Katalog Marcin Kos, 2010-06-09 Strzelce Opolskie Język polski, Konspekty Konspekt lekcji języka polskiego dla gimnazjum - Piszemy sprawozdanie.Konspekt lekcji w klasie I gimnazjum Temat: Piszemy sprawozdanie Cele: - wiedzy - - uczeń wie, czym jest sprawozdanie i zna cechy charakterystyczne tego gatunku; - uczeń wie, o czym są przykładowe sprawozdania; - uczeń wie, co odróżnia typowe sprawozdanie od tekstu poetyckiego; - umiejętności - - uczeń potrafi wskazywać poznane cechy sprawozdania w podanych przykładach; - uczeń potrafi dokonywać prób zapisania wydarzeń przedstawionych w wypowiedzi S. Dygata w formie sprawozdania; - uczeń potrafi stworzyć plan sprawozdania; - uczeń potrafi dokonać prób zredagowania sprawozdania; - wychowawcze - - uczeń współpracuje z klasą i nauczycielem; - uczeń dostrzega użyteczność formy sprawozdania we współczesnej kulturze masowej. Formy organizacji: praca zbiorowa, praca w grupach. Metody: praca z tekstem, heureza, podająca. Literatura: T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszowska, Do Itaki. Z XX i XXI wieku, Kraków 1999 Typ lekcji: wprowadzająca nowy materiał. 1. Wprowadzenie - Sprawdzenie zadania domowego. 2. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo „sprawozdanie”. Prosi uczniów o wyjaśnienie. 3. Zapisanie tematu lekcji 4. Nauczyciel prosi o przeczytanie sprawozdań zamieszczonych na s. 42. Następnie prosi o odpowiedź na pytanie, czy poznany wcześniej wiersz Wierzyńskiego można uznać za sprawozdanie. Nauczyciel prosi o uporządkowanie wydarzeń opisanych w przytoczonych sprawozdaniach. 5. Nauczyciel podaje, czym jest sprawozdanie. Na tablicy wypisuje cechy tego gatunku: informowanie o zaobserwowanym wydarzeniu; przedstawia wydarzenie w sposób chronologiczny, skupia się tylko na opisie wydarzenia (konieczny jest zatem dobór właściwych informacji). Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w przytoczonych sprawozdaniach podanych powyżej cech. 6. Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w trójki, czwórki. Prosi o przygotowanie w tych grupach informacji i planu wydarzeń do przedstawienia w sprawozdaniu. Ma ono dotyczyć apelu z okazji Dnia Nauczyciela. Nauczyciel zbiera efekty prac poszczególnych grup. Wybiera propozycje najlepsze propozycje, zapisuje je na tablicy. Należy zadbać o to, by plan nie był zbyt ogólnikowy. 1. Uczniowie czytają. 7. Podsumowanie nowopoznanego materiału 1. Nauczyciel prosi o przypomnienie cech sprawozdania. Pyta, jak mogłoby wyglądać sprawozdanie z apelu. 1. Uczniowie wypowiadają się. 8. Zadanie pracy domowej Polecenie: Napisz sprawozdanie z apelu z okazji Dnia Nauczyciela (można polecić napisanie sprawozdania nt. innej dowolnej uroczystości szkolnej). Wyświetleń: 5379
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |