Katalog Beata Górowska, 2010-06-28 Nowy Sącz Język polski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO DATA ROZPOCZĘCIA STAŻU DATA ZAKOŃCZENIA STAŻU 1. Imię i nazwisko: ……………… 2. Nauczany przedmiot: ……………………. 3. Wykształcenie: ………… 4. Stopień awansu: …………………. 5. Nazwa szkoły: ………………… 6. Opiekun stażu: …………………………… 7. Założone cele opracowanego planu rozwoju: • Poszerzanie wiedzy o poszczególnych obszarach pracy szkoły oraz określenie możliwości podejmowania działań w ich zakresie poprzez uczestnictwo w pracy organów szkoły. • Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe. • Podniesienie efektywności działań dydaktyczno – wychowawczych poprzez rozwijanie osobistych zainteresowań. • Aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu szkoły. • Rozszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego Wymagania egzaminacyjne Zadania do wykonania Formy i sposoby realizacji Termin realizacji Przewidywane efekty/wypracowane dokumenty Uwagi o przebiegu realizacji stażu *§7 ust.1 pkt.1 uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego 1. Aktywne uczestnictwo w pracach organów szkoły. a)uczestnictwo w pracach Zespołu Humanistycznego; § przygotowanie uczniów do egzaminu po klasie VI , § przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych, gminnych, powiatowych, wojewódzkich i ogólnopolskich oraz Konkursu Przedmiotowego z Języka Polskiego, § prace w Komisji Konkursowej Języka Polskiego na etapie szkolnym. § cały okres stażu § rzetelna analiza wyników poprzednich sprawdzianów i egzaminów, ćwiczenia w rozwiązywaniu testów; § zaspakajanie potrzeb uczniów zdolnych, ich rozwój/dyplomy, zaświadczenia; § kopie protokołów. b)uczestnictwo w pracach Komisji Protokolarzowej, § pisanie protokołów z posiedzeń Rady Pedagogicznej. § cały okres stażu § kopie protokołów. c) uczestnictwo w pracach Komisji ds. Mierzenia Jakości Pracy Szkoły; § przygotowanie testów do wewnętrznego badania osiągnięć uczniów, raportu po badaniu oraz programu naprawczego. § cały okres stażu § kopie testów do wewnętrznego badania osiągnięć uczniów, raportu po badaniu oraz programu naprawczego. d) uczestnictwo w pracach Zespołu Wychowawców Klasowych; § przygotowanie na spotkanie Wychowawców Klasowych referatu nt. Zrozumieć ADHD. § cały okres stażu § 2009/2010 § referat: Zrozumieć ADHD . e)współorganizowanie uroczystości szkolnych (wg harmonogramu i przydziału obowiązków). § cały okres stażu § scenariusze organizowanych uroczystości. 2. Współpraca z rodzicami. a) prowadzenie spotkań klasowych. § cały okres stażu § kopie protokołów. b) zapraszanie rodziców na imprezy klasowe, np. Wigilię Klasową. § według harmonogramu imprez klasowych § zachęcanie rodziców do aktywnego udziału w życiu szkoły . c) indywidualne spotkania z rodzicami; § pomoc rodzicom mającym problemy wychowawcze, wspólne rozwiązywanie problemów uczniów, analizowanie wyników nauczania i frekwencji, § współpraca z pedagogiem szkolnym. § cały okres stażu § rozwiązywanie problemów uczniów mających trudności w nauce, analizowanie wyników nauczania i frekwencji / wpisy do dziennika. *§7 ust.1 pkt.2 pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego 1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez udział w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. a) aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu; b) uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – radach szkoleniowych. § cały okres stażu § poszerzenie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez aktywny udział w szkoleniach /zaświadczenia uczestnictwa w kursach. c) uczestnictwo w kursach, warsztatach, konferencjach metodycznych i szkoleniowych z uwzględnieniem pracy szkoły; § szkolenie z zakresu ADHD. § cały okres stażu § 2009/2010 § podjęcie różnych form dokształcania zawodowego/ zaświadczenia; § rzetelne przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie VI SP i do egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej; § wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce. e) tworzenie własnego warsztatu pracy ; § budowanie bazy materiałów dydaktycznych, testów, czasopism itp., § tworzenie bazy łączy do stron www z materiałami dydaktycznymi, § prowadzenie dokumentacji przyswojonych pozycji z zakresu dydaktyki i metodyki. § cały okres stażu § szybsze i efektywniejsze przygotowania się do lekcji; § baza testów, łączy internetowych, bibliografia dydaktyczno-metodyczna. *§ 7 ust.1 pkt.3 poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. 1. Analiza dokumentacji: Rozporządzanie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, znowelizowanej Karty Nauczyciela, Rozporządzenia MEN z 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, Ustawy o systemie oświaty z 1991 r. a) samodzielna lektura i analiza przepisów dotyczących systemu oświaty; § aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego, § dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. § okres trwania stażu § wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce pedagogicznej: podczas promowania uczniów, wystawania ocen, przygotowywania do sprawdzianów i egzaminów, pracy z uczniem nadpobudliwym ruchowo. 2. Poznanie procedury awansu zawodowego. a) zapoznanie się z odpowiednimi przepisami dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli; § sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego, § sporządzenie wniosku o rozpoczęcie stażu. § IX 2007 § znajomość przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego; § Plan Rozwoju Zawodowego; § wniosek o rozpoczęcie stażu. 3. Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (materiały CODN, publikacje w prasie oświatowej, Internet). a) samodzielna lektura i analiza publikacji interpretujących zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego; § dokumentowanie osiągnięć związanych z ubieganiem się o stopień nauczyciela mianowanego. § okres trwania stażu § posługiwanie się zdobytą wiedzą w praktyce/ § dokumenty: świadectwa, zaświadczenia, zdjęcia, scenariusze. *§7 ust.2 pkt.1 umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach 1. Wstępna ocena własnych umiejętności. a) ewaluacja własnych działań; bieżący obraz własnej pracy; równomierne rozłożenie planowanych prac; monitorowanie własnych osiągnięć; uzupełnianie braków. § IX 2007 § umiejętność określenia we własnej pracy obszarów wymagających doskonalenia; a) konsultacje z opiekunem stażu; § sprecyzowanie zasad współpracy, § zawarcie kontraktu, § ustalenie terminów spotkań z opiekunem. § cały okres stażu § kontrakt 2. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. a) obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli; b) prowadzenie zajęć w obecności opiekuna. § cały okres stażu § udoskonalenie sposobu przeprowadzonych zajęć poprzez: efektywne wykorzystanie czasu lekcji; analizowanie efektów własnej pracy; wyeliminowanie popełnianych błędów; stosowanie metod aktywizujących; wykorzystywanie różnorodnych środków dydaktycznych; § wykaz zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu; wykaz zajęć prowadzonych w obecności opiekuna stażu. 3. Stosowanie nowoczesnych metod nauczania pozwalających na kształcenie umiejętności kluczowych zawartych w podstawie programowej. a) stosowanie metod aktywnych na lekcjach. § cały okres stażu § stwarzanie korzystnych warunków zdobywania wiedzy (uczenie się przez doświadczenie)/ wpisy do dziennika lekcyjnego. 4. Dzielenie się swoją wiedzą. a) przygotowanie lekcji otwartych dla Rady Pedagogicznej. § 2009/2010 § potwierdzenia. b) przekazywanie ciekawych i sprawdzonych scenariuszy lekcji do bibliotece szkolnej, celem udostępnienia ich innym nauczycielom; § cały okres stażu § potwierdzenia. c) publikowanie własnych prac. § opublikowanie Planu Rozwoju Zawodowego na stronie WWW; § publikacja scenariuszy lekcji. § cały okres stażu § ksero publikacji. *§7 ust.2 pkt.2 umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych 1. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów. a) diagnozowanie środowiska uczniów. § cały okres stażu § ankiety. b) otoczenie szczególną opieką dzieci z rodzin wielodzietnych i niewydolnych wychowawczo; § współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym. c) udzielanie w miarę możliwości pomocy materialnej uczniom z rodzin najuboższych (kierowanie wniosków o pomoc uczniom do OPS). d) indywidualne rozmowy z uczniem i rodzicami. § według potrzeb § według potrzeb § cały okres stażu § podejmowanie działań naprawczych i korygujących; § rozmowy indywidualne z dziećmi; stworzenie miłego, pogodnego nastroju, poczucia bezpieczeństwa. § wnioski o pomoc uczniom najuboższym do OPS). § podejmowanie działań naprawczych i korygujących/ wpisy do dziennika. 2. Edukacja medialna - współpraca z Radiem a) zorganizowanie wyjazdów uczniów do Radia. § 2009/2010 § stwarzanie korzystnych warunków zdobywania wiedzy (uczenie się przez doświadczenie) / karta wycieczki. 3. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów (przedstawicieli środowiska lokalnego). a) współpraca z Poradnią Psychologiczną -Pedagogiczno b) kierowanie uczniów na badania do PPP, wystawianie opinii. c) pomoc uczniom mającym trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja) poprzez tworzenie specjalnych kart pracy. § według potrzeb § według potrzeb 4. Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnymi w pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze. a) konsultacje pedagoga i psychologa szkolnego. b) włączanie uczniów „trudnych” do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły poprzez udział, np. w szkolnych akademiach. § w zależno-ści od potrzeb § w zależno-ści od potrzeb 5. Praca z uczniem zdolnym. a) przygotowanie uczniów do udziału w przedmiotowym konkursie z języka polskiego b)udział uczniów w szkolnych konkursach związanych z patronem szkoły Stefanem Żeromskim § cały okres stażu 6. Organizowanie i współorganizo-wanie różnorodnych konkursów dla uczniów a) opracowanie scenariusza i regulaminu konkursów. b) pozyskanie sponsorów. § cały okres stażu § w zależności od potrzeb 7. Uwzględnianie w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. a) podejmowanie tematów z zakresu współczesnych problemów cywilizacyjnych i społecznych na lekcjach; b) przygotowanie debaty uczniowskiej na temat współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych. § cały okres stażu § 2008/2009 *§7 ust.2 pkt.3 umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej 1. Doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu, sprawne posługiwanie się technologią komputerową. a) wykorzystanie Internetu i jego zasobów w tworzeniu i realizacji procesu dydaktycznego; § sporządzanie testów, ankiet, ćwiczeń na zajęcia lekcyjne przy pomocy komputera, § sporządzenie dokumentacji przebiegu stażu na komputerze. § cały okres stażu § testy, ankiety, ćwiczenia sporządzone przy pomocy komputera; § dokumentacja przebiegu stażu wykonana na komputerze. 2. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej na lekcjach. a) korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych: komputerowy słownik języka polskiego, korzystanie z Internetu , korzystanie z encyklopedii multimedialnej. § cały okres stażu § wzbogacenie własnego warsztatu pracy; § dochodzenie do profesjonalizmu w stosowaniu technologii komputerowej; § wzrost atrakcyjność i efektywność procesu dydaktycznego; § uczniowie potrafią pracować z komputerem /piszą, rysują, wstawiają gotowe rysunki, korzystają z Internetu, drukują/; § materiały wyszukane przez uczniów w Internecie, scenariusze lekcji, prace uczniów, wpisy do dziennika lekcyjnego. *§7 ust.2 pkt4 umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań 1. Systematyczne pogłębianie wiedzy z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki. a) pogłębianie wiedzy z zakresu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD). § cały okres stażu § bibliografia przedmiotowa; § stosowanie zdobytej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej w codziennych kontaktach z uczniami. b) przygotowanie na spotkanie Wychowawców Klasowych referatu nt. Nadpobudliwości psychoruchowej. § 2008/ 2009 § referat; § wpisy w protokole; 2. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych a) wspólne wycieczki; b) imprezy klasowe (Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Andrzejki, Wigilia Klasowa). § cały okres stażu § zaspakajanie potrzeb wychowawczych i edukacyjnych uczniów, pełnienie funkcji opiekuńczych; § wpisy do dziennika, karty wycieczek, scenariusze. a) kształtowanie świadomości ekologicznej, poczucia odpowiedzialności wychowawczych właściwych postaw wobec środowiska; § aktywne uczestnictwo w akcjach: Sprzątania Świata, Dzień Matki Ziemi, wiosenne porządki wokół szkoły. § według kalendarza uroczystości i imprez szkolnych § wpisy do dziennika. b) opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych aktywne pełnienie funkcji opiekuna i kierownika wycieczek szkolnych. § okres trwania stażu § zaspakajanie potrzeb wychowawczych i edukacyjnych uczniów, pełnienie funkcji opiekuńczych/zaświadczenia, kopie dokumentacji wycieczek. *§ 7 ust.2 pkt.5 umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż 1. Znajomość zasad funkcjonowania i organizacji szkoły. a) samodzielna lektura i analiza przepisów dotyczących systemu funkcjonowania szkoły (Statutu Szkoły, Programu Wychowawczego, Programu Rozwoju Szkoły, WSO, Programu Profilaktycznego, przepisów BHP, Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktycznego; § sporządzenie Planu Pracy Wychowawcy Klasy w oparciu o programy szkolne, § sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego w oparciu o w/w programy. § cały okres stażu § IX 2007 § znajomość dokumentacji; § posługiwanie się zdobytą wiedzą w praktyce pedagogicznej; § spisanie kontraktów z klasami; § umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację zadań statutowych szkoły; § Plan Pracy Wychowawcy Klasy; § Planu Rozwoju Zawodowego. *Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 8.12.2004 r. nr 260, poz.2593) Podpis nauczyciela kontraktowego ……………………………………………………………………… Podpis opiekuna stażu …………………………………………………………………………………… Wyświetleń: 3728
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |