Katalog

Sylwia Horosz, 2010-06-05
Rafałówka

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak skutecznie odmawiać? Scenariusz lekcji wychowawczej.

- n +

Temat: Jak skutecznie odmawiać?

Cele:
- uczeń rozumie, że nie wszystko, co jest reklamowane i zachwalane, jest wartościowe i bezpieczne,
- uczeń uświadamia sobie, że sztuki odmawiania można się nauczyć,
- uczeń wymienia sytuacje, w których umiejętność odmawiania jest bardzo przydatna,
- uczeń potrafi własnymi słowami opisać etapy odmawiania,
- uczeń improwizuje odmawianie,
- uczeń będzie odmawiał w sytuacjach rzeczywistych,

Metody:
- pogadanka,
- aktywne: drama, praca w grupach,

Środki dydaktyczne:
-3 arkusze papieru pakowego,
-flamastry,
-załącznik nr 1 „Zasady odgrywania scenek”,
-załącznik nr 2 „ Etapy odmawiania”,
-załącznik nr 3 „Arkusz dla ucznia”,

Przebieg lekcji:
I. Część wstępna:
1.Czynności organizacyjno-porządkowe.
2.Podanie tematu i celu zajęć.
II. Część główna:
Ćwiczenie 1. Reklama (praca w grupach)
a)Uczniowie przygotowują reklamę jakiegoś produktu (czekolada, chrupki, długopis, guma do żucia). Należy zwrócić uwagę na używane w reklamie zwroty: spróbuj, to świetne, poczujesz się wspaniale, tylko 9 zł 99 gr., promocja, nowość, musisz to mieć itp.
b)Prezentacja scenek i pytania do uczniów: - Czy reklamowane produkty są naprawdę tak atrakcyjne? - Czy reklama podnosi atrakcyjność produktu? – Jakich sformułowań używają reklamodawcy, aby produkt wydał nam się atrakcyjny?
c)Podsumowanie ćwiczenia.
Ćwiczenie miało na celu uzmysłowienie nam, że reklama podnosi subiektywne odczucia atrakcyjności produktu, że nie wszystko jest w rzeczywistości tak atrakcyjne, jak się wydaje. Ćwiczenie to pomoże zrozumieć dalszy ciąg lekcji.
Ćwiczenie 2. Uczymy się odmawiać.
a)Uczniowie wymieniają sytuacje, w których ludzie są namawiani do czegoś, co jest złe, niebezpieczne dla zdrowia lub życia, szkodliwe dla kontaktów międzyludzkich (wszystkie propozycje zapisują na arkuszu papieru).
b)Uczniowie wymieniają sposoby namawiania używane w tych sytuacjach np.: wyśmiewanie, zastraszanie, zmuszanie, zachęcanie, szantażowanie, ośmieszanie, usilne namawianie.
c)Odgrywanie w parach scenek, w których jedna osoba namawia, a druga osoba odmawia.
- przedstawienie zasad odgrywania scenek (załącznik nr 1),
- propozycje sytuacji do odegrania np.: kolega namawia na papierosa, kolega zaprasza na piwo, koleżanka proponuje wagary, sąsiad namawia do kradzieży, koleżanka chce pożyczyć pieniądze itp.
-omówienie scenek Pytania do osoby odmawiającej: Czy łatwo było odmówić? Jak się czułeś w tej sytuacji?
Pytania do klasy: Dlaczego, waszym zdaniem, trudno(łatwo) było odmówić? W jaki sposób osoba odmawiała?
Pytania do namawiającego: Czy łatwo było namówić?
d)Podsumowanie ćwiczenia:
-Wybranie sytuacji, w których trudniej jest odmawiać np.: gdy namawiającym jest osoba dla nas ważna, gdy nie mamy zdania w danej sprawie, gdy ktoś nas wyśmiewa, zastrasza, gdy dana sytuacja jest „owocem zakazanym”, którego chcemy spróbować.
-Podsumowanie nauczyciela oraz prezentacja etapów odmawiania (załącznik nr 2).
Ćwiczenie 3.
Uczniowie stają w kręgu i mówią do siebie po cichu, a później głośno, po kole: dziękuję, nie, nie skorzystam z tej propozycji. Następnie uczniowie indywidualnie wypełniają „Arkusz dla ucznia”(załącznik nr 3). Chętne osoby odczytują odpowiedzi.
III.Część końcowa.
1.Podsumowanie zajęć:
Uczniowie siedząc w kręgu dzielą się swoimi refleksjami na temat zajęć. Odpowiadają na pytania:
- Czy podobały się wam zajęcia?
- Co było najciekawsze?
- Co, waszym zdaniem, było najważniejsze?
- Co wynieśliście z dzisiejszych zajęć?

Załącznik 1
Zasady odgrywania scenek:
-Aktorzy mają za zadanie zachowywać się tak, jak osoby w danej sytuacji.
-Nie wolno przeszkadzać aktorom uczestniczącym w scence.
-Każda scenka może być przerwana w momencie, gdy uczestnicy potrzebują pomocy (brakuje im pomysłów, stało się to zbyt trudne).
-Scenka służy trenowaniu pewnych sytuacji z życia, a nie ocenie grających.
-Odgrywanie scen jest formą poszukiwania, a więc aktorzy mogą próbować różnych zachowań.

Załącznik 2
Etapy odmawiania:
Etap I
-Sprawdź, czy to, co proponuje kolega, jest dla ciebie dobre.
Etap II
-Jeśli pomysł jest zły, powiedz najpierw sobie: „Nie, tego nie będę robić”.
-Po prostu możesz powiedzieć NIE.
-Możesz nadal robić swoje.
-Możesz zwyczajnie odejść.
Etap III
-Powiedz NIE i ewentualnie
zaproponuj coś innego.
-Zmień temat rozmowy.
- Opowiedz dowcip.

Załącznik 3
ARKUSZ DLA UCZNIA
Sytuacja 1
Kolega: Mam dwa piwa, weź jedno. To cudowny napój!
Twoja odpowiedź: ……………………………………………………………………
Sytuacja 2
Koleżanka: Zapal z nami. Poczujesz się świetnie!
Twoja odpowiedź: …………………………………………
Sytuacja 3
Miły, starszy pan w samochodzie proponuje Ci podwiezienie do domu.
Twoja odpowiedź: ………………………………………
Sytuacja 4
Kolega chce od ciebie pożyczyć 10 zł, za które musisz zrobić zakupy dla mamy.
Twoja odpowiedź: ………………………………………



Wyświetleń: 2705


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.