Katalog Justyna Zawidzka, 2010-05-30 Odolanów Przyroda, Konspekty Scenariusz zajęć z przyrody: Układ Słoneczny .Przygotowała : Justyna Zawidzka SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W KL. V. Temat lekcji: Budowa Układu Słonecznego. 1. Celem lekcji jest poznanie budowy Układu Słonecznego. 2. Cele szczegółowe. Uczeń: - wymienia ciała niebieskie wchodzące w skład Układu Słonecznego - wymienia w kolejności od Słońca planety Układu Słonecznego - podaje charakterystyczne cechy planet - wyjaśnia pojęcia: układ geocentryczny, układ heliocentryczny, planeta, gwiazda, planetoida, satelita, meteor, kometa - wie, kim był i jakiego dokonał odkrycia Mikołaj Kopernik. 3. Środki dydaktyczne : Prezentacja multimedialna „ Układ Słoneczny ”, podręcznik, tabele, atlas geograficzny, albumy , czasopisma , encyklopedie,rysunki i nazwy ciał niebieskich Układu Słonecznego,karty pracy . 4. Metody: składanka, mapa skojarzeniowa , burza mózgów . 5. Formy pracy : indywidualna i grupowa 6. Czas: 2 godziny lekcyjne . Przebieg lekcji: Faza przygotowawcza 1. Uczniowie zostają zapoznani z tematem lekcji . 2. Prezentacja multimedialna : „ Układ Słoneczny ”. ( około 10 min. ) 3.Uczniowie zapisują w zeszycie temat i zapoznają się z celami lekcji . Faza realizacyjna 4. Metodą burzy mózgów uczniowie podają poznane informacje o Układzie Słonecznym i ciałach niebieskich występujących w w układzie . - nazwy planet – ich położenie w Układzie Słonecznym zgodnie z ich kolejnością występowania od Słońca. Uczniowie równocześnie przyczepiają na arkusz dużego papieru, przygotowane rysunki i nazwy wymienionych ciał niebieskich Układu Słonecznego zgodnie z ich położeniem . Powstaje mapa skojarzeniowa pt. Budowa Układu Słonecznego. 5. Uczniowie zostają podzieleni na dwuosobowe ,, grupy ’’. grupa 1 Budowa Układu Słonecznego. grupa 2 1 planeta Układu Słonecznego – Merkury . grupa 3 2 planeta Układu Słonecznego - Wenus. grupa 4 3 planeta Układu Słonecznego – Ziemia . grupa 5 4 planeta Układu Słonecznego – Mars. grupa 6 5 planeta Układu Słonecznego – Jowisz . grupa 7 6 planeta Układu Słonecznego – Saturn. grupa 8 7 planeta Układu Słonecznego – Uran . grupa 9 8 planeta Układu Słonecznego – Neptun . grupa 10 9 planeta Układu Słonecznego – Pluton . Korelacja z j. polskim : Przypomnienie , że nazwy planet piszemy wielkimi literami . 6. Uczniowie pracują w grupach , na swoich stanowiskach pracy . Wspólnie studiują przygotowane źródła i opracowują wybrane zagadnienia dla swojej grupy . Opracowują karty pracy . ( załącznik 1 ) ( załącznik 2 ) 7. Prezentacja kart pracy przez uczniów z poszczególnych grup . 8. Wystawa wykonanych kart pracy na makatce tematycznej w klasie . Faza podsumowująca 9. Utrwalenie wiadomości zdobytych na lekcji - uczniowie wspólnie uzupełniają mapę skojarzeniową pt. Budowa Układu Słonecznego wpisując wiadomości min.: - średnie odległości planet od Słońca (w mln km) - okresy obiegu planet wokół Słońca - okresy obrotu planet wokół własnej osi - liczby znanych księżyców krążących wokół planet - średnie temperatury na powierzchni planet ( w 0 C ) - budowę planet . 10. Wspólne uzupełnienie tabeli , poprzez wpisanie odpowiednich cech planet . Nazwa planety Charakterystyczna cecha planety Merkury Wenus Ziemia Mars Jowisz Saturn Uran Neptun Pluton - krąży najdalej Słońca, - największa w Układzie Słonecznym , - krąży najbliżej Ziemi, - ma najwięcej księżyców, - tzw. ,,czerwona planeta’’, - jedna z planet olbrzymów, - ma 8 księżyców, - na niej istnieje życie, - krąży najbliżej Słońca 11. Ocena pracy uczniów. 12. Ocena zajęć - uczniowie wypełniają karty ewaluacyjne oceniając swój nastrój podczas zajęć. ( załącznik 3 ) 13. Zadanie pracy domowej: Napisz imię i nazwisko znanego astronoma i jakie były jego odkrycia . Wyświetleń: 5767
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |