Katalog Lucyna Zająkała, 2010-05-24 Warszawa Język polski, Konspekty Bądź za pan brat z frazeologizmami - ćwiczenia ze słownikami.Konspekt lekcji bibliotecznej lub języka polskiego Ścieżka edukacyjna: Edukacja czytelnicza i medialna Treści z podstawy: Samokształcenie i docieranie do informacji. Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł Temat: Bądź za pan brat z frazeologizmami – ćwiczenia ze słownikami Cele poznawcze: Zapoznanie uczniów z hasłem „frazeologia”, związkami frazeologicznymi oraz z budową i zasadami korzystania ze słowników frazeologicznych. Cele operacyjne: Uczniowie korzystają z różnych słowników frazeologicznych: książkowych i elektronicznych. Uświadamiają potrzebę i wyrabiają nawyk korzystania z nich w procesie samodzielnego uczenia się. Po lekcji Uczeń wie: - co to jest frazeologia - co to są związki frazeologiczne - kiedy korzystamy ze słownika frazeologicznego - jaki jest sposób ułożenia wyrazów w słowniku - co oznaczają podstawowe skróty używane w tego typu wydawnictwach - jakie znaczenie ma znajomość związków frazeologicznych w codziennym życiu. Uczeń umie: - posługiwać się słownikiem - odnaleźć w słowniku poszukiwane wyrażenie - uzasadnić przydatność słownika frazeologicznego w codziennym życiu. Pomoce: -słowniki frazeologiczne różnego rodzaju: w formie książkowej (podręczne, PWN), w formie elektronicznej - karty pracy dla każdego ucznia - laptopy Metody i formy: - pogadanka - praca indywidualna - ćwiczenia praktyczne - ewaluacja: „O sobie mógłbym powiedzieć, że ..” Przebieg lekcji: I. Część wstępna: Przedstawienie celu lekcji. Wyjaśnienie słownictwa: frazeologia, związki frazeologiczne, słownik frazeologiczny. Zapoznanie z budową słownika frazeologicznego i zasadami korzystania z niego (zarówno w formie książkowej, jak i elektronicznej). Wyjaśnienie podstawowych skrótów stosowanych w słownikach. II. Część właściwa: Uzupełnianie kart pracy przy pomocy słowników. Uczniowie podchodzą do słownika elektronicznego, wyszukują odpowiednie wyrażenie, a jego znaczenie zapisują na tablicy i w karcie pracy. III. Zakończenie 1. Podanie pracy domowej (na karcie pracy). 2. Ewaluacja - dokończ zdanie: „O sobie mógłbym powiedzieć, że ....” 3. Zachęta do korzystania ze słowników, używania związków frazeologicznych i wypożyczenia ciekawych książek na ferie. Przygotowała Lucyna Zająkała Wyświetleń: 3989
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |