Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Katarzyna Rozbicka, 2010-06-07
Wołomin

Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze

Scenariusz cyklu zajęć pt "Byłam dziewczynką, - jestem nastolatką - będę kobietą i matką" dla klasy I gimnazjum (grupa dziewcząt).

- n +

Katarzyna Rozbicka

Scenariusz cyklu zajęć p t „Byłam dziewczynką, - jestem nastolatką – będę kobietą i matką”
dla klasy I gimnazjum (grupa dziewcząt)

CELE:
uczennice
- dowiadują się jak przebiega rozwój fizjologiczny człowieka w okresie dojrzewania;
- wiedzą jak przebiega cykl miesiączkowy;
- dowiadują się jakie objawy powinny je skłonić do pójścia do ginekologa;
- systematyzują wiedzę dotyczącą higieny w okresie dojrzewania;
- poprawiają własną samoocenę;
MATERIAŁY:
1. Klaus W. Vopel, Gry i zabawy interakyjne dla dzieci i młodzieży, cz. 3 „Komunikacja/Ciało/Zaufanie”, wydawnictwo Jedność, Kielce 1999.
2. Dojrzewanie, praca zbiorowa pod red. A.Jaczewskiego i B. Woynarowskiej, WsiP, Warszawa1982.
3. Alina Lichtanowicz, Kiedy jestem płodna a kiedy nie, Wydawnictwo UNIA, Katowice 2003. (do skopiowania karty obserwacji cyklu)
4. www.lekcjedojrzewania.pl
5. www.dorastam.pl
6. tampony, kalendarzyki, ulotki – „próbki” (firma J&J udostępnia je za darmo w specjalnych „zestawach”, do zamówienia na stronie podanej w p. 4)

ZAJĘCIA 1

Cz. 1. WPROWADZENIE
Zabawa „Co lubię u siebie” (Uczennice na otrzymanych kartkach A4 z rysunkami konturów kobiecego ciała wypisują czerwonym kolorem to, co u siebie lubią – np. ładny uśmiech, włosy; niebieskim te, których nie lubią, np. szerokie biodra, piegi itp. Można tez zaproponować, by uczennice rysowały zamiast pisać.)
- Prezentacja niepodpisanych prac i omówienie powstałej listy lubianych i nielubianych części ciała;
- N. : Dlaczego jedne części ciała lubimy, a innych nie? (Uczennice odpowiadają spontanicznie: np. Nie lubimy tych części ciała, których wygląd nam się nie podoba”, „tych, które są za grube”, są „niezgodne” z obowiązującą modą itp.)
- N.: Czy potraficie powiedzieć od kiedy jakieś części ciała przestały się wam podobać? (Pytanie i odpowiedzi na nie mają pomóc dziewczynom w uświadomieniu sobie, iż zmieniają się nie tylko ich ciała, ale także ich stosunek do własnej „cielesności”. ) Grupa wspólnie z prowadzącym ustala czas, w którym te zmiany następują. ( początek ok. 12-14 lat – u dziewcząt)

Cz. 2. PRZEDSTAWIENIE TEMATU
Nauczyciel podaje temat cyklu lekcji, informuje, że jest on podzielony na 3 części: (3 lub 4 lekcje)

1. Jak się rozwijam? ( zajęcia poświęcone kwestii dojrzewania fizycznego, jego prawidłowości.
2. Jak o siebie zadbać? (Zapoznanie uczennic z przebiegiem cyklu miesiączkowego, omówienie kwestii higieny osobistej, rozmowa dotycząca wyboru miedzy podpaska a tamponem, obalenie mitów na ten temat, zapoznanie uczennic ze sposobem zakładania tamponu, rozdanie próbek, itp.)
3. Kiedy do ginekologa? (zajęcia poświęcone kwestii kiedy powinno się pójść do ginekologa „kontrolnie”, a kiedy „bezwarunkowo”, zapoznanie uczennic z „procedurą” takiej wizyty)
Uczennice mają chwilę na zapisanie ewentualnych pytań lub sugestii do w/w tematów.

Cz. 3 PREZENTACJA MATERIAŁU
- Uczennice wstępnie wypełniają planszę ogólnymi hasłami wykorzystując posiadaną aktualnie wiedzę (np. rosną piersi, sylwetka się wydłuża, zaokrąglają się biodra, itp.) p t: „Co się zmienia w czasie dojrzewania?” (Jest to plansza podzielona na 2 kolumny, w jednej kolumnie wypisujemy cechy zewnętrzne /fizyczne/ , w drugiej - psychiczne) Plansza będzie uzupełniona po obejrzeniu przez uczennice prezentacji multimedialnej w dalszej części lekcji.
- Nauczyciel podkreśla, że każda osoba dojrzewa inaczej, a przebieg naszego rozwoju jest uwarunkowany genetycznie i modyfikowany środowiskowo, dlatego nie należy stresować się w przypadku, gdy jakieś oznaki dojrzewania pojawiają się później niż u koleżanek. (Nauczyciel zaznacza też , że tego rodzaju sprawom – jak nieprawidłowości występujące w okresie dojrzewania – będzie poświęcona ostatnia lekcja.
- Nauczyciel przedstawia prezentacją multimedialną (dostępna na stronie internetowej: www.lekcjedojrzewania.pl - gotowa lub zmodyfikowana według własnych potrzeb, można także zamiast prezentacji wydrukować foliogramy
- Na zakończenie nauczyciel pokazuje planszę z prezentacji multimedialnej lub foliogram „Kalendarz rozwoju” (dostępny www.lekcjedojrzewania.pl), następuje podsumowanie wiedzy, wyjaśnienie wątpliwości i uzupełnienie planszy: Co się zmienia w czasie dojrzewania?

Część 4 EWALUACJA
Uczennice wypełniają kartę ewaluacyjną, w której określają swoje samopoczucie po lekcji (np. „buźki”.) Oceniają też atmosferę na zajęciach, sposób prezentacji materiału, przystępność i ewentualne pytania lub prośby o dodatkowe wyjaśnienia, itp.

ZAJĘCIA 2
- Zajęcia poprowadzone w oparciu o prezentację multimedialną ze strony www.lekcjedojrzewania.pl ;
- rozdanie kart obserwacji cyklu i kalendarzyków;
- 1 część prezentacji „Cykl miesiączkowy”( Zapowiedź pierwszej miesiączki, Cykl, Przebieg cyklu, Pytania do cyklu)) połączona z komentarzem prowadzącego, uzupełniona odpowiedziami na ewentualne pytania uczennic;
- 2 część prezentacji „Podpaska czy tampon?”
- rozdanie próbek, („ćwiczenia praktyczne” polegające na wykonaniu wstępnych czynności przy aplikacji tamponu, t j: rozpakowanie dolnej części, wyciągniecie i sprawdzenie sznurka, rozszerzenie końcówki i umieszczenie wewnątrz palca, zdjęcie osłonki z górnej części tamponu);
- higiena osobista (zaprezentowanie takich środków jak: płyny do higieny intymnej, wkładka higieniczna, chusteczki do higieny intymnej, dezodorant w sztyfcie, tonik – itp. ( w zależności od potrzeb) rozmowa, odpowiedzi na pytania uczennic, wyjaśnienia ewentualna dyskusja;
- ewaluacja;

ZAJĘCIA 3
- Na początek nauczyciel rozdaje kartki z zapisanymi zdaniami ( prezentującymi różne dolegliwości , np. „Boli mnie ząb, Co powinienem zrobić?, Spadłem z drabiny, boli mnie noga, nie mogę na nią stanąć. Co mam robić? Itp.) Uczennice udzielają rad wskazując odpowiedniego lekarza specjalistę, do którego należy się w danym przypadku udać. (Można to także zrobić na zasadzie zabawy w „Informację medyczną” – 1 lub kilka osób wciela się w rolę odbierających telefony „informatorów” a pozostali losują kartki i „dzwonią” po radę.)
- Następnie nauczyciel rozdaje druga serię kartek z różnymi objawami problemów ginekologicznych – oczywiście takich, które mogłyby się przydarzyć nastolatce - i pyta do jakiego lekarza należy się z tym udać. (Uczennice odpowiadają.)
- Następuje rozmowa na temat: Kiedy do ginekologa? Na podłodze można rozłożyć kartki z hasłami będącymi jednocześnie odpowiedziami na postawione pytanie oraz z hasłami, które obrazują prawidłowości rozwoju i nie wymagają konsultacji lekarskiej.) Uczennice same wybierają hasła i uzasadniają swój wybór, a następnie przypinają do tablicy. Na koniec nauczyciel przypina niewybrane kartki i uzasadnia swoją decyzję, wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
- Następnie nauczyciel wyjaśnia jak wygląda wizyta u ginekologa i jak się należy do niej przygotować. (Jeśli jest taka możliwość można wybrać się do gabinetu, zaprosić znajomego, życzliwego ginekologa lub wyszukać zdjęcia czy film w Internecie. Można też skorzystać z materiałów zamieszczonych w: A. Długołęcka-Lach, G. Tworkiewicz-Bieniaś, Jak rozmawiać o życiu seksualnym człowieka? Propozycje metodyczne, Warszawa 1998.)
- Zajęcia kończy minitest, który można ułożyć samodzielnie lub wykorzystać propozycję firmy J & J zamieszczoną na stronie www.lekcjedojrzewania.pl oraz podać uczniom informację o dostępnej dla nich stronie dotyczącej dojrzewania: www.dorastam.pl



„Informacja medyczna”
- Co mam zrobić, gdy…?
/ przykłady//
- Mam wysoką gorączkę (39°C), ból gardła i głowy.
- Mam silne wymioty.
- Po upadku boli mnie ręka, jest spuchnięta i nie mogę ruszać palcami?
- Słabo widzę to, co jest napisane na tablicy, mimo iż siedzę w drugiej ławce.
- Kiedy nie patrzę na osobę mówiąca do mnie, mam kłopoty ze zrozumieniem jej słów.
- Jem bardzo dużo, ale ciągle chudnę.
- W nocy mam często problemy z oddychaniem.
- Boli mnie ząb.
- Mam częste bóle i zawroty głowy.
- Mam skończone 16 lat i jeszcze nie mam miesiączki.
- Na brzuchu / klatce piersiowej pojawiło się owłosienie.
- Moje miesiączki trwają długo (powyżej 7 dni) i są bardzo obfite oraz bolesne.
- Na mojej bieliźnie pojawia się wydzielina o żółtym/ brązowym zabarwieniu, która nieprzyjemnie pachnie. Towarzyszy jej pieczenie i swędzenie.
- Ostatnią miesiączkę miałam więcej niż 6 miesięcy temu.
- Mam bardzo bolesne miesiączki, którym towarzysza takie objawy jak: wymioty, biegunka, zasłabnięcia).
- Mam krótkie miesiączki (1-2 dni)
- Moje miesiączki są częste i dość długo trwają (częstsze niż co 23 dni)
- Moje miesiączki pojawiają się rzadziej niż co 33 dni
- Mam 13 lat i jeszcze nie mam miesiączki
- Moje piersi nie rozwijają się równomiernie.
- Mam małe piersi
- Zaobserwowałam pojawienie się białej śluzowej wydzieliny z pochwy.
- Pojawił się u mnie trądzik młodzieńczy.
- Bardziej się pocę.
- Przybrałam na wadze kilka (kilkanaście) kilogramów.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4574
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014