Katalog Andrzej Saferna, 2010-05-25 Wieprz Historia, Konspekty Konspekt lekcji historii. Wiek oszałamiającego rozwoju.KONSPEKT LEKCJI HISTORII TEMAT LEKCJI: Wiek oszałamiającego rozwoju. I. CZĘŚĆ INFORMACYJNA. Prowadzący: Andrzej Saferna Miejsce zajęć: ZSP Nidek Klasa: II Gimnazjum Czas trwania zajęć: 45 minut Materiały: - G. Wojciechowski, Razem przez wieki II Zrozumieć przeszłość. Podręcznik do gimnazjum. Wydawnictwo Arka, Poznań 2000. - Mapa świata - Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami dla nauczycieli historii, studentów i uczniów. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2002. Metody: wykład, praca z podręcznikiem, praca z mapą, praca z tekstem źródłowym, rozmowa nauczająca II. CELE GŁÓWNE LEKCJI. Po lekcji uczeń: pamięta: pojęcia – urbanizacja, rewolucja przemysłowa, postacie – A.Graham Bell, W. Marconi, T. Edison, A.i L. Lumiere, K.F. Benz, G. Daimler, O. i W. Wright rozumie: wyżej wymienione pojęcia potrafi: prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji, nakreślić dokonania XIX- wiecznych wynalazców, wskazać na mapie państwa, w których dokonały się największe zmiany i odkrycia, wskazać na mapie nowe szlaki żeglugowe ( kanały ) III.PRZEBIEG LEKCJI. 1. Część organizacyjna: 2. Rekapitulacja wtórna: Przypomnienie podstawowych cech systemu produkcji przed XIX wiekiem – rzemieślnictwo ( jeden człowiek wykonuje cały cykl produkcyjny) – manufaktura ( podział pracy, praca ręczna) 3. Ogniwo wiążącę: Informacja, iż tematem lekcji dzisiejszej jest gospodarka XIX wieku i zachodzące w niej szybkie zmiany. Podanie tematu lekcji. 4. Realizacja tematu: Główne treści lekcji Uwagi o realizacji 1. Rewolucja przemysłowa – wyjaśnienie pojęcia.2. Postęp nauki:- wykorzystanie nowych źródeł energii- wynalazki i ich twórcy3. Nowe środki transportu:- rozwój kolejnictwa- rozwój transportu wodnego ( statki parowe )- nowe szlaki żeglugowe ( kanały – sueski i panamski )- zastosowanie nowego paliwa - ropy naftowej ( motoryzacja, lotnictwo )4. Kraje w których dokonały się największezmiany w dziedzinie przemysłu.5. Rozwój rolnictwa:- uwłaszczenie chłopów- unowocześnienie maszyn rolniczych- nawozy sztuczne- płodozmian6. Rozwój miast:- urbanizacja – wyjaśnienie pojęcia- warunki życia i pracy ludności Tekst źródłowy z: G.Wojciechowski, Historia... str 209.Uczeń wskazuje na mapie kraje w których uruchomiono pierwszą linię kolejową, odbyto rejs pierwszym statkiem parowym.Uczeń wskazuje na mapie kanały: sueski i panamski. Uczeń wskazuje kraje na mapie.Tekst źródłowy z: Wiek XIX w źródłach... str.136. 5. Rekapitulacja pierwotna Wykonanie ćwiczeń podsumowujących i utrwalających z: G. Wojciechowski, Historia... str. 209 ćw. 4,5. 6. Część końcowa. Opracował: Andrzej Saferna Wyświetleń: 2672
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |