Katalog

Jan Welsandt
Historia, Różne

Propozycja przedmiotowego systemu oceniania z historii

- n +

Propozycja przedmiotowego systemu oceniania z historii na przykładzie IV LO w ostrowie wielkopolskim


1. PSO został opracowany z uwzględnieniem Rozporządzenia MEN z 19 IV 1999r., Statutu IV L. O. W Ostrowie Wlkp. oraz Szkolnego Systemu Oceniania i klasyfikowania uczniów, uchwalonego na posiedzeniu Rady Pedagogicznej z 23 XI 1999r.
2. Kryteria wymagań z historii, na poszczególne oceny są następujące:

  • Ocena niedostateczna
    - Uczeń ma bardzo duże braki w zakresie wiedzy podstawowej
    - Nie rozumie prostych poleceń
    - Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi odtworzyć fragmentarycznej wiedzy
    - Nie posiada podstawowych umiejętności wymaganych na przedmiocie historia
    - Wykazuje się brakiem systematyczności i chęci do pracy
    - Nie podejmuje prób rozwiązania zadań, nawet przy pomocy nauczyciela

  • Ocena dopuszczająca ( poziom wymagań koniecznych)
    - Uczeń ma duże braki w wiedzy
    - Postawa ucznia na lekcjach jest bierna
    - Niekiedy wykazuje chęci do współpracy, a odpowiednio motywowany przez nauczyciela, jest wstanie wykonać bardzo proste polecenia
    - Sporadycznie stosuje podstawowe umiejętności
    - Nie wykazuje aktywności na lekcjach

  • Ocena dostateczna ( poziom wymagań podstawowych)
    - Wiedza ucznia jest wyrywkowa i fragmentaryczna
    - Przy pomocy nauczyciela uczeń jest w stanie zrozumieć najważniejsze zagadnienia, nie potrafi jednak łączyć wydarzeń historycznych w logiczne ciągi
    - Podejmuje próby wykonywania zadań
    - Sporadycznie wykazuje aktywność na lekcjach

  • Ocena dobra ( poziom wymagań rozszerzających)
    - Uczeń w zakresie wiedzy ma niewielkie braki
    - Inspirowany przez nauczyciela potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania o pewnym stopniu trudności
    - Stosuje myślenie przyczynowo-skutkowe
    - Stara się być aktywny na lekcji

  • Ocena bardzo dobra ( poziom wymagań dopełniających)
    - Uczeń w stopniu wyczerpującym opanował materiał programowy
    - Samodzielnie potrafi interpretować wydarzenia
    - Umie korzystać z różnych źródeł wiedzy
    - Potrafi samodzielnie zaplanować i zorganizować swoją pracę
    - Łączy wiedzę z różnych przedmiotów
    - Chętnie podejmuje się prac dodatkowych

  • Ocena celująca ( poziom wymagań wykraczających poza program nauczania)
    - Wiedza ucznia wykracza poza program nauczania i pochodzi z różnych źródeł
    - Uczeń samodzielnie potrafi interpretować wydarzenia
    - Potrafi zaplanować i zorganizować swoja pracę
    - Na lekcjach jest bardzo aktywny
    - W myśleniu historycznym wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów
    - Potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy
    - Uczestniczy w konkursach i olimpiadach historycznych i pokrewnych

    3.Na lekcjach historii obowiązują następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności:

  • Formy ustne
    - Odpowiedzi
    - Aktywność na lekcjach
    - Inne

  • Formy pisemne - Testy
    - Sprawdziany
    - Kartkówki
    - Zadania domowe
    - Prace dodatkowe(np. referaty, sprawozdania, recenzje, itp.)

    4. Uczeń ma prawo jeden raz w semestrze zgłosić fakt nieprzygotowania do lekcji i nie ponosi z tego powodu żadnych konsekwencji. Ponadto Przewodniczący danej klasy może jeden raz w semestrze zgłosić fakt nieprzygotowania całej klasy do lekcji historii i klasa nie ponosi z tego powodu żadnych konsekwencji. Gdy Przewodniczący samorządu klasowego jest nieobecny, fakt nieprzygotowania zgłasza zastępca Przewodniczącego lub inna osoba ciesząca się autorytetem w klasie.

    5. Uczeń ma obowiązek zaliczenia zaległej, zapowiedzianej pracy pisemnej, na pierwszej lekcji historii przypadającej po terminie pisania pracy przez klasę. Jeżeli uczeń jest nieobecny także i na tej lekcji, pisze zaległą pracę na najbliższej lekcji na której jest obecny. Istnieje możliwość uzgodnienia z nauczycielem innego terminu pisania pracy w wyjątkowych sytuacjach (np. choroba, sytuacja rodzinna ).

    6. Najpóźniej jeden tydzień przed zapowiedzianą pracą pisemną uczeń zostaje poinformowany o terminie tej pracy.

    7. Uczeń ma prawo poprawić każdą ocenę cząstkową, jednak tylko jeden raz daną ocenę. W przypadku stosowania przez ucznia niedozwolonych metod i pomocy naukowych w trakcie pisemnego lub ustnego sprawdzania wiadomości, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, tracąc jednocześnie możliwość poprawienia tej oceny.

    8. W formach ustnego i pisemnego oceniania uczniów istnieją następujące progi procentowe:

    - Niedostateczny - 0% - 40%
    - Dopuszczający - 41% - 55%
    - Dostateczny - 56% - 70%
    - Dobry - 71% - 85%
    - Bardzo dobry - 86% - 100%
    - Celujący - powyżej 100%

    9. Uczeń ma prawo do informacji uzasadniającej ocenę , tak pisemną jak i ustną .

    10. Rodzice będą na bieżąco informowani o cenach z historii poprzez:
    - Swoje dzieci, które mają obowiązek pokazania rodzicom prac pisemnych i informowania ich o swoich ocenach
    - Spotkania z nauczycielem w wyznaczonych na ten cel godzinach dyżurowania
    - Kontakt telefoniczny
    - Spotkania, tzw. wywiadówki śródsemestralne, semestralne

    Przedmiotowy system oceniania z historii podlega przeglądowi pod koniec rocznych zajęć lekcyjnych, to znaczy w czerwcu. Ostateczna ewaluacja następuje do początku nowego roku szkolnego. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel informuje uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania historii, oraz o sposobach i zasadach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

    Opracowanie: mgr Jan Welsandt
    nauczyciel historii w IV L.O. w Ostrowie Wielkopolskim

  • Wyświetleń: 1846


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.