Katalog Joanna Krygier, 2010-06-10 Brzozie Pedagogika, Konspekty Konspekt zajęć terapii językowej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.Temat: Ćwiczenia utrwalające czytanie i pisanie z „ch” po spółgłosce „s”. Ćwiczenie I Rodzaj ćwiczenia - Zabawa rytmiczna z kubkami po jogurcie. Cele ćwiczenia - Rozwijanie analizatora słuchowego, usprawnianie percepcji słuchowej, poczucia rytmu, koncentracji uwagi i sprawności manualnych. Przebieg ćwiczenia - Nauczyciel prezentuje uczniowi, jakie efekty akustyczne wydaje kubek po jogurcie (pocieram, uderzam, rzucam). Następnie siadając plecami do ucznia wystukuje rytm, który dziecko słucha z zamkniętymi oczami, a potem próbuje odtworzyć. Pomoce terapeutyczne - Kubki po jogurtach (po dwie sztuki dla każdego uczestnika zabawy). Ćwiczenie II Rodzaj ćwiczenia - Ruchy naprzemienne kończyn dolnych i górnych (elementy kinezjologii). Cele ćwiczenia - Wspomaganie procesu czytania i pisania (aktywizacja obu półkul mózgowych). Przebieg ćwiczenia - Uczeń wykonuje za terapeutą ruchy naprzemienne kończynami dolnymi i górnymi, przypomina o równomiernym oddechu. Pomoce terapeutyczne - Układ ćwiczeń z kinezjologii (P. Dennisona). Ćwiczenie III Rodzaj ćwiczenia - Czytanie tekstu. Cele ćwiczenia - Usprawnianie techniki i tempa czytania, wytwarzanie związków wzrokowo-słuchowych. Uaktywnianie czynności czytania głośnego wyrazów o różnej strukturze głoskowo-literowej, liczbie i kolejności sylab. Przebieg ćwiczenia - „Czytanie na raty” – terapeuta – uczeń. Nauczyciel czyta dziecku na głos ustalony wcześniej fragment tekstu, a dziecko śledzi je wzrokiem. Po czym następuje zmiana: uczeń czyta dalszy ciąg tekstu, nauczyciel słucha itd. Pomoce terapeutyczne - Tekst „Schorowana Scholastyka” – „Ortograffiti”. Ćwiczenie IV Rodzaj ćwiczenia - Podkreślenie i wypisanie z tekstu wyrazów, w których „ch” występuje po „s”. Cele ćwiczenia - Rozwijanie percepcji i analizy wzrokowej oraz usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia w kształtnym, płynnym pisaniu. Przebieg ćwiczenia - Dziecko czyta tekst i jednocześnie podkreśla wyrazy, które w których występuje „ch” po „s”, a następnie je wypisuje. Pomoce terapeutyczne - Tekst „Schorowana Scholastyka” – „Ortograffiti”. Ćwiczenie V Rodzaj ćwiczenia - Praca ze słownikiem wyrazów obcych. Cele ćwiczenia - Kształtowanie nawyku korzystania ze słownika oraz wzbogacanie słownictwa. Przebieg ćwiczenia - Chłopiec odszukuje w słowniku wyrazów obcych wcześniej wypisane wyrazy. Pomoce terapeutyczne - Wyrazy z wcześniej czytanego tekstu: schizma, schola, scheda, pascha Ćwiczenie VI Rodzaj ćwiczenia - Przepisywanie wyrazów do zeszytu wraz z ich objaśnieniem. Cele ćwiczenia - Ćwiczenia w przepisywaniu oraz ćwiczenia kształcące poprawny zapis wyrazów. Przebieg ćwiczenia - Dziecko przepisuje wyrazy do zeszytu wraz z ich objaśnieniem. Autoanaliza i autokontrola. Pomoce terapeutyczne - Zeszyt, ołówek, słownik wyrazów obcych. Ćwiczenie VII Rodzaj ćwiczenia - Układanie obrazka z części według wzoru. Cele ćwiczenia - Ćwiczenie percepcji wzrokowej – funkcji analizy i syntezy. Ćwiczenia orientacji przestrzennej. Przebieg ćwiczenia - Dziecko otrzymuje obrazek przedstawiający ogród oraz taki sam obrazek pocięty. Zadaniem ucznia jest ułożenie pociętych elementów w całość według wzoru. Pomoce terapeutyczne - Obrazek ogrodu - całościowy i pocięty. Opracowała: mgr Joanna Krygier Wyświetleń: 3717
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |