Katalog

Elżbieta Dudzic
Język polski, Konspekty

Jak Fileas Fogg objechał świat w 80 dni, a jak dokonalibyśmy tego my?

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI
Program nauczania "To lubię"

Temat: Jak Fileas Fogg objechał świat w 80 dni, a jak dokonalibyśmy tego my?


Cele dydaktyczne
Uczeń
- wykazuje znajomość treści lektury
- sprawnie posługuje się tekstem
- dostrzega i analizuje problemy pojawiające się przed bohaterem w trakcie podróży
- czerpie wiadomości z różnych źródeł wiedzy na temat sposobów podróżowania dawniej i dziś
- porównuje osiągnięcia techniki, wyciąga wnioski dotyczące zmian w rozwoju środków komunikacji, a co za tym idzie, sposobów i czasu niezbędnego do jak najszybszego objechania świata
- wzbogaca swoje słownictwo
- wytycza własną trasę podróży dookoła świata
- rozwiązuje problemy związane z podróżowaniem w dzisiejszych czasach
- wzbogaca swoją wiedzę na temat świata: różnorodności kultur, sposobów zachowań, języków...
- przewiduje dalszy rozwój techniki i nowe możliwości poznawania świata i wszechświata przez człowieka

Cele wychowawcze
Uczeń
- ocenia postawy bohaterów powieści Juliusza Verne "W 80 dni dookoła świata"
- umie określić cechy pozytywne i negatywne postępowań i wybrać te, które są godne naśladowania
- dostrzega różnice kulturowe różnych narodów i uczy się wobec nich szacunku i tolerancji

Środki i pomoce dydaktyczne
Powieść J. Verne "W 80 dni dookoła świata", mapa świata, globus, zegar stref czasowych, paszport, druki paszportowe, bilety lotnicze, promowe, na statek, foldery, informatory dotyczące różnych państw i regionów świata, plansze przedstawiające środki transportu "wczoraj" i dziś, mapki świata do wykreślania własnej trasy podróży

Metody pracy
Problemowa, oglądowa, heurezy i zajęć praktycznych

Forma pracy
Zbiorowa, grupowa, indywidualna


Lekcja pierwsza

Podróż Fileasa Fogga
1. Krótkie wypowiedzi uczniów świadczące o znajomości postaci Fogga
2. Jak dochodzi do zakładu między Foggiem a Andrew Stuartem?
3. Sposób wypowiadania się głównych bohaterów {słownictwo, nacechowanie emocjonalne)

Wielka przygoda czy trudne zadanie?
1. Wskazanie trasy wędrówki bohatera na mapie świata, globusie
2. Zapisanie nazw państw, miast {poszczególnych etapów podróży}
- pisownia wielką literą
3. Przedstawianie planszy z ilustracjami środków komunikacyjnych, jakimi posługiwał się pan Fogg
4. Jakie "niespodzianki" czekały na Fogga w drodze?
5. Uzmysłowienie uczniom jak wielkim przedsięwzięciem była podróż dookoła świata w czasach bohaterów powieści

A jednak wygrał zakład!
1. Analiza podróży Fileasa Fogga pod względem piętrzących się przed nim trudności {tych przewidywalnych i nieprzewidywalnych}
2. Co przesądziło o wygranej Fogga?
3. Ocena bohatera - samodzielna praca ucznia


Lekcja druga

Wybieramy się w podróż
1. Jakie warunki należy spełnić, aby wyjechać za granicę? - wypowiedzi uczniów.
2. Przedstawienie odpowiednich dokumentów uprawniających do wyjazdu zagranicznego{ druki paszportowe, paszport, druki celne...}.
3. Czym jeździmy po świecie dzisiaj? - prezentacja plansz ze współczesnymi środkami lokomocji.
4. Jak i gdzie kupić bilety na przejazd - wypowiedzi uczniów, prezentacja biletów lotniczych, na prom, statek.

Kraj moich marzeń
1. Prezentowanie folderów, informatorów dotyczących różnych krajów, ich specyfiki, obyczajów, ciekawych miejsc, kultury, języka...
2. Projektowanie podróży - praca w grupach w formie graficznej {wykreślanie trasy na mapce} lub pisemnej {zapis podróży}
3. Proszę państwa, zaczynamy wspaniałą podróż do... - uczniowie - przewodniczący prezentują kolegom własną trasę wyprawy

Wyobraźnią w XXI wiek
1. Środki transportu w przyszłości - wyobrażenia uczniów
2. Dokąd wyruszyłby Fogg, gdyby żył we współczesnym świecie?
3. Planowanie podróży we wszechświecie
4. Cywilizacja "wczoraj", dziś i jutro - podsumowanie lekcji

Opracowanie:Elżbieta Dudzic
SP 10 w Dąbrowie Górniczej

Wyświetleń: 13355


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.