Katalog

Bożena Wodzińska, 2010-06-03
Wierzchosławice

Matematyka, Sprawozdania

Sprawozdanie nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego.

- n +




SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz.2593)
w związku z § 7 ust. 1: pkt 1, pkt 2, pkt 3
w/w rozporządzenia.




mgr Bożena Wodzińska
nauczyciel matematyki
w Zespole Szkoły Podstawowej
i Gimnazjum w Biadolinach Radłowskich


Posiadany stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy
Okres odbywania stażu: od 1 września 2002 r. do 31 maja 2005 r.
Główny cel: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
Opiekun stażu: mgr Barbara Chrapusta


Wierzchosławice, dn. 31.05.2005r
W Zespole Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Biadolinach Radłowskich jestem zatrudniona od początku pracy tzn. od 01.09.2001r. Przez pierwsze dwa lata stażu pracowałam jako nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej w klasach IV – VI, byłam wychowawcą klasy IV,
a później klasy V. W roku szkolnych 2003/2004 zostałam przeniesiona do Gimnazjum tego zespołu szkół. Od września 2004r. uczyłam matematyki w klasach I-III gimnazjum i klasie VI szkoły podstawowej nadal, pozostając wychowawcą obecnej już klasy VI.
Należę do osób, które wykonują swój wymarzony zawód i dlatego cały czas pracuję nad sobą, aby coraz lepiej i efektywniej przekazywać posiadaną wiedzę.
Głównym zadaniem szkoły jest współdziałanie, współtworzenie takiej atmosfery, która umożliwia uczniom bycie aktywnymi, samodzielnymi i odpowiedzialnymi za własne zdrowie, rozwój fizyczny i umysłowy.


Opis przeprowadzonych działań
§ 7 ust.2 pkt.1
Umiejętności organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności
i dokonywania zmian w tych działaniach.

Posiadam odpowiednie kwalifikacje zawodowe do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. W październiku 2004 roku ukończyłam wyższe uzupełniające studia magisterskie na kierunku: matematyka w zakresie nauczania matematyki, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Posiadam przygotowanie pedagogiczne potrzebne do pracy w szkole. Dnia 28.06.2002 roku nadano mi stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego.
Po zapoznaniu się z procedurą awansu zawodowego oraz przeanalizowaniu przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu nauczyciela, dnia 31.08.2002 roku złożyłam wniosek
do Dyrektora o wyrażenie zgody na rozpoczęcie stażu dotyczącego postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. W odpowiedzi otrzymałam zgodę na rozpoczęcie stażu
z dniem 1.09.2002 roku w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy. Na opiekuna mojego stażu powołano nauczyciela nauczania zintegrowanego panią mgr Barbarę Chrapustę, z którą współpracowałam
już wcześniej, odbywając staż na nauczyciela kontraktowego. Następnie zawarłyśmy kontrakt zobowiązujący obie strony do przestrzegania zawartych w nim punktów (załącznik nr 1).
Podczas pierwszego spotkania ustalono zasady współpracy, których odzwierciedleniem jest plan spotkań (załącznik nr 2).
Od początku września starałam się skonstruować swój plan rozwoju zawodowego,
który uwzględniałby specyfikę i potrzeby szkoły, w której pracuję; wymagania kwalifikacyjne potrzebne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego, zadania, które powinnam realizować według §4 ust.1 Rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2000 r. z późniejszymi zmianami,
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli; moje dotychczasowe doświadczenie i umiejętności. W opracowaniu planu rozwoju zawodowego wykorzystałam wiadomości zdobyte podczas uczestnictwa w warsztatach na temat: „Awans zawodowy nauczyciela”, w trakcie jego odbywania zapoznałam się z zasadami i procedurami zaprojektowania
i napisania planu rozwoju oraz sposobami dokumentowania spełnienia wymagań egzaminacyjnych, co bardzo pomogło mi w konstruowaniu własnego planu rozwoju (załącznik nr 3).
Warsztaty te pomogły mi w interpretacji rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2000 r., a w efekcie poprawnego gromadzenia dokumentacji dotyczącej awansu zawodowego tj. wniosku, planu rozwoju, sprawozdania.
Ostatecznie mój plan rozwoju zawodowego został zatwierdzony dnia 18.09.2002 roku
przez panią dyrektor.
W okresie odbywania stażu, zgodnie z rozporządzeniem o awansie zawodowym, uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i innych wynikających ze Statutu Szkoły. Samodzielnie i przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębiałam swoją wiedzę oraz umiejętności zawodowe. Zgodnie z tymi wymaganiami organizowałam i doskonaliłam swój warsztat pracy.
Na początku stażu dokonałam analizy treści podstawowych dokumentów związanych z organizacją
i funkcjonowaniem szkoły, takich jak: Statut Szkoły, a w jego ramach Wewnątrzszkolny System Oceniania, Program Wychowawczy Szkoły, Plan Profilaktyki oraz regulaminów: nauczyciela dyżurującego, Samorządu Uczniowskiego, pracy zespołów międzyprzedmiotowych, wycieczek.
Dokładne przeanalizowanie ww. dokumentów umożliwiło mi sprawniejsze włączenie
ich do codziennej pracy. Na ich podstawie zaplanowałam swoje zadania w sposób zgody
ze specyfiką i typem szkoły, w której uczę.
Pierwszym krokiem w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do zrealizowania zadań, które zawarłam w planie rozwoju, oraz zasad współpracy z opiekunem stażu, co znalazło wyraz w opracowanym
i podpisanym kontrakcie. Wspólnie z opiekunem ustaliłyśmy również terminy spotkań
oraz wzajemnych obserwacji zajęć (załącznik nr 4), (załącznik nr 5).
Uczestniczenie na zajęciach opiekuna stażu oraz prowadzenie lekcji w jego obecności, pozwoliło mi na korygowanie błędów popełnianych podczas zajęć. Ważnym elementem były nasze rozmowy prowadzone po zajęciach, które dotyczyły pracy na lekcji oraz dobru środków dydaktycznych i zaangażowania uczniów.
Opiekun mojego stażu jest nauczycielem z wieloletnim doświadczeniem, który potrafił
mi przekazać cenne wskazówki do mojej dalszej pracy. Efektem naszych wspólnych obserwacji
są arkusze obserwacji lekcji oraz konspekty i scenariusze do tych lekcji. Dołączam przykładowy konspekt lekcji oraz arkusz hospitacji diagnozującej, którą obserwowałam (załącznik nr 6), (załącznik nr 7). Pozostałe arkusze obserwacji i scenariusze lekcji znajdują się w dokumentacji dyrektora. W załączeniu również przykładowy konspekt lekcji matematyki, prowadzonej przeze mnie w obecności opiekuna stażu, wraz z arkuszem obserwacji (załącznik nr 8), (załącznik nr 9).
Pozostałe scenariusze i karty obserwacji zajęć znajdują się w dokumentacji dyrektora szkoły. Dołączam tutaj harmonogram lekcji prowadzonych przez mnie, a hospitowanych przez panią Dyrektor (załącznik nr 10).
W dniu 25.05.2005 r. prowadziłam w klasie VI lekcję matematyki na temat: „Procenty wokół nas” – hospitacja diagnozująca, w obecności pani dyrektor mgr Stanisławy Skokoń.
W załączeniu konspekt lekcji wraz z arkuszem obserwacji diagnozującej (załącznik nr 11), (załącznik 12).
Starannie przygotowywałam się do lekcji. Pisałam scenariusze lekcji lub krótkie konspekty (załącznik nr 13). Korzystałam z dostępnych mi źródeł dydaktycznych jak: poradniki metodyczne, notatki z konferencji i warsztatów, materiały dostępne w Internecie, programy multimedialne, konsultacje u doradcy metodycznego pani mgr Zofii Wałaszek, podczas prowadzonych warsztatów
i konferencji, rozmowy z innymi nauczycielami oraz własne pomysły i przemyślenia. Starałam się tak pracować, aby lekcje matematyki były ciekawe i angażowały uczniów w procesie nauczania.
Nieodłącznym elementem moich zajęć były pomoce dydaktyczne przygotowane przeze mnie
lub gotowe. Unaocznienie niektórych treści matematycznych jest bardzo ważne, szczególnie
dla uczniów, mających kłopoty z wyobraźnią. Obok tradycyjnych metod często stosowałam metody aktywizujące – gry dydaktyczne, domino matematyczne, łamigłówki, zagadki logiczne, krzyżówki, rozsypywanki, czy prace w grupach (załącznik nr 14), (załącznik 15), (załącznik 16).
Dbałam zarówno o uczniów słabych jak i tych zdolnych, poprzez przygotowanie
im specjalnych zadań, zindywidualizowaną pracę, prowadzenie bezpłatnych zajęć wyrównawczych
i kółka matematycznego (potwierdzenie pani Dyrektor (załącznik nr 17).
Uczestniczyłam w warsztatach na temat: „Praca z uczniem mającym trudności
w nauczaniu matematyki”, oraz w spotkaniu metodyczno – przedmiotowym: „Wyrównywanie szans edukacyjnych przez pracę z uczniem słabym i zdolnym”, co pomogło mi w konstruowaniu zadań, pomocy dydaktycznych i doborze metod nauczania (załącznik 18), (załącznik nr 19).
Poznałam przyczyny kłopotów w uczeniu się matematyki: dyslekcja, dysgrafia, dyskalkulia. Pogłębiłam swoją wiedzę z zakresu dydaktyki. W czasie kursu miałam okazję pogłębić swoją wiedzę dotyczącą pracy w grupach oraz metod aktywizujących. Dzięki niemu potrafię stwarzać takie sytuacje dydaktyczne, które mobilizują dzieci do coraz efektywniejszej pracy i budzą
ich zainteresowanie. W swojej pracy z uczniem mającym trudności starałam się dostrzegać najmniejsze sukcesy i zachęcać do podejmowania kolejnych trudności. Różnicowałam prace domowe i sprawdziany wiedzy, przez co uczniowie mięli równe szanse w opanowaniu materiału.
Na początku każdego roku szkolnego opracowywałam plan kółka matematycznego,
by jak najlepiej zagospodarować czas uczniów i by zajęcia przygotowywały ich do udziału
w konkursach matematycznych „Kangur” oraz konkursach organizowanych przez małopolskie kuratorium. W załączeniu przykładowy program koła matematycznego (załącznik nr 20).
Zajęcia w ramach kółka matematycznego odbywały się, co roku raz w tygodniu, cieszyły się one dużym zainteresowaniem ze strony uczniów klas podstawowych. Dołączam przykładowe zadania rozwiązywane przez uczniów (załącznik nr 21) oraz wykaz literatury, z jakiej korzystałam układając zadania do pracy na lekcjach kółka matematycznego oraz zajęć wyrównawczych
dla uczniów mających trudności z niektórymi zagadnieniami matematycznymi (załącznik nr 22).
W celu wzbudzenia zainteresowania przedmiotem i motywowania uczniów
do sprawdzania swoich możliwości w różnych dziedzinach podjęłam się organizacji różnorodnych konkursów.
Tradycją naszej szkoły stało się uczestnictwo w konkursie matematycznym „Kangur”. Załączam dyplom uznania za wkład wniesiony w organizacje tego konkursu (załącznik nr 23).
Z roku na rok brało w nim udział coraz więcej uczniów Szkoły Podstawowej oraz Gimnazjum.
W roku szkolnym 2003/2004 uczeń klasy VI otrzymał w tym konkursie nagrodę III stopnia, natomiast w roku szkolnym uczennica klasy IV otrzymała wyróżnienie. W roku szkolnym 2004/2005 uczniowie w naszej szkole po raz pierwszy brali udział w małopolskim konkursie matematyczno – przyrodniczym „Jedziemy na wycieczkę” na etapie szkolnym. Niestety nikomu nie udało się przejść do kolejnego etapu. Załączam moją krótką analizę wyników tego konkursu,
którą wykonałam w celu korygowania błędów w przyszłości oraz, aby poznać braki w wiedzy uczniów na dany temat (załącznik nr 24).
W przygotowaniu zadań dodatkowych dla uczniów zdolnych pomogła mi strona internetowa www.wsip.pl, gdzie zamieszczona jest obudowa internetowa podręczników i zadań dodatkowych
do programu nauczania „Matematyka wokół nas”, z którego korzystałam w ciągu całego stażu. Opublikowane tam zadania były uzupełnieniem omawianych działów, ale wykraczały poza materiał szkolny, więc świetnie nadawały się dla uczniów uzdolnionych matematycznie. Dzięki temu uczniowie mogli pogłębiać swoją wiedzę z danych treści programowych, a ja byłam pewna, że nikt się nie nudzi z powodu zbyt łatwego materiału. W załączeniu przykładowe zadania dodatkowe (załącznik nr 25). Pragnę nadmienić również, że jestem członkiem klubu nauczycieli „Pomagamy uczyć”, dzięki czemu mam na bieżąco dostęp do nowości wydawnictwa WSiP oraz, co miesiąc otrzymuję biuletyn z ciekawymi materiałami dydaktycznymi: karty pracy, konspekty, płyty CD itp.
Uczestnictwo w seminarium na temat: „Wykorzystanie pojęć ekonomicznych i zagadnień związanych z Unią Europejską w zadaniach matematycznych” (załącznik nr 26) skłoniło mnie
do wprowadzenia na lekcjach zadań wykorzystujących te pojęcia. Tego typu lekcje pokazywały zastosowania matematyki w życiu codziennym, co przyczyniało się do większej aktywności uczniów w rozwiązywaniu zadań.
W okresie stażu dwukrotnie sprawowałam opiekę nad praktykantami z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie. Pragnąc podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem prowadziłam zajęcia w obecności praktykantów. Zajęcia te starałam się tak dobierać,
aby zaprezentować różne formy i metody pracy na lekcjach matematyki. Chciałam również pokazać, w jaki sposób można pobudzać aktywność uczniów, kształtować umiejętność twórczego myślenia i wskazywać drogę do samodzielnej analizy, syntezy oraz wyciągania wniosków.
Dzięki temu studentki mogły wykorzystać proponowane przeze mnie rozwiązania różnych sytuacji dydaktycznych w swojej pracy. Oprócz tego udostępniałam im przygotowane przez mnie karty pracy, sprawdziany, testy, które systematycznie gromadzę we własnym segregatorze.
Dołączam tutaj przykładowy konspekt lekcji z opracowanymi przeze mnie kartami pracy
i odpowiedzi (załącznik nr 27).
Wiedza i umiejętności zdobyte na kursach i szkoleniach pozwoliły mi: zastosować nowe metody nauczania i wychowania, pracować z komputerem w programach: Word, Exel, Power Point i w Internecie, opracować referaty na spotkania z rodzicami oraz scenariusze i konspekty
do lekcji wraz z pomocami dydaktycznymi.
Brałam udział we wszystkich szkoleniowych Radach Pedagogicznych.
17 grudnia 2002 r. prowadziłam szkolenie Rady Pedagogicznej na temat „Agresja wśród dzieci
i młodzieży w szkole” (załącznik nr 28). Celem szkolenia było przekazanie informacji
o mechanizmach uruchamiających zachowania agresywne, wskazówek dotyczących rozpoznania potencjalnych ofiar i ich prześladowców oraz zapoznaniem uczestników z pojęciem agresji,
co jej sprzyja, jak ją rozpoznawać i jak jej przeciwdziałać. Do szkolenia tego przygotowałam
się wykorzystując materiały, które otrzymałam będąc na szkoleniu w tym zakresie
22 listopada 2002 r., oraz opracowując program spotkania, który dołączam w załączeniu
(załącznik nr 29). Dołączam również zaświadczenie o ukończeniu szkolenia „Agresja wśród dzieci
i młodzieży” (załącznik nr 30).
Uczestniczyłam również w szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej
m.in. na temat:
- „Edukacyjne programy Wspólnoty Europejskiej Sokrates Młodzież oraz Leonardo
da Vinci „ 24.06.2003 r. Spotkanie było prowadzone przez panią mgr Ewę Żybura.
- „Ocenianie wspierające rozwój ucznia” 29.03.2004 r. – szkoleniowe posiedzenie Rady Pedagogicznej, prowadzone przez panią mgr Barbarę Chrapusta. Poznałam sposoby motywowania uczniów, podkreślania osiągnięć oraz błędów, co w dużej mierze pomogło mi podczas pracy
na lekcjach matematyki z uczniami mającymi trudności z opanowaniem materiału.
- „Dziecko nadpobudliwe – zespół ADHD” 17.03.2005r warsztaty prowadzone przez panią mgr Bożenę Dulowską.
W załączeniu dołączam potwierdzenie pani dyrektor o moim udziale we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej (załącznik nr 31).
Dzięki takim formom dokształcania wzbogaciłam swój warsztat dydaktyczny
oraz wiedzę. Poznałam nowe i ciekawe sposoby organizowania procesu nauczania.
Zyskałam zupełnie nowe spojrzenie na niektóre problemy z matematyką, jakie mają uczniowie
nie tylko słabi, ale również zdolni.
W roku szkolnym 2002/2003 oraz 2004/2005 uczestniczyłam w pracach komisji egzaminacyjnych nadzorujących sprawdzian kompetencji w klasie VI w Szkole Podstawowej
w Łoponiu oraz w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Biadolinach Radłowskich, co pozwoliło mi zdobyć nowe doświadczenia i umiejętności w zakresie przepisów obowiązujących podczas testu.
Na początku roku szkolnego 2002/2003 opracowałam rozkłady materiału nauczania matematyki dla klas IV- VI Szkoły Podstawowej, które ulegały modyfikacji w kolejnych latach pracy. Dołączam przykładowy rozkład, pozostałe znajdują się w dokumentacji Dyrektora szkoły (załącznik nr 32). Po przeniesieniu do Gimnazjum na początku września 2004 r. opracowałam również rozkłady materiału nauczania z matematyki dla klas I – III gimnazjum.
W ramach moich obowiązków, po uprzedniej konsultacji z metodykiem panią
mgr Zofią Wałaszek oraz opiekunem stażu panią mgr Barbarą Chrapusta opracowałam przedmiotowy system oceniania wraz z kryteriami wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny
dla poszczególnych klas Szkoły Podstawowej i Gimnazjum (załącznik nr 33). Opracowane kryteria wymagań zostały zatwierdzone przez Panią Dyrektor oraz przedstawione na zebraniu z rodzicami. Każda klasa na bieżąco była informowana o wymaganiach na poszczególne oceny w zakresie danego działu. Opracowany przeze mnie przedmiotowy system oceniania i kryteria wymagań ulegały modyfikacji w kolejnych latach pracy w wyniku prowadzonej ewaluacji przebiegu nauczania poszczególnych klas. Dołączam opracowany przeze mnie system oceniania dla klasy
III gimnazjum, wraz z ewaluacją przebiegu nauczania matematyki w tej klasie i dokonanymi zmianami (załącznik nr 34), (załącznik nr 35).
Skuteczność podejmowanych działań sprawdzałam na bieżąco podczas przygotowanych sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych, aktywności na lekcji i badań kompetencji.
Starałam się zawsze analizować wyniki sprawdzianu, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas rozpoczętych zgodnie z założeniami planu rozwoju zawodowego w październiku 2004r studiów podyplomowych, organizowanych przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Wszechnica”
w Krośnie upoważniony przez Akademię Ekonomiczną w Katowicach, w zakresie „Technologii Informacyjnej i Informatyki w Szkole” (załącznik nr 36). Analiza sprawdzianu dla danej klasy pozwalała mi zauważyć, z czym uczniowie radzą sobie bardzo dobrze, a z czym mają kłopoty.
Bardzo łatwo wówczas określić, która partia materiału została opanowana w stopniu bardzo dobrym, a która wymaga ponownego powtórzenia i utrwalenia. Dołączam tutaj przykład przeprowadzonej przeze mnie analizy sprawdzianu z wykorzystaniem programu Microsoft Excel
• Analiza testu semestralnego kl. V „Liczby naturalne, ułamki zwykłe i dziesiętne”
(załącznik nr 37).
Opracowałam również:
• Analizę sprawdzianu semestralnego kl. II g.
• Analizę sprawdzianu próbnego w klasie VI „Zima”.
• Analizę wyników egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno – przyrodniczej
w roku szkolnym 2004/2005.
Semestralne prace uczniów oraz sprawdziany próbne klasy VI i egzaminy klasy
III gimnazjum są przechowywane w dokumentacji Dyrektora, pozostałe w mojej dokumentacji.
Sprawdziany zawsze starałam się sama przygotowywać, biorąc pod uwagę zarówno możliwości uczniów, jak i stopień opanowania przez nich danego działu programowego.
Badanie wyników nauczania przeprowadzałam na końcu roku szkolnego lub na koniec semestru
dla własnych potrzeb.
Przeprowadzałam ankiety ewaluacyjne dotyczące mojej pracy jako nauczyciela matematyki. Dzięki takim ankietom poznałam opinie uczniów na temat prowadzonych przeze mnie lekcji. Uczniowie oceniali sposób i efektywność przekazywanych informacji. Otrzymane informacje stały się dla mnie cenną wskazówką, pozwoliły mi wyciągnąć wnioski, które posłużyły
mi w udoskonaleniu swojego warsztatu pracy (w załączeniu konspekt lekcji wraz ze wzorem ankiety oraz analizą i wnioskami - załącznik nr 38)
Jako wychowawca przygotowywałam plany działań wychowawczych wraz z tematyką godzin do dyspozycji wychowawcy na dany rok szkolny (załącznik nr 39). Często w roku szkolnym plany te ulegały zmianom, w zależności od potrzeb uczniów, rodziców, czy też od zauważonych przeze mnie problemów. Do lekcji wychowawczych przygotowywałam się również bardzo starannie opracowując scenariusze i dbając by klasa była zaangażowana w to co robimy, by również aktywnie uczestniczyła w zajęciach (załącznik nr 40). W doborze i opracowaniu tematów poruszanych
na godzinach z wychowawcą, bardzo często pomagał mi opiekun stażu.
Ponadto pod koniec każdego semestru sporządzałam sprawozdania z pracy dydaktyczno
– wychowawczo – opiekuńczej. W sprawozdaniach tych znajdowały się nazwiska dzieci z dużą absencją, zagrożonych patologią i sprawiających trudności wychowawcze; jak również lista uczniów, którzy brali udział w konkursach i zawodach, charakterystyka klasy oraz realizacja planu wychowawczego (załącznik nr 41). Dowodem tych działań są wpisy w protokołach posiedzenia
Rady Pedagogicznej oraz w wpisach w dzienniku lekcyjnym.
Taki sposób dokumentacji moich działań, umożliwił ich porównanie po każdym semestrze. Dzięki temu mogłam na bieżąco obserwować skuteczność prowadzonych przez mnie działań,
jak również dokonywać stosowanych korekt w celu eliminacji niepożądanych zachowań uczniów.
Już na początku stażu objęłam opiekę nad Samorządem Uczniowskim. Tuż po wyborach członków Samorządu, opierając się na szkolnych przepisach dotyczących jego funkcjonowania, opracowywaliśmy co roku plan pracy (załącznik nr 42). W związku z funkcja, jaką pełni
ta organizacja w szkole wraz z jej członkami, obecna byłam podczas niemal wszystkich uroczystości szkolnych i środowiskowych. W ciągu mojego stażu było ich wiele np.:
- Dzień Komisji Edukacji Narodowej,
- Mikołajki,
- 11 listopada,
- Dzień Ziemi,
- Wigilia Klasowa
- Konstytucja 3 maja,
- Dzień Dziecka,
- Dzień Chłopaka,
- Pierwszy Dzień Wiosny,
- Pierwszy Dzień Jesieni
- Poczta Walentynkowa
Jako wychowawca i opiekun Samorządu Uczniowskiego starałam się wywiązywać
ze swoich obowiązków. Razem z uczniami przygotowywaliśmy niektóre uroczystości szkolne według ustalonego przydziału, z których dołączam przykładowy scenariusz (załącznik nr 43).
Taka forma pracy sprawiała mi wiele przyjemności. Przygotowując uczniów do danego przedstawienia lub inscenizacji mogłam bardziej poznać ich umiejętności, a przede wszystkim zainteresowania i sposób zachowania się w danej sytuacji, co jest bardzo cenną informacją w pracy nauczyciela wychowawcy.
Ponad to organizowaliśmy wiele konkursów szkolnych. Zajmowaliśmy się w szkole organizacją dyskotek: andrzejkowych, walentynkowych i innych.
Dużą uwagę przywiązywałam do uwag p. Dyrektor dotyczących mojej pracy
(nie tylko po lekcjach hospitowanych, ale również w różnych sytuacjach szkolnych)
i starałam się zawsze wyciągać z nich wnioski oraz wprowadzać korekty w swoim działaniu.




Efekty podjętych przeze mnie działań
dla mnie:
- poszerzyłam swoją wiedzę w zakresie nauczania matematyki,
- samodzielnie i przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębiłam swoja wiedzę i umiejętności zawodowe,
- wzbogaciłam swój warsztat pracy o nowe formy i metody pracy,
- skorzystałam z wiedzy i doświadczenia opiekuna stażu,
- poznałam swoje mocne i słabe strony jako nauczyciel, poprzez omawianie lekcji prowadzonych w obecności opiekuna stażu,
- poznałam procedurę awansu zawodowego,
- zwiększyłam różnorodność form współpracy z rodzicami,
- dostosowałam metody pracy i wymagania do potrzeb uczniów,
- wprowadziłam ciekawe rozwiązania metodyczne,
- doskonaliłam komunikacje interpersonalną,
- doskonaliłam umiejętności organizacyjne,
- analizowałam podjęte działania,
- doskonaliłam umiejętność współpracy z innymi nauczycielami,
- potrafię zaplanować działania dydaktyczno – opiekuńcze,
- potrafię inicjować aktywność uczniów,
- zdobyłam nowe doświadczenia w organizowaniu konkursów przedmiotowych,
dla uczniów:
- ułatwiłam prace uczniów poprzez odpowiednio przygotowane karty pracy
i pomoce dydaktyczne,
- poszerzyłam ich wiedzę z zakresu tematyki konkursowej, przez udział w zajęciach kółka matematycznego,
- wpłynęłam na lepszą organizację pracy uczniów na lekcji,
- wykorzystywałam ciekawe środki dydaktyczne,
- wpłynęłam na wzrost aktywności twórczej uczniów i ich rodziców,
- zainteresowałam uczniów przedmiotem poprzez udział w różnorodnych konkursach,
- kształtowałam umiejętność twórczego myślenia,
- kształtowałam logiczne myślenie i precyzyjne wyrażanie myśli,
dla szkoły:
- przyczyniłam się do podniesienia jakości pracy szkoły,
- wzbogaciłam zaplecze pracowni matematycznej,
- umożliwiłam nauczycielom dostęp do nowości przez ciągłe poszerzanie biblioteki przedmiotu,
- aktywizowałam rodziców do udziału w życiu szkoły,
- promowałam szkołę poprzez udział uczniów w konkursach przedmiotowych ,
- przygotowałam się do funkcjonowania w systemie egzaminów zewnętrznych.
§ 7 ust.2 pkt.2

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych
i cywilizacyjnych.

W ramach tego wymagania zapoznałam się z dokumentacją zgromadzoną w szkole: zapisami w protokołach, opiniami i orzeczeniami Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej.
Jedną z form zwracania uwagi na problemy społeczne jest dokładny wywiad, dlatego prowadziłam liczne rozmowy z uczniami i rodzicami w celu określenia problemów,
jakie dostrzegłam oraz ankiety dla uczniów i rodziców. Największym z nich była sytuacja finansowa rodziców, a wraz z nią różnego rodzaju problemy, m. in. brak podręczników, zeszytów
i innych niezbędnych przyborów szkolnych. Stosunkowo dużo dzieci wywodzi się z rodzin zagrożonych bezrobociem i ubóstwem oraz z rodzin wielodzietnych. Dlatego też po otrzymaniu wychowawstwa w klasie IV starałam się jak najszybciej rozpoznać sytuację materialną dzieci,
aby za pośrednictwem GOPS, objąć je bezpłatnym dożywianiem na terenie szkoły.
W celu gromadzenia informacji o uczniach sprawiających trudności wychowawcze
oraz dzieciach, które aktywnie uczestniczą w życiu klasy i szkoły założyłam w dzienniku lekcyjnym zeszyt obserwacji klasy, do którego nauczyciele wpisują pochwały i uwagi. Dzięki temu doskonale znam moich wychowanków i mam systematyczny kontakt z zespołem wychowawczym.
Obserwowałam uczniów w sytuacjach pozaszkolnych: zajęcia pozalekcyjne, wycieczki, spotkania integracyjne: ogniska, dyskoteki i zabawy.
Tematy dotyczące problemów środowiska realizowałam na godzinach do dyspozycji wychowawcy. Napisane przeze mnie plany wychowawcze opierały się na planie wychowawczym szkoły oraz uwzględniały problemy społeczne współczesnego świata, o których można rozmawiać
z uczniami szkoły podstawowej. Wspólnie z uczniami zastanawialiśmy się nad życiem najbliższego środowiska, problemami i możliwościami poprawy sytuacji.
Na początku roku szkolnego 2003/2004 przeprowadziłam w klasie V ankietę
na temat „Bezpieczeństwo w szkole”, co pozwoliło mi poznać sytuację swoich wychowanków
na terenie szkoły i poza nią. Do przeprowadzenia takiej ankiety skłoniła mnie rozmowa z dziećmi podczas lekcji wychowawczej, gdzie uczniowie swoimi wypowiedziami zasygnalizowali taki problem na terenie szkoły i poza nią. Na podstawie ankiety mogłam zlokalizować miejsca,
w których uczniowie nie czują się bezpiecznie oraz mogłam określić formy przemocy
i ich sprawców. Po określeniu wszystkich tych czynników, współpracując z innymi nauczycielami
i rodzicami mogliśmy poprzez swoje działania przeciwdziałać różnym formom przemocy.
Wzór ankiety i jej analizę dołączam w załączeniu (załącznik nr 44).
Na lekcjach do dyspozycji wychowawcy poruszaliśmy tematy współczesnych zagrożeń
dla ludzi i sposobów walki z nimi. Na kilku lekcjach poruszaliśmy temat narkotyków i uzależnień.
Do lekcji tych przygotowywałam scenariusze, które w dużej mierze ułatwiały przekazywanie informacji na ten temat. Dołączam tutaj przykładowy scenariusz zajęć o tematyce: „Czy wart sięgać po narkotyki” (załącznik nr 45). Innym razem podejmowałam tematy dotyczące problemów,
z jakimi spotykamy się niemal na każdej lekcji – uczniowie nie czytają ze zrozumieniem i przy tej okazji przeprowadziłam test, dzięki któremu część osób mogła przekonać się jak łatwo popełnia błędy i co zrobić, aby ich nie popełniać (załącznik nr 46 ).
Mając na uwadze współczesne problemy społeczne i cywilizacyjne, przygotowałam cykl lekcji wychowawczych dotyczących zdrowego stylu życia. Rozmawiałam z uczniami
o higienie, spędzaniu wolnego czasu, zasadach prawidłowego odżywiania się. Dyskutowaliśmy,
jak być czynnym odbiorcą telewizji i jakie znaczenie mają ćwiczenia fizyczne dla prawidłowego rozwoju organizmu. Szczególną uwagę zwróciłam na problem zdrowego i racjonalnego odżywiania się. Uczestnictwo w szkoleniu: „Młodzi przeciw korupcji” skłoniło mnie do przeprowadzenia
w klasie VI cyklu lekcji z tego tematu. Wykorzystałam na lekcjach scenariusze, które otrzymałam na szkoleniu. W załączeniu zaświadczenie o udziale w takim szkoleniu (załącznik 47).
Uwzględniając założenia misji szkoły starałam się nawiązywać ścisłą współpracę
z rodzicami, tak aby czuli się oni współodpowiedzialni za wszelkie podejmowane przedsięwzięcia. Podczas konferencji: „Rola rodziców w matematycznej edukacji dziecka” poznałam sposoby doskonalenia współpracy z rodzicami oraz zadania nauczyciela wychowawcy (załącznik nr 16). Analizując potrzeby klasy zorganizowałam na zebraniu z rodzicami pogadankę na temat uczniów sprawiających problemy dydaktyczne, a samym uczniom zapewniłam pomoc w postaci lekcji wyrównawczych, które prowadziłam nieodpłatnie. Zorganizowaliśmy również w klasie pomoc koleżeńską, której celem było wspomaganie w nauce uczniów mających trudności z danego przedmiotu. Praca zorganizowana w ten sposób okazała się dobrym pomysłem, ponieważ uczniowie bardzo chętnie korzystali z takiej pomocy, co miało odzwierciedlenie brakiem ocen niedostatecznych na semestr, czy koniec roku szkolnego.
Wspólnie z rodzicami szukaliśmy sposobów pomocy dziecku w domu tak, aby nie miało ono kłopotów w szkole. Angażowałam rodziców w życie klasy i szkoły, współpracowali oni ze mną
i Samorządem Uczniowskim. Bardzo chętnie pomagali nam w przygotowaniu i organizacji klasowych i szkolnych Mikołajek, Wigilii, Choinki Szkolnej, Andrzejek.
Współpraca układała się bardzo dobrze, tym bardziej iż duża większość rodziców czuje
się związana ze szkołą, czuje potrzebę pomocy szkole i aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły.
Starałam się też włączać z klasą i Samorządem Uczniowskim we wszystkie akcje podejmowane przez szkołę, mające na celu niesienie pomocy potrzebującym dzieciom.
Szkoła co roku uczestniczyła w zbiórce pieniężnej na Fundację na rzecz osób niewidomych
i niepełnosprawnych „Pomóż i ty”, „Góra grosza”, zbiórki surowców wtórnych m.in. baterii, oczyszczanie miejscowości w akcji „Sprzątanie Świata”
Prowadziliśmy też zbiórki pieniężne sprzedając kalendarzyki i inne materiały przysyłane przez różnego rodzaju Fundacje, z czego całkowity dochód przekazem pocztowym wpłacaliśmy na konto Fundacji. Tradycją naszej szkoły stała się sprzedaż „Zeszytów Wojnickich”,
które otrzymywaliśmy bezpłatnie. Dochody uzyskane w ten sposób przeznaczaliśmy na własne potrzeby, czasami po uprzednim głosowaniu członków Samorządu Uczniowskiego przekazywaliśmy je na rzecz dzieci niepełnosprawnych.
W okresie stażu uczestniczyłam w wycieczkach szkolnych i klasowych m.in.
- wyjazdy do kina,
- wycieczka do Szczawnicy
- zimowe kuligi,
- wycieczka do Krakowa - Teatr Słowackiego
- wycieczki rowerowe
- ogniska klasowe.
Na wycieczkach tych, jak i przy innych okazjach pracowałam nad integracją zespołu klasowego moich wychowanków.
Ważnym elementem mojego stażu była współpraca z Poradnią Psychologiczno
– Pedagogiczną w Wojniczu oraz z innymi nauczycielami. Organizowane zebrania
z rodzicami miały na celu nie tylko bieżącej informacji o postępach uczniów, ale również miały charakter wzajemnej informacji na temat problemów wychowawczych zarówno w szkole
jak i w domu.
Prowadziłam również spotkania z rodzicami w ramach pedagogizacji. Omawiane tematy dotyczyły:
- „Jak pomóc dziecku w nauce w domu i jak zadbać o jego prawidłowy wypoczynek”
- „Kłamstwo - problem dziecka, czy rodzica?” (załącznik nr 48),
- „Przyczyny sięgania po narkotyki”
Spotkania z rodzicami oraz współpraca z innymi nauczycielami pozwoliła mi dokładnie poznać problemy uczniowskie i ich sytuacje rodzinną, a w konsekwencji lepiej prowadzić pracę wychowawczo – opiekuńczą.
Głębsze poznanie problemów uczniów poprzez wywiad, opinie poradni i innych nauczycieli pomogło mi w miarę moich możliwości, podsuwać rodzicom rozwiązania mające na celu poprawę ocen szkolnych ich dzieci, zachowania i kontrolowania osiągnięć edukacyjnych.

Efekty podjętych przeze mnie działań
dla mnie:
- poznałam problemy lokalne środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów,
- integrowałam się ze środowiskiem,
- uzyskiwałam potrzebne informacje i materiały,
- zwiększyłam różnorodność form współpracy z rodzicami,
- wprowadziłam zeszyt obserwacji klasy,
- poznałam sytuacje rodzinną wychowanków,
- sprawniej diagnozowałam sytuacje wychowanków,
- umiejętnie tworzę wśród dzieci sytuacje wychowawcze podnoszące poczucie odpowiedzialności za siebie i innych,
- nawiązałam współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Wojniczu,
- współpracowałam z rodzicami
- wzbogaciłam swoją wiedzę na temat wychowania oraz układania planu wychowawczego klasy,
- zyskałam nowe spojrzenie na niektóre problemy uczniów słabych, ale również zdolnych,
- potrafię przeprowadzać ewaluację swoich działań,
- nabyłam umiejętności aktywizacji środowiska rówieśniczego,
- współpracowałam z wychowawcami innych klas,
- poznałam potrzeby uczniów i ich zainteresowania.
dla uczniów:
- zakwalifikowanie przez GOPS w Wojniczu dzieci z rodzin ubogich do bezpłatnego dożywiania na terenie szkoły,
- przyznanie zapomóg socjalnych,
- kształtowałam wzrost empatii, tolerancji i zrozumienia,
- integrowałam zespół klasowy,
- kształtowałam zainteresowanie dzieci promocją zdrowia,
- pogłębiałam samoświadomość, poczucie odpowiedzialności i kompetencji,
- kształtowałam umiejętności porozumiewania się.
dla szkoły:
- przyczyniłam się do podniesienia jakości pracy szkoły,
- nawiązałam bliską i aktywną współpracę z rodzicami,
- prowadziłam działania ożywiające prace szkoły,
- prowadziłam pedagogizacje rodziców.



§ 7 ust.2 pkt.3

Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej.
W planie rozwoju zawodowego założyłam sobie ukończenie kursu „Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w praktyce szkolnej” organizowanego przez MCDN ODN w Tarnowie, jednak
z powodu uczestnictwa w doskonaleniu informatycznym „Wykorzystanie zasobów sieci Internet
w praktyce szkolnej” w wymiarze pięćdziesięciu godzin dydaktycznych organizowanym przez PWSZ w Tarnowie zrezygnowałam z powyższego kursu (załącznik nr 49). Celem szkolenia,
które odbyłam w 2002 r. było podniesienie swoich kompetencji w zakresie obsługi komputera. Efektem tego szkolenia, była umiejętność posługiwania się siecią Internet, w praktyce szkolnej
oraz sprawne wykorzystywanie baz danych tej sieci. W ramach zajęć studiów podyplomowych „Technologia Informacyjna i Informatyka w Szkole” rozpoczętych w październiku
2004 r., opanowałam edytor tekstu Word, arkusz kalkulacyjny Excel, Power Point, wykorzystuję skaner przy opracowywaniu kart pracy dla moich uczniów, co bardzo pozytywnie wpłynęło
na efekty mojej pracy. Do poprawy jakości zeskanowanych obrazów i nanoszenia zmian używam programu Adobe Photoshop. Dzięki tym umiejętnościom, zadania znajdujące się na indywidualnych kartach pracy mogę dostosowywać do możliwości i potrzeb każdego dziecka.
Samodzielnie opracowałam dokumentację awansu zawodowego. Umiejętność stosowania technologii komputerowej wykorzystuję również przy opracowywaniu testów, sprawdzianów, pomocy dydaktycznych, ankiet dla uczniów i innych materiałów potrzebnych do pracy.
Ponieważ mam w domu zainstalowane stałe łącze internetowe, szybko opanowałam sprawne poruszanie się w sieci. Dzięki umiejętności przeszukiwania zasobów internetowych, mam dostęp do różnych materiałów, które są dla mnie inspiracją do ciągłego doskonalenia się i podnoszenia jakości mojej pracy zawodowej. Starałam się systematycznie organizować i wzbogacać swój warsztat pracy poprzez gromadzenie atrakcyjnych materiałów dydaktycznych, wykorzystując w tym zakresie technologię komputerową. Również plan rozwoju zawodowego jak i sprawozdanie zostały napisane przy użyciu komputera. Wszystkie scenariusze lekcji opracowałam wykorzystując programy komputerowe i Internet. Korzystałam z Internetu jako źródła informacji. Wykonywałam
na komputerze materiały pomocnicze do lekcji, co w konsekwencji ułatwiło moją pracę, wzbogacając mój warsztat pracy. Korzystałam z programów użytkowych i encyklopedii multimedialnych.
Internet bardzo często był wykorzystywany w mojej pracy dydaktyczno - wychowawczej. Przede wszystkim korzystałam ze stron:
- www.wsip.pl,
- www.kuratorium.krakow.pl,
- www.oke.pl,
- www.zeszyt.pl
- www.tarnow.mcdn.edu.pl
- www.ceo.org.pl
Posługiwałam się pocztą elektroniczną korespondując z innymi nauczycielami, instytucjami, wydawnictwami oraz ośrodkami doskonalenia nauczycieli. W ten sposób otrzymywałam również wyniki uczniów w konkursie Kangur, oraz wysyłałam zgłoszenia na różne formy dokształcania.
Prowadząc raz w tygodniu zajęcia przygotowujące uczniów do egzaminu gimnazjalnego wykorzystywałam arkusze zadań egzaminacyjnych, które były opublikowane na stronach Okręgowej Komisji Edukacyjnej, co w dużym stopniu pozwoliło lepiej uczniów przygotować,
a przede wszystkim mogli oni przywyknąć do formy testu (załącznik nr 50). Ponieważ tak przygotowane testy zawierały wiadomości nie tylko z zakresu matematyki, współpracowałam
z nauczycielami innych przedmiotów, by rzetelnie ocenić prace uczniów.
Każdą analizę sprawdzianu przeprowadzałam przy pomocy poznanych programów komputerowych, przez co praca moja była bardziej efektowna i klarowna.
W trakcie niektórych lekcji przede wszystkim klas szkoły podstawowej wykorzystywałam prezentacje multimedialne opublikowane w Internecie, co w konsekwencji prowadziło do wzrostu zainteresowanie uczniów (załącznik nr 51). Uczestnicząc w szkoleniu z cyklu „Nowy wymiar dydaktyki matematyki – multimedia na co dzień i dla każdego” zrozumiałam jak ważna jest taka forma prezentacji danego zagadnienia (załącznik nr 52). Zadania domowe były również okazją,
by uczniowie pogłębiali swoją wiedzę, dotyczącą technik zdobywania informacji na zadany temat poprzez szybszy dostęp do informacji sieci Internet.
Przez cały okres stażu pogłębiałam swoją wiedzę z zakresu technologii komputerowej, czytając fachową literaturę i gromadząc własną biblioteczkę. Wykorzystywałam materiały opublikowane na stronie www.kiss.pl, przez uczelnię na której kontynuuję studia podyplomowe (wykaz literatury załącznik nr 53).

Efekty podjętych przeze mnie działań
dla mnie:
- wzbogaciłam swój warsztat pracy o nowe formy i metody pracy,
- pogłębiłam swoją wiedzę i umiejętności z zakresu technologii komputerowej,
- wykorzystywałam na co dzień zdobywane, w sposób ciągły, wiadomości z zakresu technologii komputerowej i informacyjnej, korzystając z edytora tekstu oraz programów graficznych,
- uzyskiwałam potrzebne informacje i materiały z zasobów sieci Internet.


dla uczniów:
- ułatwiłam prace uczniów poprzez odpowiednio przygotowane karty pracy i pomoce dydaktyczne,
- wpłynęłam na lepszą organizację pracy,
- doskonaliłam umiejętności organizacyjne uczniów na lekcjach,
- wpłynęłam na wzrost zainteresowania uczniów, ciekawą szatą graficzną pomocy dydaktycznych.
dla szkoły:
- przyczyniłam się do podniesienia jakości pracy szkoły,
- wzbogaciłam zaplecze dydaktyczne szkoły,
- umożliwiłam nauczycielom dostęp do nowości przez ciągłe poszerzanie biblioteki przedmiotu i pozyskane informacje z zasobów sieci Internet,
- udostępniłam szybszy dostęp do informacji.


§ 7 ust.2 pkt.4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej.

W celu podniesienia jakości swojej pracy również samodzielnie studiowałam
bieżącą literaturę pedagogiczną, zwłaszcza z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologiczną
i metodyczną. Dużo wskazówek, rad, sugestii, ciekawych rozwiązań metodycznych znalazłam
w czasopismach pedagogicznych: „Życie szkoły”, „Nowa szkoła”, „Matematyka”. Studiowałam literaturę przedmiotu wzbogaciłam i uporządkowałam swoją wiedzę, podniosłam swoje umiejętności edukacyjne, wzbogaciłam księgozbiór z działu pedagogiki i dydaktyki.
Poszukiwałam rozwiązań moich problemów dydaktycznych i wychowawczych także
poprzez systematyczne śledzenie zasobów portali edukacyjnych Internetu.
Założyłam prenumeratę biuletynów informacyjnych wydawanych przez następujące portale: eduinfo.pl, literka.pl, eduseek.pl, eduForum.pl, profesor.pl, IPE.pl. Systematycznie otrzymuję pocztą elektroniczną wykaz dodawanych tam materiałów. Dzięki temu, również
tą drogą mam dostęp do najnowszych interesujących mnie informacji.
W okresie stażu pełniłam funkcję nauczyciela wychowawcy, dzięki czemu prowadziłam obserwację oraz analizę możliwości uczniów. Prowadziłam roczne karty obserwacji uczniów,
co w dużej mierze pozwoliło mi oceniać ich postępy w nauce. Dołączam tutaj opracowaną przeze mnie przykładową roczną kartę obserwacji ucznia na lekcji matematyki (załącznik nr 54).
Nawiązałam współpracę z Poradnią Pedagogiczno – Psychologiczną, poprzez kierowanie swoich wychowanków na badania. Opinie wystawiane przez poradnię w dużym stopniu
pomogły mi w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do uczniów mających trudności
z matematyki oraz w doborze odpowiednich metod pracy i sposobu nauczania.
Organizowałam zebrania oraz konsultacje indywidualne z rodzicami, by jak najlepiej poznać sytuację swoich uczniów oraz na bieżąco informować ich o postępach w nauce.
Aby uzyskać informację zwrotną na temat szkoły jako placówki opiekuńczo - wychowawczej
oraz pełnionej przeze mnie funkcji wychowawcy, przeprowadzałam wśród uczniów anonimową ankietę ewaluacyjną na zakończenie I półrocza 2005 r. Wyniki i wnioski z ankiety zostały przedstawione na zebraniu rodzicielskim, zaś dla mnie stanowiły cenną informację na temat tego,
jak postrzegają mnie dzieci, jako nauczyciela matematyki oraz wychowawcę. Mogłam w ten sposób poznać, które aspekty mojej pracy wychowawczej uważają za w pełni realizowane, a co należałoby udoskonalić lub zmienić.
Aby poznać sytuację rodzinną swoich wychowanków, na początku roku szkolnego 2003/2004 przeprowadziłam wśród uczniów klasy V Szkoły Podstawowej, ankietę „Poznaj sytuację rodzinną swoich uczniów”, której arkusz oraz wnioski dołączam w załączeniu (załącznik nr 55).
Analiza ankiety pozwoliła mi określić stosunek uczniów do szkoły, ich zaangażowanie w pracę domową, z kim odrabiają zadania domowe najczęściej i ile czasu na to poświęcają oraz w jakich warunkach to się odbywa. Kolejne pytania dotyczyły bezpośrednio liczebności rodziny
oraz zatrudnienia rodziców, co pomogło w dużej mierze określić sytuacje finansową ucznia.
Samodzielnie doskonaliłam swój warsztat pracy poprzez czytanie literatury fachowej
(w załączeniu: spis lektur załącznik nr 56 ). W planie rozwoju zawodowego założyłam sobie udział
w warsztatach „Kompetencje nauczyciela wychowawcy” organizowane przez MCDN ODN
w Tarnowie, ale nie udało mi się tego zrealizować. Aby lepiej zrozumieć problemy wychowanków, wyznaczyć drogi działania w różnego rodzaju sytuacjach problemowych, wzięłam udział
w seminariach na temat: „Nauczanie wychowujące” oraz: „Wychowanie to sztuka”
(załącznik nr 57), (załącznik nr 58). Natomiast, żeby lepiej układały się relacje z rodzicami ukończyłam warsztaty na temat: ”Jak prowadzić spotkanie z rodzicami”, gdzie poznałam sposoby komunikacji, techniki aktywnego słuchania oraz pojęcia: krytyki konstruktywnej i debriefingu jako opisowej formy oceny prowadzenia zajęć (załącznik nr 59). Warsztaty te, stały się cenną wskazówką do pracy wychowawczej, a w szczególności sprawiły, że kontakty z rodzicami stały się przyjemnością, a nie obowiązkiem.
Efekty podjętych przeze mnie działań
dla mnie:
- pogłębiłam swoją wiedzę i umiejętności w procesie samodoskonalenia i poprzez udział
w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- wzbogaciłam i uporządkowałam swoją wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki
i dydaktyki oraz nauczania matematyki poprzez kontynuacje studiów magisterskich,
- podniosłam swoje umiejętności edukacyjne,
- doskonaliłam umiejętność obserwacji i analizy możliwości uczniów,
- poznałam sposoby komunikacji i techniki dobrego słuchania
dla uczniów:
- dostosowałam wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości uczniów,
- zdobyłam zaufanie wychowanków,
- skierowałam uczniów na badania pedagogiczno – psychologiczne.
dla szkoły:
- przeprowadzałam ankiety ewaluacyjne określające stosunek uczniów do szkoły oraz ich sytuacji rodzinnej,
- wpłynęłam na poprawę kontaktów z rodzicami.

§ 7 ust.2 pkt.5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej
lub postępowania w sprawach nie letnich, w zakresie funkcjonowania szkoły,
w której nauczyciel odbywał staż.

Podczas odbywania stażu starałam się jak najbardziej kompleksowo zapoznać
z istotnymi przepisami dotyczącymi szkoły, w której pracuję oraz zawodu, który wykonuję.
Ze względu na ogrom zagadnienia z pewnością nie udało mi się poznać wszystkich przepisów wchodzących w zakres wymagań egzaminacyjnych objętych tym punktem. Starałam się jednak jak najlepiej zapoznać z istotnymi dla wykonywania zawodu nauczyciela przepisami,
w czym istotnie pomogły mi zasoby sieci Internet, a także poznać jak najlepiej przepisy wewnątrzszkolne. Zgodnie z procedurą związaną z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego zapoznałam się z Kartą Nauczyciela oraz rozporządzeniami MEN i S. Zapoznałam się również z przepisami dotyczącymi systemu oświaty, a szczególnie ich nowelizacjami, w sposób ciągły przeglądając zasoby sieci Internet oraz materiały dostępne w szkole.
13 maja 2004 r. ukończyłam warsztaty na temat: „Jak przygotować się do egzaminu
na nauczyciela mianowanego” zorganizowane przez MCDN w Tarnowie, gdzie mogłam zapoznać
się z procedurami awansu na stopień nauczyciela mianowanego, sposobami spełnienia wymagań (załącznik nr 60). Zapoznałam się również z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi system oświaty i dokumenty wewnątrzszkolne, dlatego też zrezygnowałam z uczestnictwa w seminarium
na temat: „Prawo oświatowe w pracy nauczyciela” organizowane prze MCDE ODN w Tarnowie.
W sposób ciągły pogłębiałam swoją wiedzę w zakresie prawa oświatowego korzystając
z zasobów następujących stron internetowych:
- www.edu.fr.pl
- www.menis.pl/prawo.html
- www.kuratorium.krakow.pl
Przeanalizowałam dokumentacje szkolną: Statut Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Szkolny Program Wychowawczy .
Nabyłam wiedzę z zakresu środowiska uczniów, zaznajomiłam się z przepisami systemu oświaty i pomocy społecznej.
Brałam aktywny udział w opracowaniu i wdrażaniu Szkolnego Programu Profilaktycznego.
Podczas pracy dydaktyczno – wychowawczej starałam się wykorzystać zdobytą wiedzę
z zakresu problemów oświatowych i wychowawczych.
Analizowałam przepisy prawa oświatowego (ustawy, rozporządzenia)
Pozyskałam z Internetu wykaz aktów prawnych dotyczących oświaty
Sporządzałam notatki
Napisałam wniosek o rozpoczęcie stażu
Napisałam plan rozwoju zawodowego
Sporządziłam aneks do planu rozwoju
Efekty podjętych przeze mnie działań
dla mnie:
- pogłębiłam swoja wiedzę,
- poznałam procedurę awansu zawodowego,
- dokonałam korekty w planie rozwoju zawodowego, przygotowałam aneks,
- integrowałam się ze środowiskiem,
- uzyskiwałam potrzebne informacje na temat wychowanków i innych uczniów,
- wzbogaciłam i uporządkowałam swoja wiedzę z zakresu prawa oświatowego,
- sporządziłam przedmiotowy system oceniania
dla uczniów:
- zapoznałam uczniów z zasadami oceniania,
- zapoznałam wychowanków z zasadami klasyfikowania i promowania,
- zapoznałam uczniów z ich prawami i obowiązkami wynikającymi z regulaminu szkoły.
dla szkoły:
- brałam udział w opracowaniu i wdrażaniu Szkolnego Programu Profilaktycznego

Dążąc do podnoszenia swoich kwalifikacji, poszerzenia wiedzy, udoskonalenia warsztatu pracy założyłam w planie rozwoju zawodowego udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.

W czasie odbywanego stażu uczestniczyłam w warsztatach
i konferencjach na temat:

„Praca z uczniem mającym trudności w uczeniu się matematyki” - warsztaty organizowane przez Samorządowe Centrum Edukacji w Tarnowie, prowadzone przez panią mgr Zofie Wałaszek.
„Rola rodziców w matematycznej edukacji ucznia” - konferencja zorganizowana przez Samorządowe Centrum Edukacji w Tarnowie, prowadzona przez panią mgr Zofie Wałaszek.
„Awans zawodowy nauczyciela” - warsztaty zorganizowane przez MCDN Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Tarnowie w wymiarze 8 godzin dydaktycznych, prowadzone przez pana mgr Tadeusza Wickiego oraz panią Teresę Maciejewską.,
„Wykorzystanie pojęć ekonomicznych i zagadnień związanych z Unią Europejską
w zadaniach matematycznych” - seminarium zorganizowane przez MCDN ODN
w Tarnowie, w wymiarze 4 godzin dydaktycznych prowadzone przez panią mgr Elżbietę Czas,
„Jak przygotować się do egzaminu na nauczyciela mianowanego” - warsztaty zorganizowane przez MCDN ODN w Tarnowie, w wymiarze 10 godzin dydaktycznych prowadzone przez mgr Tadeusza Wickiegoi mgr Zofię Turlej,
„Nauczanie wychowujące” - seminarium zorganizowane przez MCDN ODN w Tarnowie,
w wymiarze 5 godzin dydaktycznych prowadzone przez mgr inż. Bogumiłę Surowiec,
„Wychowanie to sztuka” - seminarium zorganizowane przez MCDN ODN w Tarnowie,
w wymiarze 5 godzin dydaktycznych prowadzone przez mgr inż. Bogumiłę Surowiec,
„Jak prowadzić spotkanie z rodzicami” - warsztaty zorganizowane przez MCDN ODN
w Tarnowie, w wymiarze 10 godzin dydaktycznych prowadzone przez mgr inż. Bogumiłę Surowiec,
„Wyrównywanie szans edukacyjnych przez pracę z uczniem słabym i zdolnym”
- spotkanie metodyczno – przedmiotowe zorganizowane przez Wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne S.A, w wymiarze 2 godzin dydaktycznych, prowadzone przez panią mgr Helenę Lewicką,
„Nowy wymiar dydaktyki matematyki - multimedia na co dzień i dla każdego” – szkolenie organizowane przez KCEN, w wymiarze 4 godzin dydaktycznych,
„Nowa jakość w nauczaniu matematyki. Nowa edycja Matematyki 2001” - warsztaty metodyczne w wymiarze 4 godzin dydaktycznych,
„Agresja wśród dzieci i młodzieży” - szkolenie z zakresu profilaktyki zagrożeń społecznych organizowane przez urząd Gminy Wojnicz i Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wojniczu, w wymiarze 10 godzin dydaktycznych, prowadzone przez mgr Ewę Seweryn.
„Wykorzystanie zasobów sieci Internet w praktyce szkolnej” - doskonalenie informatyczne organizowane przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Tarnowie, w wymiarze pięćdziesięciu godzin dydaktycznych (technologie informatyczne w praktyce szkolnej)
„Młodzi przeciw korupcji” - szkolenie organizowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Samorządowe Centrum Edukacji w Tarnowie, w wymiarze 5 godzin dydaktycznych .
„Technologia Informacyjna i Informatyka w szkole” - III semestralne studia podyplomowe, organizowane przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Wszechnica” w Krośnie upoważniony przez Akademię Ekonomiczną w Katowicach.

Reasumując uważam, iż zadania i cele postawione w planie rozwoju zawodowego zostały
w większości zrealizowane. Niewielkie potknięcia jak np. nieukończenie kursu zaplanowanych
w planie rozwoju zawodowego, były spowodowane czynnikami zewnętrznymi i z pewnością będą mogły być zrealizowane w najbliższej przyszłości.
Opracowanie planu rozwoju zawodowego to rzecz niełatwa, jednak o wiele trudniej wprowadzić go w życie. Zawsze bowiem łatwej jest sprecyzować swoje cele i zadania. Jednak dziś, gdy praca z dziećmi i młodzieżą wymaga większego zaangażowania i poświęcenia, trudno,
aby wszystkie założenia planu od razu przedłożyć w realizację, osiągając pozytywny rezultat. Czasami na efekty pracy trzeba czekać wiele lat.
Dlatego też pragnę podziękować opiekunowi pani mgr Barbarze Chrapusta
oraz Dyrektorowi Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, pani mgr Stanisławie Skokoń, dzięki pomocy których udało mi się odbyć staż oraz dzięki pomocy których,
mimo wszystkich wynikających trudności, udało mi się zrealizować wcześniej wytyczone cele.
WNIOSKI I SPOSTRZEŻENIA Z REALIZACJI ZADAŃ ZAWARTYCH W PLANIE ROZWOJU ZAWODOWEGO

Co zyskała szkoła?
1. Promowanie szkoły na zewnątrz:
• Udział uczniów w „Małopolskim Konkursie Matematycznym dla szkoły podstawowej
i gimnazjum” organizowanym przez Kuratorium Oświaty w Krakowie w roku 2005.
• Przygotowywałam uczniów do Międzynarodowego Konkursu Matematycznego „Kangur”
w latach 2003, 2004, 2005.
2. Wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy poprzez opracowaną analizę wyników próbnych egzaminów gimnazjalnych z części matematyczno – przyrodniczej w roku 2004
oraz próbnych sprawdzianów klas VI w latach 2002, 2003, 2004 .
3. Uzyskanie w skali staninowej dobrych wyników ze sprawdzianu klas VI w 2004
i 2005 roku.
4. Organizowałam i przeprowadzałam konkursy jak również próbne egzaminy gimnazjalne
z części matematycznej.
5. Sumiennie realizowałam zadania opiekuńczo – wychowawcze.
6. Uczestniczyłam w organizacji imprez szkolnych, wycieczek i akcji.
7. Wykorzystywałam technologię komputerową i informacyjną w pracy dydaktyczno- pedagogicznej .
8. Wzbogaciłam pomoce dydaktyczne.

Co ja zyskałam przez odbycie stażu?
1. Poszerzyłam wiedzę z zakresu matematyki i dydaktyki.
2. Wzbogaciłam swoje umiejętności:
• sprawnie posługuję się komputerem w swojej pracy,
• wykorzystuję wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych dla doskonalenia pracy dydaktycznej,
• umie tworzyć i modyfikować programy nauczania,
• przygotowałam dokumentację awansu zawodowego nauczyciela mianowanego,
3. Otrzymałam dyplom uznania (w 2003, 2004, 2005 roku) za wkład wniesiony
w organizację i upowszechnienie idei „Międzynarodowego Konkursu Matematycznego
– Kangur”.
4. Skorzystałam z wiedzy i doświadczenia opiekuna stażu, dokonałam korekty w planie rozwoju zawodowego, przygotowałam aneksu.
5. Poznałam swoje mocne i słabe strony jako nauczyciel poprzez omawianie lekcji
prowadzonych w obecności opiekuna stażu.
6. Wykorzystuję wskazówki do dalszej pracy przekazane przez opiekun.
7. Potrafię wyciągnąć wnioski i przeprowadzić korekty swoich działam na podstawie uwag pani dyrektor lub innych nauczycieli.
8. Wzbogaciłam swój warsztat pracy i wiedzy.
9. Pogłębiłam swoją wiedzę w zakresie prawa oświatowego
10. Poznałam nowe i ciekawe sposoby organizacji procesu nauczania.
11. Mam nowe spojrzenie na niektóre problemy uczniów słabych, ale również zdolnych

Co zyskali uczniowie?
1. Zwiększyłam zainteresowanie uczniów konkursami :
• udział w Małopolskim Konkursie Matematycznym organizowanym przez Kuratorium Oświaty w Krakowie w roku 2005 (7 uczniów).
• Udział w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym Kangur 2003 (16 uczniów),
2004 (28 uczniów), 2005 (23 uczniów).
2. Rozwijałam umiejętności:
• kształciłam wyobraźnię i intuicję matematyczną,
• wyrabiałam i rozwijałam dyscyplinę intelektualną, uwagi, spostrzegawczości
i przyzwyczajenia do rzetelnej pracy.
• kształciłam logiczne myślenie i precyzyjne wyrażanie myśli.
• wykazywałam łączenia teorii matematycznej z zagadnieniami z innych dziedzin,
oraz odnoszenia ich do obserwacji i interpretowania otaczającej uczniów rzeczywistości.
3. Osiągnęłam efektywniejsza pracę poprzez korzystanie z pomocy dydaktycznych.
4. Zdobyłam doświadczenie i wnioski do dalszej pracy poprzez organizowanie egzaminów próbnych dla gimnazjalistów.
5. Zapoznałam uczniów z zagadnieniami dotyczącymi problemów społecznych
i cywilizacyjnych
6. Integrowałam z wychowawcą, klasą, szkołą oraz najbliższym otoczeniem.
7. Pomagałam uczniom słabym.




Wnioski do dalszej pracy

Plan Rozwoju Zawodowego stworzyłam w oparciu o autorefleksję własnych doświadczeń jako wychowawca i nauczyciel matematyki. Swą przyszłość zawodową wiążę z tym, co sprawia mi najwięcej satysfakcji, z pracą nauczyciela - wychowawcy.
Praca z młodzieżą, zwłaszcza, iż nie zawsze łatwą wymaga dużej wiedzy, rozpoznania potrzeb, doboru skutecznych metod i indywidualnego podejścia. Mam zamiar nadal uczestniczyć w różnego rodzaju szkoleniach, by podnosić swoje kwalifikacje, które pomogą mi pracować z młodzieżą jeszcze lepiej i efektywniej. W dalszej pracy zamierzam doskonalić swój warsztat pracy oraz kwalifikacje zawodowe poprzez kontynuacje studiów podyplomowych oraz inne formy doskonalenia. Swoje działania chcę skierować w kierunku promocji szkoły w środowisku lokalnym i na zewnątrz. Ponieważ jestem osobą sumienną, odpowiedzialną i obowiązkową, swoje obowiązki staram się wykonywać jak najlepiej, a jednocześnie, będąc osoba otwartą z wyzwaniem przyjmuję wszelkie zmiany i chętnie podejmuję nowe zadania.






....................................... ........................................................................
miejscowość, data podpis nauczyciela kontraktowego



....................................... ........................................................
miejscowość, data podpis dyrektora
Wyświetleń: 12878


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.