Katalog Beata Hila, 2010-06-02 Świdnik Język polski, Konspekty Co może pisarz? Wyznanie poetki Wislawy Szymborskiej. - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI.KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI PROWADZĄCA: mgr Beata Hila TEMAT: Co może pisarz? Wyznanie poetki Wisławy Szymborskiej. CELE OPERACYJNE: Po zakończeniu lekcji uczeń powinien: Umieć poprawnie zwerbalizować swoje przemyślenia na dany temat. Umieć prostymi słowami odtworzyć treść wiersza. Umieć odczytać metaforyczny sens wiersza. Umieć dokonać analizy i interpretacji utworu poetyckiego (odnaleźć środki poetyckiego obrazowania, spróbować z pomocą nauczyciela wyjaśnić znaczenie odnalezionych metafor). Umieć zredagować z pomocą nauczyciela asocjogram, mapę myśli METODY, FORMY, TECHNIKI PRACY: słowa -klucze; mapa myśli; heureza; dyskusja; praca zespołowa; praca indywidualna; ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik M. Nagajowej „Słowa i świat”; Słownik języka polskiego; papier, flamastry. PRZEBIEG LEKCJI: 1. Czynności wstępne – powitanie klasy, sprawdzenie obecności. 2. Nawiązanie rozmowy: Jak myślicie: kto to jest pisarz? Czy każdy człowiek, który w swoim życiu coś napisał, może być nazwany pisarzem? Co może pisarz? Jakie są jego możliwości? Zastanówcie się i spróbujcie w jednym zdaniu odpowiedzieć. (Tworzymy asocjogram, uczniowie wysuwają propozycje, wspólna redakcja i zapis na arkuszu papieru) 3. Zapisanie tematu lekcji. 4. Głośne odczytanie wiersza W. Szymborskiej pt.: „Radość pisania” 5. Omówienie wiersza wg pytań heurystycznych, zapis na tablicy w formie mapy myśli. PISANIE 6. Podsumowanie. Wracamy do pytania zawartego w temacie lekcji. Co może pisarz? tworzyć siłą wyobraźni świat przedstawiony, ludzi i zdarzenia w tym świecie; odwzorowywać na kartkach książki prawdę życia; powołać do istnienia świat ludzi i przyrody, decydować o ich losie; sprawić, że opisany świat będzie nieśmiertelny. 7. Analiza wiersza – wyodrębnienie środków poetyckiego obrazowania, policzenie strof, wersów, wskazanie rymów określenie ich. 8. Próba pięknego odczytania wiersza. Zad. Przygotuj krótką notatkę dotyczącą Adama Mickiewicza. Pisać-, ujmować swoje myśli w piśmie. utrwalać słowa, myśli za pomocą pisma, tworzyć, ujmować swoje myśli w piśmie. Możliwość powołania do życia swojego zmyślonego, fikcyjnego świata. „zemstę ręki śmiertelnej” – człowiek istota śmiertelna utrwala na wieki; „Radość pisania. Możliwość utrwalania” – zachowanie, utrwalenie fikcyjnego świata na zawsze; Nie ma w nim śmierci, umierania, „Istnienie na mój rozkaz nieustannie” Nie będzie upływu czasu – „okamgnienie trwać będzie tak długo jak zechcę” Nie będzie zła – „Myśliwi… nie złożą się do strzału” Stworzony przez pisarza – „napisana sarna” Pytania heurystyczne: 1. Co znaczą wyrażenia: Napisana sarna, Napisany las? (stworzone, powołane do życia przez pisarza) 2. Co odbija się przez kalkę? (pismo) 3. W jaki sposób, gdzie odbija się sarna? (w wodzie) 4. Co to znaczy, że sarna ma pożyczone z prawdy nóżki? (jest opisem rzeczywistości) 5. Co to jest cisza? Jak można ją opisać? (paradoksalnie potrzebujemy wyrazów dźwiękonaśladowczych) 6. Ile trwa okamgnienie? A pisarz? Jak rozumie ten termin ile dla niego może on trwać? 7. Co to znaczy „zemsta ręki śmiertelnej”?] Wyświetleń: 3609
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |