Katalog

Danuta Majewska, 2010-06-28
Kazimierów

Informatyka, Artykuły

Opis i analiza wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

- n +

WYKORZYSTANIE W PRACY TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ I KOMUNIKACYJNEJ.

Świat wokół nas ciągle biegnie do przodu. Dlatego w pewnym momencie mojej pracy stanęłam przed koniecznością opanowania umiejętności posługiwania się komputerem. Początkowo wydawało mi się to nie do przebrnięcia. Z czasem jednak opanowałam a nawet bardzo polubiłam tę sferę działalności. Dziś nie wyobrażam sobie pracy nauczyciela bez umiejętności obsługi komputera i stosowania technologii informacyjnej. Jest mi ona potrzebna na każdym etapie mojej pracy. Korzystając z technologii informatycznych, jednocześnie poszerzyłam swoją wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Wiele nauczyłam się sama. Dużo podpatrzyłam, obserwując pracę innych osób, ale żeby moja wiedza była bardziej ugruntowana i fachowa, ukończyłam także kurs „Podstawowy obsługi komputera i Internetu”. Ciągle rozwijam swoje umiejętności wykorzystania technologii informacyjnej, gdyż wiedza ta stała się konieczna, aby czuć się nauczycielem zaspakajającym dzisiejsze potrzeby ucznia.

Wielkie znaczenie w stosowaniu technologii informacyjnej ma Internet. Dzięki sieci internetowej mam szybki dostęp do informacji zarówno merytorycznych, jak i dydaktycznych. Mogę na bieżąco śledzić zmiany w przepisach prawa oświatowego. Oferty szkoleń i kursów. Poszukiwać rozwiązań moich problemów dydaktycznych i wychowawczych. W tym celu zalogowałam się do wielu portali edukacyjnych gdzie mogłam korzystać z zamieszczanych materiałów i pomocy dydaktycznych, wymieniać poglądy z innymi nauczycielami, sama publikować swoje materiały. Systematycznie otrzymuję pocztę elektroniczną z wykazem dodawanych materiałów. Dzięki temu, także tą drogą mam dostęp do najnowszych, interesujących mnie informacji.
Internet jest dla mnie źródłem wiadomości, które wykorzystuje dla własnych potrzeb i dla potrzeb dzieci. Mogę w sposób szybki i wygodny zaspokajać na bieżąco ciekawość dzieci, wyszukując potrzebne wiadomości.

Technologia komputerowa pozwoliła mi na szybkie, poprawne i estetyczne opracowanie wszelkiego rodzaju planów i programów wykorzystywanych w pracy nauczyciela. Posługując się komputerem, mogłam wykonać szereg gadżetów okolicznościowych niezbędnych przy organizacji imprez szkolnych, a także pomocy wykorzystywanych na zajęciach lekcyjnych.
Komputerem posługuje się także podczas pisania oceny opisowej dla każdego ucznia. Dzięki możliwości zakupienia przez Internet, na portalu edukacyjnym „Programu do tworzenia ocen opisowych dla klas I-III” moja praca wkładana w tę czynność uległa znacznemu ułatwieniu. Mam też możliwość przechowywania wszystkich danych związanych ze szkołą i pracą nauczyciela w formie elektronicznej. Przenoszenia ich dzięki przenośnym nośnikom pamięci.

Praca z komputerem pozwoliła mi przybliżyć dzieciom świat. Do tej pory często moim uczniom o wielu rzeczach potrafiłam opowiedzieć, lecz nie miałam możliwości ich pokazania. Komputer umożliwił mi tworzenie prezentacji multimedialnych, co pomogło dzieciom lepiej przyswajać treści edukacyjne.

Duże znaczenie w pracy z dziećmi w nauczaniu wczesnoszkolnym ma nauka poprzez zabawę. Dzięki technologii informacyjnej mogłam tę formę pracy wykorzystywać. Gry edukacyjne, które stosowałam w pracy z dziećmi oprócz zabawy uczyły dzieci zasad pisowni, logicznego myślenia, czytania ze zrozumieniem, spostrzegawczości wzrokowej, poprawnego liczenia. Dostarczały im wielu wiadomości na temat środowiska.

Umiejętność pracy z komputerem i posługiwania się siecią internetową pozwoliła mi sprostać pracy na stanowisku nauczyciela bibliotekarza. Mogłam, pracując w bibliotece, opiekować się też komputerami, które się w niej znajdują, służyć dzieciom przychodzącym do biblioteki radą i pomocą przy korzystaniu z komputerów i internetu.

Oprócz komputera i wszystkiego co z nim związane podczas pracy bardzo często wykorzystywałam technologie komunikacyjne . Mam tu na myśli magnetofon i dyktafon. Za pomocą tych urządzeń prezentowałam dzieciom nagrania, sprawdzałam umiejętność czytania oraz dawałam im możliwość skonfrontowania umiejętności czytania z rzeczywistością poprzez nagrywanie czytanego przez dzieci tekstu a następnie odsłuchiwanie nagrań.

Na pewno w dalszym ciągu w swej pracy będę wykorzystywała technologię informacyjną i komunikacyjną, gdyż praca nauczyciela bez tych elementów jest dla mnie bardzo uboga, a wręcz niemożliwa. Uważam bowiem, że w dzisiejszych czasach młode pokolenie, które wychowujemy, ma pewne wymagania, którym nauczyciel musi sprostać.
Wyświetleń: 8222


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.