Katalog

Lucyna Zająkała, 2010-05-24
Warszawa

Język polski, Konspekty

Bądź za pan brat z frazeologizmami - ćwiczenia ze słownikami.

- n +

Konspekt lekcji bibliotecznej lub języka polskiego

Ścieżka edukacyjna: Edukacja czytelnicza i medialna

Treści z podstawy: Samokształcenie i docieranie do informacji. Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł

Temat: Bądź za pan brat z frazeologizmami – ćwiczenia ze słownikami

Cele poznawcze:
Zapoznanie uczniów z hasłem „frazeologia”, związkami frazeologicznymi oraz z budową i zasadami korzystania ze słowników frazeologicznych.

Cele operacyjne:
Uczniowie korzystają z różnych słowników frazeologicznych: książkowych i elektronicznych. Uświadamiają potrzebę i wyrabiają nawyk korzystania z nich w procesie samodzielnego uczenia się.

Po lekcji

Uczeń wie:
- co to jest frazeologia
- co to są związki frazeologiczne
- kiedy korzystamy ze słownika frazeologicznego
- jaki jest sposób ułożenia wyrazów w słowniku
- co oznaczają podstawowe skróty używane w tego typu wydawnictwach
- jakie znaczenie ma znajomość związków frazeologicznych w codziennym życiu.

Uczeń umie:
- posługiwać się słownikiem
- odnaleźć w słowniku poszukiwane wyrażenie
- uzasadnić przydatność słownika frazeologicznego w codziennym życiu.

Pomoce:
-słowniki frazeologiczne różnego rodzaju: w formie książkowej (podręczne, PWN), w formie elektronicznej
- karty pracy dla każdego ucznia
- laptopy

Metody i formy:
- pogadanka
- praca indywidualna
- ćwiczenia praktyczne
- ewaluacja: „O sobie mógłbym powiedzieć, że ..”

Przebieg lekcji:

I. Część wstępna:

Przedstawienie celu lekcji. Wyjaśnienie słownictwa: frazeologia, związki frazeologiczne, słownik frazeologiczny. Zapoznanie z budową słownika frazeologicznego i zasadami korzystania z niego (zarówno w formie książkowej, jak i elektronicznej). Wyjaśnienie podstawowych skrótów stosowanych w słownikach.

II. Część właściwa:

Uzupełnianie kart pracy przy pomocy słowników. Uczniowie podchodzą do słownika elektronicznego, wyszukują odpowiednie wyrażenie, a jego znaczenie zapisują na tablicy i w karcie pracy.


III. Zakończenie

1. Podanie pracy domowej (na karcie pracy).
2. Ewaluacja - dokończ zdanie: „O sobie mógłbym powiedzieć, że ....”
3. Zachęta do korzystania ze słowników, używania związków frazeologicznych i wypożyczenia ciekawych książek na ferie.


Przygotowała
Lucyna Zająkała





Wyświetleń: 3989


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.