Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Anna Madaj, 2010-06-07
Piekary

Biologia, Scenariusze

Konspekt lekcji biologii: Mięczaki - budowa i ich znaczenie.

- n +

Klasa: I c Lisków 02.03.2010


Temat: Mięczaki – budowa i ich znaczenie.

Cele ogólne: wykazanie związku między budową mięczaków i ich środowiskiem życia.

Osiągnięcia uczniów – po zajęciach uczeń :
• charakteryzuje najważniejsze cechy mięczaków
• wymienia części ciała ślimaków, małży i głowonogów
• określa rodzaj narządów wymiany gazowej u poszczególnych grup mięczaków
• rozpoznaje ślimaki, małże i głowonogi spośród innych zwierząt
• wskazuje małże jako organizm produkujący perłę

Środki dydaktyczne
• prezentacja multimedialna dotycząca przedstawicieli trzech grup mięczaków.
• rysunek układu nerwowego wraz ze specjalnymi okularami do oglądania w trój- wymiarze
• karta pracy – tabela dotycząca budowy ciała poszczególnych mięczaków
• podręcznik – rysunek przedstawicieli mięczaków oraz ich budowy wewnętrznej


Metody:
• pogadanka, dyskusja
• pokaz multimedialny
• obserwacja w trójwymiarze
• praca z kartą pracy
TOK LEKCJI
1. Część organizacyjna
- powitanie i sprawdzenie obecności
- zapisanie tematu lekcji na tablicy
2. Część nawiązująca
- utrwalenie wiadomości z poprzedniej lekcji
- sprawdzenie pracy domowej (wybranym uczniom)
3. Część postępująca
• Pogadanka nawiązująca do celów lekcji
• Dokonanie przez uczniów podziału mięczaków na ślimaki, małże i głowonogi oraz podanie znanych im przedstawicieli poszczególnych grup – zapis w formie schematu na tablicy
• Określenie środowisko życia w którym występują wybrani przedstawiciele ślimaków, małży i głowonogów.
• Przedstawienie kilku przedstawicieli ślimaków, małży i głowonogów w prezentacji multimedialnej – pokaz nauczyciela
• Omówienie podziału ciała mięczaków na głowę, nogę i worek trzewiowy, rola worka trzewiowego w tworzeniu muszli. Opisanie budowy ciała ślimaka na podstawie rysunku. Przedstawienie różnych sposobów poruszania się mięczaków.
• Uzupełnienie karty pracy przedstawiającej cechy charakterystyczne u poszczególnych mięczaków.
• Znaczenie różnych narządów wymiany gazowej. Występowanie płuc u ślimaków płucodysznych żyjących na lądzie oraz skrzeli u ślimaków skrzelodysznych żyjących w wodzie. Wymiana gazowa u głowonogów i małży za pomocą skrzeli.
• Omówienie różnych sposobów odżywiania się mięczaków. (Roślinożerność, drapieżnictwo i saprotrofizm. Znaczenie tarki w odżywianiu się ślimaków. Małże jako filtratorzy wody.)
• Znaczenie dobrze rozwiniętego układu nerwowego w procesie tworzenia pereł u małży. Zaprezentowanie komórek nerwowych budujących ten układ w obrazie trójwymiarowym.


4. Część podsumowująca
- przypomnienie celów lekcji ( co należy pamiętać z lekcji)
- ocena za aktywności uczniów na lekcji
5. Podanie pracy domowej
Określ znaczenie mięczaków w przyrodzie i życiu człowieka.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4292
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014