AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Wachel, 2010-06-02
Lipnica Dolna

Pedagogika, Konspekty

Konspekt zajęć logopedycznych: "Co słychać na wsi?" - gimnastyka buzi, ucha i języka.

- n +

Konspekt do zajęć logopedycznych
prowadzonych w grupie dzieci 6 – letnich

Temat: „Co słychać na wsi?” – gimnastyka buzi, ucha i języka

Cele:- ogólne;
-usprawnianie narządów artykulacyjnych
-doskonalenie słuchu fonematycznego
-prawidłowa artykulacja głosek
-operacyjne(dziecko):
-umie usprawniać ćwiczeniami narządy mowy
-prawidłowo artykułuje głoski
-wyróżnia głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie
-rozróżnia samogłoski i spółgłoski
-potrafi dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów
-zna sposoby prawidłowego oddechu (wdech nosem, wydech-ustami)
-rozpoznaje zwierzęta wiejskie po ich odgłosach
-potrafi naśladować głosy zwierząt stosuje zwroty dźwiękonaśladowcze

Metody:
-słowna ( rozmowa, instrukcja, opowiadanie)
-oglądowa (pokaz)
-czynnościowa (zadania stawiane do wykonania)

Formy:
-indywidualna, zespołowa, zbiorowa


Środki dydaktyczne: Lusterka, obrazki, pudełka, płyta CD, karty pracy dla każdego dziecka, domino fonetyczne, plastikowe rurki, rysunki zwierząt

Przebieg:

1. Ćwiczenia słuchowe- dzieci słuchają z płyty odgłosów zwierząt wiejskich, mówią, gdzie można je usłyszeć ( na wsi, w zagrodzie wiejskiej)

2. Ćwiczenia szczęki dolnej- zabawa ,,Pastuszkowie i krówki”. Dzieci podzielone na dwie grupy: dziewczynki - ,,krówki”, chłopcy- ,,pastuszkowie”. Wszystkie dzieci trzymają lusterka. ,,Krówki” pasą się na pastwisku i naśladują żucie, wykonując przed lusterkiem ruchy szczęki w prawo, w lewo, do góry, na dół. W przerwie między żuciem naśladują głosy zwierzęcia: muuu, muuu.
Pastuszkowie w tym czasie leżą na boku i oglądając w lusterku ziewają kilkakrotnie, powoli opuszczają dolną szczękę powoli unoszą ją ku górze. W czasie opuszczania szczęki język leży nieruchomo na dnie jamy ustnej, wargi nie wykonują żadnych ruchów). Potem zmiana ról.



3. Ćwiczenia języka zabawa ,,Język akrobata”
-nauczycielka recytuje wiersz, a dzieci wykonują ćwiczenia w sposób, który podpowiada im tekst:
Na początku jest rozgrzewka
językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje
wszystkim nam się pokazuje:
w dół i górę
w lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje,
piękne kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
jak się język bawi w berka.
Język długi i szeroki, umie liczyć, lubi skoki.
Kto spróbuje z miną śmiałą
zwinąć język w rurkę małą?
Już rozgrzewka zakończona,
ząbki liczyć przyszła pora!
Język ząbki poleruje,
każdy dotknie i wyczuje.
Język w górze za ząbkami
może dotknąć twardej ściany
i dotyka jej radośnie,
Gdy mu ślina piśnie ,,Noś mnie”


4 Ćwiczenia wargi i języka- zabawa: ,,Koniki” (dzieci dobierają się parami, jedno jest konikiem, drugie woźnicą, biegają po sali. Naśladują uderzania kopyt przez kląskanie językiem szybko i wolno. Na sygnał koniki zatrzymują się, parskają ze zmęczenia, woźnica cmoka, by konik poszedł dalej. Potem zmiana ról.
5 Ćwiczenia podniebienie miękkiego- zabawa ,,Zwierzęta robią żywe miny” (dzieci siedzą w parach naprzeciw siebie, nauczyciela ,,zmienia,, je w zwierzęta, jedno robi dziwną minę, a drugie musi ją powtórzyć. Potem zmiana ról.


6 Ćwiczenia oddechowe-
• zabawa ,,Drzewa szumią” ( ruchy ramion w prawo i w lewo wraz z wymową głoski szszsz wolno i szybko)
• zabawa; ,,Roślina mała i duża” ( dziecko kuca, na sygnał prostuje się, wspina na palce i wciąga powietrze nosem, po chwili wypuszcza powietrze ustami jednocześnie pochyla się do skłonu w przód.)

7 Ćwiczenia ortofoniczne- zabawa ,,Co słychać na wsi?” (nauczycielka recytuje wiersz pokazując jednocześnie obrazki, dzieci naśladują odgłosy pokazywanych zwierząt)
Co słychać na wsi?
Zależy gdzie.
Na łące słychać- kle kle.
Na stawie- kwa, kwa.
Na polu- kraaaa.
Przed kurnikiem- kukuryku!
Ko, ko, ko, ko- w kurniku.
Koło budy słychać- hau,hau.
A na progu- miau, miau.
A co słychać w domu: nie powiem nikomu!
8.Czyj to domek?
Przenoszenie zwierząt do odpowiedniego domku za pomocą słomki ,kolorowanie.

9. Zakończenie zajęć



Literatura:
1 Rocławska M. Zabawy usprawniające buzię i język dziecka Glottispol, Gdańsk 1995
2 Chmielewska E. Zabawy logopedyczne i nie tylko MAC, Kielce 1995
3 Balejko A. Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Białystok 1994





Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7782


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.