AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Malińska, 2010-05-28
Wrocław

Różne, Ciekawostki

Wkuwaj z głową!

- n +

Wszyscy denerwujemy się, gdy zapomnimy załatwić ważną sprawę, gdy po powrocie do domu okazuje się, że przecież w powrotnej drodze mieliśmy tyle do załatwienia! Uzależniamy się więc od wszelkiego rodzaju organizerów, samoprzylepnych karteczek, ponaklejanych w rożnych miejscach domu czy też pracy. Jesteśmy bezradni, gdy nie potrafimy szybko przypomnieć sobie imienia, nazwiska, okoliczności spotkania- osoby przed nami stojącej! Jakie to jest irytujące. Co robimy po powrocie do domu? Aby coś zapamiętać, powtarzamy to aż do skutku. W języku uczniowskim nazywamy to „ wkuwaniem”. Niestety, metoda ta nie zawsze daje dobre rezultaty, szczególnie gdy sięgniemy po nią po długiej przerwie.

Czym jest pamięć?

Mówiąc prostym językiem, pamięć jest to zdolność do rejestrowania i ponownego przywoływania wrażeń zmysłowych, skojarzeń czy informacji. Psychologia wyróżnia różne rodzaje ludzkiej pamięci. W latach 60. XX w. dwaj amerykańscy uczeni: Richard Atkinson i Richard Shiffrin podzielili pamięć na pamięć sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwałą . Ta pierwsza przypomina minimagazyn, do którego na bardzo krótki czas (ułamki sekundy) trafiają sygnały wzrokowe, słuchowe lub dotykowe. Bez pamięci sensorycznej nie bylibyśmy w stanie np. oglądać filmu w kinie, gdyż jest on zlepkiem nieruchomych obrazów przedzielonych krótkimi momentami ciemności. Aby powstało wrażenie ruchu i ciągłości, mózg musi pamiętać klatkę filmu, która pojawiła się przed ułamkiem sekundy, aby połączyć ją z klatką wyświetlaną w obecnej chwili.
Kolejna- pamięć krótkotrwała ma niewielką pojemność: 7 do 10 prostych elementów, którymi mogą być wyrazy, litery, liczby, cyfry lub figury geometryczne. W krótkoterminowej pamięci umysł utrzymuje informacje zaledwie kilka sekund lub minut – tyle, ile zajmuje wybieranie przed chwilą widzianego numeru telefonu lub porównywanie cen kilku towarów w sklepie. Taka pamięć jest nietrwała, i to nieprzypadkowo, ponieważ mózg prędko zostałby przeciążony, gdyby zachowywał każdy numer, pod który dzwoniliśmy, każde zamówione przez nas w restauracji danie i każdy temat obejrzany w telewizji.
Ponieważ i pojemność pamięci krótkotrwałej, i czas przechowywania w niej informacji są niewielkie, musi istnieć w mózgu taki rodzaj pamięci, który umożliwia przechowywanie danych nawet do końca życia. Jest nim pamięć długotrwała. Jeśli wykonamy odpowiednią pracę nad materiałem zgromadzonym w pamięci krótkotrwałej (np. intensywnie powtarzając numer telefonu, który przed chwilą podał nam znajomy), to tym samym przenosimy go do pamięci długotrwałej.

Zaczynamy ćwiczyć pamięć!
Jest wiele technik ułatwiających zapamiętywanie. Każda z nich jest odpowiednia do kodowania innego rodzaju materiału. Najbardziej popularne to: GSP ( Główny System Pamięciowy), rzymski pokój, metoda łańcuchowa i kotwice (punkty na ciele).
Łańcuchowa metoda zapamiętywania – najpopularniejsza z nich- stosowana jest od wielu wieków, a ostatnio została spopularyzowana przez legendę NBA, Jerry’ego Lucasa. Metoda ta polega na kojarzeniu poszczególnych elementów ze sobą na zasadzie łączenia jednego z następnym, a tego z kolei z innymi tak, aby wszystkie utworzyły coś na zasadzie łańcucha. Z elementów listy zaprojektujmy historyjkę: nierealną, zabawną niedorzeczną w której odgrywać będziemy główną rolę. W tej metodzie należy połączyć logikę z wyobraźnią i trzymać się reguły równania:

obraz + akcja = pamięć.

Obrazy i skojarzenia, jakie tworzymy, powinny być żywe. Im więcej w nich absurdu, przesady, zapachów, barw, smaków, ruchu, akcji, tym łatwiej je zapamiętasz.
Przyjmijmy, że postanowiliśmy zrobić zakupy, niech będzie to: zeszyt, sześć szklanek, banany, mydło, jajka, proszek do prania, pasta do zębów, razowy chleb, pomidory. Wyobraźmy sobie, że trzymając w zębach zeszyt( poczujmy cierpki smak papieru w ustach), niesiemy na nim sześć kryształowych szklanek olbrzymich rozmiarów. Czy słyszymy jak dźwięczą, uderzając o siebie?. Mienią się różnobarwnym światłem który się w nich odbija. Niosąc je, nie zauważamy, że nadepnęliśmy na wielkiego, żółtego banana, który usuwa nam się spod stopy. Próbujemy złapać równowagę, ale drugą nogę niefortunnie stawiamy na kawałku mokrego, spienionego mydła. Lecimy do tyłu na stertę jaj, skorupki pękają, żółtko wycieka, jesteśmy w lepkiej jajecznej mazi.. Natychmiast wracamy do domu, ściągamy ubranie i pierzemy w proszku. Gdy wychodzimy z wanny wsiadamy na przejeżdżającą drogą- jak tramwaj- tubkę pasty do zębów. Przejeżdżamy koło budynku piekarni. Czujemy zapach świeżego chleba i chce nam się jeść. W piekarni leżą na półkach wielkie jak młyńskie koła bochny razowca, a w nich tkwią czerwone dojrzałe pomidory. Łapczywie rzucamy się na razowiec z pomidorami, aż sok cieknie nam po brodzie...

A teraz zamknij oczy, przywołaj z pamięci całą historyjkę, a wraz z nią listę zakupów. Czy zdajesz sobie sprawę, że właśnie zapamiętałeś wszystkie wyrazy z naszego ciągu? Jeżeli nie to zapewniam Cię, że jedna powtórka tej historii w zupełności wystarczy. Do czego to może być przydatne? Do zapamiętania listy zakupów, poszczególnych punktów przemówienia (wyciągasz słowa kluczowe z akapitów i łączysz je w odpowiednią historię ) i wielu innych rzeczy. Ogranicza Cię jedynie Twoja kreatywność.

Czy więc warto trenować?
Tradycyjny sposób nauki 3xZ – zakuć, zdać, zapomnieć, polegająca na wielokrotnym i mechanicznym wkuwaniu, to najmniej skuteczna metoda przyswajania wiedzy. Wykorzystuje ona naszą pamięć krótkotrwałą, tymczasem, aby osiągnąć sukces trzeba nauczyć się wykorzystywać dwie półkule mózgu i pamięć długotrwałą. Badania nad mózgiem udokumentowane nagrodami Nobla wykazały, że jego funkcjonowanie może się korzystnie zmieniać, gdy jest on właściwie pobudzany. Jedną z najważniejszych konsekwencji tych odkryć było stworzenie wielu metod treningu mózgu i metod szybkiej nauki. Jeśli chcemy, by informacje, które przyswajamy, pozostały w naszym mózgu na dłużej, musimy uczyć się ze zrozumieniem i trenować, trenować… gdyż tylko trening czyni mistrza!

więcej na:www.akademia-umyslu.edu.pl
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1089


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.