Katalog Sylwia Horosz, 2010-06-05 Rafałówka Lekcja wychowawcza, Scenariusze Jak skutecznie odmawiać? Scenariusz lekcji wychowawczej.Temat: Jak skutecznie odmawiać? Cele: - uczeń rozumie, że nie wszystko, co jest reklamowane i zachwalane, jest wartościowe i bezpieczne, - uczeń uświadamia sobie, że sztuki odmawiania można się nauczyć, - uczeń wymienia sytuacje, w których umiejętność odmawiania jest bardzo przydatna, - uczeń potrafi własnymi słowami opisać etapy odmawiania, - uczeń improwizuje odmawianie, - uczeń będzie odmawiał w sytuacjach rzeczywistych, Metody: - pogadanka, - aktywne: drama, praca w grupach, Środki dydaktyczne: -3 arkusze papieru pakowego, -flamastry, -załącznik nr 1 „Zasady odgrywania scenek”, -załącznik nr 2 „ Etapy odmawiania”, -załącznik nr 3 „Arkusz dla ucznia”, Przebieg lekcji: I. Część wstępna: 1.Czynności organizacyjno-porządkowe. 2.Podanie tematu i celu zajęć. II. Część główna: Ćwiczenie 1. Reklama (praca w grupach) a)Uczniowie przygotowują reklamę jakiegoś produktu (czekolada, chrupki, długopis, guma do żucia). Należy zwrócić uwagę na używane w reklamie zwroty: spróbuj, to świetne, poczujesz się wspaniale, tylko 9 zł 99 gr., promocja, nowość, musisz to mieć itp. b)Prezentacja scenek i pytania do uczniów: - Czy reklamowane produkty są naprawdę tak atrakcyjne? - Czy reklama podnosi atrakcyjność produktu? – Jakich sformułowań używają reklamodawcy, aby produkt wydał nam się atrakcyjny? c)Podsumowanie ćwiczenia. Ćwiczenie miało na celu uzmysłowienie nam, że reklama podnosi subiektywne odczucia atrakcyjności produktu, że nie wszystko jest w rzeczywistości tak atrakcyjne, jak się wydaje. Ćwiczenie to pomoże zrozumieć dalszy ciąg lekcji. Ćwiczenie 2. Uczymy się odmawiać. a)Uczniowie wymieniają sytuacje, w których ludzie są namawiani do czegoś, co jest złe, niebezpieczne dla zdrowia lub życia, szkodliwe dla kontaktów międzyludzkich (wszystkie propozycje zapisują na arkuszu papieru). b)Uczniowie wymieniają sposoby namawiania używane w tych sytuacjach np.: wyśmiewanie, zastraszanie, zmuszanie, zachęcanie, szantażowanie, ośmieszanie, usilne namawianie. c)Odgrywanie w parach scenek, w których jedna osoba namawia, a druga osoba odmawia. - przedstawienie zasad odgrywania scenek (załącznik nr 1), - propozycje sytuacji do odegrania np.: kolega namawia na papierosa, kolega zaprasza na piwo, koleżanka proponuje wagary, sąsiad namawia do kradzieży, koleżanka chce pożyczyć pieniądze itp. -omówienie scenek Pytania do osoby odmawiającej: Czy łatwo było odmówić? Jak się czułeś w tej sytuacji? Pytania do klasy: Dlaczego, waszym zdaniem, trudno(łatwo) było odmówić? W jaki sposób osoba odmawiała? Pytania do namawiającego: Czy łatwo było namówić? d)Podsumowanie ćwiczenia: -Wybranie sytuacji, w których trudniej jest odmawiać np.: gdy namawiającym jest osoba dla nas ważna, gdy nie mamy zdania w danej sprawie, gdy ktoś nas wyśmiewa, zastrasza, gdy dana sytuacja jest „owocem zakazanym”, którego chcemy spróbować. -Podsumowanie nauczyciela oraz prezentacja etapów odmawiania (załącznik nr 2). Ćwiczenie 3. Uczniowie stają w kręgu i mówią do siebie po cichu, a później głośno, po kole: dziękuję, nie, nie skorzystam z tej propozycji. Następnie uczniowie indywidualnie wypełniają „Arkusz dla ucznia”(załącznik nr 3). Chętne osoby odczytują odpowiedzi. III.Część końcowa. 1.Podsumowanie zajęć: Uczniowie siedząc w kręgu dzielą się swoimi refleksjami na temat zajęć. Odpowiadają na pytania: - Czy podobały się wam zajęcia? - Co było najciekawsze? - Co, waszym zdaniem, było najważniejsze? - Co wynieśliście z dzisiejszych zajęć? Załącznik 1 Zasady odgrywania scenek: -Aktorzy mają za zadanie zachowywać się tak, jak osoby w danej sytuacji. -Nie wolno przeszkadzać aktorom uczestniczącym w scence. -Każda scenka może być przerwana w momencie, gdy uczestnicy potrzebują pomocy (brakuje im pomysłów, stało się to zbyt trudne). -Scenka służy trenowaniu pewnych sytuacji z życia, a nie ocenie grających. -Odgrywanie scen jest formą poszukiwania, a więc aktorzy mogą próbować różnych zachowań. Załącznik 2 Etapy odmawiania: Etap I -Sprawdź, czy to, co proponuje kolega, jest dla ciebie dobre. Etap II -Jeśli pomysł jest zły, powiedz najpierw sobie: „Nie, tego nie będę robić”. -Po prostu możesz powiedzieć NIE. -Możesz nadal robić swoje. -Możesz zwyczajnie odejść. Etap III -Powiedz NIE i ewentualnie zaproponuj coś innego. -Zmień temat rozmowy. - Opowiedz dowcip. Załącznik 3 ARKUSZ DLA UCZNIA Sytuacja 1 Kolega: Mam dwa piwa, weź jedno. To cudowny napój! Twoja odpowiedź: …………………………………………………………………… Sytuacja 2 Koleżanka: Zapal z nami. Poczujesz się świetnie! Twoja odpowiedź: ………………………………………… Sytuacja 3 Miły, starszy pan w samochodzie proponuje Ci podwiezienie do domu. Twoja odpowiedź: ……………………………………… Sytuacja 4 Kolega chce od ciebie pożyczyć 10 zł, za które musisz zrobić zakupy dla mamy. Twoja odpowiedź: ……………………………………… Wyświetleń: 2705
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |