AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Beata Frankiewicz, 2010-05-31
Lubin

Chemia, Projekty edukacyjne

Projekt edukacyjny: "CHCEMY WIEDZIEĆ, JAKIM POWIETRZEM ODDYCHAMY W NASZYM MIEŚCIE".

- n +


PROJEKT EDUKACYJNY:

„CHCEMY WIEDZIEĆ, JAKIM POWIETRZEM ODDYCHAMY W NASZYM MIEŚCIE”

DLA KLASY I j GIMNAZJUM NR 1 W LUBINIE


Projekt opracowała i wdrożyła mgr Beata Frankiewicz


Czas realizacji projektu: marzec
Na wykonanie badań w terenie i w laboratorium należy przeznaczyć ok. czterech godzin + jedna godzina wycieczka do Sanepidu.


I. Cele ogólne:

1. Uświadomienie zagrożeń środowiska przyrodniczego występujących w miejscu zamieszkania.
2. Poznanie prostych metod badawczych niezbędnych do oceny stanu ekologicznego najbliższego środowiska naturalnego.
3. Rozwijanie wrażliwości na najbliższe środowisko przyrodnicze, piękno przyrody oraz budzenie szacunku dla niej.


II. Cele szczegółowe:

1. Poznanie prostych metod badań zanieczyszczeń powietrza.
2. Stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
3. Kształcenie umiejętności interpretowania zjawisk.
4. Kształcenie umiejętności współpracy w grupie.
5. Uświadomienie zagrożeń środowiska przyrodniczego występujących w miejscu zamieszkania.
6. Budzenie szacunku do przyrody.


III. Procedury osiągnięcia celów:


1. Stosowanie odpowiednich metod pracy uczniów:
- zajęcia terenowe
- burza mózgów
- doświadczalna – pomiar zanieczyszczeń powietrza
- wycieczka do Sanepidu
- prezentacja sprawozdań
- plakaty

2. Stosowanie odpowiednich form pracy:
- praca zespołowa

3. Stosowanie właściwej organizacji pracy:
- przygotowanie kart pracy
- przygotowanie instrukcji do ćwiczeń w laboratorium

IV. Opis projektu:

Program realizowany jest na osiedlu „Przylesie” w Lubinie oraz szkolnym laboratorium. Służy integracji różnych edukacji a także szkoły z otoczeniem oraz uczniów. Uczniowie pracują wykonując badania w terenie i w laboratorium.


Zajęcia terenowe:
Zajęcia w terenie są prowadzone wzdłuż trasy od Gimnazjum nr 1 ulicami: Szpakową, Gajową w kierunku parku leśnego i strzelnicy. Trasa kończy się w okolicach Zakładu energetycznego przy ul. Legnickiej.
W trzech wybranych miejscach zwanych dalej przystankami uczeń wykonuje następujące badania i pomiary:

1. rozpoznaje drzewa w terenie
2. określa stężenie SO2 metoda porostową;
3. wykonuje pomiar zapylenia
4. zaznacza na planie przebytą trasę

Praca w laboratorium:

W laboratorium uczeń wykonuje doświadczenia na podstawie instrukcji:

1. działanie dwutlenku siarki na rośliny zielone
2. badanie zawartości pyłów w spalinach samochodowych
3. badanie wpływu spalin na kiełkujące nasiona roślin

Wycieczka do Sanepidu w Lubinie:

1. zapoznanie z metodami i sposobami pomiaru zanieczyszczeń powietrza
2. ustalenie trucicieli powietrza w najbliższej okolicy

Po skończonych badaniach uczniowie sporządzają sprawozdania i wykonują plakaty, które mogą być zaprezentowane w trakcie np. Dni Ziemi.


Część I
Praca w terenie:
Określenie stężenia dwutlenku siarki metodą porostową

Materiały: skale porostowe, plan terenu z naniesionymi punktami badawczymi, karta obserwacji.

a) Uważnie obejrzyj korę najstarszych drzew w rejonie punktu pomiarowego (I - w pobliżu drogi biegnącej przy szkole, II – na strzelnicy i III – w pobliżu ruchliwej drogi)
i wybierz drzewo do badań;
b) Przy pomocy skali porostowej, określ formy występujących tam porostów oraz stężenie dwutlenku siarki na danym terenie;
c) Dane zapisz w karcie obserwacji.

Badanie zapylenia powietrza

Materiały: przezroczysta taśma klejąca, nożyczki, puszka blaszana, mapa punktów pomiarowych,
karta ćwiczeniowa.
a) Na otwór blaszanej puszki naciągnij, klejem do góry, 5 pasków taśmy samoprzylepnej (przymocuj je do obrzeża innym kawałkiem taśmy) i ustaw ją w wyznaczonych punktach pomiarowych ( parapet okna z dala od drogi, parapet okna przy drodze, w parku)
b) Po dwóch tygodniach ostrożnie odklej je i przyklej na karcie ćwiczeniowej.
c) Określ źródło pochodzenia pyłu patrząc na jego zabarwienie:
barwa czarna – pyły węglowe, pyły jasne – pyły cementowe i popioły, brunatna – pyły metali.

Część II
Laboratorium:


Działanie dwutlenku siarki na rośliny zielone

Materiały: kolba stożkowa, rozpylacz, gałązka drzewa iglastego drzew, uniwersalny papierek wskaźnikowy, woda, siarka, łyżka do spalań, palnik, korek.
a) W kolbie stożkowej umieść gałązkę sosny oraz papierek uniwersalny, aby potwierdzić kwaśny odczyn środowiska, po zwilżeniu zawartości kolby.
b) Posługując się rozpylaczem z wodą zwilż zawartość kolby.
c) Wprowadź do cylindra palącą się siarkę. Cylinder napełniony SO2
zatkaj i pozostaw do następnego dnia;
d) Zaobserwuj zmiany na umieszczonych w atmosferze dwutlenku siarki
częściach roślin i zapisz je.

Badanie zawartości pyłów w spalinach samochodowych

a) Lekko zwilżony wacik zbliż do gazów wydobywających się z rury spalinowej (mogą być wcześniej zebrane do balonika).
b) Zapisz obserwacje i wnioski.

Badanie wpływu spalin na kiełkujące nasiona roślin
Materiały: 2 spodki szklane, lignina, nasiona rzeżuchy, 2 woreczki, balonik z gazami spalinowymi.
a) Na dwa spodki szklane połóż nasączone wodą przegotowaną krążki z ligniny i rozłóż na nich nasiona rzeżuchy. Włóż je do woreczków.
b) Po 24 godzinach odłóż jeden woreczek z kiełkującymi roślinami jako wzorcowy, a do drugiego woreczka wprowadź gazy spalinowe i szczelnie zamknij.
c) Po upływie 1 godziny nasiona w woreczku zawierającym spaliny porównaj z nasionami w woreczku wzorcowym. Zanotuj obserwacje i wyciągnij wnioski



KARTA PRACY UCZNIA

Przystanek nr 1 : „ Przyroda wokół szkoły”
Część I – PRACA W TERENIE


1. Zaznacz na planie drogę jaką przeszedłeś od szkoły do przystanku nr 1

2. Drzewa i krzewy spotkane na drodze: szkoła – przystanek nr 1:

…………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………….

3. Zawartość dwutlenku siarki w powietrzu:

Obserwacje:

…………………………………………………………………………….

Wnioski:

…………………………………………………………………………….

4. Pomiar zapylenia:

Parapet okna z daleka od drogi

Wygląd taśmy:…………………………………………………………….


KARTA PRACY UCZNIA

Przystanek nr 2 : „ Strzelnica w parku leśnym”
Część I – PRACA W TERENIE


1. Zaznacz na planie drogę jaką przeszedłeś od przystanku nr 1 do przystanku nr 2

2. Drzewa i krzewy spotkane na drodze: przystanek nr 1- przystanek nr 2:

…………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………….

3. Zawartość dwutlenku siarki w powietrzu:

Obserwacje:

…………………………………………………………………………….

Wnioski:

…………………………………………………………………………….

4. Pomiar zapylenia:

park

Wygląd taśmy:…………………………………………………………….


KARTA PRACY UCZNIA

Przystanek nr 3 : „ Ruchliwa droga”
Część I – PRACA W TERENIE


1. Zaznacz na planie drogę jaką przeszedłeś od przystanku nr 2 do przystanku nr 3

2. Drzewa i krzewy spotkane na drodze: przystanek nr 2- przystanek nr 3:

…………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………….

3. Zawartość dwutlenku siarki w powietrzu:

Obserwacje:

…………………………………………………………………………….

Wnioski:

…………………………………………………………………………….

4. Pomiar zapylenia:

Parapet okna przy drodze

Wygląd taśmy:…………………………………………………………….


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3811


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.