Katalog Bernadeta Gorczowska, 2010-06-13 Tworków Zajęcia pozaszkolne, Różne Indywidualny Program Edukacyjny. ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE.ZAJĘCIA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNE INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNY DLA … na rok szklony 2009 / 2010 Diagnoza psychologiczno- pedagogiczna Uczennica klasy 5, funkcjonuje na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Rozwój większości funkcji poznawczych kształtuje się na tym poziomie. Najsłabiej funkcjonuje pamięć wzrokowa i koncentracja uwagi; dobrze rozwinięta pamięć słuchowa. Wykazuje niski poziom graficzny pisma, sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo- ruchowej. Podejmuje próby czytania metodą głosowania, nie zawsze dokonując syntezy wyrazu. Ma trudności z odwzorowywaniem tekstu. Dodaje i odejmuje w zakresie 20 tylko na konkretach. Cele zajęć korekcyjno – kompensacyjnych • Usprawnianie koordynacji wzrokowo –ruchowej: - segregowanie figur, obrazów i przedmiotów wg wyznaczonego kryterium, - wypełnianie konturów kolorem, plasteliną oraz kreskowanie poziomo, pionowo i ukośnie, - obwodzenie, pisanie po śladzie, - wydzieranie prostych kształtów, cięcie nożyczkami, - prowadzenie linii w labiryncie, - zabawy zręcznościowe, - praca z komputerem- posługiwanie się myszką. • Usprawnianie percepcji wzrokowej - nakładanie identycznych figur, obrazków na siebie, - wskazywanie różnic w podobnych literach, - uzupełnianie brakujących części – puzzle, pocięte obrazki wg wzoru oraz z pamięci, - wskazywanie różnic i identyczności na materiale nieliterowym, - łączenie kropek, punktów wyznaczających kontury, - ćwiczenia z figurami geometrycznymi: - nakładanie figur malejących, rosnących, - odwzorowywanie prostych kompozycji, - układanie domina geometrycznego, - wyszukiwanie ukrytych figur. • Usprawnianie manualne i grafomotoryczne: - oburęczne malowanie dużych kształtów, - rysowanie kół ze zmianą prędkości, na zmianę prawą i lewą ręką, - lepienie figur z plasteliny, - uzupełnianie brakujących elementów całości, - wydzieranie, wycinanie, - odwzorowywanie, - przekalkowanie wzoru, - stemplowanie, - rysowanie szlaczków z kształtów literopodobnych wypowiadaniem sekwencji słownych lub wyliczanek, - układanie figur z patyczków, - elementy szycia: - nawlekanie grubej igły, - nawijanie nici na szpulkę, - przeszywanie tkaniny, - nawlekanie koralików dowolnie oraz wg podanego wzoru, - składanie papieru – elementy orgiami, - zabawy palcami, - sklejanie elementów papierowych. • Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej: - składanie obrazka z pociętych części, - wyodrębnianie różnic między dwoma obrazkami, - układanki z kolorowych figur geometrycznych - „pawie oczka”, - uzupełnianie niekompletnych figur, - wyszukiwanie w tekście takich samych liter, sylab, wyrazów, - dostrzeganie podobieństw między wyrazami, - odwzorowywanie wyrazów, - dobieranie wyrazów o takim samym układzie graficznym, - uzupełnianie liter lub sylab w wyrazach, - układanie wyrazów z liter lub sylab, - loteryjki obrazkowo – wyrazowe, dopasowywanie podpisów do obrazków, - dobieranie zdań do obrazków. • Doskonalenie umiejętności czytania i pisania: - podział wyrazów na sylaby, - rozwiązywanie zagadek i rebusów, - czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami, - czytanie wyrazów, zdań i tekstów na przemian z uczennicą, - ciche i głośne czytanie selektywne – wybranych liter, sylab, wyrazów zawierających określoną trudność), - tworzenie zestawów tematycznych i wyrazów pokrewnych, - dobieranie wyrazów parami tworzącymi logiczną całość, - czytanie, streszczanie tekstu, nadawanie tytułów fragmentom tekstu, - wyłonienie sensownego zdania ze zlepku wyrazów, - przepisywanie, - pisanie z pamięci, - pisanie ze słuchu – tylko po uprzednim układaniu wyrazów z rozsypani literowej, czytaniu, przepisywaniu i pisaniu z pamięci. • Doskonalenie umiejętności liczenia: - wykorzystanie każdej okazji do ćwiczeń w przeliczaniu i liczeniu, - wyodrębnianie cech przedmiotów, - wyodrębnianie i tworzenie zbiorów, - porządkowanie liczb w ciągu liczb naturalnych, - rozkładanie liczb na składniki, - wykonywanie podstawowych działań w poznanym zakresie, - rozwiązywanie obrazkowych zadań z treścią, - posługiwanie się pieniędzmi, - równowartość pieniędzy, - wypłacanie konkretnej kwoty. • Usprawnianie procesów poznawczych: koncentracji uwagi i spostrzegawczości: - przerywanie zabawy, rysowania itp. Zadań po usłyszeniu umówionego sygnału, - wykonywanie dwóch czynności równocześnie, - nazywanie przedmiotów szybko pokazywanych przez n-la, - dostrzeganie jak największej ilości elementów w określonym czasie, - układanki, - ustalanie kolejności wydarzeń w historyjce obrazkowej, - powtarzanie czynności wykonanych przez n-la, np. składanie kartki papieru, - spostrzeganie nieznacznych różnic/ największej liczby szczegółów w wyglądzie przedmiotów, - sortowanie drobnych przedmiotów, - rozpoznawanie śladów, - odtwarzanie figur o różnym stopniu złożoności. Ewaluacja - obserwacja zachowań, - analiza wytworów prac. Opracowała: Zatwierdza do realizacji: mgr Bernadeta Gorczowska Wyświetleń: 3182
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |