Katalog Katarzyna Rozbicka, 2010-06-07 Wołomin Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze Scenariusz cyklu zajęć pt "Byłam dziewczynką, - jestem nastolatką - będę kobietą i matką" dla klasy I gimnazjum (grupa dziewcząt).Katarzyna Rozbicka Scenariusz cyklu zajęć p t „Byłam dziewczynką, - jestem nastolatką – będę kobietą i matką” dla klasy I gimnazjum (grupa dziewcząt) CELE: uczennice - dowiadują się jak przebiega rozwój fizjologiczny człowieka w okresie dojrzewania; - wiedzą jak przebiega cykl miesiączkowy; - dowiadują się jakie objawy powinny je skłonić do pójścia do ginekologa; - systematyzują wiedzę dotyczącą higieny w okresie dojrzewania; - poprawiają własną samoocenę; MATERIAŁY: 1. Klaus W. Vopel, Gry i zabawy interakyjne dla dzieci i młodzieży, cz. 3 „Komunikacja/Ciało/Zaufanie”, wydawnictwo Jedność, Kielce 1999. 2. Dojrzewanie, praca zbiorowa pod red. A.Jaczewskiego i B. Woynarowskiej, WsiP, Warszawa1982. 3. Alina Lichtanowicz, Kiedy jestem płodna a kiedy nie, Wydawnictwo UNIA, Katowice 2003. (do skopiowania karty obserwacji cyklu) 4. www.lekcjedojrzewania.pl 5. www.dorastam.pl 6. tampony, kalendarzyki, ulotki – „próbki” (firma J&J udostępnia je za darmo w specjalnych „zestawach”, do zamówienia na stronie podanej w p. 4) ZAJĘCIA 1 Cz. 1. WPROWADZENIE Zabawa „Co lubię u siebie” (Uczennice na otrzymanych kartkach A4 z rysunkami konturów kobiecego ciała wypisują czerwonym kolorem to, co u siebie lubią – np. ładny uśmiech, włosy; niebieskim te, których nie lubią, np. szerokie biodra, piegi itp. Można tez zaproponować, by uczennice rysowały zamiast pisać.) - Prezentacja niepodpisanych prac i omówienie powstałej listy lubianych i nielubianych części ciała; - N. : Dlaczego jedne części ciała lubimy, a innych nie? (Uczennice odpowiadają spontanicznie: np. Nie lubimy tych części ciała, których wygląd nam się nie podoba”, „tych, które są za grube”, są „niezgodne” z obowiązującą modą itp.) - N.: Czy potraficie powiedzieć od kiedy jakieś części ciała przestały się wam podobać? (Pytanie i odpowiedzi na nie mają pomóc dziewczynom w uświadomieniu sobie, iż zmieniają się nie tylko ich ciała, ale także ich stosunek do własnej „cielesności”. ) Grupa wspólnie z prowadzącym ustala czas, w którym te zmiany następują. ( początek ok. 12-14 lat – u dziewcząt) Cz. 2. PRZEDSTAWIENIE TEMATU Nauczyciel podaje temat cyklu lekcji, informuje, że jest on podzielony na 3 części: (3 lub 4 lekcje) 1. Jak się rozwijam? ( zajęcia poświęcone kwestii dojrzewania fizycznego, jego prawidłowości. 2. Jak o siebie zadbać? (Zapoznanie uczennic z przebiegiem cyklu miesiączkowego, omówienie kwestii higieny osobistej, rozmowa dotycząca wyboru miedzy podpaska a tamponem, obalenie mitów na ten temat, zapoznanie uczennic ze sposobem zakładania tamponu, rozdanie próbek, itp.) 3. Kiedy do ginekologa? (zajęcia poświęcone kwestii kiedy powinno się pójść do ginekologa „kontrolnie”, a kiedy „bezwarunkowo”, zapoznanie uczennic z „procedurą” takiej wizyty) Uczennice mają chwilę na zapisanie ewentualnych pytań lub sugestii do w/w tematów. Cz. 3 PREZENTACJA MATERIAŁU - Uczennice wstępnie wypełniają planszę ogólnymi hasłami wykorzystując posiadaną aktualnie wiedzę (np. rosną piersi, sylwetka się wydłuża, zaokrąglają się biodra, itp.) p t: „Co się zmienia w czasie dojrzewania?” (Jest to plansza podzielona na 2 kolumny, w jednej kolumnie wypisujemy cechy zewnętrzne /fizyczne/ , w drugiej - psychiczne) Plansza będzie uzupełniona po obejrzeniu przez uczennice prezentacji multimedialnej w dalszej części lekcji. - Nauczyciel podkreśla, że każda osoba dojrzewa inaczej, a przebieg naszego rozwoju jest uwarunkowany genetycznie i modyfikowany środowiskowo, dlatego nie należy stresować się w przypadku, gdy jakieś oznaki dojrzewania pojawiają się później niż u koleżanek. (Nauczyciel zaznacza też , że tego rodzaju sprawom – jak nieprawidłowości występujące w okresie dojrzewania – będzie poświęcona ostatnia lekcja. - Nauczyciel przedstawia prezentacją multimedialną (dostępna na stronie internetowej: www.lekcjedojrzewania.pl - gotowa lub zmodyfikowana według własnych potrzeb, można także zamiast prezentacji wydrukować foliogramy - Na zakończenie nauczyciel pokazuje planszę z prezentacji multimedialnej lub foliogram „Kalendarz rozwoju” (dostępny www.lekcjedojrzewania.pl), następuje podsumowanie wiedzy, wyjaśnienie wątpliwości i uzupełnienie planszy: Co się zmienia w czasie dojrzewania? Część 4 EWALUACJA Uczennice wypełniają kartę ewaluacyjną, w której określają swoje samopoczucie po lekcji (np. „buźki”.) Oceniają też atmosferę na zajęciach, sposób prezentacji materiału, przystępność i ewentualne pytania lub prośby o dodatkowe wyjaśnienia, itp. ZAJĘCIA 2 - Zajęcia poprowadzone w oparciu o prezentację multimedialną ze strony www.lekcjedojrzewania.pl ; - rozdanie kart obserwacji cyklu i kalendarzyków; - 1 część prezentacji „Cykl miesiączkowy”( Zapowiedź pierwszej miesiączki, Cykl, Przebieg cyklu, Pytania do cyklu)) połączona z komentarzem prowadzącego, uzupełniona odpowiedziami na ewentualne pytania uczennic; - 2 część prezentacji „Podpaska czy tampon?” - rozdanie próbek, („ćwiczenia praktyczne” polegające na wykonaniu wstępnych czynności przy aplikacji tamponu, t j: rozpakowanie dolnej części, wyciągniecie i sprawdzenie sznurka, rozszerzenie końcówki i umieszczenie wewnątrz palca, zdjęcie osłonki z górnej części tamponu); - higiena osobista (zaprezentowanie takich środków jak: płyny do higieny intymnej, wkładka higieniczna, chusteczki do higieny intymnej, dezodorant w sztyfcie, tonik – itp. ( w zależności od potrzeb) rozmowa, odpowiedzi na pytania uczennic, wyjaśnienia ewentualna dyskusja; - ewaluacja; ZAJĘCIA 3 - Na początek nauczyciel rozdaje kartki z zapisanymi zdaniami ( prezentującymi różne dolegliwości , np. „Boli mnie ząb, Co powinienem zrobić?, Spadłem z drabiny, boli mnie noga, nie mogę na nią stanąć. Co mam robić? Itp.) Uczennice udzielają rad wskazując odpowiedniego lekarza specjalistę, do którego należy się w danym przypadku udać. (Można to także zrobić na zasadzie zabawy w „Informację medyczną” – 1 lub kilka osób wciela się w rolę odbierających telefony „informatorów” a pozostali losują kartki i „dzwonią” po radę.) - Następnie nauczyciel rozdaje druga serię kartek z różnymi objawami problemów ginekologicznych – oczywiście takich, które mogłyby się przydarzyć nastolatce - i pyta do jakiego lekarza należy się z tym udać. (Uczennice odpowiadają.) - Następuje rozmowa na temat: Kiedy do ginekologa? Na podłodze można rozłożyć kartki z hasłami będącymi jednocześnie odpowiedziami na postawione pytanie oraz z hasłami, które obrazują prawidłowości rozwoju i nie wymagają konsultacji lekarskiej.) Uczennice same wybierają hasła i uzasadniają swój wybór, a następnie przypinają do tablicy. Na koniec nauczyciel przypina niewybrane kartki i uzasadnia swoją decyzję, wyjaśnia ewentualne wątpliwości. - Następnie nauczyciel wyjaśnia jak wygląda wizyta u ginekologa i jak się należy do niej przygotować. (Jeśli jest taka możliwość można wybrać się do gabinetu, zaprosić znajomego, życzliwego ginekologa lub wyszukać zdjęcia czy film w Internecie. Można też skorzystać z materiałów zamieszczonych w: A. Długołęcka-Lach, G. Tworkiewicz-Bieniaś, Jak rozmawiać o życiu seksualnym człowieka? Propozycje metodyczne, Warszawa 1998.) - Zajęcia kończy minitest, który można ułożyć samodzielnie lub wykorzystać propozycję firmy J & J zamieszczoną na stronie www.lekcjedojrzewania.pl oraz podać uczniom informację o dostępnej dla nich stronie dotyczącej dojrzewania: www.dorastam.pl „Informacja medyczna” - Co mam zrobić, gdy…? / przykłady// - Mam wysoką gorączkę (39°C), ból gardła i głowy. - Mam silne wymioty. - Po upadku boli mnie ręka, jest spuchnięta i nie mogę ruszać palcami? - Słabo widzę to, co jest napisane na tablicy, mimo iż siedzę w drugiej ławce. - Kiedy nie patrzę na osobę mówiąca do mnie, mam kłopoty ze zrozumieniem jej słów. - Jem bardzo dużo, ale ciągle chudnę. - W nocy mam często problemy z oddychaniem. - Boli mnie ząb. - Mam częste bóle i zawroty głowy. - Mam skończone 16 lat i jeszcze nie mam miesiączki. - Na brzuchu / klatce piersiowej pojawiło się owłosienie. - Moje miesiączki trwają długo (powyżej 7 dni) i są bardzo obfite oraz bolesne. - Na mojej bieliźnie pojawia się wydzielina o żółtym/ brązowym zabarwieniu, która nieprzyjemnie pachnie. Towarzyszy jej pieczenie i swędzenie. - Ostatnią miesiączkę miałam więcej niż 6 miesięcy temu. - Mam bardzo bolesne miesiączki, którym towarzysza takie objawy jak: wymioty, biegunka, zasłabnięcia). - Mam krótkie miesiączki (1-2 dni) - Moje miesiączki są częste i dość długo trwają (częstsze niż co 23 dni) - Moje miesiączki pojawiają się rzadziej niż co 33 dni - Mam 13 lat i jeszcze nie mam miesiączki - Moje piersi nie rozwijają się równomiernie. - Mam małe piersi - Zaobserwowałam pojawienie się białej śluzowej wydzieliny z pochwy. - Pojawił się u mnie trądzik młodzieńczy. - Bardziej się pocę. - Przybrałam na wadze kilka (kilkanaście) kilogramów. Wyświetleń: 5898
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |