AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Wółkowska, 2010-06-06
Działdowo

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak się uczyć? - scenariusz lekcji wychowawczej.

- n +


Lekcja otwarta
Godzina wychowawcza

Temat lekcji: Jak się uczyć?
Cel główny: podwyższenie jakości pracy ucznia poprzez kształtowanie postawy świadomego zdobywania wiedzy

Cele szczegółowe:
• uświadomienie uczniom motywów uczenia się
• szukanie sposobów radzenia sobie z trudnościami
• wzmacnianie u uczniów naturalnej motywacji do uczenia się
• poznanie sposobów efektywnego uczenia się
• rozwijanie działania i współpracy w grupie
• rozwijanie efektywnej komunikacji
• wdrażanie uczniów do samodzielnego zdobywania i rozszerzania wiedzy oraz rozwijania zainteresowań

WSTĘP
Nauczyciel prezentuje slajd przedstawiający temat lekcji i pyta uczniów, jakie zagadnienia związane z tym tematem mogą być na zajęciach realizowane.
Przykładowe odpowiedzi uczniów:
- po co się uczymy
- jakie trudności napotykamy podczas uczenia
- jak sobie radzić z trudnościami w nauce
- jak skutecznie się uczyć

ROZWINIĘCIE
1. Rozmowa - wywiad
Nauczyciel przeprowadza krótki wywiad z 3 - 4 uczniami:
- czy lubisz się uczyć?
- kiedy się uczysz?
- ile czasu dziennie zajmuje Ci nauka (średnio)?
- czy uczysz się systematycznie?
- czy napotkałeś(aś) kiedykolwiek problemy podczas uczenia się?


2. Nauczyciel pyta, co należy rozumieć pod terminem „motywacja”?.
Najprościej rzecz ujmując, to pewna celowość w działaniu, pobudzenie do działania.
Problem motywacji jest nierozerwalnie związane z działalnością człowieka. Gdy mamy motywację do czegoś, to ona nas pociąga do działania, a w innym przypadku, gdy nie mamy motywacji, nic nie robimy.
Motywacja może być wewnętrzna lub zewnętrzna:
wewnętrzna pobudza do działania, które ma wartości samo w sobie. Jej przykładem jest zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś;
zewnętrzna stwarza zachętę do działania, które jest w jakiś sposób nagradzane lub pozwala uniknąć kary. W szkole takiej motywacji sprzyja system nagród i kar oraz cały zbiór przepisów regulujących tok nauki.
3. Nauczyciel prosi uczniów o podanie na kartce powodów, dla których się uczymy. Następnie uczniowie wypisują w grupach powody uczenia się oraz ustalają na forum klasy kilka głównych motywów, np.:
1. uczenie się dla uczenia,
2. uczenie się w celach korzyści osobistych,
3. uczenie się ze względu na utożsamianie się z grupą,
4. pragnienie osiągnięcia powodzenia i uniknięcia niepowodzenia,
5. uczenie się ze względu na nacisk i przymus,
6. poczucie obowiązku,
7. praktyczne cele życiowe,
8. uczenie się ze względu na potrzebę społeczną.

Na zakończenie tego ćwiczenia nauczyciel prezentuje również slajd o dwóch rodzajach motywacji (poznawcza i lękowa) i prosi uczniów o ich objaśnienie i podanie korzyści lub niekorzyści z nich wypływających.
4. Nauczyciel przedstawia uczniom rozsypankę i prosi o ułożenie z niej kluczowego hasła:

samych się siebie dla uczymy

5. W grupach uczniowie zastanawiają się nad tym, co im przeszkadza w uczeniu się, jakie trudności napotykają, gdy muszą się nauczyć czegokolwiek i w jaki sposób je pokonują. W tym celu wypisują na plakatach, jakie czynniki pozytywnie, a jakie negatywnie wpływają na ich uczenie się. Należy podkreślić, że każdy ma w tym względzie bardzo różne doświadczenia i na pewno odnosi sukcesy w przezwyciężaniu trudności.


Każda grupa referuje wyniki swojej pracy.
SKUTECZNE UCZENIE SIĘ
czynniki pozytywne czynniki negatywne




W dyskusji uzupełniamy ustalenia wspólne dla klasy i zastanawiamy się nad sposobami radzenia sobie z daną trudnością.
6. Nauczyciel stara się zebrać i uporządkować wypowiedzi uczniów i pyta o zasady dobrego uczenia się/ od czego zależy sukces szkolny. Uświadamia uczniom, że przezwyciężanie trudności w uczeniu się pozwala skrócić czas przeznaczony na naukę oraz zmniejszyć przykrości związane z niepowodzeniami. Nauczyciel na koniec przedstawia uczniom pomysły na to, jak się efektywnie uczyć. Decydują o tym cztery czynniki: zainteresowanie tematem, zrozumienie, koncentracja uwagi i dobre samopoczucie.

PODSUMOWANIE
1. Na zakończenie nauczyciel prezentuje slajdy obrazujące ilość zapamiętywanych przez człowieka wiadomości. Wspólnie z uczniami, metodą „burzy mózgów”, wyciąga wnioski wynikające z powyższego schematu.
2. Ucząc się wzbudzamy w sobie nastawienie na zapamiętanie. Aktywna postawa sprzyja przyswajaniu wiedzy.
Uwierz w swoje możliwości! Zgodnie z powiedzeniem:
„Jeśli myślisz, że potrafisz, to prawda. Jeśli myślisz, że nie potrafisz, to również
jest prawdą”.
Metody i formy pracy
pogadanka
dyskusja
praca w grupach
burza mózgów
Środki dydaktyczne
arkusze papieru
slajdy
mazaki



ZAŁĄCZNIK NR 1
Czynniki pozytywne:
- rozbudzanie pasji i zainteresowań
- powiązanie wiedzy z codziennością
- poczucie kompetencji
- pozytywna informacja zwrotna (pochwały, nagrody)
- wsparcie emocjonalne
- właściwe warunki do nauki
- zainteresowanie tematem
- zrozumienie
- koncentracja uwagi
- dobre samopoczucie

Czynniki negatywne:
- brak chęci do nauki
- brak własnego miejsca do nauki
- choroba i złe samopoczucie
- zmęczenie
- wygórowane ambicje
- problemy w domu
- problemy uczuciowe
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 12437


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0