Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Elżbieta Dudzic
Język polski, Konspekty

Jak Fileas Fogg objechał świat w 80 dni, a jak dokonalibyśmy tego my?

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI
Program nauczania "To lubię"

Temat: Jak Fileas Fogg objechał świat w 80 dni, a jak dokonalibyśmy tego my?


Cele dydaktyczne
Uczeń
- wykazuje znajomość treści lektury
- sprawnie posługuje się tekstem
- dostrzega i analizuje problemy pojawiające się przed bohaterem w trakcie podróży
- czerpie wiadomości z różnych źródeł wiedzy na temat sposobów podróżowania dawniej i dziś
- porównuje osiągnięcia techniki, wyciąga wnioski dotyczące zmian w rozwoju środków komunikacji, a co za tym idzie, sposobów i czasu niezbędnego do jak najszybszego objechania świata
- wzbogaca swoje słownictwo
- wytycza własną trasę podróży dookoła świata
- rozwiązuje problemy związane z podróżowaniem w dzisiejszych czasach
- wzbogaca swoją wiedzę na temat świata: różnorodności kultur, sposobów zachowań, języków...
- przewiduje dalszy rozwój techniki i nowe możliwości poznawania świata i wszechświata przez człowieka

Cele wychowawcze
Uczeń
- ocenia postawy bohaterów powieści Juliusza Verne "W 80 dni dookoła świata"
- umie określić cechy pozytywne i negatywne postępowań i wybrać te, które są godne naśladowania
- dostrzega różnice kulturowe różnych narodów i uczy się wobec nich szacunku i tolerancji

Środki i pomoce dydaktyczne
Powieść J. Verne "W 80 dni dookoła świata", mapa świata, globus, zegar stref czasowych, paszport, druki paszportowe, bilety lotnicze, promowe, na statek, foldery, informatory dotyczące różnych państw i regionów świata, plansze przedstawiające środki transportu "wczoraj" i dziś, mapki świata do wykreślania własnej trasy podróży

Metody pracy
Problemowa, oglądowa, heurezy i zajęć praktycznych

Forma pracy
Zbiorowa, grupowa, indywidualna


Lekcja pierwsza

Podróż Fileasa Fogga
1. Krótkie wypowiedzi uczniów świadczące o znajomości postaci Fogga
2. Jak dochodzi do zakładu między Foggiem a Andrew Stuartem?
3. Sposób wypowiadania się głównych bohaterów {słownictwo, nacechowanie emocjonalne)

Wielka przygoda czy trudne zadanie?
1. Wskazanie trasy wędrówki bohatera na mapie świata, globusie
2. Zapisanie nazw państw, miast {poszczególnych etapów podróży}
- pisownia wielką literą
3. Przedstawianie planszy z ilustracjami środków komunikacyjnych, jakimi posługiwał się pan Fogg
4. Jakie "niespodzianki" czekały na Fogga w drodze?
5. Uzmysłowienie uczniom jak wielkim przedsięwzięciem była podróż dookoła świata w czasach bohaterów powieści

A jednak wygrał zakład!
1. Analiza podróży Fileasa Fogga pod względem piętrzących się przed nim trudności {tych przewidywalnych i nieprzewidywalnych}
2. Co przesądziło o wygranej Fogga?
3. Ocena bohatera - samodzielna praca ucznia


Lekcja druga

Wybieramy się w podróż
1. Jakie warunki należy spełnić, aby wyjechać za granicę? - wypowiedzi uczniów.
2. Przedstawienie odpowiednich dokumentów uprawniających do wyjazdu zagranicznego{ druki paszportowe, paszport, druki celne...}.
3. Czym jeździmy po świecie dzisiaj? - prezentacja plansz ze współczesnymi środkami lokomocji.
4. Jak i gdzie kupić bilety na przejazd - wypowiedzi uczniów, prezentacja biletów lotniczych, na prom, statek.

Kraj moich marzeń
1. Prezentowanie folderów, informatorów dotyczących różnych krajów, ich specyfiki, obyczajów, ciekawych miejsc, kultury, języka...
2. Projektowanie podróży - praca w grupach w formie graficznej {wykreślanie trasy na mapce} lub pisemnej {zapis podróży}
3. Proszę państwa, zaczynamy wspaniałą podróż do... - uczniowie - przewodniczący prezentują kolegom własną trasę wyprawy

Wyobraźnią w XXI wiek
1. Środki transportu w przyszłości - wyobrażenia uczniów
2. Dokąd wyruszyłby Fogg, gdyby żył we współczesnym świecie?
3. Planowanie podróży we wszechświecie
4. Cywilizacja "wczoraj", dziś i jutro - podsumowanie lekcji

Opracowanie:Elżbieta Dudzic
SP 10 w Dąbrowie Górniczej

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11346
 
   Komentarze
  • Kaza, 2010-10-17

    No No Fajne xd



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4.89



    Ilość głosów: 18
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014