Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Izabella Piechota, 2010-05-31
Grojec

Zajęcia pozaszkolne, Program nauczania

Autorski program koła filmowego w gimnazjum.

- n +


DYSKUSYJNY KLUB FILMOWY – „Filmowe piątki”

Autorski program koła filmowego w gimnazjum

Wstęp

CO TO JEST DKF?
Dyskusyjny Klub Filmowy - to cykl filmowych spotkań prowadzonych podczas „Filmowych piątków”, gdzie uczniowie gimnazjum mogą uczestniczyć w projekcjach specjalnych.
Podstawową materią zajęć jest film. Ze względu na tę specyfikę konieczne są zajęcia dwugodzinne. Zajęcia planowane są co dwa tygodnie w piątki, w godzinach popołudniowych przez cały rok szkolny. Każdy seans poprzedza prelekcja nauczyciela, a kończy - dyskusja publiczności. Są to zajęcia pozalekcyjne, nieobowiązkowe, przeznaczone dla miłośników X Muzy.

CZEMU SŁUŻĄ „Filmowe piątki”?
Uczestnicy DKF zyskują szansę obejrzenia filmów o szczególnych walorach artystycznych, wybitnych obrazów już nieobecnych na ekranach kinowych i rzadko pokazywanych w kanałach telewizyjnych. Mają możliwość obejrzenia znaczących adaptacji dzieł literackich, zapoznania się z historią sztuki filmowej i dziełami mistrzów kina, jak również przyswojenia podstawowych pojęć związanych z estetyką filmu, zapoznania się z rodzajami filmowymi i gatunkami filmowymi (filmem fabularnym, dokumentalnym, dramatem, komedią, horrorem, musicalem itp.)
Istotą „Filmowych piątków” jest przybliżenie młodym ludziom tych dzieł, które powinny stanowić lekturę obowiązkową każdego prawdziwego kinomana. Chodzi
o filmy ambitne, zarówno współczesne, jak i klasykę kina. Spotkania DKF nie mogą zagwarantować, że każdy film spodoba się wszystkim uczestnikom, jednak różnorodność tematyczna i uwzględnianie gustów widzów gwarantuje, ze każdy
z zainteresowanych znajdzie dla siebie atrakcyjny tytuł. Cykle mają rozbudzać zaciekawienie sztuką filmową przez duże "S", nie zaś zniechęcać do niej!
Każde spotkanie kulturalno-towarzyskie to okazja do dyskusji na temat wyświetlanego obrazu. Młodzież zachęcana jest przez prowadzącego do recenzji słownych, wyrażania krytyki. Nauczyciel jest przewodnikiem, pomaga w interpretacji sztuki, kieruje dyskusją, prowokuje do stawiania sądów, wyciągania wniosków. Nieobowiązkowy charakter DKF zapewnia uczestnictwo prawdziwych miłośników
X Muzy i buduje ich kameralny charakter.
Sala „kinowa” nie spełnia co prawda wymogów profesjonalnego kina, gwarantuje jednak wygodne, niemal domowe warunki podczas projekcji.

Ogólne cele dydaktyczno - wychowawcze:
· Rozwijanie potrzeb kulturowych uczniów.
· Poszerzanie zainteresowań filmem.
· Zapoznanie uczniów z historią kinematografii polskiej i światowej.
· Zapoznanie uczniów z rodzajami i gatunkami filmowymi.
· Przedstawienie konstrukcji budowy filmu.
· Kształtowanie umiejętności odczytywania języka filmu.
· Kształtowanie umiejętności analizy dzieła filmowego.
· Świadomy odbiór tekstów kultury.
· Kształcenie umiejętności wnikliwej obserwacji.
· Kształcenie potrzeby autorefleksji.
· Wspieranie rozwoju emocjonalnego.
· Uwrażliwienie na losy bohaterów filmowych.
· Rozwijanie wrażliwości na piękno obrazu i dźwięku.
· Kształtowanie wrażeń estetycznych.
· Wypowiedzi własnej opinii na forum publicznym.
· Uczenie tolerancji i otwartości na poglądy innych.

Treści nauczania:
Lektura filmowa:
„Lista Schindlera” /gatunek: dramat, wojenny/ – Oskar Schindler jest poważanym niemieckim przemysłowcem, który podczas II wojny światowej jest właścicielem dużej fabryki, w której w nieludzkich warunkach pracują Żydzi. Widząc cierpienie tych ludzi zaczyna ratować ich przed śmiercią w obozach koncentracyjnych. Film oparty jest na prawdziwej historii Oskara Schindlera, który podczas wojny ocalił przed śmiercią około 1100 ludzkich istnień.
„Forrest Gump” /gatunek: dramat, komedia/ – Forrest Gump" to romantyczna historia dokumentalno-fabularna. W roli tytułowej Tom Hanks jako Forrest Gump - nierozgarnięty młody człowiek o wielkim sercu i zdolności do odnajdywania się
w największych wydarzeniach w historii USA, począwszy od swego dzieciństwa
w latach 50-tych. Po tym, jak staje się gwiazdą footballu, odznaczonym bohaterem wojennym i odnoszącym sukcesy biznesmenem - Forrest zyskuje status osobistości, lecz nigdy nie rezygnuje z poszukiwania tego, co dla niego najważniejsze.
„Chicago” /gatunek: kryminał, musical/ – Znany broadwayowski reżyser teatralny
w filmowej adaptacji nagrodzonego Tony musicalu o seksie, morderstwie, zazdrości
i jazzie. Historia atrakcyjnej, wodewilowej piosenkarki Roxie Hart, która zamknięta w więzieniu za zabójstwo swojego kochanka staje się obiektem podziwu, dzięki pomocy swojego niezbyt uczciwego prawnika.
„Przypadek” /gatunek: dramat, psychologiczny, polityczny/ – Film Krzysztofa Kieślowskiego pokazuje trzy różne losy jednego człowieka, Witka Długosza (Bogusław Linda), trzy potencjalne życiorysy jednej osoby, zależne wyłączne
od przypadku. W pierwszej sekwencji Witek usiłuje zdążyć na pociąg do Warszawy
i od tego zależą jego dalsze losy. Jeśli zdąży, spotka w pociągu starego działacza komunistycznego, który wciągnie go w orbitę władzy. Jeśli potrąci na peronie sokistę, to nie tylko nie zdąży, lecz zostanie jeszcze ukarany, a przez to dołączy do opozycji politycznej. W trzecim wariancie spotyka na peronie znajomą dziewczynę,
co skończy się ślubem i wyborem apolitycznej kariery naukowca. Wszystkie warianty mają finał na lotnisku Okęcie, skąd Witek ma odlecieć za granicę. Jednak strajki
w kraju (lato 1980 rok) udaremniają odlot w wariancie pierwszym i drugim, w trzecim Witek odlatuje...
„Życie jest piękne” /gatunek: dramat, komedia, wojenny/ – Komedia, której głównym tematem jest... holocaust. Sympatyczny, wesoły Guido przybywa
do dużego miasta w Toskanii, zakłada rodzinę. Wybucha wojna, wkraczają Niemcy, Guido, jako pół-Żyd trafia do obozu koncentracyjnego wraz z najbliższą rodziną. Próbuje jednak przekonać syna, że pobyt w obozie jest jedynie pewną formą zabawy dla dorosłych.
„Moje życie beze mnie” /gatunek: melodramat/ – Historia 23-letniej kobiety, która dowiaduje się, że jest chora na raka i niebawem umrze. Przed śmiercią pragnie jednak pozałatwiać wszystkie swoje sprawy, pogodzić się z ludźmi i ze światem.
„Wieczna Miłość” /gatunek: biograficzny, melodramat, muzyczny/ – Ludwig van Beethowen umiera i jego mentor zajmuje się ostatnią wolą i testamentem kompozytora. Powstaje pytanie, kto jest "Wieczną miłością" Beethoven'a i jak tę osobę odnaleźć.
„Babel” (2/2) /gatunek: dramat/ – Trzy historie ze wspólnym mianownikiem - jednym strzałem z karabinu. Rodzina z Maroka, małżeństwo amerykańskich turystów, niania z Meksyku, która opiekuje się dziećmi Amerykanów oraz niesłysząca córka znanego biznesmena zostają wciągnięci w serięwypadków, których konsekwencje
w zależności od punktu widzenia i od bohatera są tragiczne lub ratują życie. "Wydaje nam się - mówi reżyser - że dzięki zaawansowanym narzędziom komunikacji świat zrobił się mały i dostępny. Mimo to, ludzie nie potrafią się komunikować. I nie chodzi tu o język. Wbrew pozorom tę barierę łatwo pokonać. Dla mnie problemem są idee, wizje i oczekiwania, które mamy wobec siebie. To one tak naprawdę nas dzielą.
Co sprawia, że jesteśmy tacy sami i jednocześnie tak różni. O tym jest ten film.
„Nędznicy” (2/2) /gatunek: kryminał, romans, dramat obyczajowy/ – Historia życia dwóch mężczyzn: galernika skazanego na ciężkie więzienie za kradzież kromki chleba, Jeana Valjeana oraz gnębiącego go policjanta, Javerta. Po blisko 20 latach spędzonych w więzieniu Jean Valjean odzyskuje wolność. Postanawia odtąd żyć uczciwie i zgodnie z prawem. Jednak Javert, szef policji uważa, że Jean resztę życia powinien spędzić w odosobnieniu. Ściga go po całym kraju przekonany o słuszności swojej misji. Film powstał na podstawie słynnej powieści Victora Hugo z 1862 roku.
„Pianista” (2/2) /gatunek: biograficzny, dramat, wojenny/ – To historia Władysława Szpilmana, znakomitego pianisty i kompozytora. Rozpoczyna się we wrześniu 1939 roku. Po wkroczeniu do Warszawy Niemcy wprowadzają restrykcje wobec ludności żydowskiej. Szpilman z rodziną: rodzicami, dwiema siostrami i bratem, przeżywają pasmo upokorzeń. Pozbawieni środków do życia, wyprzedają obrazy, srebro, meble, a w końcu i największy skarb artysty: fortepian.: Żydzi zostają umieszczeni
za murami getta. Szpilman zarabia na utrzymanie całej rodziny, grając w kawiarni. Niemcy zaczynają wywozić Żydów do "obozów pracy". Szpilmana w ostatniej chwili wyciąga z szeregu skazańców znajomy żydowski policjant, który rozpoznaje go
i ratuje mu życie. Rodzina ginie w otchłani Holokaustu. Szpilmanowi z pomocą żydowskiego ruchu oporu udaje mu się uciec z getta. Przechowują go kolejno jego polscy przyjaciele. W czasie powstania warszawskiego znajduje schronienie
w zrujnowanej willi, nieświadom tego, że mieści się tam główna kwatera wojsk niemieckich. Zostaje nakryty przez niemieckiego kapitana, który go przesłuchuje. Gdy Szpilman ujawnia, że jest pianistą, kapitan każe mu zagrać na znajdującym się tam fortepianie. Wzruszony kapitan postanawia pomóc mu przeżyć.
„Slumdog. Milioner z ulicy” /gatunek: dramat/ – Jamal, mieszkaniec slumsów Bombaju, w wieku 18 lat bierze udział w hinduskiej wersji "Milionerów". Od finałowej wygranej dzieli go ostatnie pytanie, jednak zanim zdąży na nie odpowiedzieć, aresztuje go policja. Funkcjonariusze chcą się dowiedzieć jak chłopak może wiedzieć tak dużo. Jamal opowiada prawdziwą historię dzieciństwa, przemocy i miłości swojego życia. To ulica była jego szkołą. Szkołą przetrwania...
„Piękny umysł” /gatunek: biograficzny, dramat/ – Jest rok 1947. John Forbes Nash Jr. właśnie przybył na Uniwersytet Princeton, aby rozpocząć podyplomowe studia matematyczne... Nash jest typem niepokornym, nic sobie nie robi z wewnętrznych subtelnych praw, którymi rządzi się akademicki światek, jak również z obowiązku regularnego uczęszczania na zajęcia. Obsesyjnie wręcz myśli tylko o jednym - znalezieniu naprawdę oryginalnego pomysłu, który wszystkich powaliłby na kolana. Pewnego wieczoru w lokalnym pubie, zainspirowany reakcją kolegów i ich rywalizacją o względy ponętnej blondynki, Nash doznaje swoistego "olśnienia". Myśl, która w niejasnej formie krążyła do tej pory w jego głowie nabiera realnych kształtów. W rezultacie powstaje praca na temat teorii gier - z dziedziny matematyki konkurencji - która w odważny sposób obala twierdzenia doktryny Adama Smitha, ojca współczesnej ekonomii. Ciesząca się uznaniem przez ponad sto pięćdziesiąt lat teoria Smitha z dnia na dzień traci swoją rację bytu, a życie Nasha zmienia się raz na zawsze...
„Juno” /gatunek: dramat, komedia/ - Ku swojemu ogromnemu zdziwieniu młodziutka Juno (Ellen Page) dowiaduje się, że jest w ciąży. Za radą najlepszej przyjaciółki Lei postanawia znaleźć dla nienarodzonego dziecka bezdzietne małżeństwo, które zgodziłoby się je adoptować. Wkrótce natrafia na pasującą do jej oczekiwań parę, Marka i Vanessę. To jedno z najbardziej pozytywnych zaskoczeń filmowych ostatnich lat. Mały wielki film, który zdobył nieoczekiwanie uznanie krytyki i ogromną popularność wśród widowni. W czym tkwi fenomen opowieści o pewnej wygadanej
i nadzwyczaj inteligentnej nastolatce w ciąży? Najprostsza odpowiedź brzmi:
w całkowitej bezpretensjonalności i świeżości spojrzenia. Zero moralizatorstwa, pouczania i misji. Zero zużytych kalek i klisz, w zamian za to skrzące błyskotliwością dialogi i świetna gra aktorska.
„Marzyciel” /gatunek: dramat/ – James Barrie (Johnny Depp) ma żonę Mary (Radha Mitchell), piękny dom i psa, ale nie jest szczęśliwy. Pisze sztuki i książki, które nikomu nie przypadają do gustu, a on nie wie, jaka jest tego przyczyna. Wszystko zmienia się pewnego pięknego dania, gdy to całkowicie przypadkowo poznaje
w parku wdowę Sylvię Llewelyn Davies (Kate Winslet) i jej czterech synów. Od tego momentu James czuje, że jest komuś potrzebny - staje się członkiem tej rodziny
i prawdziwym przyjacielem Sylvi. Przez to stają się w mieście obiektem plotek,
a Barrie'go na dodatek opuszcza żona. Jedyną pozytywną rzeczą jest fakt, że
od momentu poznania z rodziną Daviesów, James zaczyna pisać wspaniałą powieść, która uwieczni jego imię na wieki. Ma zamiar pokazać szerszej publiczności krainę Nibylandii, gdzie przebywa Piotruś Pan. Do tej krainy można dotrzeć jedynie wtedy, gdy się w nią bardzo mocno uwierzy. Pozorną sielankę może przerwać jedynie choroba Sylvi...
„Poszukiwany, poszukiwana” /gatunek: komedia/ – Pracownik muzeum, Stanisław Maria Rechowicz, oskarżony niesłusznie o przywłaszczenie sobie obrazu, ukrywa się w... damskiej sukience. Podejmuje pracę jako gosposia. Szybko zmienia kolejnych chlebodawców. U pana "profesora" zajmuje się skupowaniem cukru do produkcji bimbru. Pracę u nowobogackich traci, gdy staje w obronie swej napastowanej żony. W końcu obraz się odnajduje, ale bohater nie chce zrezygnować z lukratywnego zajęcia i rozpoczyna pracę jako pokojówka w domu zagranicznego dyplomaty.
„Szósty zmysł” /gatunek: thriller/ – Do domu mieszkającego w Filadelfii psychiatry, dr. Malcolma Crowe (Bruce Willis) i jego żony Anny (Olivia Williams) włamuje się niezrównoważony psychicznie pacjent Vincent Gray (Donnie Wahlberg), który oskarża doktora o to, że nie potrafił udzielić mu pomocy. Strzela do niego, po czym odbiera sobie życie... Malcolm powoli dochodzi do siebie po zamachu na jego życie. Jego uwagę zwraca przypadek Cole'a Seara (Haley Joel Osment), ośmioletniego syna samotnie wychowywanego przez matkę, Lynn (Toni Collette). Cole jest niezwykle jak na swój wiek rozwinięty, ma obsesję na punkcie żołnierzyków i cierpi
z powodu rozwodu rodziców. Ku swemu zdumieniu Malcolm odkrywa, że chłopiec posiadł tzw. "szósty zmysł", potrafi wyobrazić sobie, co zdarzyło się w danym miejscu przed wielu laty, a także widzi i słyszy umarłych.
„Zmierzch” /gatunek: horror, romans/ – Isabella Swan to szukająca swego miejsca w świecie, zagubiona nastolatka, cicha marzycielka. Kiedy poznaje przystojnego, błyskotliwego i intrygującego Edwarda Cullena nie zdaje sobie sprawy, że znajomość ta wstrząśnie jej życiem i zmieni je na zawsze. Zrealizowana z rozmachem historia
o zakazanym, burzliwym i niebezpiecznym romansie młodego wampira
i śmiertelniczki. W obsadzie wschodzące gwiazdy Hollywood: Kristen Stewart ("Azyl") i Robert Pattinson ("Harry Potter i Zakon Feniksa")!
„Love story” (2/2) /gatunek: melodramat/ – Oliver Barrett IV poznaje Jennifer Cavilleri w uniwersyteckiej bibliotece. Wydaje się, że wszystko ich dzieli: on jest studentem Uniwersytetu Harvarda, ona koledżu Radcliffe; on jest bogaty, ona pochodzi z ubogiej rodziny; on jest WASP-em, ona katoliczką włoskiego pochodzenia; on interesuje się sportem, ona muzyką klasyczną. Mimo to zakochują się. Niezadowolony ze stosunku swoich rodziców do Jenny, Oliver zrywa stosunki
z nimi i nie zaprasza ich na ślub. Po ukończeniu studiów Jenny podejmuje pracę
w szkole i utrzymuje Olivera, aby ten mógł kontynuować naukę na Harvardzie. Kiedy jako absolwent prawa Oliver dostaje intratną posadę w kancelarii prawniczej, decydują się na dziecko, jednak pomimo wielomiesięcznych starań Jenny
nie zachodzi w ciążę. Podczas badań płodności okazuje się, że jest ciężko chora...

Przewidywane osiągnięcia uczniów po zajęciach DKF
Cele szczegółowe programu:
· Uczeń zna początki kina i jego twórców.
· Uczeń zna wybrane dzieła klasyki filmowej i współczesnych twórców.
· Uczeń zna podstawowe gatunki filmowe.
· Uczeń potrafi wskazać podstawowe cechy gatunków filmowych.
· Uczeń potrafi analizować dzieło filmowe.
· Uczeń rozróżnia plany filmowe.
· Uczeń posiada wiedzę dotyczącą budowy dzieła filmowego.
· Uczeń zna zawody związane z produkcją dzieła filmowego.
· Uczeń rozumie język filmu.
· Uczeń rozumie pojęcie fikcji w filmie.
· Uczeń docenia rolę muzyki w filmie.
· Uczeń dostrzega malarskość obrazu filmowego.
· Uczeń potrafi rozpoznawać i analizować animacje komputerowe, tricki filmowe, efekty specjalne, technikę montażu.
· Uczeń dostrzega powiązanie obrazu filmowego ze światem wartości.
· Uczeń kształtuje swoje umiejętności empatii.
· Uczeń potrafi analizować tematykę filmu, zachowania bohaterów, ich motywacje i wybory.
· Uczeń przełamuje schematyzm własnego myślenia.
· Uczeń umie wyrażać własne opinie i dyskutować ze zdaniem innych.
· Uczeń potrafi samodzielnie analizować dzieło filmowe.
· Uczeń staje się krytycznym odbiorcą dzieła filmowego.

Przebieg zajęć „Filmowe piątki”:
prelekcja nauczyciela zawierająca informacje o filmie,
projekcja filmu,
dyskusja.

Harmonogram spotkań:
2 razy w miesiącu (co drugi piątek),
godz. 14.45,
czas trwania spotkań: 2 – 2,5 godz.

Źródło informacji o filmach:
www.filmweb.pl
http://pl.wikipedia.org

Filmoteka: materiały filmowe z prywatnej kolekcji nauczyciela.

Program opracowała Izabella Piechota – nauczycielka języka polskiego
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6516
 
   Komentarze
  • Kasia, 2011-09-17

    Bardzo fajny pomysł i pomógł mi bardzo w pracy bo sama myślałam o
    czyms takim tylko za bardzo nie miałam pojęcia jak to
    ugryźć!Dzięki!pozdrawiam

  • zbyszek, 2012-10-01

    dzięx...super pomysł, będę się wzorował w swojej pracy



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014