Katalog

Elżbieta Marek, 2010-06-02
Spytkowice

Edukacja czytelnicza, Konkursy

„Magiczny Świat Baśni H. CH. Andersena” (scenariusz konkursu międzyszkolnego dla klas III).

- n +

Cele konkursu:

● rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,
● sprawdzenie stopnia znajomości baśni H. Ch. Andersena,
● kształtowanie zasad zdrowego współzawodnictwa poprzez zabawę,
● integrowanie środowiska międzyszkolnego.

Zasady organizacyjne:

Konkurs składa się z dwóch etapów: szkolnego i międzyszkolnego.
Etap I (szkolny) – to test wiedzy, biorą w nim udział chętni uczniowie z klas III. Trzech uczniów danej szkoły z najwyższą punktacją przechodzi do etapu II.
Etap II (międzyszkolny) – to turniej wiedzy, biorą w nim udział trzyosobowe drużyny (zwycięzcy eliminacji szkolnych), które reprezentują daną szkołę.

Zakres treści obejmuje następujące baśnie Hansa Christiana Andersena:
• „Królowa Śniegu”,
• „Bzowa Babuleńka”,
• „Słowik”,
• „Syrena”,
• „Krzesiwo”,
• „U Króla Olch”,
• „Brzydkie kaczątko”,
• „Latający kufer”
oraz dzieje życia H. Ch. Andersena.


ETAP I - PYTANIA

I. W jakich baśniach występują te ptaki? Połącz tytuły baśni z nazwami ptaków znajdującymi się poniżej:

łabędzie • kury • kaczki • słowik • wrony • dzikie gołębie

„Królowa Śniegu” – (wrony, dzikie gołębie)
„Brzydkie kaczątko” – (kury, kaczki, łabędzie)
„Słowik” – (słowik)

II. Podkreśl postacie fantastyczne:
Królowa Śniegu, Kay, Gerda, syrenka, renifer, prawdziwy słowik, Król Olch
cesarz, brzydkie kaczątko, mała rozbójniczka, , Bzowa Babuleńka.

III. Która z postaci wypowiedziała następujące słowa:
„Podobno jest on najpiękniejszą rzeczą z całego mego wielkiego państwa! Dlaczego nikt mi nigdy o nim nic nie mówił?” (cesarz Chin)

IV. O jakim bohaterze jest mowa w poniższym fragmencie:
„Do jego serca wpadł także taki odłamek. Za chwilę to serce przemieni się w grudkę lodu” (Kay)

V.Podaj tytuły baśni z których pochodzą następujące fragmenty:
„Jesteś tak brzydki, kochany kolego, że nie potrzebujemy obawiać się o ciebie, więc jeśli zechcesz, możesz lecieć z nami na nasze błoto” (Brzydkie kaczątko)
„Chłopczyk spojrzał w stronę imbryczka, pokrywka wznosiła się coraz wyżej i wyżej i zaczęły spod niej wychodzić świeże i piękne kwiaty dzikiego bzu, a potem na wszystkie strony wystrzeliły duże gałęzie…” (Bzowa Babuleńka)

VI.Odpowiedz na pytania:
1.W którym roku zmarł Andersen? (1875)
2.Jak nazywa się nauka płynąca z bajek? (morał)
3.Która z wymienionych baśni nie została napisana przez Andersena? Podkreśl właściwą odpowiedź:
a)Dzikie łabędzie
b)Dzielny ołowiany żołnierzyk
c)Kopciuszek
d)Stokrotka
e)Słowik
4.Skąd chiński cesarz dowiedział się o słowiku, który mieszkał w jego ogrodzie? (z książek)
5.Kto pomógł cesarzowi Chin powrócić do zdrowia? (prawdziwy słowik)
6.W jakim celu stary Kobold z synami przybył do Króla Olch? (chciał ożenić swoich dwóch starszych synów z córkami Króla Olch)
7.Którą z córek Króla Olch stary Kobold wybrał sobie na żonę? (siódmą, która umiała opowiadać bajki)
8.Kto pilnował skrzyń wypełnionych monetami w baśni „Krzesiwo”? (psy)
9.Kim stało brzydkie kaczątko, gdy dorosło? (łabędziem)
10.Jak brzydkie kaczątko spędziło zimę? (musiało cały czas pływać po wodzie, żeby nie zamarzła)
11.Kto pomógł małej syrence przeistoczyć się w piękna dziewczynę? (czarownica)
12.W nim zakochała się najmłodsza syrenka? (w księciu)
13.Podaj imiona chłopca i dziewczynki, bohaterów baśni „Królowa Śniegu”? (Kaj, Gerda)
14.Kto pomógł Gerdzie w odnalezieniu Kaya? (gołębie, rozbójniczka, Laponka i Finka)
15.Jakie było ostatnie życzenie żołnierza z baśni „Krzesiwo”, który miał zginąć na szubienicy? (prosił o pozwolenie wypalenia fajeczki)

ETAP II

1)Powitanie uczestników:
- prezentacja szkół,
- wręczenie wizytówek (imiona dzieci napisane na brystolu w kształcie chmurek)
- przedstawienie jury
2)Ustalenie zasad obowiązujących podczas zabawy. Wytypowanie przez każdą z grup przedstawiciela. Podpisanie kontraktu przez przedstawicieli zespołów i wyeksponowanie go w widocznym miejscu.
3)Przebieg konkursu

KONKURENCJA I – Krzyżówka

Drużyny rozwiązują krzyżówkę i odczytują hasło.
Punktacja: 0,5 pkt - za każdą poprawną odpowiedź; 1 pkt - za poprawne hasło

Hasła do krzyżówki:
1.Tytuł baśni, w której występuje postać pewnej staruszki (Bzowa Babuleńka)
2.Pomogła w odnalezieniu prawdziwego słowika (Pomywaczka)
3.Tytuł baśni, w której główna bohaterką jest kobieta na saniach (Królowa Śniegu)
4.Kraj, w którym urodził się H. Ch. Andersen (Dania)
5.Akcja tej baśni rozgrywa się w Chinach (Słowik)
6.Latający … (Kufer)

HASŁO: BAŚNIE

KONKURENCJA II – Ilustracje

Przedstawiciele grup losują koperty, w których znajduje się po pięć rysunków przedstawiających przedmioty lub bohaterów pochodzących z baśni. Należy podać tytuł baśni, z której pochodzą.
Punktacja: 1 pkt - za poprawny tytuł

Zestaw I :
klatka – „Słowik”
złote monety w skrzyniach – „Krzesiwo”
lustro – „Królowa Śniegu”
statek na morzu – „Syrena”
łabędź – „Brzydkie kaczątko”

Zestaw II:
jajko – „Brzydkie kaczątko”
wiązka zapałek - „Latający kufer”
para staruszków pod drzewem – „Bzowa Babuleńka”
srebrne monety w skrzyniach – „Krzesiwo”
renifer – „Królowa Śniegu”

Zestaw III:
sanie – „Królowa Śniegu”
imbryk z gałązką bzu – „Bzowa Babuleńka”
kaczka na jeziorze – „Brzydkie kaczątko”
pies z miską - „Krzesiwo”
kufer – „Latający kufer”

KONKURENCJA III – Pytania

W balonach zawieszonych na drabinkach wzdłuż sali ukryte są pytania za 1 i za 2 punkty (balony są w dwóch kolorach). Drużyna ustala poziom trudności pytań. Przedstawiciel każdej drużyny podchodzi i przebija 3 balony. Zabiera pytania i wraca do swojej drużyny na naradę. Następnie drużyny udzielają odpowiedzi na wylosowane pytania.
Punktacja: 1 lub 2 pkt. – za poprawną odpowiedź

Pytania za 1 pkt.

1.Jaki kraj jest ojczyzną Andersena? (Dania)
2.Czym zajmowali się rodzice Andersena? (ojciec – szewc, matka – praczka)
3.Dlaczego cesarz wygnał prawdziwego słowika ze swego państwa? (bo uznał, że sztuczny ptak jest doskonalszy od prawdziwego)
4.Co było najcenniejszą nagrodą dla prawdziwego słowika ze strony cesarza? (łzy w oczach cesarza, gdy słowik śpiewał)
5.Za kogo Król Olch chciał wydać za mąż swoje córki? (za synów swojego przyjaciela z lat młodości starego Kobolda z Norwegii)
6.Z jakiego kraju przybył stary Kobold ze swoimi synami do Króla Olch? (z Norwegii)
7.Kto pomógł żołnierzowi w baśni „ Krzesiwo” uchronić się przed śmiercią? (szewczyk, psy)
8.Po co czarownica wysłała żołnierza do wnętrza starego drzewa? (po krzesiwo)
9.Jakie zwierzęta mieszkały wraz z babcią w chacie do której trafiło brzydkie kaczątko? (koza/kura i kot)
10.Z jakiego jajka wykluło się największe kaczątko? (łabędziego )
11.Ile lat musiały skończyć Syreny, żeby mogły wynurzyć się z morza? (15 lat)
12.Co zobaczyła najmłodsza z Syren, gdy po raz pierwszy wynurzyła się z morza? (statek, na którym był książę)
13.W jaki sposób mała rozbójniczka pomogła Gerdzie? (podarowała jej renifera, aby zawiózł ja do Laponii)
14.Co tkwiło w oku Kaya? (odłamek czarodziejskiego zwierciadła)
15.Co się stało z kufrem, który syn kupca zostawił w lesie? (zapalił się od fajerwerków)
16.Ile lat mogli żyć morscy ludzie – syreny? (100 / 300 lat)

Pytania za 2 pkt.

1.Podaj tytuł pierwszego zbioru baśni Andersena dla dzieci wydanego w 1835r. („Baśnie opowiadane dzieciom”)
2.O jakiej karierze marzył 14 – letni Christian, gdy z rodzinnej miejscowości wyruszył do Kopenhagi? (aktorskiej)
3.Ile dzieci mieli staruszkowie: marynarz z żoną z „Bzowej Babuleńki”? (5 -….., Maria, Niels, Piotr, Hans Christian)
4.Jak inaczej nazywała się Bzowa Babuleńka ? (Wspomnienie, driada)
5.Co oznaczały dziwne twarze, niektóre brzydkie, inne znów miłe, które patrzyły na cesarza, gdy umierał? (złe i dobre uczynki cesarza)
6.Jak zachowywali się synowie starego Kobolda z gór Dovre, gdy przyjechali do Króla Olch? (byli źle wychowani, krnąbrni, wścibscy)
7.Ile córek miał Król Olch i jakie miał wobec ich zamiary? (miał 7 córek, które chciał wydać za mąż)
8.W jaki sposób królowa z baśni „Krzesiwo” dowiedziała się, dokąd pies wynosi w nocy królewnę? (uszyła woreczek, do którego nasypała kaszy i uwiązała go królewnie na plecach; następnie zrobiła w nim dziurkę, przez którą wysypywała się kasza, gdziekolwiek się królewna ruszyła)
9.W jaki sposób żołnierz w baśni „Krzesiwo” przechytrzył króla i uchronił się przed śmiercią? (poprosił, by król przed śmiercią pozwolił mu wypalić fajeczkę, następnie wyciągnął krzesiwo, zakrzesał je i pojawiły się trzy psy, które rzuciły się na króla i królową ratując żołnierza)
10.Co musiała utracić Syrenka w zamian za to, że stała się człowiekiem? (mowę i możność śpiewania)
11.Po co mała Syrenka udała się do czarownicy? (nogi, nieśmiertelną duszę)
12.Jaki wyraz nieznany Królowej Śniegu sprawił, że Kaj stał się znów dobrym chłopcem? (kocham/wieczność)
13.Co zostało synowi kupca, gdy roztrwonił prawie cały majątek?
(cztery szylingi, para pantofli, stary szlafrok)
14.O czym syn kupca opowiedział bajkę królowi i królowej? (o wiązce zapałek)
15.Wymień 5 rekwizytów występujących w opowieści syna kupca dla króla i królowej? (zapałki, garnki, talerze, miska, krzesiwo, patelnia, wiaderko, kosz na zakupy, miotła, obcęgi, samowar)
16.Co cesarz zawiesił na szyi złotemu słowikowi? (złoty pantofelek)

KONKURENCJA IV – Puzzle

Jest to zadanie na czas. Z wylosowanych puzzli, znajdujących się w kopertach, drużyny w jak najkrótszym czasie układają ilustrację i podają tytuł baśni, z której ona pochodzi. Grupa, która wykona to zadanie sygnalizuje gotowość podniesieniem ręki.
Punktacja: 3 pkt. dla grupy, która pierwsza ułoży ilustrację + 1 pkt. za podanie tytułu; 2 pkt. dla drugiej + 1 pkt. za podanie tytułu; 1 pkt dla trzeciej + 1 pkt. za podanie tytułu

Zestaw I – Słowik
Zestaw II – Brzydkie kaczątko
Zestaw III – Królowa Śniegu
Zestaw IV – Latający kufer

KONKURENCJA V – Projektowanie kreacji

Zadanie polega na przygotowaniu kreacji dla Królowej Śniegu, z otrzymanych materiałów (bibuła, kawałki materiału, bristol, nożyczki, zszywacz, taśma klejąca, klej). Czas na wykonanie zadania – 15 min. Oceniane będą: pomysłowość, estetyka wykonania i zaangażowanie całej drużyny.
Punktacja: w skali 0 – 5 pkt. – za kreację

KONKURENCJA VI – Jaki to tytuł?

Jest to zadanie na szybkość. Każda drużyna wybiera dwa razy numer od 1-10, pod którym znajduje się fragment baśni. Następnie prowadząca czyta wskazany fragment opisu. Ta drużyna, która pierwsza odgadnie tytuł, podniesieniem dłoni sygnalizuje chęć odpowiedzi. Prowadząca przerywa czytanie. Odpowiedź błędna eliminuje z gry w tej rundzie.
Punktacja: 2 pkt. – za podanie prawidłowego tytułu

1. „Oj, ileż tam było złota! Można by za nie kupić całe miasto, wszystkie serduszka z cukru, wszystkich żołnierzy ołowianych, wszystkie koniki drewniane i baciki całego świata! To był skarb dopiero! Żołnierz na ten widok wysypał całe srebro, którym napakował tornister i kieszenie, a zaczął napychać je złotem, ba! Nie tylko tornister i kieszenie, ale także czapkę i buty, tak, że w końcu ledwie mógł nogami ruszać” („KRZESIWO”)

2. „Pieniądze dostały się jego synowi. Ten żył sobie ogromnie wesoło, co noc chodził na maskaradę. Robił latawce z banknotów a złotymi monetami puszczał kaczki po wodzie; w ten sposób pieniądze mogły się łatwo wyczerpać, i tak się też stało. Wreszcie zostały mu tylko cztery szylingi, para pantofli i stary szlafrok. Przyjaciele przestali się nim zajmować, bo nie mogli przecież spacerować z nim po ulicy” („LATAJĄCY KUFER”)

3. „Wszystko było już dla każdego przygotowane i nikt uskarżać się nie mógł na brak wygody. Wodnika z córką umieszczono w wielkich kubłach, pełnych wody, ustawionych dla nich przy stole zamiast krzeseł i twierdzili oboje z wielkim zadowoleniem, że czują się jak w domu.
Wszyscy zresztą siedzieli bardzo przyzwoicie, jak przystoi poważnym i dostojnym gościom […]; tylko obaj norwescy królewicze kładli nogi na stole i śmiali się głośno, myśląc, że im wszystko wolno” („U KRÓLA OLCH”)

4. „Nieraz słyszała rozmowy rybaków, wypływających z sieciami na morze; chwalili dobroć księcia, którego kochali. A wtedy serce jej drżało z radości, że ona ocaliła mu życie, choć nikt o tym nie wiedział. Przypomniała sobie noc ową, i burzę, walkę, śmierć okropną tylu nieszczęśliwych i ocalenie, radość i smutek.Coraz więcej kochała ludzi i tęskniła do nich. Chciałaby z nimi zamieszkać na lądzie i nie wracać do morza […]” („SYRENA”)

5. „Czy pamiętasz – powiedział stary marynarz - jak byliśmy całkiem mali i bawiliśmy się razem. To było na tym samym podwórku, gdzie teraz siedzimy, sadziliśmy w ziemi patyki i miał to być ogród!
- Tak – powiedziała staruszka – przypominam to sobie świetnie; polewaliśmy patyczki, a jeden z nich […], wypuścił zielone listki i wyrosło z tego wielkie drzewo, pod którym my starzy, teraz siedzimy.
- Tak, rozumie się – mówił staruszek – tam w kącie stała balia z wodą, tam pływał mój stateczek; sam go sobie wystrugałem; jakże świetnie pływał! Ale wkrótce zacząłem pływać na innym statku”. („BZOWA BABULEŃKA”)

6. „Nie mogę zbudować gniazda swego i mieszkać w pałacu, ale pozwól mi przylatywać od czasu do czasu, gdy sam będę miał ochotę; będę wieczorami siadywał na gałązce za oknem i śpiewał ci pieśń, która napełni cię radością i dobrymi myślami! Będę śpiewał o szczęśliwych i o tych którzy cierpią! Będę śpiewał o złem i dobrem i o wszystkim, co ukryte jest przed twymi oczyma! Mały ptak zagląda wszędzie: do biednych rybaków, pod dachy wieśniaków, do wszystkich, którzy z dala są od ciebie i twego dworu!” („SŁOWIK”)


7. „To były śliczne historyjki! Potem poprosił księżniczkę o rękę, a ona od razu się zgodziła.
- Musisz przyjść tu w sobotę powiedziała. – Wtedy król i królowa są u mnie na herbacie! […]; ale pamiętaj, żebyś opowiedział im jakąś bardzo ładną bajkę, bo moi rodzice najbardziej lubią bajki: dla mamy musi być moralna, dystyngowana, dla ojca wesoła, żeby się można było uśmiać!
- Dobrze - odpowiedział. – Jako narzeczeńskie prezenty będę przynosił jedynie opowieści!” („LATAJĄCY KUFER”)

8. „Zimny i blady leżał […] w swym łóżku, cały dwór myślał, że już nie żyje; i jeden dworzanin za drugim wymykali się […]; kamerdynerzy wyszli z sali ma ploteczki, a pokojówki pałacowe zapraszały znajomych na kawę. Wszystkie komnaty i krużganki wyłożono suknem, ażeby stłumić odgłosy kroków i wszędzie było cicho, cicho! Ale on jeszcze żył, leżał sztywny i blady w swym wspaniałym łóżku, przysłonięty kotarami z aksamitu ciężkimi, złotymi chwastami, wysoko pod sufitem jedno okno było otwarte i księżyc zaglądał przez nie, oświetlając go i sztucznego ptaka” („SŁOWIK”)

9. „Ściany pałacu były zrobione ze śnieżnej zawiei, a okna i drzwi z ostrych wiatrów; było tam przeszło sto sal, zależnie od tego jak zawiał śnieg; największa sala rozciągała się na wiele mil, wszystkie oświetlało silne światło zorzy polarnej; były wielkie, puste, lodowato zimne i błyszczące! Nie panowała tu nigdy radość, nie odbyły się tu nawet ani razu baliki niedźwiedzi, na którym mógłby zagrać wicher i gdzie by białe niedźwiedzie mogły chodzić na tylnich nogach i popisać się swoimi dobrymi manierami; nie było tu nigdy towarzyskich zabaw ani otwierania paszcz i bicia łapami, białe lisice nie plotkowały tu nigdy przy herbatce; puste, wielkie i zimne były sale” („KRÓLOWA ŚNIEGU”)

10. „Chcę popłynąć do nich do tych królewskich ptaków! Na pewno mnie zadziobią na śmierć, gdy ja, taki brzydal, odważę się do nich zbliżyć; ale nic to mnie nie obchodzi. Wolę żeby mnie zabiły te ptaki niż szczypały mnie kaczki, dziobały kury i kopała dziewczyna karmiąca ptactwo i żebym cierpiał w zimie” („BRZYDKIE KACZĄTKO”)


KONKURENCJA VII – Ukryte tytuły

Zadanie uczestników polega na wyszukaniu i podkreśleniu tytułów baśni Andersena, które występują w tekście. Forma gramatyczna mogła ulec zmianie. Grupa, która pierwsza wykona to zadanie otrzymuje dodatkowo 1 punkt.
Punktacja: 1 pkt – za każdy tytuł, 1 pkt – za szybkość

Daleko stąd w ogrodzie chińskiego cesarza, który ciągnął się aż do brzegów morza, rosły najpiękniejsze kwiaty i olbrzymie drzewa. Na jednym z nich, na zielonej gałązce, słowik uwił sobie gniazdko. Mały ptaszek co noc śpiewał tak cudownie, iż syrena, która wypływała z głębin na powierzchnię morza zachwycała się jego głosem i słuchała go leżąc w blasku księżyca na piaszczystej ławie. Tutaj przywędrowało też brzydkie kaczątko, popychane, szczypane i odpędzane przez wszystkich. Znalazło ono schronienie z dala od ludzi i zwierząt i mogło odpocząć słuchając pięknego śpiewu ptaka.
Pewnego dnia w pałacu cesarza urządzono bal z okazji zaślubin jego córki. Wybrankiem serca młodej panny był syn kupca, który podawał się za tureckiego boga, jedynym jego bogactwem był latający kufer.
Na uroczystość zaproszono same znakomitości. Gościem specjalnym była królowa śniegu. Przybyła ona ze swojego królestwa pięknymi saniami w towarzystwie starego Kobolda, którego poznała u króla Olch. Uroczystość tą uświetniła także swoją obecnością bzowa babuleńka nazywana dobrą wróżką. Podarowała ona młodej parze krzesiwo, dzięki któremu skarbiec królewski miał być zawsze pełny. Zabawa była huczna, goście dobrze się bawili przy dźwiękach ulubionej muzyki, ale niestety wszystko co dobre, szybko się kończy.
Uroczystość zakończyła się spacerem po cesarskim ogrodzie, gdzie wszyscy podziwiali śpiew prawdziwego słowika, po czym udali się na spoczynek do swoich zamków i pałaców.

KONKURENCJA VIII – Ukryte rzeczowniki

Drużyny w ciągu 10 minut mają ułożyć jak najwięcej rzeczowników z liter składających się na tytuł „Bzowa Babuleńka”.
Punktacja: 1 pkt – za każdy wyraz

KONKURENCJA IX – Reklama baśni

Zadanie polega na przygotowaniu plakatu-reklamy wybranej przez grupę baśni H. Ch. Andersena, a następnie zachęcenie do jej przeczytania. Każda drużyna otrzymuje bristol, kredki, farby, bibułę, kolorowy papier, klej. Dowolna technika pracy. Czas na przygotowanie – 20 min.
Punktacja: w skali 1-3 pkt. za plakat; w skali 1-3 pkt. za prezentację słowną

Opracowała: Elżbieta Marek
Wyświetleń: 8419


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.