Katalog

Beata Górowska, 2010-06-13
Nowy Sącz

Język polski, Scenariusze

Graffiti - pasja tworzenia czy pasja niszczenia? Scenariusz lekcji języka polskiego.

- n +

Temat: Graffiti- pasja tworzenia czy pasja niszczenia?

Cele:
• zaznajomienie uczniów z formą twórczości malarskiej- graffiti,
• uczeń zna pojęcie „graffiti”,
• historię zjawiska,
• potrafi utworzyć polskie odpowiedniki słowa „graffiti”,
• obiektywnie oceniać malunki,
• rozumie, dlaczego „graffiti” wzbudza skrajne emocje,
• że należy szanować cudze mienie.
Metody: pogadanka heurystyczna, burza mózgów, podająca, oglądowa, praca z książką.
Formy organizacyjne: praca jednostkowa, praca zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne:
• plakaty graffiti wykonane przez uczniów;
• plakat ze zdjęciami graffiti wykonanymi przez nauczyciela; zdjęcia zostają wykonane w okolicach, z których pochodzą uczniowie;
• Słownik języka polskiego wyd. PWN;
• P. Fliciński, S. Wójtowicz „Hip-hop. Słownik”.
Liczba jednostek lekcyjnych: 1




Przebieg lekcji:
Działania wstępne:
1. Zapisanie tematu lekcji, podanie przez nauczyciela celów lekcji.
Lekcja właściwa:
1. Uczniowie przypinają na tablicy prace, które wykonali w domu. Omawiają swoje malunki; ujawniają tym samym, co w ich myśleniu o świecie i ludziach jest ważne, co mają odwagę napisać jako anonimowi, a więc bezkarni.
2. Po omówieniu prac uczniów nauczyciel wiesza na tablicy planszę ze zdjęciami graffiti. Informuje uczniów, gdzie fotografie zostały wykonane. Uczniowie omawiają zdjęcia, oceniają ich wartość estetyczną. Nauczyciel zadaje pytania:
• Czy malowidła się podobają?
• Co poprzez rysunek chciał przekazać jego autor?
• Czy trudno jest stworzyć taki obraz? Co sprawia najwięcej trudności?
• Jak oceniają wartość estetyczną malunków?
3. Rozmowa z uczniami na temat graffiti. Powstaje notatka.

Co to jest?

Jakie to jest?






Przykłady


4. Wyszukanie słownikowej definicji „graffiti”. Praca ze słownikiem. Uczniowie zapisują definicję w zeszytach.
5. Uczniowie, w ramach zabawy słowotwórczej, tworzą własne, polskie odpowiedniki włoskiej nazwy (np. muracje, murfioły itp.) Zapisanie najciekawszych pomysłów na tablicy i w zeszytach.
6. Krótki wykład nauczyciela na temat historii zjawiska. Nauczyciel podaje uczniom, kiedy, gdzie i dlaczego graffiti zaczęło powstawać. Wskazuje na różnice w krystalizowaniu się tego zjawiska w Polsce i USA. Nauczyciel zaznacza uczniom, że graffiti to jeden z filarów subkultury hiphopowej.
7. Podsumowanie lekcji stanowi pogadanka z uczniami. Próbują oni odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie oraz szukają sposobów zapobiegania dewastacji miejsc, w których nie wolno malować graffiti.



Wyświetleń: 1452


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.