Katalog

Joanna Krygier, 2010-06-10
Brzozie

Pedagogika, Konspekty

Konspekt zajęć terapii językowej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.

- n +



Temat: Ćwiczenia utrwalające czytanie i pisanie z „ch” po spółgłosce „s”.

Ćwiczenie I
Rodzaj ćwiczenia - Zabawa rytmiczna z kubkami po jogurcie.

Cele ćwiczenia - Rozwijanie analizatora słuchowego, usprawnianie percepcji słuchowej, poczucia rytmu, koncentracji uwagi i sprawności manualnych.

Przebieg ćwiczenia - Nauczyciel prezentuje uczniowi, jakie efekty akustyczne wydaje kubek po jogurcie (pocieram, uderzam, rzucam). Następnie siadając plecami do ucznia wystukuje rytm, który dziecko słucha z zamkniętymi oczami, a potem próbuje odtworzyć.

Pomoce terapeutyczne - Kubki po jogurtach (po dwie sztuki dla każdego uczestnika zabawy).

Ćwiczenie II
Rodzaj ćwiczenia - Ruchy naprzemienne kończyn dolnych i górnych (elementy kinezjologii).

Cele ćwiczenia - Wspomaganie procesu czytania i pisania (aktywizacja obu półkul mózgowych).

Przebieg ćwiczenia - Uczeń wykonuje za terapeutą ruchy naprzemienne kończynami dolnymi i górnymi, przypomina o równomiernym oddechu.

Pomoce terapeutyczne - Układ ćwiczeń z kinezjologii (P. Dennisona).

Ćwiczenie III
Rodzaj ćwiczenia - Czytanie tekstu.

Cele ćwiczenia - Usprawnianie techniki i tempa czytania, wytwarzanie związków wzrokowo-słuchowych. Uaktywnianie czynności czytania głośnego wyrazów o różnej strukturze głoskowo-literowej, liczbie i kolejności sylab.

Przebieg ćwiczenia - „Czytanie na raty” – terapeuta – uczeń. Nauczyciel czyta dziecku na głos ustalony wcześniej fragment tekstu, a dziecko śledzi je wzrokiem. Po czym następuje zmiana: uczeń czyta dalszy ciąg tekstu, nauczyciel słucha itd.

Pomoce terapeutyczne - Tekst „Schorowana Scholastyka” – „Ortograffiti”.

Ćwiczenie IV

Rodzaj ćwiczenia - Podkreślenie i wypisanie z tekstu wyrazów, w których „ch” występuje po „s”.

Cele ćwiczenia - Rozwijanie percepcji i analizy wzrokowej oraz usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Ćwiczenia w kształtnym, płynnym pisaniu.

Przebieg ćwiczenia - Dziecko czyta tekst i jednocześnie podkreśla wyrazy, które w których występuje „ch” po „s”, a następnie je wypisuje.

Pomoce terapeutyczne - Tekst „Schorowana Scholastyka” – „Ortograffiti”.

Ćwiczenie V
Rodzaj ćwiczenia - Praca ze słownikiem wyrazów obcych.

Cele ćwiczenia - Kształtowanie nawyku korzystania ze słownika oraz wzbogacanie słownictwa.

Przebieg ćwiczenia - Chłopiec odszukuje w słowniku wyrazów obcych wcześniej wypisane wyrazy.

Pomoce terapeutyczne - Wyrazy z wcześniej czytanego tekstu: schizma, schola, scheda, pascha

Ćwiczenie VI
Rodzaj ćwiczenia - Przepisywanie wyrazów do zeszytu wraz z ich objaśnieniem.

Cele ćwiczenia - Ćwiczenia w przepisywaniu oraz ćwiczenia kształcące poprawny zapis wyrazów.

Przebieg ćwiczenia - Dziecko przepisuje wyrazy do zeszytu wraz z ich objaśnieniem. Autoanaliza i autokontrola.

Pomoce terapeutyczne - Zeszyt, ołówek, słownik wyrazów obcych.

Ćwiczenie VII
Rodzaj ćwiczenia - Układanie obrazka z części według wzoru.

Cele ćwiczenia - Ćwiczenie percepcji wzrokowej – funkcji analizy i syntezy. Ćwiczenia orientacji przestrzennej.

Przebieg ćwiczenia - Dziecko otrzymuje obrazek przedstawiający ogród oraz taki sam obrazek pocięty. Zadaniem ucznia jest ułożenie pociętych elementów w całość według wzoru.
Pomoce terapeutyczne - Obrazek ogrodu - całościowy i pocięty.

Opracowała: mgr Joanna Krygier


Wyświetleń: 3717


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.