MATURA Z HISTORII. EGZAMIN PISEMNY.
WSKAZÓWKI I PROPOZYCJE.
1. Pisemny egzamin dojrzałości z historii trwa 5 godzin zegarowych, licząc od momentu podyktowania pytań.
2. Podstawą sukcesu jest właściwe wykorzystanie czasu oraz dobre zaplanowanie pracy.
3. Liczy się jakość Twojej pracy, a nie ilość, jednak należy dążyć do wyczerpania tematu, i trudno sobie wyobrazić zrealizowanie tematu maturalnego np. na 2 stronach papieru kancelaryjnego
4. Arkusz egzaminacyjny składa się z trzech tematów. Spośród nich wybierasz jeden i wybrany temat podkreślasz. Temat pierwszy i drugi należy przedstawić w formie wypracowania. Tematy te przeważnie są sformułowane problemowo czy wręcz przekrojowo. Temat trzeci zawiera zadania ( pytania) związane z tekstami źródłowymi ; trzeba na nie udzielić krótkiej lub rozszerzonej odpowiedzi w zależności od charakteru pytania.
5. Jeśli zdecydujesz się na temat 1 lub 2 koniecznie napisz w brudnopisie plan pracy, który oczywiście może być w trakcie realizacji uzupełniany. Postępowanie według planu ułatwia pisanie pracy.
6. Struktura pracy na temat 1 lub 2 powinna wyglądać następująco :
Wstęp
- Wyjaśnienie tematu pracy
- Określenie ram chronologicznych i przestrzennych
- Wyodrębnienie głównych problemów pracy
- Postawienie tezy, głównego twierdzenia, które będziecie udowadniać
- Wprowadzenie do tematu, nawiązanie do zasadniczej części wypracowania
Rozwinięcie - zasadnicza, najważniejsza część pracy ( rozwinięcie głównych problemów wymienionych we wstępie). Ta część pracy powinna być najbardziej obszerna
Zakończenie
- Podsumowanie, bilans
- Ogólne wnioski płynące z treści pracy
- Własna ocena
7. W trakcie realizacji zadań, szczególnie 1 lub 2, trzeba zwrócić uwagę na następujące elementy:
a) Dokonać selekcji faktów, wybrać te, które są związane z tematem. Należy trzymać się tematu pracy!!!
b) Najlepiej posługiwać się własnym językiem, a nie wyuczonym językiem "podręcznikowo - encyklopedycznym"
c) Dobrze jest wykorzystać również wiedzę z innych dziedzin, zwłaszcza takich, jak : literatura piękna, sztuka, muzyka, geografia. Przy niektórych tematach jest to wręcz konieczne (tzw. korelacja międzyprzedmiotowa)
d) Stosować odpowiednie terminy historyczne
e) Uwzględnić szersze tło historyczne, np. dane wydarzenia z historii Polski warto pokazać na tle historii powszechnej
f) Należy uwzględnić rolę postaci historycznych, a przy danym nazwisku umieścić chociaż skrót imienia ( postać historyczna to nie Nasz kolega!)
g) Nie pisz o wydarzeniach i o procesach historycznych nie mających związku z tematem ; tracisz tylko czas i obniżasz sobie końcową ocenę
h) Jeśli nie jesteś pewien konkretnej daty, określ czas wydarzenia terminem "około", "na przełomie" itp. Unikaj też podawania dat dziennych, łatwo bowiem tutaj o pomyłkę.
i) Pamiętaj o związkach przyczynowo- skutkowych między wydarzeniami historycznymi
8) Realizując temat 3 ( źródłowy) weź pod uwagę takie czynniki, jak:
a) Uważnie przeczytaj teksty źródłowe ( może ich być nawet 10 i więcej)
b) Udzielając odpowiedzi na jedno pytanie bierzesz pod uwagę jedno, dwa lub często więcej źródeł jednocześnie
c) Analiza nie polega na przepisywaniu fragmentu źródła, ale na jego "przetworzeniu", zrozumieniu, wyjaśnieniu, interpretacji; wymagane jest Twoje twórcze podejście do źródeł historycznych
d) Źródłem będzie przeważnie tekst pisany, ale również możesz się spotkać z ilustracją, karykaturą, tabelą, fragmentem mapy, planem, itp.
e) Przy pytaniach do tematu 3 najprawdopodobniej w nawiasie będzie podana liczba możliwych do uzyskania punktów za dane zadanie. Zwróć na to szczególną uwagę! Jest to wyraźny sygnał mówiący o tym , czy odpowiedź może być krótka i zwięzła , czy winna być rozszerzona
f) Staraj się udzielać odpowiedzi według kolejności stawianych pytań. Jeśli nie umiesz udzielić jakiejś odpowiedzi, zostaw miejsce wolne i przejdź do następnego pytania
9) Najważniejsze wskazówki techniczne:
a) Czystopis i brudnopis należy czytelnie podpisać, a w czystopisie wykonać marginesy
b) Strony czystopisu numerujemy, począwszy od strony 2 ( strony tytułowej nie numerujemy!), stawiając cyfrę u góry strony, np.- 3-
c) Wszelkie błędy przekreślamy i piszemy poprawnie obok lub nad błędnym fragmentem. Nie wolno używać korektora
d) Pracę piszemy używając czasu przeszłego
e) Pracę koniecznie przeczytaj po napisaniu
f) Poszczególne elementy pracy są punktowane w przybliżeniu wg następującego klucza:
- Wstęp 15-20% punktacji
- Rozwinięcie 45 - 50 % punktacji
- Zakończenie 15 - 20% punktacji
- Estetyka , poprawność językowa, konstrukcja pracy nawet do 20%
W przypadku tematu trzeciego punkty za część merytoryczną (odpowiedzi na pytania) stanowią około 85% punktacji, około 15% punktów można dodać za poprawność językową oraz estetykę pracy
g) przed opuszczeniem sali trzeba oddać całość pracy , to jest czystopis, brudnopis i nie wykorzystane arkusze papieru.
Opracowanie: mgr Jan Welsandt
nauczyciel historii w IV L.O. w Ostrowie Wielkopolskim