Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Hanna Bróździńska, 2010-05-28
Poznań

WOS, Konspekty

Wzorce osobowe do naśladowania jako forma edukacji patriotycznej.

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ
(wiedza o społeczeństwie dla szkół ponadgimnazjalnych)
Opracowała: mgr Hanna Bróździńska
Numer programu nauczania: DKOS-5002-4/04
Podręcznik: Smutek Z., Maleska J., Smuracz B., Wiedza o społeczeństwie. Zakres podstawowy. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Wydawnictwo Operon, Gdynia 2006, wydanie trzecie.

Temat: WZORCE OSOBOWE DO NAŚLADOWANIA JAKO FORMA EDUKACJI PATRIOTYCZNEJ.

I. Cele lekcji:
1. Cele poznawcze:
a) kształcenie znajomości pojęć: patriotyzm, nacjonalizm, kosmopolityzm, ksenofobia, itp.
b) kształcenie znajomości postaw patriotycznych charakterystycznych dla polskiego społeczeństwa dawniej i dziś
c) poszerzanie wiedzy o polskich symbolach narodowych, o ich roli w ważnych momentach dziejowych Polaków
d) kształcenie wiedzy historycznej o własnym narodzie i państwie (ukształtowaniu się i rozwoju na przestrzeni wieków, znajomości bohaterów narodowych, znaczących wydarzeń historycznych, dzieł kultury narodowej, roli religii chrześcijańskiej dla narodu polskiego)
e) kształcenie wiedzy o systemie wartości i postawach niezbędnych dla życia społecznego
2. Cele kształcące:
a) kształcenie umiejętności posługiwania się pojęciami (wiąże się z 1.a.)
b) kształcenie umiejętności charakteryzowania postaw patriotycznych na wybranych przykładach (wiąże się z 1.b.)
c) kształcenie umiejętności znajdowania powiązań między przeszłością a teraźniejszością odnośnie roli patriotyzmu w życiu polskiego narodu (zalet i wad narodowych) (wiąże się z 1.c.)
d) kształcenie umiejętności oceniania postaw patriotycznych w polskim społeczeństwie (dawniej a dziś), wskazywania ich przyczyn i konsekwencji (wiąże się z 1.d.)
e) kształcenie umiejętności stawiania pytań, wnioskowania, logicznego myślenia, analizowania problematyk polskiego wychowania patriotycznego
3. Cele wychowawcze:
a) kształcenie postaw patriotycznych wśród młodzieży, tożsamości narodowej, dumy narodowej, jednocześnie uświadamianie potrzeby bycia patriotą, życia we wspólnocie narodowej, społecznej, pracy dla wspólnego, wielopokoleniowego dziedzictwa
b) wskazywanie zagrożeń płynących z innych postaw niż patriotyzm, np. nacjonalizmu, kosmopolityzmu, ksenofobii
c) rozwijanie świadomości obywatelskiej (współczesny patriota postrzegany jako odpowiedzialny obywatel) i postaw prospołecznych, altruizmu, działania na rzecz drugiego człowieka (tym samym dla dobra ogółu)
d) uświadamianie potrzeby życia w grupie (człowiek istota społeczna łączy się z innymi, wiąże się więziami społecznymi, funkcjonuje dzięki ogólnie przyjętym wartościom, normom, działając odgrywa role społeczne, stosuje różne metody porozumiewania się w społeczeństwie – konsensus).
e) podkreślanie roli samorządności, samodzielności i odpowiedzialności jednostki i zbiorowości za wspólne losy całego narodu (kształcenie poczucia potrzeby rozwoju samorządu terytorialnego jako jednej z form obrony tożsamości i własnych interesów).

II. Metoda dydaktyczna:

metaplan z elementami dyskusji

III. Środki dydaktyczne:

Podręcznik (rozdział II. Naród i tożsamość narodowa i rozdział IV. Prawidłowości życia społecznego, postawy o istotnym znaczeniu dla życia społecznego)
Literatura piękna: np. Z. Krasickiego J. Słowackiego A. Mickiewicza, M. Konopnickiej, itp
Utwory muzyczne: np. F. Chopina, F. Nowowiejskiego, I. Paderewskiego, itp
Dzieła malarskie, np. J. Matejki, J. Kossaka, itp.
Polskie symbole narodowe: flaga, hymn, godło (teksty lub melodie polskich hymnów narodowych).
Fragmenty filmu dokumentalnego o powstaniu państwa i kształtowaniu się narodu polskiego (Operon)
Powyższe środki dydaktyczne do wyboru w miarę potrzeb.

IV. Przebieg zajęć:

1.Rekapitulacja pierwotna:
a) przypomnienie pojęcia naród, świadomość narodowa,
b) przypomnienie pojęcia norm, wartości i postaw społecznych niezbędnych w życiu zbiorowości
c) zwrócenie uwagi na związek miedzy tymi pojęciami i potrzebę kształtowania postaw patriotycznych (wzorców osobowych)
d) postawienie pytania:
Czy wzorce osobowe (patrioci, ideały) są potrzebne?
Dlaczego wzorce osobowe są ważne dla narodu?

2.Wprowadzenie nowych treści:
a) omówienie wybranych wzorców osobowych w oparciu o przykłady z historii Polski, kultury (literatury, sztuki, itp.) w celu
pokazania, jak było kiedyś. Jakie postawy (patriotyczne i obywatelskie) zaważyły na historii Polski? Kim byli ówcześni patrioci? Kto stanowił wzorzec osobowy? Jakie były konsekwencje funkcjonowania różnych wzorców osobowych dla kraju? Np. wzorców: rycerza, szlachcica – ziemianina, katolika, romantyka, pozytywisty, powstańca, rewolucjonisty, akowca, itp..
b) omówienie wybranych wzorców osobowych (postaw patriotycznych) w oparciu o przykłady z dnia dzisiejszego w celu
pokazania, jak jest teraz. Czy mamy w społeczeństwie wzorce osobowe (postawy godne naśladowania)? Czy współczesne wzorce osobowe przypominają historyczne? Jakie postawy dominują w polskim narodzie? Kto tak naprawdę kształtuje wizerunek Polski na arenie międzynarodowej polscy patrioci, nacjonaliści, kosmopolici, czy Polacy zdominowani przez ksenofobię? Do czego ta sytuacja może doprowadzić?
c) przedstawienie ideału współczesnego patrioty w celu
pokazania, jak powinno być. Próba ustalenia, czy Polacy dziś potrafią być patriotami? Co to znaczy być dzisiaj patriotą? Jaką rolę powinien odegrywać dziś ideał walczącego Polaka?
O co dziś powinni walczyć Polacy?Jakie korzyści można osiągnąć kreując wzorce osobowe, ideały?

3.Rekapitulacja wtórna:
Sformułowanie wniosków z lekcji odnośnie historycznych i współczesnych wzorców osobowych, ich podobieństw i różnic, znaczenia dla jednostki i zbiorowości, wpływu na życie społeczne i narodowe na polską historię i kształtowanie teraźniejszości, na możliwości podnoszenia rangi kraju, oraz hamowanie postaw szkodliwych dla funkcjonowania narodu: nacjonalizmu, kosmopolityzmu, ksenofobii
4. Ocenianie uczniów i krótka diagnoza odnośnie zrozumienia tematu przez uczniów
V. Praca domowa:
przygotować folder (plakat, ulotkę) promującą postawy patriotyczne w polskim społeczeństwie.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3108
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014