Katalog Renata Mazurowska, 2010-05-30 Luboń Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze Wyjazd do lasu - scenariusz wycieczki.Opracowała Renata Mazurowska na podstawie książki „Środowisko w wychowaniu przedszkolnym” D. P. Chauvel. Zadania grupy starszej: Etap przygotowania się do wycieczki: Rozmowa wstępna: - dzieci odpowiadają na pytania n-la: kogo należy zawiadomić o wyjeździe i dlaczego?, co musimy ze sobą zabrać?, jak się ubierzemy i dlaczego?, -podział grupy na 3 zespoły: dzieci rysują , bądź spisują przy pomocy n-la ważne informacje. Zadania grupy I – sformułowanie ustnie listu do rodziców informującego o dacie wycieczki, godzinie wyjazdu, powrotu, celu wycieczki, odpowiednim stroju. Zadaniem gr. II – odnalezienie na mapie( pomoc n-lki ) terenów leśnych, które dzieci odwiedzą. Zadaniem gr. III – zastanowienie, co należy zabrać ze sobą na wycieczkę( torby do zbierania okazów, ołówki, papier, lupę, książki o zwierzętach, roślinach, kwiatach, aparat fotograficzny. Nauczycielka w obecności całej grupy przedstawia wszystkie propozycje. Pod dyktando przedstawiciela z każdej grupy spisuje na arkuszu papieru wszystkie propozycje. Czynności dzieci w lesie Rozpoznawanie drzew po liściach N-lki zapraszają dzieci do rozglądanie się wokół , wytężania słuchu, wzroku, wąchania okazów natury. -dzieci rozpoznają drzewa po liściach – porównują liście dębu – igły sosny, liście buka, leszczyny. dzieci podzielone są na grupy – zbierają do torebek liście, kwiaty, korę. -dzieci rozpoznają drzewa po korze za pomocą wzroku i dotyku ( dąb, buk, sosna ). -dzieci nakładają na korę kartkę papieru i „pobierają odciski” drzew. Rozpoznawanie drzew po ogólnym wyglądzie. -dzieci rozpoznają drzewa po ogólnym wyglądzie ( świerk, dąb), -odpowiadają na pytanie: czego potrzebuje drzewo, by mogło żyć? -oglądają korzenie drzew, dowiadują się o roli korzeni, światła. Rozpoznawanie obecności zwierząt. 1. dzieci starają się odszukać śladów zwierząt, dostrzegają bobki leżące na ziemi. Łączenie elementów natury z wrażeniami zmysłowymi. - dzieci zbierają mech, sprawdzają zapach, - głaszczą mchem zew. stronę dłoni, twarz, - rozcierają ziemię w rękach, - określają swoje odczucia- miłe, przyjemne, nieprzyjemne. Kolory natury - dzieci odnajdują jak najwięcej okazów natury o różnych kolorach i zbierają je to toreb ( kora, ziemia, kamyki, źdźbła traw, liście, gałązki ), - na zajęciach w przedszkolu będą to mogły wykorzystać do wykonania rysunku „kredkami natury” pocierając okazami o kartkę papieru. Natura kluczem do świata wyobraźni -dzieci odnajdują stary pniak, karłowate drzewo, -wypowiadają zaklęcia, -wysłuchują legendy o Sabacie Czarownic z Gór Świętokrzyskich. Ochrona przyrody -dzieci zwracają uwagę na zanieczyszczony las – puszki, butelki, papierki, połamane gałązki. zerwane kwiaty, -odpowiadają na pytanie: co wolno, a czego nie wolno robić w lesie? -konkurs sprzątania, Kosztowanie uroków przyrody Zadania dla grupy młodszej: - podział dzieci na 4 grupy: I Detektywi ( oglądanie ) - dzieci oglądają przez lupę różne okazy w lesie ( owady, igły, rośliny, ptaki, kwiaty, pędy ). II Słuchacze ( słuchanie ) - dzieci zwracają uwagę na odgłosy z otoczenia – wyczuwają leśną muzykę. III Poszukiwacze ( dotykanie ) - dzieci zbierają różne okazy, wkładają je do worka, - zabawa” zaczarowany worek”- dzieci wyciągają okazy z zamkniętymi oczami i rozpoznają je po dotyku. IV „Czułe nosy” ( wąchanie ) - dzieci zbierają rośliny, kwiaty, z zamkniętymi oczami za pomocą węchu rozpoznają je. - na zakończenie każda grupa przygotowuje zagadki innej grupie ( rozpoznają odgłosy z otoczenia, wąchają okazy, rozpoznają dotykiem). Wyświetleń: 3673
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |