Katalog

Iwona Radoń, 2010-06-03
Izdebnik

Język polski, Konspekty

Drugi człowiek - twój największy skarb. Konspekt lekcji języka polskiego.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. III A Gim.

Temat: Drugi człowiek – Twój największy skarb.
Klasa: III A gimnazjum
Dział programu „Powinności” z podręcznika A. Cabaka , A. Nocunia „Skarb w słowa zaklęty” kl. III
Cele operacyjne w kategoriach wiadomości i umiejętności:
Uczeń:
•zna zawartość tematyczną i problematykę, jaka będzie poruszana w rozpoczynającym się rozdziale podręcznika pt. Powinności
•zna wykorzystane na lekcji konteksty: reprodukcję obrazu J.van Eycka pt. Portret małżonków Arnolfini oraz wiersz J. Twardowskiego pt. Podziękowania
•potrafi stworzyć notatkę w postaci mapy skojarzeń i metaplanu oraz na ich podstawie formułuje wnioski
•znajduje skojarzenia do słowa rodzina
•rozumie dosłowny i metaforyczny sposób rozumienia słowa rodzina
•wie na czym polega korelacja pomiędzy znaczeniem pojęć: rodzina, tolerancja i powinność
•interpretuje dzieło sztuki – wskazuje elementy alegoryczne
•zna i rozumie pojęcie tolerancji
•tworzy własną definicję, odnajduje definicję w słowniku, podaje synonimy słowa tolerancja
•podaje przykłady i przyczyny braku tolerancji
•tworzy hasła nawołujące do tolerancji
Cel wychowawczy:
•propagowanie idei tolerancji (kształtowanie wrażliwości oraz umiejętności zaakceptowania odmienności)
•ukazanie rodziny jako wartości uniwersalnej, o którą warto zabiegać
Typ lekcji : Lekcja wprowadzająca do problematyki kolejnego działu pt. Powinności
Metody i formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, pogadanka, mapa skojarzeń, metaplan prowadzony metodą grup rotacyjnych, praca z kontekstem (wiersz, dzieło malarskie).
Pomoce i środki dydaktyczne: Podręcznik z reprodukcją interpretowanego dzieła, tekst wiersz J. Twardowskiego, słowniki, arkusze papieru, flamastry.

Przebieg lekcji:
Część I: Oblicza rodziny
1.Czynności organizacyjne
2.Zapisanie na tablicy pytania: Co jest Twoim największym skarbem? Uczniowie zapisują, a następnie odczytują odpowiedzi. Zapisanie najczęściej pojawiających się odpowiedzi (w formie tzw. słoneczka).
3.Odczytanie tematu lekcji i przekazanie uczniom głównego celu lekcji. Uczniowie zapoznają się z zawartością tematyczną rozdziału pt. Powinności.
4.Nauczyciel prosi uczniów, aby dokonali interpretacji reprodukcji obrazu Jana van Eycka pt. Portret małżonków Arnolfini. Zwrócenie uwagi na elementy podkreślające więzi rodzinne (elementy alegoryczne)
5.Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo RODZINA, a następnie prosi uczniów, aby podawali skojarzenia do tego pojęcia – Tworzenie mapy skojarzeń.
Część druga II: O ludzkości i tolerancji
1.Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że rodzina w sensie uniwersalnym oznacza całą ludzkość, następnie czyta wiersz Jana Twardowskiego pt. Podziękowanie, który ma sprowokować pogadankę na temat wartości jaką niesie różnorodność świata.
2.Sformułowanie zapisanie wniosków z pogadanki (wg schematu)
Schemat: LUDZKOŚĆ: BLISCY I DALECY BLIŹNI – Co nas łączy? Co nas dzieli?
Wniosek: odpowiedź na pytanie: Gwarantem jedności i trwania ludzkiej rodziny jest (tu uczniowie powinni wpisać słowo: tolerancja)

3.Nauczyciel prosi uczniów o próbę zdefiniowania pojęcia tolerancji.
4.W tym samym czasie chętny uczeń szuka znaczenia słowa tolerancja w Słowniku języka polskiego i Słowniku synonimów – Zapisanie definicji i wyrazów bliskoznacznych.
5.Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, które przy wykorzystaniu metody rotacyjnej odpowiadają na pytania umieszczone na kartonach:
- Jaka jest sytuacja tolerancji wśród ludzi?
- Jaka powinna być sytuacja tolerancji wśród ludzi?
- Dlaczego ludzie są nietolerancyjni?
- Co zrobić, aby ludzie byli tolerancyjni ?
- Dodatkowo każda z grup tworzy i zapisuje własne hasło nawołujące do tolerancji wśród wszystkich członków rodziny ludzkiej.
6.Odczytanie efektów pracy grup, zapisanie wniosków i haseł.
7.Na zakończenie uczniowie objaśniają zasadność umieszczenia tekstów o omówionej tematyce w rozdziale pt. Powinności . Objaśniają czym jest powinność i na czym polegają obowiązki każdego człowieka wobec bliskich i dalekich bliźnich.

Zadanie domowe:
Dla wszystkich: Wciel się w rolę jednego z małżonków i opisz tydzień z życia rodziny Arnolfini – praca pisemna w formie pamiętnika.
Dla chętnych: Porozmawiaj z członkami swojej rodziny i zbierz informacje na temat Twoich przodków. Na tej podstawie stwórz w formie prezentacji multimedialnej drzewo genealogiczne Waszego rodu. Możesz skorzystać z rad zamieszczonych na stronach www. zajmujących się tą problematyką (np. www.bliscy.pl , www.zrodzina.pl)
Wyświetleń: 1623


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.