Katalog Jan Welsandt Historia, Różne Propozycja przedmiotowego systemu oceniania z historiiPropozycja przedmiotowego systemu oceniania z historii na przykładzie IV LO w ostrowie wielkopolskim1. PSO został opracowany z uwzględnieniem Rozporządzenia MEN z 19 IV 1999r., Statutu IV L. O. W Ostrowie Wlkp. oraz Szkolnego Systemu Oceniania i klasyfikowania uczniów, uchwalonego na posiedzeniu Rady Pedagogicznej z 23 XI 1999r. 2. Kryteria wymagań z historii, na poszczególne oceny są następujące: - Uczeń ma bardzo duże braki w zakresie wiedzy podstawowej - Nie rozumie prostych poleceń - Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi odtworzyć fragmentarycznej wiedzy - Nie posiada podstawowych umiejętności wymaganych na przedmiocie historia - Wykazuje się brakiem systematyczności i chęci do pracy - Nie podejmuje prób rozwiązania zadań, nawet przy pomocy nauczyciela - Uczeń ma duże braki w wiedzy - Postawa ucznia na lekcjach jest bierna - Niekiedy wykazuje chęci do współpracy, a odpowiednio motywowany przez nauczyciela, jest wstanie wykonać bardzo proste polecenia - Sporadycznie stosuje podstawowe umiejętności - Nie wykazuje aktywności na lekcjach - Wiedza ucznia jest wyrywkowa i fragmentaryczna - Przy pomocy nauczyciela uczeń jest w stanie zrozumieć najważniejsze zagadnienia, nie potrafi jednak łączyć wydarzeń historycznych w logiczne ciągi - Podejmuje próby wykonywania zadań - Sporadycznie wykazuje aktywność na lekcjach - Uczeń w zakresie wiedzy ma niewielkie braki - Inspirowany przez nauczyciela potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania o pewnym stopniu trudności - Stosuje myślenie przyczynowo-skutkowe - Stara się być aktywny na lekcji - Uczeń w stopniu wyczerpującym opanował materiał programowy - Samodzielnie potrafi interpretować wydarzenia - Umie korzystać z różnych źródeł wiedzy - Potrafi samodzielnie zaplanować i zorganizować swoją pracę - Łączy wiedzę z różnych przedmiotów - Chętnie podejmuje się prac dodatkowych - Wiedza ucznia wykracza poza program nauczania i pochodzi z różnych źródeł - Uczeń samodzielnie potrafi interpretować wydarzenia - Potrafi zaplanować i zorganizować swoja pracę - Na lekcjach jest bardzo aktywny - W myśleniu historycznym wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów - Potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy - Uczestniczy w konkursach i olimpiadach historycznych i pokrewnych 3.Na lekcjach historii obowiązują następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności: - Odpowiedzi - Aktywność na lekcjach - Inne - Sprawdziany - Kartkówki - Zadania domowe - Prace dodatkowe(np. referaty, sprawozdania, recenzje, itp.) 4. Uczeń ma prawo jeden raz w semestrze zgłosić fakt nieprzygotowania do lekcji i nie ponosi z tego powodu żadnych konsekwencji. Ponadto Przewodniczący danej klasy może jeden raz w semestrze zgłosić fakt nieprzygotowania całej klasy do lekcji historii i klasa nie ponosi z tego powodu żadnych konsekwencji. Gdy Przewodniczący samorządu klasowego jest nieobecny, fakt nieprzygotowania zgłasza zastępca Przewodniczącego lub inna osoba ciesząca się autorytetem w klasie. 5. Uczeń ma obowiązek zaliczenia zaległej, zapowiedzianej pracy pisemnej, na pierwszej lekcji historii przypadającej po terminie pisania pracy przez klasę. Jeżeli uczeń jest nieobecny także i na tej lekcji, pisze zaległą pracę na najbliższej lekcji na której jest obecny. Istnieje możliwość uzgodnienia z nauczycielem innego terminu pisania pracy w wyjątkowych sytuacjach (np. choroba, sytuacja rodzinna ). 6. Najpóźniej jeden tydzień przed zapowiedzianą pracą pisemną uczeń zostaje poinformowany o terminie tej pracy. 7. Uczeń ma prawo poprawić każdą ocenę cząstkową, jednak tylko jeden raz daną ocenę. W przypadku stosowania przez ucznia niedozwolonych metod i pomocy naukowych w trakcie pisemnego lub ustnego sprawdzania wiadomości, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, tracąc jednocześnie możliwość poprawienia tej oceny. 8. W formach ustnego i pisemnego oceniania uczniów istnieją następujące progi procentowe: - Niedostateczny - 0% - 40% - Dopuszczający - 41% - 55% - Dostateczny - 56% - 70% - Dobry - 71% - 85% - Bardzo dobry - 86% - 100% - Celujący - powyżej 100% 9. Uczeń ma prawo do informacji uzasadniającej ocenę , tak pisemną jak i ustną . 10. Rodzice będą na bieżąco informowani o cenach z historii poprzez: - Swoje dzieci, które mają obowiązek pokazania rodzicom prac pisemnych i informowania ich o swoich ocenach - Spotkania z nauczycielem w wyznaczonych na ten cel godzinach dyżurowania - Kontakt telefoniczny - Spotkania, tzw. wywiadówki śródsemestralne, semestralne Przedmiotowy system oceniania z historii podlega przeglądowi pod koniec rocznych zajęć lekcyjnych, to znaczy w czerwcu. Ostateczna ewaluacja następuje do początku nowego roku szkolnego. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel informuje uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania historii, oraz o sposobach i zasadach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Opracowanie: mgr Jan Welsandt Wyświetleń: 1846
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |