Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Marzena Maniak, 2010-06-03
Ostróda

Zajęcia przedszkolne, Program nauczania

Program pracy indywidualnej z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo.

- n +

PROGRAM PRACY INDYWIDUALNEJ Z DZIECKIEM NADPOBUDLIWYM PSYCHORUCHOWO

Objawy ADHD:
nadmierna ruchliwość - dziecko:- ciągle jest w ruchu, siedząc na krześle kręci się , odwraca, wstaje z miejsca, - ma trudności z zachowaniem spokoju podczas zabawy, często jest sprawcą sporów z innymi dziećmi;
nadmierna impulsywność- dziecko: - jest niecierpliwe, - nie potrafi czekać na swoją kolej, przeszkadza innym ; - nie może pogodzić się z porażką;
- jego reakcje są nieadekwatne do bodźca; - nie potrafi przestrzegać ustalonych zasad i reguł; - często hałaśliwe i gadatliwe;
zaburzenia uwagi- dziecko: - skupienie uwagi na wykonywanej czynności podczas zajęć, zabawy jest krótkotrwałe, szybko się rozprasza; - po niedługim czasie wykonywanej czynności okazuje znudzenie; - stroni od zadań wymagających wysiłku umysłowego; - często nie kończy rozpoczętych prac;

Program pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo ma na celu:
• uspokojenie układu nerwowego
• wydłużenie koncentracji uwagi
• wyćwiczenie koordynacji ruchów
• kształcenie samokontroli zachowań i uczuć
• nabywanie pozytywnego stosunku do własnych wytworów i wykonywanych czynności
• wzrost poczucia własnej wartości
• wzbudzanie odpowiedzialności za swoje zachowanie lub wykonaną pracę
Wykorzystane w programie formy pomocy dziecku nadpobudliwemu psychoruchowo:
• terapia plastyką
• terapia muzyką
• terapia ruchem
• terapia uczuciowa
Zajęcia prowadzone są indywidualnie z dzieckiem lub niektóre przy współudziale grupy rówieśniczej.

Przewidziane efekty: Dziecko potrafi:
• skupiać uwagę na zajęciach i podczas wykonywanych czynności
• słuchać i wykonywać polecenia dorosłych
• pogodzić się z porażką
• szanować pracę swoją i innych
• wykonywać prace starannie i kończyć je
• kontrolować swoje zachowania i uczucia, rozumieć uczucia innych
• stosować się do reguł i zasad

Ćwiczenia dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo Propozycja ćwiczeń i zajęć indywidualnych i grupowych
I Gimnastyka mózgu
Ćwiczenie pobudzające do gotowości uczenia się.

Punkty na myślenie - wykonuje się poprzez położenie jednej ręki na pępku, a drugiej pomiędzy obojczykiem, a żebrami po obu stronach mostka. Czas trwania masażu 3- 5 min.

Ćwiczenie wspomagające myślenie przyczynowo -skutkowe

Ruchy naprzemienne- chodzenie w miejscu poprzez dotyk prawym kolanem lewego łokcia i lewym prawego na zmianę. Ruchy powinny być wykonywane bardzo powoli. 3 min.

Ćwiczenie wyciszające, uspokajające, przywracające koncentrację
Pozycja Cooka - wykonuje się krzyżując nogi i ręce (wyprostować ramiona przed sobą, łącząc razem zewnętrzne strony dłoni, kciukami do dołu. Następnie przenieść jedną rękę nad drugą, wew. stroną do siebie i zamknąć splecionymi palcami. Przewinąć zamknięte ręce do dołu i w stronę ciała, aby spoczywały na klatce łokciami w dół. Język za zębami na podniebieniu 5 mim.

Ćwiczenie doskonalące koordynację oka i ręki

Leniwe ósemki - narysować symbol nieskończoności, następnie rozpocząć rysowanie w stronę lewą do góry, na dół przez środek w prawo do góry i na dół przez środek i od początku. Wykonać 5 powtórzeń na każdą ręką, następnie obiema rękoma (ołówek, kartka papieru)

Ćwiczenie poprawiające koncentrację uwagi

Słoń - Wykonuje się poprzez położenie lewego ucha na lewym ramieniu, następnie wyprostowanie lewej ręki jakby trąby. Przy rozluźnionych kolanach ręką maluje się leniwe ósemki (kierunek rysowania jak wyżej). Wykonywać powoli od 3-5 powtórzeń na prawą i lewą stronę.

Ćwiczenie pobudzające mechanizm słuchu i wspomagające pamięć

Kapturek myśliciela- kilkakrotne odwijanie uszu od góry do dołu.

II Choreoterapia
Prowadzenie ćwiczeń -grupowo
Ćwiczenie na rozluźnienie
Po obwodzie koła - proste techniki masażu na osobie przed nami: masowanie karku, oklepywanie luźną ręką, ostre pazurki, masowanie kręgosłupa piąstkami, łapanie za biodra kołysanie.
Na krzesłach- pojedynczo, zagarnianie przestrzeni; w parach-przodem do siebie trzymanie sie za barki i wspólne krążenie; -jeden za drugim - wiosłowanie rekami osoby siedzącej przed nami; (muzyka rege, muzyka medytacyjna Dalekiego Wschodu)

Ćwiczenia poprawiające relacje w grupie

Przepychanki - jedna osoba kładzie dłonie na barkach partnera i próbuje ją odpychać, druga się opiera
Chód w parach plecami do siebie, trzymanie się za z dłonie , potem opuszczanie rąk i opieranie się podczas chodu tylko na swoich plecach.
Siedzenie plecami do siebie , balansowanie na boki.
Można wykorzystać wszystkie tańce integracyjne, ludowe i inne. (muzyka ABBY)

III Ćwiczenia plastyczne

Stemplowanie na papierze:
-przygotowanie stempla z ziemniaka lub gotowe stemple,
- proponuje my rodzaje kompozycji np. szlaczek, stemplowanie przemienne (ziemniak, kartka, farby, gotowe stemple)

Kopiowanie rysunku:
- dz. wybiera dowolny rysunek, przykłada kalkę kreślarską, przerysowuje kontury;
- wypełnia kontury np. kredkami Kalka, kredki, rysunki

Rysowanie na gazecie tuszem przy użyciu patyka
(czarno- biała gazeta, tusz, patyk, czarna farba)

Rysowanie kredą na ciemnym papierze
(ciemny papier , kreda biała i kolorowa)

Wysypywanki z piasku, kaszy.
Tworzenie kompozycji płaskich na kolorowej kartce np. kwiaty, zwierzęta. Żółty , biały piasek , kolorowe kartki

Tworzenie kolorowej kompozycji ze sznurka lub włóczki na konturze
(Sznurek, kolorowa włóczka, kartki z konturem ( mało szczegółów na rysunku)

Kolorowa wydzieranka na dowolny temat (Kolorowy papier, klej)

Lepienie z plasteliny, ciastoliny lub gliny.
Tworzenie prac przestrzennych lub płaskich. Plastelina, ciastolina, glina

IV Ćwiczenia doskonalące: - analizę, syntezę wzrokową oraz logiczne myślenie
Karty pracy:
- porównywanie obrazków, odszukiwanie różnic i podobieństw,
- składanie obrazka z części,
- odszukiwanie na ilustracji wybranych fragmentów obrazka,
- labirynty,
- wypełnianie konturu kolorem wg wyznaczonego kodu,
- historyjki obrazkowe ( układanie wg chronologii zdarzeń, tworzenie zakończenia, określanie związków przyczynowo - skutkowych)) Karty pracy, ilustracje, pocztówki

V Porozmawiajmy o uczuciach
Co czujesz?
1. Rozmowa na temat sytuacji przedstawionych na ilustracji i emocji jakie wywołują np. pająk - strach, obrzydzenie

2. Dobieranie kart emocji i odpowiedniej ilustracji. ilustracje z gazet wywołujące u oglądającego różne emocje,
karty emocji: smutek, radość, złość, strach, obrzydzenie i inne

Robimy miny.
Wybieranie karty z emocją (odwrócona karta tyłem). Przedstawienie emocji z karty mimiką twarzy, druga osoba odgaduje. (Karty emocji).

Papierowe twarze
Rysowanie emocji na konturze lub naklejanie części twarzy na papierowy talerz, worek (Klej, kartki z konturem, wycinanki, kredki, papierowe talerze, torby)

Połówki emocji.
Rozpoznawanie i nazywanie emocji po fragmencie ilustracji.
Porównywanie emocji.

Dobieranie do siebie kart ze skrajnie różnymi emocjami. (Ilustracje z emocjami)

Literatura:
1. Charles A. Smith Grupa bez przemocy
2, Braian Gym wg P. Dennisona Kinezjologia edukacyjna
3. Nartowska H. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo- zaburzenia w zachowaniu
i trudności szkolne. PZWS 1985
4.Nowak M. : Dziecko nadpobudliwe. Kraków 1993
5. Aleszko Z. Miejsce choreoterapii w rehabilitacji psychomotorycznej młodzieży nerwicowej.

Opracowała: MARZENA MANIAK
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9974
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014