AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Krzyczmonik-Radosz, 2010-05-25
Nowa Wieś

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć terapii dyslektycznej do przeprowadzenia w II klasie gimnazjum.

- n +

Magdalena Krzyczmonik-Radosz

Scenariusz zajęć terapii dyslektycznej do przeprowadzenia
w II klasie gimnazjum

Temat lekcji: Ciekawa wędrówka i ciepła majówka – utrwalenie pisowni wyrazów zakończonych na –ów, -ówka.

Cele operacyjne lekcji:
Uczeń po lekcji wie, rozumie, umie:
* wyróżniać związki wyrazowe w zdaniu;
* zna pisownię wyrazów zakończonych na –ów, -ówka;
* rozróżniać wyrazy określane i wyrazy określające;
* uzasadnić pisownię danego wyrazu;
* korzystać, w razie konieczności, ze słownika ortograficznego.

Forma, metoda i techniki nauczania:
zbiorowa;
metoda klasyczna – wykonywanie ćwiczeń;
metody aktywizujące: pytanie – odpowiedź, kreatywne pisanie.

Środki dydaktyczne:
- zestaw zadań ortograficznych.

Przebieg lekcji (czynności nauczyciela i ucznia):

1.Rozdanie uczniom tekstu z lukami i wyrazami, którymi
w odpowiedniej formie należy uzupełnić opowiadanie.
2.Głośne przeczytanie tekstu przez kolejno wybieranych uczniów i zapełnianie luk ołówkiem.
3.Zwrócenie uwagi na trudne wyrazy w tekście:
dróżka bo droga,
wyleźć bo wylazła, itp.
4.Ustalenie formy wyrazów, którymi należało zapełnić luki. Co łączy te wyrazy? Jak to zapisać?
Propozycja:

- ów: -ówka:
kolegów majówka
dołów parówka
ptaków wędrówka
sposobów
rowerów
domów

5.Wypisywanie związków wyrazów, w które wchodzą powyższe wyrazy (przypomnienie, co to jest związek wyrazowy?):

Zapytujemy o drugi wyraz każdego ze związków, zapisujemy postawione pytanie:
grono (jakie?) kolegów
dołów (jakich?) głębokich
śpiew (czyj?) ptaków
sposobów (jakich?) rozmaitych
rowerów (czyich?) naszych
pedałujemy (dokąd?) do domów
majówka (jaka?) bombowa
parówka (jaka?) śląska
wędrówka (jaka?) podobna

wyrazy określane wyrazy określające

6.Uzupełnij luki – ćwiczenie utrwalające pisownię wyrazów zakończonych na: –ów.
Dobrzy koledzy. Nie mam dobrych ................ .
W lesie są doły. W lesie nie ma ...................
Lubię ptaki. Nie dręczcie .................... .
Są różne sposoby. Nie ma .................... .
Mamy rowery. Nie mamy .................... .
Mamy swoje domy. Nie mamy .................... .

Wyjątki: skuwka, zasuwka.

7.Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów zakończonych na
-ów, -ówka.

1)Przepisz podane niżej nazwiska żeńskie w układzie alfabetycznym. Podkreśl przyrostek –ówna.

Rodziewiczówna, Kraftówna, Grychtołówna, Mazurówna, Sienkiewiczówna, Mickiewiczówna, Pietrzakówna, Tuwimówna

2)Podane niżej przymiotniki połącz w związki wyrazowe
z rzeczownikami zamieszczonymi poniżej.
pocztówka, klasówka, probówka, placówka, plażówka, pokojówka, złotówka, grochówka, makówka, wiatrówka, stołówka

kolorowa ................... szklana .......................
polska .................... dojrzała ....................
smaczna ................... wzorzysta ..................
trudna .................... ciepła .......................
wygodna ................... pracowita ...................

Opracowała Magdalena Krzyczmonik-Radosz
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2041


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.