kapelusz – nie ma głowy,
Czasem gorzki i trujący, często smaczny jest i zdrowy. Grzyb
Podaj kilka przykładów .grzybów.....jadalnych i trujących.

Gr.III.
Zagadka 3
Pachnące, czerwone,
Słonkiem malowane
Przyniosę ich z lasu
Pełny po brzeg dzbanek. Poziomki leśne
Jakie znasz inne owoce leśne?

Gr.IV.
Co to jest? Otrzymuje się ją po nacięciu kory drzewa sosnowego, a przeznacza się na kalafonię i terpentynę. Żywica

Gr.V.
Napisz wyrazy utworzone z 1,2,4,5,10 i 6 litery wyrazu DRZEWOSTAN.
Jaki przemysł zużywa najwięcej .drewna....?


Gr.VI.
Las jest źródłem pracy twórczej dla:
1. .malarz.............bo maluje las
2. .poeta...............bo pisze wiersze o lesie
3. .rzeźbiarz.........bo rzeźbi z drewna
4. .kompozytor.....bo komponuje piosenki

Gr.VII.
Uzupełnij: Lasy były osłoną dla walczących armii i oddziałów..partyzanckich....o czym świadczą pomniki.

PLANSZA



Na karteczkach:

- powstrzymuje erozję - zwierzęta łowne - turystyka (niszczenie gleby) - drewno i wypoczynek
- łagodzi klimat - runo leśne - wrażenia
- osłabia wiatry - źródło prac twórczych dźwiękowe
- produkuje tlen - funkcja obronna - czyste
- unieruchamia piaski na wydmach powietrze
- chroni przed powodziami - piękno
- zatrzymuje opady krajobrazu


Bibliografia
1. B. Kiełczewski i J. Wiśniewski – Las w środowisku życia człowieka - Państwowe Wyd. Rolnicze i Leśne W-wa 1982
2. E. Burakowska – Las – Krajowa Agencja Wydawnicza RSW Prasa – Książka – Ruch W-wa 1979
3. W. Hemerling- Zabawy w nauczaniu początkowym- WSiP W-wa 1985


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7801
 
   Komentarze
  • ~Daja, 2011-10-16

    Bardzo ciekawy scenariusz lekcji.

  • Puri, 2012-07-23

    Super scenariusz. Przeprowadzilam go od A do Z. Dzieci bardzo
    zainteresowane.

  • Kaja, 2013-01-29

    Super scenariusz.



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 5.99



    Ilość głosów: 464
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014