Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Joanna Domecka- Kulasiewicz, 2010-05-24
Nowa Wieś Lęborska

Różne, Konspekty

Scenariusz zajęć logopedycznych- Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski s w różnych pozycjach wyrazu.

- n +

Scenariusz zajęć logopedycznych.

Rozpoznanie logopedyczne: sygmatyzm
Etap terapii: Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „s” w różnych pozycjach wyrazu.
Cele ćwiczeń:
-utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „s” w różnych pozycjach wyrazu;
-doskonalenie słychu fonematycznego
-usprawnianie motoryki narządów mowy,
-rozwijanie mowy dziecka;
-usprawnianie analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej;
-doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
-doskonalenie pamięci;
-doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej;
Metody pracy:
-demonstracja;
-wyjaśnianie;
-naśladownictwo;
Pomoce: zagadki, bajeczka logopedyczna, karta pracy, puzzle, Logo- gry, pakiet Logopedia- Szereg syczący.
Przebieg ćwiczeń:
I. Ćwiczenia przygotowawcze i sprawdzające:
1.Wprowadzenie do tematu:
-rozwiązywanie zagadki
Chodzić nie potrafi,
za to świetnie pełza.
Syczy, zamiast mówić,
po tym poznasz …..(węża )
2.Ćwiczenia oddechowo- artykulacyjne:
-Bajeczka logopedyczna pt. Poranek węża Syczka
Pewnego ranka wąż Syczek spał smacznie w swojej jaskini (język leży płasko na dnie jamy ustnej), gdy nagle przez okna zaczęły wpadać pierwsze promienie słońca. Syczek zaczął się wiercić (poruszanie czubkiem języka za dolnymi zębami), aż wreszcie się obudził. Przeciągnął się (wysuwanie języka z jamy ustnej) i postanowił sprawdzić jaka jest pogoda. Otworzył więc drzwi swojego domu (szerokie otwieranie ust) i ostrożnie wyjrzał na zewnątrz (powolne wysunięcie języka do przodu). Rozejrzał się w prawo i w lewo (język wędruje do prawego i do lewego kącika ust), spojrzał w górę (język dotyka górnej wargi, kieruje się do nosa) i w dół (język dotyka dolnej wargi i kieruje się do brody). Zobaczył, że na niebie świeci piękne słońce i wieje leciutki wiatr (wciąganie powietrza nosem i wydmuchiwanie ustami). Ciesząc się z tak pięknej pogody zatańczył uradowany (rozchylenie ust jak w uśmiechu i oblizywanie warg ruchem okrężnym) i zasyczał głośno (wymawianie ssss). Postanowił, że wybierze się na wycieczkę do zoo. Najpierw musiał jednak spakować najpotrzebniejsze rzeczy.
-Ćwiczenia słuchowo- artykulacyjne Wąż
Wybieranie i kolorowanie rzeczy, w których nazwach słychać głoskę s (ser, sałata, kiełbasa, masło, walizka).
Po spakowaniu wszystkich rzeczy do walizki Syczek wyruszył w drogę. W czasie wędrówki podziwiał przepiękne widoki. Jeden z nich tak go zachwycił, że postanowił w tym miejscu zatrzymać się na chwilkę i urządzić piknik.

II. Ćwiczenia właściwe:
1. Ćwiczenie artykulacyjne Malarz
Praca z programem Logo- Gry – wymawianie głoski „s” i malowanie pejzażu
Po krótkim odpoczynku Syczek wyruszył w dalszą drogę i w niedługim czasie dotarł do zoo. Spotkał tam wiele ciekawych zwierząt.
2. Układanie puzzli zwierząt nazywanie ich (podział na sylaby i głoski), wklejanie do zeszytu i kolorowanie (słoń, sarna, struś, sowa).
Wędrując dalej spotykał kolejne zwierzęta, jakie dowiecie się, gdy rozwiążecie zagadki.
3.Rozwiązywanie zagadek (podział wyrazów na sylaby i głoski) i wybieranie odpowiednich ilustracji.
Uczniowie podają numery zagadek od 1 do 4.
1.Duży, pręgowany kot,
który groźny ma wzrok.
Gdybyś go przypadkiem spotkał kochany,
Zmykaj szybciutko do mamy. (tygrys)

2.Nos mam zadarty i dosyć duży,
Choć do niczego mi nie służy.
Ani nim nie wącham, ani nie kicham,
ani nim nie trąbię, choć to róg.
Znajdziesz mnie, gdy ZOO
przekroczysz próg. (nosorożec)

3.Duża, puszysta kita to jego znak firmowy.
Do kurnika zakrada się na łowy. (lis)

4.W pasiastym futerku latem spaceruje po borze,
a na zimę sierść zmienia i zasypia w norze. (borsuk)

III. Ćwiczenia utrwalające:
Na koniec swojej wycieczki, Syczek trafił do części zoo, w której był staw z rybkami. Postanowił złowić kilka. Pomóż mu, wkładając ryby do odpowiedniego kosza.
1.Łowienie ryb i układanie ich w odpowiednich koszach zgodnie z miejscem występowania głoski s (w nagłosie, śródgłosie i wygłosie).
2.Praca z pakietem Logopedia- Szereg syczący, głoska s

IV. Zadanie pracy domowej
1.Uzupełnianie Sowy- uzupełnianie brakujących szczegółów na rysunku sowy i wymawianie sowa uhu.
2.Wklejenie listy wyrazów do wymawiania.
2.Ocena pracy, wręczenie nagród.
3.Pożegnanie i zakończenie zajęć.

Opracowała: Joanna Domecka- Kulasiewicz
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7746
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014