Katalog

Beata Górowska, 2010-06-28
Nowy Sącz

Język polski, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego.

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA
MIANOWANEGO


DATA ROZPOCZĘCIA STAŻU
DATA ZAKOŃCZENIA STAŻU

1. Imię i nazwisko: ………………
2. Nauczany przedmiot: …………………….
3. Wykształcenie: …………
4. Stopień awansu: ………………….
5. Nazwa szkoły: …………………
6. Opiekun stażu: ……………………………
7. Założone cele opracowanego planu rozwoju:


• Poszerzanie wiedzy o poszczególnych obszarach pracy szkoły oraz określenie możliwości podejmowania działań w ich zakresie poprzez uczestnictwo w pracy organów szkoły.
• Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe.
• Podniesienie efektywności działań dydaktyczno – wychowawczych poprzez rozwijanie osobistych zainteresowań.
• Aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu szkoły.
• Rozszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego
Wymagania egzaminacyjne Zadania do wykonania Formy i sposoby realizacji Termin realizacji Przewidywane efekty/wypracowane dokumenty Uwagi o przebiegu realizacji stażu
*§7 ust.1 pkt.1
uczestniczyć
w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego 1. Aktywne uczestnictwo
w pracach organów szkoły. a)uczestnictwo w pracach Zespołu Humanistycznego;
§ przygotowanie uczniów do egzaminu po klasie VI ,
§ przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych, gminnych, powiatowych, wojewódzkich
i ogólnopolskich oraz Konkursu Przedmiotowego z Języka Polskiego,
§ prace w Komisji Konkursowej Języka Polskiego na etapie szkolnym.
§ cały okres stażu § rzetelna analiza wyników poprzednich sprawdzianów
i egzaminów, ćwiczenia
w rozwiązywaniu testów;
§ zaspakajanie potrzeb uczniów zdolnych, ich rozwój/dyplomy, zaświadczenia;
§ kopie protokołów.

b)uczestnictwo w pracach Komisji Protokolarzowej,
§ pisanie protokołów
z posiedzeń Rady Pedagogicznej.
§ cały okres stażu § kopie protokołów.
c) uczestnictwo w pracach Komisji ds. Mierzenia Jakości Pracy Szkoły;
§ przygotowanie testów do wewnętrznego badania osiągnięć uczniów, raportu po badaniu oraz programu naprawczego. § cały okres stażu § kopie testów do wewnętrznego badania osiągnięć uczniów, raportu po badaniu oraz programu naprawczego.
d) uczestnictwo w pracach Zespołu Wychowawców Klasowych;
§ przygotowanie na spotkanie Wychowawców Klasowych referatu nt. Zrozumieć ADHD.
§ cały okres stażu
§ 2009/2010 § referat: Zrozumieć ADHD .
e)współorganizowanie uroczystości szkolnych (wg harmonogramu
i przydziału obowiązków). § cały okres stażu § scenariusze organizowanych uroczystości.
2. Współpraca
z rodzicami. a) prowadzenie spotkań klasowych. § cały okres stażu § kopie protokołów.
b) zapraszanie rodziców na imprezy klasowe, np. Wigilię Klasową. § według harmonogramu imprez klasowych § zachęcanie rodziców do aktywnego udziału w życiu szkoły .
c) indywidualne spotkania
z rodzicami;
§ pomoc rodzicom mającym problemy wychowawcze, wspólne rozwiązywanie problemów uczniów, analizowanie wyników nauczania i frekwencji,
§ współpraca z pedagogiem szkolnym. § cały okres stażu § rozwiązywanie problemów uczniów mających trudności
w nauce, analizowanie wyników nauczania i frekwencji / wpisy do dziennika.
*§7 ust.1 pkt.2
pogłębiać wiedzę
i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział
w różnych formach kształcenia ustawicznego 1. Poszerzanie wiedzy
i umiejętności zawodowych poprzez udział w wewnętrznych
i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. a) aktywny udział
w wewnątrzszkolnym doskonaleniu;
b) uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – radach szkoleniowych. § cały okres stażu § poszerzenie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez aktywny udział
w szkoleniach /zaświadczenia uczestnictwa
w kursach.
c) uczestnictwo w kursach, warsztatach, konferencjach metodycznych
i szkoleniowych
z uwzględnieniem pracy szkoły;
§ szkolenie z zakresu ADHD. § cały okres stażu
§ 2009/2010 § podjęcie różnych form dokształcania zawodowego/ zaświadczenia;
§ rzetelne przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie VI SP i do egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej;
§ wykorzystanie zdobytej wiedzy
w praktyce.
e) tworzenie własnego warsztatu pracy ;
§ budowanie bazy materiałów dydaktycznych, testów, czasopism itp.,
§ tworzenie bazy łączy do stron www z materiałami dydaktycznymi,
§ prowadzenie dokumentacji przyswojonych pozycji
z zakresu dydaktyki
i metodyki.
§ cały okres stażu § szybsze
i efektywniejsze przygotowania się do lekcji;
§ baza testów, łączy internetowych, bibliografia dydaktyczno-metodyczna.
*§ 7 ust.1 pkt.3
poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty
z uwzględnieniem specyfiki typu
i rodzaju szkoły,
w której odbywa staż. 1. Analiza dokumentacji:
Rozporządzanie Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu
z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,
znowelizowanej Karty Nauczyciela,
Rozporządzenia MEN z 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych,
Ustawy o systemie oświaty z 1991 r. a) samodzielna lektura
i analiza przepisów dotyczących systemu oświaty;
§ aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego,
§ dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia,
u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności
w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. § okres trwania stażu § wykorzystanie zdobytej wiedzy
w praktyce pedagogicznej: podczas promowania uczniów, wystawania ocen, przygotowywania do sprawdzianów
i egzaminów, pracy
z uczniem nadpobudliwym ruchowo.
2. Poznanie procedury awansu zawodowego. a) zapoznanie się
z odpowiednimi przepisami dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli;
§ sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego,
§ sporządzenie wniosku
o rozpoczęcie stażu. § IX 2007 § znajomość przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego;
§ Plan Rozwoju Zawodowego;
§ wniosek o rozpoczęcie stażu.
3. Zapoznanie się
z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się
o stopnie awansu zawodowego (materiały CODN, publikacje
w prasie oświatowej, Internet). a) samodzielna lektura
i analiza publikacji interpretujących zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego;
§ dokumentowanie osiągnięć związanych
z ubieganiem się o stopień nauczyciela mianowanego. § okres trwania stażu § posługiwanie się zdobytą wiedzą
w praktyce/
§ dokumenty: świadectwa, zaświadczenia, zdjęcia, scenariusze.
*§7 ust.2 pkt.1
umiejętność organizacji
i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności
i dokonywania zmian w tych działaniach 1. Wstępna ocena własnych umiejętności. a) ewaluacja własnych działań; bieżący obraz własnej pracy; równomierne rozłożenie planowanych prac; monitorowanie własnych osiągnięć; uzupełnianie braków. § IX 2007 § umiejętność określenia we własnej pracy obszarów wymagających doskonalenia;
a) konsultacje z opiekunem stażu;
§ sprecyzowanie zasad współpracy,
§ zawarcie kontraktu,
§ ustalenie terminów spotkań z opiekunem. § cały okres stażu § kontrakt
2. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. a) obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli;
b) prowadzenie zajęć
w obecności opiekuna. § cały okres stażu § udoskonalenie sposobu przeprowadzonych zajęć poprzez:
efektywne wykorzystanie czasu lekcji;
analizowanie efektów własnej pracy;
wyeliminowanie popełnianych błędów;
stosowanie metod aktywizujących;
wykorzystywanie różnorodnych środków dydaktycznych;
§ wykaz zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu; wykaz zajęć prowadzonych w obecności opiekuna stażu.
3. Stosowanie nowoczesnych metod nauczania pozwalających na kształcenie umiejętności kluczowych zawartych
w podstawie programowej. a) stosowanie metod aktywnych na lekcjach. § cały okres stażu § stwarzanie korzystnych warunków zdobywania wiedzy (uczenie się przez doświadczenie)/ wpisy do dziennika lekcyjnego.
4. Dzielenie się swoją wiedzą. a) przygotowanie lekcji otwartych dla Rady Pedagogicznej.
§ 2009/2010 § potwierdzenia.
b) przekazywanie ciekawych i sprawdzonych scenariuszy lekcji do bibliotece szkolnej, celem udostępnienia ich innym nauczycielom; § cały okres stażu § potwierdzenia.
c) publikowanie własnych prac.
§ opublikowanie Planu Rozwoju Zawodowego na stronie WWW;
§ publikacja scenariuszy lekcji. § cały okres stażu § ksero publikacji.
*§7 ust.2 pkt.2
umiejętność uwzględniania
w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych
i cywilizacyjnych 1. Poznanie środowiska lokalnego
i rodzinnego uczniów. a) diagnozowanie środowiska uczniów. § cały okres stażu § ankiety.
b) otoczenie szczególną opieką dzieci z rodzin wielodzietnych
i niewydolnych wychowawczo;
§ współpraca
z psychologiem
i pedagogiem szkolnym.
c) udzielanie w miarę możliwości pomocy materialnej uczniom
z rodzin najuboższych (kierowanie wniosków o pomoc uczniom do OPS).
d) indywidualne rozmowy
z uczniem i rodzicami. § według potrzeb
§ według potrzeb
§ cały okres stażu § podejmowanie działań naprawczych
i korygujących;
§ rozmowy indywidualne
z dziećmi; stworzenie miłego, pogodnego nastroju, poczucia bezpieczeństwa.
§ wnioski o pomoc uczniom najuboższym do OPS).
§ podejmowanie działań naprawczych
i korygujących/ wpisy do dziennika.

2. Edukacja medialna - współpraca
z Radiem



a) zorganizowanie wyjazdów uczniów do Radia. § 2009/2010 § stwarzanie korzystnych warunków zdobywania wiedzy (uczenie się przez doświadczenie) / karta wycieczki.
3. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów (przedstawicieli środowiska lokalnego). a) współpraca z Poradnią Psychologiczną -Pedagogiczno
b) kierowanie uczniów na badania do PPP, wystawianie opinii.
c) pomoc uczniom mającym trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja) poprzez tworzenie specjalnych kart pracy. § według potrzeb
§ według potrzeb
4. Współpraca z pedagogiem
i psychologiem szkolnymi
w pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze. a) konsultacje pedagoga
i psychologa szkolnego.
b) włączanie uczniów „trudnych” do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły poprzez udział, np. w szkolnych akademiach. § w zależno-ści od potrzeb
§ w zależno-ści od potrzeb
5. Praca z uczniem zdolnym. a) przygotowanie uczniów do udziału w przedmiotowym konkursie z języka polskiego
b)udział uczniów w szkolnych konkursach związanych z patronem szkoły Stefanem Żeromskim § cały okres stażu
6. Organizowanie i współorganizo-wanie różnorodnych konkursów dla uczniów a) opracowanie scenariusza
i regulaminu konkursów.
b) pozyskanie sponsorów. § cały okres stażu
§ w zależności od potrzeb
7.
Uwzględnianie w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. a) podejmowanie tematów
z zakresu współczesnych problemów cywilizacyjnych
i społecznych na lekcjach;
b) przygotowanie debaty uczniowskiej na temat współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych. § cały okres stażu
§ 2008/2009
*§7 ust.2 pkt.3
umiejętność wykorzystywania
w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej 1. Doskonalenie umiejętności korzystania
z komputera
i Internetu, sprawne posługiwanie się technologią komputerową. a) wykorzystanie Internetu
i jego zasobów w tworzeniu i realizacji procesu dydaktycznego;
§ sporządzanie testów, ankiet, ćwiczeń na zajęcia lekcyjne przy pomocy komputera,
§ sporządzenie dokumentacji przebiegu stażu na komputerze. § cały okres stażu § testy, ankiety, ćwiczenia sporządzone przy pomocy komputera;
§ dokumentacja przebiegu stażu wykonana na komputerze.
2. Wykorzystanie technologii komputerowej
i informacyjnej na lekcjach. a) korzystanie
z komputerowych programów edukacyjnych:
komputerowy słownik języka polskiego,
korzystanie z Internetu ,
korzystanie
z encyklopedii multimedialnej. § cały okres stażu § wzbogacenie własnego warsztatu pracy;
§ dochodzenie do profesjonalizmu
w stosowaniu technologii komputerowej;
§ wzrost atrakcyjność
i efektywność procesu dydaktycznego;
§ uczniowie potrafią pracować
z komputerem /piszą, rysują, wstawiają gotowe rysunki, korzystają z Internetu, drukują/;
§ materiały wyszukane przez uczniów
w Internecie, scenariusze lekcji, prace uczniów, wpisy do dziennika lekcyjnego.
*§7 ust.2 pkt4
umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki
i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania
w sprawach nieletnich,
w rozwiązywaniu problemów związanych
z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań 1. Systematyczne pogłębianie wiedzy
z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki. a) pogłębianie wiedzy
z zakresu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD). § cały okres stażu § bibliografia przedmiotowa;
§ stosowanie zdobytej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej
w codziennych kontaktach z uczniami.
b) przygotowanie na spotkanie Wychowawców Klasowych referatu nt. Nadpobudliwości psychoruchowej. § 2008/ 2009 § referat;
§ wpisy w protokole;
2. Aktywna realizacja zadań wychowawczych
i opiekuńczych a) wspólne wycieczki;
b) imprezy klasowe (Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Andrzejki, Wigilia Klasowa).

§ cały okres stażu § zaspakajanie potrzeb wychowawczych
i edukacyjnych uczniów, pełnienie funkcji opiekuńczych;
§ wpisy do dziennika, karty wycieczek, scenariusze.
a) kształtowanie świadomości ekologicznej, poczucia odpowiedzialności wychowawczych właściwych postaw wobec środowiska;
§ aktywne uczestnictwo
w akcjach: Sprzątania Świata, Dzień Matki Ziemi, wiosenne porządki wokół szkoły. § według kalendarza uroczystości
i imprez szkolnych § wpisy do dziennika.
b) opieka nad uczniami
w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych aktywne pełnienie funkcji opiekuna
i kierownika wycieczek szkolnych. § okres trwania stażu § zaspakajanie potrzeb wychowawczych
i edukacyjnych uczniów, pełnienie funkcji opiekuńczych/zaświadczenia, kopie dokumentacji wycieczek.
*§ 7 ust.2 pkt.5
umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż 1. Znajomość zasad funkcjonowania i organizacji szkoły. a) samodzielna lektura
i analiza przepisów dotyczących systemu funkcjonowania szkoły (Statutu Szkoły, Programu Wychowawczego, Programu Rozwoju Szkoły, WSO, Programu Profilaktycznego, przepisów BHP, Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktycznego;
§ sporządzenie Planu Pracy Wychowawcy Klasy
w oparciu o programy szkolne,
§ sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego
w oparciu o w/w programy. § cały okres stażu
§ IX 2007 § znajomość dokumentacji;
§ posługiwanie się zdobytą wiedzą
w praktyce pedagogicznej;
§ spisanie kontraktów
z klasami;
§ umiejętność prowadzenia zajęć
w sposób zapewniający właściwą realizację zadań statutowych szkoły;
§ Plan Pracy Wychowawcy Klasy;
§ Planu Rozwoju Zawodowego.

*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 8.12.2004 r. nr 260, poz.2593)



Podpis nauczyciela kontraktowego ………………………………………………………………………


Podpis opiekuna stażu ……………………………………………………………………………………


Wyświetleń: 3728


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.