Katalog

Marcin Kos, 2010-06-09
Strzelce Opolskie

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji języka polskiego dla gimnazjum - Piszemy sprawozdanie.

- n +

Konspekt lekcji w klasie I gimnazjum

Temat: Piszemy sprawozdanie

Cele:
- wiedzy -
- uczeń wie, czym jest sprawozdanie i zna cechy charakterystyczne tego gatunku;
- uczeń wie, o czym są przykładowe sprawozdania;
- uczeń wie, co odróżnia typowe sprawozdanie od tekstu poetyckiego;
- umiejętności -
- uczeń potrafi wskazywać poznane cechy sprawozdania w podanych przykładach;
- uczeń potrafi dokonywać prób zapisania wydarzeń przedstawionych w wypowiedzi
S. Dygata w formie sprawozdania;
- uczeń potrafi stworzyć plan sprawozdania;
- uczeń potrafi dokonać prób zredagowania sprawozdania;
- wychowawcze -
- uczeń współpracuje z klasą i nauczycielem;
- uczeń dostrzega użyteczność formy sprawozdania we współczesnej kulturze masowej.

Formy organizacji: praca zbiorowa, praca w grupach.

Metody: praca z tekstem, heureza, podająca.

Literatura: T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszowska, Do Itaki. Z XX i XXI wieku,
Kraków 1999

Typ lekcji: wprowadzająca nowy materiał.



1. Wprowadzenie - Sprawdzenie zadania domowego.

2. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo „sprawozdanie”. Prosi uczniów o wyjaśnienie.

3. Zapisanie tematu lekcji

4. Nauczyciel prosi o przeczytanie sprawozdań zamieszczonych na s. 42.

Następnie prosi o odpowiedź na pytanie, czy poznany wcześniej wiersz Wierzyńskiego można uznać za sprawozdanie.

Nauczyciel prosi o uporządkowanie wydarzeń opisanych w przytoczonych sprawozdaniach.

5. Nauczyciel podaje, czym jest sprawozdanie. Na tablicy wypisuje cechy tego gatunku: informowanie o zaobserwowanym wydarzeniu; przedstawia wydarzenie w sposób chronologiczny, skupia się tylko na opisie wydarzenia (konieczny jest zatem dobór właściwych informacji).

Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w przytoczonych sprawozdaniach podanych powyżej cech.

6. Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w trójki, czwórki. Prosi o przygotowanie w tych grupach informacji i planu wydarzeń do przedstawienia w sprawozdaniu. Ma ono dotyczyć apelu z okazji Dnia Nauczyciela.

Nauczyciel zbiera efekty prac poszczególnych grup. Wybiera propozycje najlepsze propozycje, zapisuje je na tablicy. Należy zadbać o to, by plan nie był zbyt ogólnikowy. 1. Uczniowie czytają.



7. Podsumowanie nowopoznanego materiału 1. Nauczyciel prosi o przypomnienie cech sprawozdania. Pyta, jak mogłoby wyglądać sprawozdanie z apelu. 1. Uczniowie wypowiadają się.
8. Zadanie pracy domowej

Polecenie: Napisz sprawozdanie z apelu z okazji Dnia Nauczyciela (można polecić napisanie sprawozdania nt. innej dowolnej uroczystości szkolnej).

Wyświetleń: 5379


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.