Katalog Małgorzata Piecha, 2010-06-09 Bielsko-Biała WOS, Konspekty Konspekt lekcji Wiedzy o społeczeństwie w klasie pierwszej gimnazjum: Grupy społeczne i ich rodzaje.Temat: Grupy społeczne i ich rodzaje. Prowadzący: Małgorzata Piecha CELE: Ogólny: przedstawienie pojęcia grupa społeczna, i kryteriów podziału grup Szczegółowe: -uczeń potrafi: zdefiniować pojęcia: grupa społeczna, więź społeczna, podać przykłady małych i dużych grup społecznych, uczeń rozumie: pojęcie - kryterium - uczeń wie: jak kryteria podziału grup wpływają na ich podział. Metody: podające i aktywizujące, formy pracy: pogadanka, praca z podręcznikiem, praca w grupach, burza mózgów Środki dydaktyczne: podręcznik Wiedza o społeczeństwie kl. 1 str. 21, materiały przygotowane przez nauczyciela - karta pracy. TOK LEKCJI Wstęp: sprawy organizacyjne. czas 2’ Wprowadzenie do tematu zajęć. Krótka informacja o zagadnieniach, które będą omawiane na zajęciach. 2’ Przypomnienie wiadomości potrzebnych do realizacji tematu: 4’ 1. Dlaczego mówimy, że człowiek jest istotą społeczną? 2. Czy możliwy jest prawidłowy rozwój człowieka poza społeczeństwem? Uzasadnij swoją wypowiedz. 3. Co to jest według ciebie grupa? Pogadanka: 10’ Uczniowie podają przykłady grup, które kojarzą im się z tym pojęciem np. grupa ludzi, klasa, grupa przyjaciół, drużyna harcerska, drużyna sportowa. Nauczyciel pyta, dlaczego ludzie chcą i lubią przebywać razem? Co łączy wymienione wcześniej przez uczniów grupy. Uczniowie: wspólne zainteresowania, nauka, sport, wiek. Uczniowie czytają temat z podręcznika dotyczący grup społecznych i ich funkcjonowania. Nauczyciel podaje definicję: 7’ Grupa społeczna zbiorowość ludzi minimum trzech, połączonych ze sobą trwałymi więziami wynikającymi z uznania wspólnych wartości , poglądów przekonań , celów zasad postępowania i zainteresowań. Więź – ogól połączeń i zależności skupiających jednostki i zbiorowości. Kryterium – rodzaj wyróżnika, który przyjmuję się w celu wyodrębnienia grupy. Możemy przyjąć następujące kryteria: liczby, rodzaju więzi, rodzaju zorganizowania Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy i na podstawie podręcznika starają się wyodrębnić zasadnicze kryteria podziału grup społecznych i wyodrębnić ich podział. Burza mózgów, uzupełnianie schematu. 10’ Schemat - podział grup społecznych ze względu na kryteria Wielkość grupy małe grupa licząca zazwyczaj kilkanaście osób max. 15 , połączonych Więzią wynikającą z kontaktów osobistych, bezpośrednich Np.: rodzina, grupa koleżeńska, grono przyjaciół, drużyna sportowa Duże grupa licząca powyżej 15 os. Często składa się z różnych podgrup Członkowie połączeni są różnymi więzią opartych na kontaktach Pośrednich, np. naród, społeczeństwo, Kościół Rodzaj więzi pierwotne więzi oparte na kontaktach osobistych i postawach emocjonalnych np. rodzina , grupa wyznaniowa, naród wtórne więzi oparte na zainteresowaniach i wspólnych interesach o charakterze rzeczowym, np. drużyna sportowa, organizacja młodzieżowa, związek zawodowy, partia polityczna rodzaj zorganizowania formalne różny sposób sformalizowania, instytucjonalne np. wojsko, organizacje społeczne, stowarzyszenia, partie polityczne, małżeństwa nieformalne grupa koleżeńska, towarzyska, koło hobbystów Podręcznik ćwiczenie 3 str.26 5’ Uczniowie przyporządkowują poszczególne grupy społeczne do tabeli. FWALUACJA 4’ 1. Czym wg ciebie jest grupa społeczna? 2. Jakie rodzaje więzi powstają w różnych grupach? 3. Czym różnią sięod siebie poszczególne grupy społeczne? ZADANIE 1’ Podręcznik srt 26,ćw. 1,2 Karta Kryteria podziału Rodzaj grup Wielkość grupy Małe duże Rodzaj więzi Pierwotne wtórne Rodzaj zorganizowania Formalne nieformalne Wyświetleń: 6989
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |